Νόμος 4600/19 - Άρθρο 157

Άρθρο 157: Περιουσιακές σχέσεις των συνιστώμενων δήμων


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

1. Οι δήμοι που συνιστώνται με το παρόν Μέρος υπεισέρχονται αυτοδικαίως, από την έναρξη λειτουργίας τους και χωρίς άλλη διατύπωση, σε όλα τα ενοχικά και εμπράγματα δικαιώματα, απαιτήσεις και υποχρεώσεις των αντίστοιχων καταργούμενων δήμων, κατά το μέρος που αυτά αφορούν και συνδέονται με την κατά τόπο αρμοδιότητά τους και σύμφωνα με τη διαδικασία των επόμενων παραγράφων. Η κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωμα επί των ακινήτων, καθώς και η κυριότητα των δικτύων του καταργούμενου δήμου, μεταβιβάζεται αυτοδικαίως στον συνιστώμενο δήμο, εντός των διοικητικών ορίων του οποίου βρίσκονται. Τα ακίνητα που μεταβιβάζονται στους νέους δήμους καταχωρίζονται ατελώς στα οικεία κτηματολογικά γραφεία. Οι συνιστώμενοι δήμοι υπεισέρχονται αυτοδικαίως από την έναρξη λειτουργίας τους στις ενεργές συμβάσεις μίσθωσης των ακινήτων που βρίσκονται εντός των διοικητικών τους ορίων και τα οποία εκμισθώνει ή μισθώνει ο αντίστοιχος καταργούμενος δήμος, καθώς και σε ενεργές συμβάσεις δωρεάν παραχώρησης των πάσης φύσεως δημοτικών ακινήτων που βρίσκονται εντός των διοικητικών τους ορίων. Υφιστάμενα, κατά την έναρξη λειτουργίας των συνιστώμενων δήμων, δικαιώματα, υποχρεώσεις, διευκολύνσεις και απαλλαγές οικονομικής και φορολογικής φύσης, όπως ιδίως αποφάσεις καθορισμού τελών, και βεβαιώσεις ή ρυθμίσεις πάσης φύσεως οφειλών, εξακολουθούν να ισχύουν, σύμφωνα με τις σχετικές κανονιστικές ή ατομικές πράξεις των καταργούμενων δήμων, υπέρ ή κατά των αντίστοιχων συνιστώμενων δήμων, κατά λόγο τοπικής αρμοδιότητας.

 

2. Μέσα σε 1 μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος, οι καταργούμενοι, σύμφωνα με το παρόν Μέρος, δήμοι διορίζουν ορκωτό ελεγκτή - λογιστή, για την απογραφή και αποτίμηση των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του δήμου, συμπεριλαμβανομένων των χρηματικών διαθεσίμων αυτού. Η αμοιβή του ορκωτού βαρύνει τον προϋπολογισμό του καταργούμενου δήμου.

 

Το έργο της απογραφής και αποτίμησης ολοκληρώνεται την 31-07-2019 και η σχετική έκθεση του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή, συνοδευόμενη από τα σχετικά παραστατικά, διαβιβάζεται αμελλητί στην Επιτροπή της παραγράφου 3. Για τυχόν πράξεις που διενεργηθούν από την ημερομηνία αυτή μέχρι και τη 14-08-2019 συντάσσεται από τον ορκωτό ελεγκτή - λογιστή συμπληρωματική έκθεση, η οποία, συνοδευόμενη από τα σχετικά παραστατικά διαβιβάζεται στην Επιτροπή της παραγράφου 3, προκειμένου τα σχετικά στοιχεία να συνυπολογισθούν στην πρόταση κατανομής των περιουσιακών στοιχείων του καταργούμενου δήμου.

 

Από την 16η Αυγούστου και μέχρι την 31-08-2019, δεν πραγματοποιείται καμία πράξη που να αφορά πληρωμή ή είσπραξη οποιουδήποτε ποσού, πλην πράξεων που αφορούν στην μισθοδοσία προσωπικού και κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών. Τα σχετικά παραστατικά στοιχεία που συνοδεύουν τις ανωτέρω πράξεις διαβιβάζονται στο δημοτικό συμβούλιο του καταργούμενου δήμου, προκειμένου να συνυπολογισθούν στην απόφαση κατανομής της περιουσίας αυτού.

 

3. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, συγκροτείται σε καθέναν από τους καταργούμενους δήμους, Επιτροπή Κατανομής Περιουσίας Καταργούμενου Δήμου.

 

Η Επιτροπή αποτελείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ως πρόεδρο, τον αντιδήμαρχο του καταργούμενου δήμου που είναι αρμόδιος επί των οικονομικών του δήμου, τον προϊστάμενο της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου, έναν πολιτικό μηχανικό και έναν δικηγόρου του καταργούμενου δήμου και από δύο δημοτικούς συμβούλους, έναν από την πλειοψηφία και έναν από τη μειοψηφία, οι οποίοι έχουν εκλεγεί σε δημοτική ενότητα καθενός από τους συνιστώμενους δήμους. Σε περίπτωση που προκύπτει άρτιος αριθμός, στην Επιτροπή συμμετέχει και ένας ακόμη αντιδήμαρχος, που ορίζεται από τον δήμαρχο του καταργούμενου δήμου. Ο ορισμός των δημοτικών συμβούλων του δεύτερου εδαφίου, γίνεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

 

4. Έργο της Επιτροπής Κατανομής Περιουσίας του Καταργούμενου δήμου είναι η υποβολή πρότασης προς το δημοτικό συμβούλιο του καταργούμενου δήμου, σχετικά με: α) την κατανομή των πάσης φύσεως στοιχείων ενεργητικού και παθητικού της περιουσίας του καταργούμενου δήμου στους αντίστοιχους συνιστώμενους νεοσυσταθέντες δήμους, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου και την έκθεση απογραφής και αποτίμησης του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή της παραγράφου 2, β) τον προσδιορισμό των δήμων, οι οποίοι θα συνεχίσουν κατά λόγο διαδοχής τις εκκρεμείς δίκες του καταργούμενου δήμου, σύμφωνα με την παράγραφο 8 και γ) τον καθορισμό του ποσού από τα χρηματικά διαθέσιμα, κατά την 31-08-2019, του καταργούμενου δήμου, που θα αποδοθεί σε κάθε συνιστώμενο δήμο. Σε καθέναν από τους συνιστώμενους δήμους, αποδίδεται το μέρος των διαθεσίμων που αποτελείται από τα ποσά που προέρχονται από ειδικευμένα και προσδιορίσιμα έσοδα και αφορούν στη χωρική του αρμοδιότητα και από το ποσό που αναλογεί σε αυτόν, από το εναπομείναν μέρος των διαθεσίμων, με μοναδικό κριτήριο το μέγεθος του πληθυσμού του.

 

5. Η Επιτροπή συνεδριάζει σε χώρο που επιλέγει ο Συντονιστής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Οι αποφάσεις της Επιτροπής λαμβάνονται κατά πλειοψηφία, ενώ σε περίπτωση ισοψηφίας επικρατεί η ψήφος του προέδρου. Η πρόταση της παραγράφου 4 υποβάλλεται από την Επιτροπή Κατανομής Περιουσίας στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου του καταργούμενου δήμου, μέχρι την 14-08-2019. Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου εισάγει αμελλητί την πρόταση της Επιτροπής στο δημοτικό συμβούλιο, προς έγκριση. Το δημοτικό συμβούλιο εγκρίνει την πρόταση της Επιτροπής και εκδίδει απόφαση κατανομής της περιουσίας του καταργούμενου δήμου μέχρι την 31-08-2019, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

6. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου περί κατανομής της περιουσίας του καταργούμενου δήμου που περιγράφει τα ακίνητα που αποκτώνται κατά κυριότητα και κάθε εμπράγματο δικαίωμα επί των ακινήτων των συνιστώμενων δήμων, καθώς και σχετικό απόσπασμα της έκθεσης του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή της παραγράφου 2, καταχωρίζονται ατελώς στα οικεία βιβλία του αρμόδιου υποθηκοφυλακείου ή κτηματολογικού γραφείου.

 

7. Οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων των δήμων που καταργούνται, οι οποίες αφορούν στην εκποίηση, αγορά και ανταλλαγή ακινήτων, συνομολόγηση δανείων, σύσταση ή κατάργηση νομικών προσώπων, αναδοχή οφειλών, διαγραφή χρεών, καθώς και σε δικαστικό ή εξωδικαστικό συμβιβασμό ή κατάργηση δίκης, λαμβάνονται με ειδική πλειοψηφία των 2/3 του συνολικού αριθμού των μελών τους.

 

8. Από την κατάργηση των δήμων, σύμφωνα με το παρόν Μέρος, οι εκκρεμείς δίκες αυτών συνεχίζονται, χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή και χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη για καθεμία από αυτές, από το δήμο στα διοικητικά όρια του οποίου βρίσκεται η έδρα του αντίστοιχου καταργούμενου δήμου. Κατ' εξαίρεση: α) δίκες που αφορούν αξιώσεις, εμπράγματες ή ενοχικές επί ακινήτων του καταργούμενου δήμου, συνεχίζονται από το δήμο στα διοικητικά όρια του οποίου βρίσκονται τα ακίνητα αυτά και β) δίκες που αφορούν το πάσης φύσεως προσωπικό του καταργούμενου δήμου, συνεχίζονται από τον δήμο, στον Μεταβατικό ή οριστικό Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του οποίου εντάσσονται οι αντίστοιχοι υπάλληλοι. Σε κάθε περίπτωση ειδικής διαδοχής, ο συνιστώμενος δήμος που είναι ειδικός διάδοχος, μπορεί να ασκήσει παρέμβαση, εφαρμοζομένων των άρθρων 225 και 325 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

 

9. Αμέσως μετά την εγκατάσταση των αιρετών οργάνων των συνιστώμενων δήμων, που θα αναδειχθούν από τις εκλογές του Μαΐου 2019, η οικονομική επιτροπή συντάσσει το σχέδιο του προϋπολογισμού του οικείου δήμου και το υποβάλλει προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο. Για την ψήφιση του προϋπολογισμού αυτού, πρέπει να έχει ληφθεί από το οικείο δημοτικό συμβούλιο απόφαση τεχνικού προγράμματος και δεν απαιτείται γνωμοδότηση άλλου μονομελούς ή συλλογικού οργάνου του δήμου, καθώς και του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Κατά την κατάρτιση και ψήφιση των προϋπολογισμών των δύο πρώτων οικονομικών ετών, από τη σύσταση των νέων δήμων, παρέχεται η δυνατότητα μη ισοσκέλισης των εσόδων και δαπανών των ανταποδοτικών τους υπηρεσιών, καθώς και η κάλυψη των δαπανών αυτών από κάθε είδους ανειδίκευτα έσοδά τους. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, η μέθοδος υπολογισμού των Ομάδων Εσόδων I, II και III που περιγράφεται στη σχετική, ισχύουσα κάθε φορά, κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών περί παροχής οδηγιών κατάρτισης του προϋπολογισμού των δήμων, εφαρμόζεται μόνον εφόσον τα κατά περίπτωση οικονομικά στοιχεία είναι διαθέσιμα και επαρκή.

 

10. Η μισθοδοσία και οι κάθε είδους απολαβές ή αντιμισθίες του πάσης φύσεως προσωπικού και των αιρετών όλων των συνιστώμενων δήμων, για διάστημα που δεν υπερβαίνει τους 4 μήνες από την έναρξη λειτουργίας τους, δύναται να καταβάλλονται από τον εκκαθαριστή μισθοδοσίας του καταργούμενου δήμου και αντίστοιχα από την οικονομική υπηρεσία του νέου δήμου στον οποίο αυτός θα παρέχει τις υπηρεσίες του.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η παράγραφος 10 τίθεται όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 230 του νόμου 4635/2019 (ΦΕΚ 167/Α/2019).

 

11. Πράξεις και έργα που έχουν ενταχθεί ή και προτάσεις που θα υποβληθούν έως την 31-08-2019 για χρηματοδότηση από το συγχρηματοδοτούμενο ή το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με δικαιούχους τους καταργούμενους δήμους συνεχίζουν να εκτελούνται, μετά την 01-09-2019, από τους Δήμους Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Αργοστολίου, Σερβίων, Μυτιλήνης και Ανατολικής Σάμου αντίστοιχα. Οι ανωτέρω δήμοι είναι, αντίστοιχα, η Προϊστάμενη Αρχή, η Διευθύνουσα Υπηρεσία και οι Δικαιούχοι των ανωτέρω έργων, μελετών και προμηθειών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Οι πράξεις και τα έργα αυτά μετά την ολοκλήρωσή τους αποδίδονται στους αντίστοιχους συνιστώμενους δήμους, με ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 1.

 

12. Μέχρι την 31-12-2019, οι προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ συνιστώμενων δήμων που προήλθαν από την κατάργηση του αντίστοιχου δήμου, μπορούν να συνάπτονται κατά παρέκκλιση των προϋποθέσεων του άρθρου 100 του νόμου 3852/2010 και δεν υπόκεινται σε προσυμβατικό έλεγχο.

 

13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, μπορούν να ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με το αναγκαίο περιεχόμενο της έκθεσης του ορκωτού ελεγκτή - εκτιμητή της παραγράφου 2, τη συγκρότηση και λειτουργία της Επιτροπής της παραγράφου 3 και το αναγκαίο περιεχόμενο της εισήγησής της, με τη διαδικασία καταβολής της μισθοδοσίας του προσωπικού και των αιρετών των συνιστώμενων δήμων, κατά τους δύο πρώτους μήνες από την έναρξη λειτουργίας αυτών, καθώς με τη διαδικασία κατάρτισης των προϋπολογισμών των συνιστώμενων δήμων, κατά τα δύο πρώτα οικονομικά έτη από την έναρξη λειτουργίας αυτών.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.