Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 2317/04

ΣτΕ 2317/2004


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 2317/2004

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

ΤΜΗΜΑ Ε'

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 19-05-2004 με την εξής σύνθεση: Κ. Μενουδάκος, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Ε' Τμήματος, Σ. Ρίζος, Α. Ράντος, Σύμβουλοι, Χ. Ντουχάνης, Χ. Λιάκουρας, Πάρεδροι. Γραμματέας η Γ. Σακελλαρίου, Γραμματέας του Ε' Τμήματος.

 

Για να δικάσει την από 17-11-2003 αίτηση:

 

του __________ ο οποίος παρέστη με τον δικηγόρο Βασιλείου Παπαγεωργίου (Αριθμός Μητρώου 11487), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά του Υπουργού Γεωργίας, ο οποίος παρέστη με τον Σπύρο Παπαγιαννόπουλο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή ο αιτών επιδιώκει να ακυρωθεί η άρνηση της Διεύθυνσης Δασών Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου να προβεί στην έκδοση πιστοποιητικού στο οποίο να αναφέρεται ότι δεν έχει καεί η έκταση από το έτος 1975 μέχρι σήμερα, όπως αυτή έχει διατυπωθεί στο υπ' αριθμόν 4442/24-10-2003 έγγραφο της ανωτέρω Διεύθυνσης, καθώς και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως. Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητή, Παρέδρου Χ. Ντουχάνη.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο του αιτούντος, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και τον αντιπρόσωπο του Υπουργού, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή για την υπό κρίση αίτηση έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (1402987, 1159919/2003 ειδικά γραμμάτια παραβόλου).

 

2. Επειδή με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση του 4442/24-10-2003 εγγράφου της Διεύθυνσης Δασών νομού Κυκλάδων, με το οποίο εκδηλώθηκε άρνηση της Διοίκησης να χορηγήσει στον αιτούντα πιστοποιητικό ότι ακίνητο, εμβαδού 2.950 m2, που βρίσκεται στη θέση Φάραγγας περιοχής Αγκαιριάς Δήμου Πάρου νομού Κυκλάδων, δεν έχει καταστραφεί από πυρκαγιά μετά τις 11-06-1975.

 

3. Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 35 του νόμου 998/1979 (ΦΕΚ 289/Α/1979):

 

{1. Ιδιωτικά δάση ή δασικές εκτάσεις ή μέρη τούτων καταστραφέντα από 11-06-1975, ή καταστρεφόμενα εφεξής, εκ πυρκαϊάς δεν δύνανται να μεταβιβασθούν εν κατατμήσει, ουδέ κατ' ιδανικά μερίδια, δια δικαιοπραξίας εν ζωή επί τριάκοντα έτη από της τοιαύτης καταστροφής των.

 

2. Εις τις δικαιοπραξίας εν ζωή περί μεταβιβάσεως ιδιωτικού δάσους ή δασικής εκτάσεως ολοκλήρου, μέρους τούτων ή ιδανικού μεριδίου προσαρτάται πιστοποιητικόν της αρμοδίας δασικής αρχής ότι το μεταβιβαζόμενο δεν κατεστράφη εκ πυρκαϊάς μετά την 11-06-1975 και εις πάσαν εφεξής περίπτωσιν κατά την τελευταία τριακονταετία από της 11-07-1975, άλλως η δικαιοπραξία τυγχάνει άκυρος.}

 

4. Επειδή, με τις διατάξεις του προαναφερόμενου άρθρου 35 του νόμου 998/1979 επιβάλλεται για τα ιδιωτικά δάση και τις ιδιωτικές δασικές εκτάσεις που έχουν καταστραφεί από πυρκαγιά πριν τις 11-06-1975 απαγόρευση μεταβίβασης με δικαιοπραξία εν ζωή που συνεπάγεται κατάτμησή τους και μεταβίβασης με τον ίδιο τρόπο ιδανικών μεριδίων και, περαιτέρω, ανατίθεται στην οικεία δασική αρχή η διοικητικού χαρακτήρα αρμοδιότητα να βεβαιώνει τη συνδρομή ή μη του παραπάνω κωλύματος μεταβίβασης με σχετικό πιστοποιητικό, το οποίο, μάλιστα, πρέπει να προσαρτάται στην πράξη μεταβίβασης με ποινή ακυρότητας της δικαιοπραξίας και το οποίο, συνεπώς, αποτελεί το μόνο νόμιμο μέσο για την απόδειξη της μη συνδρομής του κωλύματος. Εξάλλου, κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, αποκλειστικό περιεχόμενο του παραπάνω πιστοποιητικού αποτελεί η βεβαίωση αν συντρέχει ή όχι το πραγματικό γεγονός που συνιστά το προαναφερόμενο κώλυμα, η δε χορήγησή του δεν ενέχει, με οποιονδήποτε τρόπο, αναγνώριση εμπράγματων δικαιωμάτων για την έκταση, την οποία αφορά. Κατά συνέπεια, για την έκδοση του πιστοποιητικού δεν εξετάζονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα, η δε αρμόδια δασική αρχή δεν παρεμποδίζεται να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες προκειμένου να προστατεύσει τυχόν εμπράγματα δικαιώματα του Δημοσίου, η αναγνώριση των οποίων, σε περίπτωση αμφισβήτησης, ανήκει τελικώς στα πολιτικά δικαστήρια.

 

5. Επειδή, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην προηγούμενη σκέψη ως προς το περιεχόμενο του προβλεπομένου στις παραπάνω διατάξεις πιστοποιητικού και το χαρακτήρα της σχετικής αρμοδιότητας της δασικής αρχής, το προσβαλλόμενο έγγραφο, με το οποίο εκδηλώθηκε άρνηση της αρμόδιας διοικητικής αρχής να χορηγήσει το πιστοποιητικό, συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη, η οποία προσβάλλεται παραδεκτώς με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

6 . Επειδή, όπως, εν προκειμένω, προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την 1882/17-06-1998 πράξη της Διευθύντριας Δασών του νομού Κυκλάδων, η οποία εκδόθηκε ύστερα από αίτηση του αιτούντος, έκταση 2.950 m2 στη θέση Φάραγγας περιοχής Αγκαιριάς νήσου Πάρου χαρακτηρίσθηκε ως δασική. Η εν λόγω πράξη χαρακτηρισμού κατέστη τελεσίδικη, όπως προκύπτει από την 577/29-05-2000 βεβαίωση της Γραμματείας της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Επιλύσεως Δασικών Αμφισβητήσεων νομού Κυκλάδων, καθώς και το 1922/29-05-2000 έγγραφο της ως άνω Διευθύντριας Δασών προς τον αιτούντα. Περαιτέρω, με την από 07-10-2003 αίτηση του αιτούντος προς τη Διεύθυνση Δασών νομού Κυκλάδων ζητήθηκε η χορήγηση του πιστοποιητικού του άρθρου 35 παράγραφος 2 του νόμου 998/1979 ως προς την έκταση που χαρακτηρίσθηκε ως δασική, κατ' επίκληση των τίτλων, βάσει των οποίων φέρεται να συντρέχει στο πρόσωπό του εμπράγματο δικαίωμα επ' αυτής. Η αίτηση απορρίφθηκε με το προσβαλλόμενο 4442/24-10-2003 έγγραφο, με τη σκέψη ότι η διάταξη αυτή, αναφερόμενη σε ιδιωτικά δάση ή δασικές εκτάσεις, εφαρμόζεται μόνο σε εκείνα τα δάση και τις δασικές εκτάσεις, των οποίων ο ιδιωτικός χαρακτήρας προκύπτει με έναν από τους τρόπους που αναφέρονται περιοριστικώς σε κατάσταση, η οποία επισυνάπτεται στο έγγραφο αυτό, χωρίς να είναι αρκετή για την κατοχύρωση εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί εκτάσεων δασικής μορφής η ύπαρξη τίτλων ιδιοκτησίας. Έτσι, όμως, η άρνηση της Διοίκησης να χορηγήσει στον αιτούντα το πιστοποιητικό του άρθρου 35 παράγραφος 2 του νόμου 998/1979, που ο ίδιος είχε ζητήσει, δεν αιτιολογείται νομίμως, αφού στηρίζεται στην αντίληψη ότι το πιστοποιητικό μπορούσε, κατά νόμο, να χορηγηθεί μόνον αν η δασική αρχή είχε αναγνωρίσει δικαίωμα κυριότητας του αιτούντος, και, μάλιστα, αποκλειστικώς βάσει των στοιχείων που περιλαμβάνονται σε συνημμένο στο προσβαλλόμενο έγγραφο κατάλογο. Για το λόγο αυτό, ο οποίος προβάλλεται βασίμως, πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση και να ακυρωθεί το προσβαλλόμενο έγγραφο, η δε υπόθεση να αναπεμφθεί στη Διοίκηση, προκειμένου αυτή να ερευνήσει αν η επίμαχη έκταση είχε πράγματι καταστραφεί από πυρκαγιά, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 35 παράγραφος 2 του νόμου 998/1979, σε αρνητική δε περίπτωση να χορηγήσει το πιστοποιητικό που προβλέπει η διάταξη αυτή.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την υπό κρίση αίτηση.

 

Ακυρώνει το 4442/24-10-2003 έγγραφο του Διευθυντή Δασών Κυκλάδων.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Δημόσιο τη δικαστική δαπάνη του αιτούντος, που ανέρχεται σε 760 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 02-07-2004

 

Ο Πρόεδρος του Ε' Τμήματος

Κ. Μενουδάκος

 

Η Γραμματέας του Ε' Τμήματος

Γ. Σακελλαρίου

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 09-09-2004.

 

Ο Πρόεδρος του Γ' Τμήματος Διακοπών

Π.Ζ. Φλώρος

 

Ο Γραμματέας

Κωνσταντίνος Καρυστινός

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.