Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 196/85

ΝΣΚ 196/1985


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 196/1985 (05-04-1985)

 

Σχετικά με το υπ' αριθμόν 7229/265/28-02-01985 έγγραφο ερώτημά σας, η γνώμη μας είναι η ακόλουθη.

 

Ι. Με το πρώτο σκέλος του ερωτήματος σας τίθεται το ζήτημα αν το άρθρο 54 του καταστατικού του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Τελωνειακών Υπαλλήλων Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης αντίκειται στις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 17/1984 Αναμόρφωση και ενοποίηση της νομοθεσίας για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς κ.λ.π.Στο παραπάνω άρθρο 54 του καταστατικού ορίζονται τα ακόλουθα.

 

1. Οι συνεταίροι μπορούν να μετέχουν σε ειδικές παραγγελίες, που γίνονται για λογαριασμό τους από το Συνεταιρισμό, αφού προηγουμένως καταβάλουν γι' αυτό το σκοπό σαν εγγύηση, αντίκρυσμα, το ποσό του οποίου ορίζει με απόφασή του το Διοικητικό Συμβούλιο.

 

ΙΙ. Οι ειδικές παραγγελίες γίνονται μόνο με έγγραφη εντολή και για λογαριασμό των συνεταίρων που τις κάνουν. Τα ποσά, που, γι' αυτό το σκοπό κατέθεσαν οι συνεταίροι, δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλο σκοπό και παραμένουν στο Συνεταιρισμό, σε ειδικό λογαριασμό, με τίτλο, Λογαριασμός ειδικών παραγγελιών.

 

Κατά το άρθρο 1 του ως άνω προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 17/1984, εκδοθέντος σε εκτέλεση του άρθρου 32 του νόμου 1337/1983, οικοδομικός συνεταιρισμός είναι κάθε συνεταιρισμός, που έχει από το καταστατικό, αποκλειστικό σκοπό την εξασφάλιση στα μέλη του κατοικιών ή την εν γένει αναμόρφωση, ανάπλαση και εξυγίανση περιοχών κατοικίας προς όφελος μόνο των μελών του. Ειδικότερα, ως προς τον τρόπο εκπλήρωσης του σκοπού αυτού καθορίζεται στο άρθρο 8 του άνω προεδρικού διατάγματος ότι μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης οι συνεταιρισμοί, ανάλογα με το πρόγραμμά τους, διανέμουν στα μέλη τους κατοικίες, που η κατασκευή τους έγινε από ενιαίο φορέα ή αυτοτελή οικόπεδα για την ανέγερση κατοικίας ή έτοιμες κατοικίες με απ' ευθείας αγορά, στο δε άρθρο 17, όπου ρυθμίζονται οικονομικά θέματα, που αφορούν τη λειτουργία των συνεταιρισμών, ορίζεται ότι επιτρέπεται η σύναψη δανείων, το ύψος και οι όροι αποδοχής των οποίων καθορίζεται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, η δε διαχείριση του δανείου μπορεί να γίνει είτε από τη Διοίκηση του Συνεταιρισμού σε περίπτωση οργανωμένης δόμησης ή σύστασης εταιρίας μικτής οικονομίας ή από κάθε ένα μέλος χωριστά, αφού το δάνειο κατανεμηθεί ισομερώς σε όλα τα μέλη μετά προηγούμενη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης.

 

ΙΙΙ. Από τις προαναφερθείσες διατάξεις του ανωτέρω προεδρικού διατάγματος, αλλά και από την όλη δομή των διατάξεων αυτού, που ρυθμίζουν εξαντλητικά την οργάνωση και λειτουργία των οικοδομικών συνεταιρισμών, με ευρεία συμμετοχή της δημοσίας διοίκησης και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης προκύπτει, κατά τη γνώμη μας, ότι το άρθρο 54 του ως άνω καταστατικού δεν συμπορεύεται με τις διατάζεις του παραπάνω προεδρικού διατάγματος. Τούτο γιατί οι ειδικές αυτές παραγγελίες του Συνεταιρισμού που γίνονται για λογαριασμό των μελών του, για την προμήθεια προφανώς οικοδομικών υλικών, δεν περιλαμβάνονται μεταξύ των περιοριστικώς στο άρθρο 8 αναφερομένων τρόπων πραγμάτωσης των σκοπών των παραπάνω συνεταιρισμών, τους οποίους ως προς το σημείο τούτο μεταβάλλει σε συνεταιρισμούς προμηθευτικούς, καίτοι οι συνεταιρισμοί αυτοί είναι αποκλειστικά οικοδομικοί. Εξάλλου οι παραγγελίες αυτές, ανεξάρτητα από το αν αποτελούν πράξεις εμπορικές κατά το άρθρο 2 του Διατάγματος περί αρμοδιότητες των Εμποροδικείων (από [ΒΔ] 02-05-1935 βασιλικό διάταγμα), πράγμα που εξαρτάται προεχόντως από το αν σχετίζονται με έτερη εμπορική πράξη, δεν συνιστούν κατά τη γνώμη μας θεμιτό τρόπο οικονομικής λειτουργίας του συνεταιρισμού αυτού, αφού το προεδρικό διάταγμα αυτό ως μόνο τρόπο οικονομικής ενισχύσεως των μελών των οικοδομικών συνεταιρισμών για την απόκτηση στέγης προβλέπει τη σύναψη δανείου, κατόπιν αποφάσεως της γενικής συνέλευσης και τη διαχείριση του δανείου αυτού από όλα τα μέλη μόνον εφόσον το δάνειο μοιρασθεί ισομερώς σ' αυτά κατόπιν αποφάσεως της γενικής συνέλευσης. Αν ο κανονιστικός νομοθέτης επέτρεπε την από τον οικοδομικό συνεταιρισμό αγορά υλικών για λογαριασμό των μελών του, ρητά θα ανέφερε τούτο, ρυθμίζοντας τη σχετική διαδικασία και τους όρους με τους οποίους θα γινόταν τούτο. Με την αντίθετη άποψη διευρύνεται, χωρίς πρόβλεψη στο προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 17/1984 το φάσμα των εννόμων σχέσεων των Οικοδομικών Συνεταιρισμών και αυξάνουν σημαντικά οι υποχρεώσεις αυτών έναντι των τρίτων, για τις οποίες ευθύνεται όχι μόνο ο συνεταιρισμός, αλλά σε περίπτωση μη επάρκειας της περιουσίας αυτού, και τα μέλη του (άρθρο 8 παράγραφος 5). Χαρακτηριστικό εν προκειμένω είναι ότι οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί δεν είναι έμποροι, κατά το τυπικό στοιχείο, όπως ορίζεται προκειμένου περί των άλλων συνεταιρισμών (άρθρο 12 του νόμου [Ν] 602/1915), ούτε προβλέπεται στο παραπάνω προεδρικό διάταγμα η πτώχευση αυτών.

 

4. Εν γένει, με τις σκέψεις αυτές φρονούμε ότι στο γενικότερο ερώτημα που θέτετε, αν κατόπιν αποφάσεως της Γενικής Συνέλευσης του Συνεταιρισμού, μπορούν τα μέλη αυτού να προμηθεύονται οικοδομικά υλικά, μέσω του συνεταιρισμού, που θα ενεργεί σαν εντολοδόχος αυτών, προσήκει αρνητική κατ' αρχήν απάντηση.

 

5. Σχετικά με το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος σας, παρατηρούμε ότι σύμφωνα με την με αριθμό 101/1985 γνωμοδότηση της Διεύθυνσής μας στην οποία και σας παραπέμπουμε, από το συνδυασμό των άρθρων 21 παράγραφος 4 και 27.1, 27.2, 27.3 και 27.4 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 17/1984 προκύπτει ότι η απαγόρευση της χωροθέτησης οικοδομικών συνεταιρισμών ή οργανισμών σε ζώνη μικρότερη των 500 m από την ακτή ισχύει και για τους συνεταιρισμούς που είχαν μεν συσταθεί προ του προεδρικού διατάγματος αυτού, αλλά δεν είχαν τύχει πριν απ' αυτό έγκρισης ή προέγκρισης από την αρχή για την κτήση εδαφικής έκτασης στη ζώνη αυτή. Κατά την έννοια δηλαδή των παραπάνω διατάξεων, για τη χωροθέτηση και συνεπώς και την κτήση εδαφικής έκτασης στη ζώνη αυτή. Κατά την έννοια δηλαδή των παραπάνω διατάξεων, για τη χωροθέτηση και συνεπώς και την κτήση έκτασης γης από προϋφιστάμενο του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 17/1984 συνεταιρισμό μέσα στη ζώνη αυτή απαιτείται να έχει χορηγηθεί έγκριση ή προέγκριση στον ίδιο το συνεταιρισμό, ο οποίος ενδιαφέρεται να αγοράσει την έκταση και όχι σε άλλο άσχετο συνεταιρισμό, ο οποίος καίτοι έλαβε και διατηρεί την εγκριτική άδεια δεν προβαίνει στην κτήση της γης. Τούτο προκύπτει όχι μόνο από τη σαφή διατύπωση της παραγράφου 1 του άρθρου 27, αλλά και από τη διάταξη του άρθρου μόνου παράγραφος 5 του βασιλικού διατάγματος [ΒΔ] 1039/1966 περί του περιεχομένου και της εποπτείας και του ελέγχου των Οικοδομικών Συνεταιρισμών κ.λ.π., όπως ίσχυε μέχρι του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 17/1984, κατά την οποία στην έννοια της εποπτείας των Οικοδομικών Συνεταιρισμών από την αρχή περιλαμβάνεται:

 

{5. Η έγκριση δια κοινής αποφάσεως των Υπουργών Κοινωνικής Πρόνοιας και Δημοσίων Έργων (Υπηρεσία Οικισμού) μετά σύμφωνον γνώμη των σε αυτούς Συμβουλίων, δια θέματα της αρμοδιότητός των. α) Πάσης αποφάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου του Οικοδομικού Συνεταιρισμού, αναφερομένης εις την καθ' οιονδήποτε τρόπο εφεξής κτήση εκτάσεως προς διανομή ταύτης εις τα μέλη αυτού. Η έγκρισις αυτή παρέχεται, μετ' έλεγχο της καταλληλότητας (εντός των ευρύτερων χωροταξικών και πολεοδομικών προϋποθέσεων) της προτεινόμενης εκτάσεως δια τον δι' ον προορίζεται σκοπόν. Ειδικότερα, κατά την διαδικασίαν της ως άνω εγκρίσεως θα εξετάζεται, με γνώμονα την έρευνα τυχόν παραβάσεων των δια του Συνεταιρισμού επιδιωκομένων σκοπών, εάν η έκταση είναι χρησιμοποιήσιμος δια την ανέγερση οικισμού προσαρμοσμένου εις τους σκοπούς του Οικοδομικού Συνεταιρισμού, ως και εάν υφίστανται οι προϋποθέσεις εκτελέσεως επ' αυτής των απαραίτητων έργων πόλεως, υποδομής, συγκοινωνίας και γενικώς έργων κοινωνικής εξυπηρετήσεως των οικιστών...}

 

Από την τελευταία αυτή διάταξη προκύπτει ότι η χορηγούμενη από την αρχή άδεια έχει προσωποπαγή χαρακτήρα, δηλαδή αφορά και ισχύει για το συγκεκριμένο συνεταιρισμό στον οποίο δόθηκε και δεν μπορεί να μεταβιβασθεί σε άλλο συνεταιρισμό, γιατί κατά την χορήγησή της ερευνάται η καταλληλότητα της έκτασης, με βάση όχι μόνο χωροταξικά και πολεοδομικά κριτήρια, αλλά σχετικά και με το σκοπό του συγκεκριμένου συνεταιρισμού. Ειδικότερα, κατά τη διάταξη αυτή εξετάζεται με γνώμονα την έρευνα των παραβάσεων των δια του συνεταιρισμού επιδιωκομένων σκοπών, αν η συγκεκριμένη έκταση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανέγερση οικισμού προσαρμοσμένου στους σκοπούς του συγκεκριμένου συνεταιρισμού, στον οποίο χορηγείται, όπως αυτός αναφέρεται στο καταστατικό του.

 

Ενδεικτικά, θα μπορούσε να αναφερθεί εδώ ότι η απόφαση της αρχής ως προς την κτήση συγκεκριμένης έκτασης θα εξαρτηθεί από το αν ο συνεταιρισμός έχει σκοπό την κτήση από τα μέλη του αστικής (κύριας) ή παραθεριστικής (δευτερεύουσας) κατοικίας, ή κατοικίας που εκπληρώνει ορισμένες προϋποθέσεις (γειτνίαση με τη θάλασσα, το βουνό, βιομηχανικές περιοχές κ.λ.π.).

 

Ο Νομικός Σύμβουλος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.