Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 271/00

ΝΣΚ 271/2000


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 271/2000 (08-06-2000)

 

Αριθμός ερωτήματος: Το Τμήμα συνεδρίασε ως άνω, προκειμένου να γνωμοδοτήσει επί του με αριθμό 81991/07-04-2000 ερωτήματος Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων - Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας - Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών.

 

Περίληψη ερωτήματος: Ερωτάται εάν, επί μεταβολής χρήσης ακινήτου, χωρίς προηγούμενη οικοδομική άδεια, επιβάλλεται πρόστιμο αυθαιρέτου όταν με τη νέα χρήση αλλάζουν μόνον οι φορολογικές υποχρεώσεις και οι θέσεις στάθμευσης.

 

Επί του άνω ερωτήματος το Τμήμα, αφού άκουσε τον Εισηγητή και μετά διαλογική συζήτηση, γνωμοδοτεί ως ακολούθως:

 

1. Κατά το άρθρο 5 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985 (νόμος 1577/1985 Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός (ΦΕΚ 210/Α/1985)):

 

{1. Δεν επιτρέπεται να μεταβάλλονται η σύμφωνα με την οικοδομική άδεια χρήση του κτιρίου ή μέρους αυτού και οι διαστάσεις των χώρων κοινής χρήσης χωρίς προηγούμενη σχετική άδεια της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας, εφόσον η μεταβολή αυτή θίγει τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων καθορίζονται οι μεταβολές που δεν υπάγονται στην απαγόρευση αυτή.

 

2. Η παράβαση της προηγούμενης παραγράφου συνεπάγεται την εφαρμογή των διατάξεων για τις αυθαίρετες κατασκευές.}

 

Περαιτέρω στο άρθρο 22 παράγραφος 4 του ως άνω Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985 ορίζεται ότι:

 

{Κάθε αλλαγή της χρήσης του κτιρίου ή τμήματος του κατά παράβαση του άρθρου 5 είναι αυθαίρετη. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται κατ' αναλογία οι διατάξεις του άρθρου 17 του νόμου 1337/1983, όπως ισχύει, μόνο ως προς την επιβολή του προστίμου. Αν για την αλλαγή της χρήσης έχουν εκτελεστεί δομικές κατασκευές, εκτός από την επιβολή προστίμου διατάσσεται και η κατεδάφισή τους}

 

και στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου προβλέπεται ότι

 

{Κάθε κατασκευή που εκτελείται: α) χωρίς την άδεια της παραγράφου 1 ή β) καθ' υπέρβαση της άδειας, ή γ) με βάση άδεια που ανακλήθηκε ή δ) κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων είναι αυθαίρετη και υπάγεται στις σχετικές για τα αυθαίρετα διατάξεις του νόμου 1337/1983 όπως ισχύουν.}

 

Σε εκτέλεση του εδαφίου 2 παράγραφος 1 του άρθρου 5 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985 εκδόθηκε η υπ' αριθμόν 48669/1989 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 437/Δ/1989), με την οποία ορίστηκε ότι επιτρέπεται να μεταβάλλεται η σύμφωνα με την οικοδομική άδεια χρήση του κτιρίου χωρίς να απαιτείται η έκδοση σχετικής οικοδομικής άδειας από την πολεοδομική υπηρεσία, εφόσον η νέα χρήση: α) δεν αντίκειται στις γενικές ή ειδικές πολεοδομικές διατάξεις ή σε όρους και περιορισμούς δόμησης που ισχύουν στην περιοχή β) δεν αντίκειται στις διατάξεις του κτιριοδομικού κανονισμού, γ) δεν συνεπάγεται μεταβολή τιμής μονάδος όγκου από την κατηγορία του κτιρίου στην οποία ανήκει και δ) δεν δημιουργούνται πρόσθετες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων.

 

2. Από τη γραμματική διατύπωση του άρθρου 5 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985 και από τον επιδιωκόμενο απ' αυτό σκοπό, που συνίσταται στην κατοχύρωση της κατά την οικοδομική άδεια χρήσης του κτιρίου με την απαγόρευση της μεταβολής αυτής κατά τρόπο θίγοντα τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις, προκύπτει ότι κατά το εν λόγω άρθρο δεν επιτρέπεται να μεταβληθεί η σύμφωνα με την οικοδομική άδεια χρήση του κτιρίου, εφόσον η νέα χρήση θίγει ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Στην περίπτωση αυτή η μεταβολή χαρακτηρίζεται αυθαίρετη και, εκτός των άλλων, επιβάλλονται τα πρόστιμα σύμφωνα με το άρθρο 22 παράγραφος 4 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985, που παραπέμπει για ανάλογη εφαρμογή στο άρθρο 17 του νόμου 1337/1983 (πρόστιμο αυθαίρετης μεταβολής χρήσης και πρόστιμο διατήρησης της αυθαίρετης χρήσης).

 

Οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις, όμως, δε θίγονται, όταν η αλλαγή χρήσης έχει ως συνέπεια μόνον τη μεταβολή των φορολογικών και λοιπών συναφών υποχρεώσεων και την δημιουργία χώρων στάθμευσης. Και αυτό διότι οι διατάξεις που διέπουν το ύψος των φόρων, τελών κρατήσεων και εν γένει εισφορών κατά την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικής άδειας, δεν αναφέρονται στους όρους και προϋποθέσεις ανέγερσης οικοδομών και της χρήσης αυτών, αλλά εξυπηρετούν ιδιαίτερους σκοπούς για τους οποίους διατίθενται τα καταβαλλόμενα χρηματικά ποσά.

 

Περαιτέρω και οι ρυθμίσεις για τις θέσεις στάθμευσης, σύμφωνα με τον νόμο 960/1979 που διέπει το καθεστώς αυτό και την εισηγητική έκθεση του νόμου, δεν αναφέρονται στους όρους και προϋποθέσεις ανέγερσης οικοδομών και τη χρήση αυτών, αλλά αποβλέπουν στην απαλλαγή των οδών από τα σταθμεύοντα οχήματα, λόγος άλλωστε για τον οποίο είναι δυνατός ο καθορισμός τέτοιων θέσεων είτε στο οικόπεδο του ίδιου του κτιρίου, είτε σε υπαίθριους χώρους άλλου ακινήτου, (βλέπε συναφώς και Γνωμοδότηση ΝΣΚ 761/1991 που έχει γίνει αποδεκτή).

 

3. Κατόπιν των ανωτέρω, το Τμήμα ομόφωνα γνωμοδοτεί ότι επί των παραπάνω περιπτώσεων στις οποίες αναφέρεται και το ερώτημα, όπως διευκρινίστηκε από την υπηρεσία που ρώτησε, απαιτείται μεν η έκδοση οικοδομικής άδειας κατά τα οριζόμενα στην 48669/2886/1989 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, πλην δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 17 του νόμου 1337/1983.

 

Θεωρήθηκε

 

Αθήνα, 16-05-2000

 

Ο Προεδρεύων

 

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.