Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 296/98

ΝΣΚ 296/1998


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 296/1998 (13-05-1998)

 

Αριθμός Ερωτήματος: 55921/11-12-1997 έγγραφο της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Εάν σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 165/1980 στις περιπτώσεις που λόγω των διαστάσεων του οικοπέδου και υψομετρικών διαφορών των οδών δεν είναι δυνατή σε γωνιακά οικόπεδα η κατασκευή όλων των επιβαλλόμενων χώρων στάθμευσης με είσοδο μόνο από την οδό που επιτρέπεται η διέλευση αυτοκινήτων, επιτρέπεται μέρος του χώρου στάθμευσης να εξυπηρετείται από τον πεζόδρομο.

 

Δίδεται το εξής ιστορικό:

 

Επί των οδών Αμφιτρίτης και Άλτεως στην Κυψέλη έχει αναγερθεί βάσει της υπ' αριθμόν 1079/1995 οικοδομικής άδειας της Υπηρεσίας Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων επταώροφη οικοδομή με Pilotis και υπόγειο. Ο αριθμός των θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση του κτιρίου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις είναι 9. Για την εξασφάλιση των ως άνω απαιτουμένων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων έχουν δημιουργηθεί 5 θέσεις στην Pilotis, με πρόσβαση από την οδό Αμφιτρίτης και οι υπόλοιπες 4 στο υπόγειο του κτιρίου με είσοδο - έξοδο από την οδό Άλτεως, η οποία έχει χαρακτηρισθεί ως πεζόδρομος.

 

Από τα στοιχεία του φακέλλου προκύπτει, κατά τις εκτιμήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών, ότι οι δυνατότητες δημιουργίας χώρων στάθμευσης στην Pilotis και στον χώρο της πρασιάς έχουν εξαντληθεί με τις ανωτέρω πέντε θέσεις και οι υπόλοιπες 4 έπρεπε να τοποθετηθούν στο υπόγειο. Εξάλλου λόγω της έντονης υψομετρικής διαφοράς του οικοπέδου και της μεγάλης κλίσης της οδού Αμφιτρίτης η πρόσβαση προς το υπόγειο του κτιρίου δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί από την οδό Αμφιτρίτης, αφού για την επιβαλλόμενη κλίση 17%, απαιτείται μήκος ράμπας 30 m περίπου και η μεγαλύτερη διάσταση του οικοπέδου είναι 20.2 m.

 

Επί του ως άνω θέματος, το Γ' Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ομοφώνως τα εξής:

 

 

Ι. Στο προεδρικό διάταγμα 165/1980 Περί όρων και προϋποθέσεων δημιουργίας χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων εντός της Μείζονος Περιοχής Πρωτευούσης (ΦΕΚ 46/Α/1980), ορίζεται ότι:

 

{Άρθρο 1

 

1. Εις την περιοχήν της Μείζονος Περιοχής Πρωτευούσης ... επιβάλλεται η κατά τον νόμο 960/1979 εξασφάλισις χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων ...

 

Άρθρο 2

 

2. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων αριθμού θέσεων μεγαλυτέρων του απαιτούμενου δια τα υπ' αυτών εξυπηρετούμενα κτίρια εφ' όσον οι είσοδοι ή έξοδοι των χώρων τούτων ευρίσκονται επί πεζοδρόμων. Τα υπό των εν λόγω χώρων σταθμεύσεως εξυπηρετούμενα κτίρια δέον όπως ευρίσκονται επί γηπέδων εχόντων πρόσωπον αποκλειστικών και μόνον επί των αυτών μετά των χώρων σταθμεύσεως πεζοδρόμων.

 

Άρθρο 3

 

1. Ειδικότερα δια την έκδοση οικοδομικής αδείας τηρουμένων των διατάξεων του ως άνω άρθρου 2, απαιτείται περαιτέρω έγκρισις της αρμόδιας Διεύθυνσης Πολεοδομικών μελετών της Γενικής Διεύθυνσης Οικισμού δια την δημιουργίαν χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων δια τις οριζόμενες περιπτώσεις...

 

α) ...

β) ...

 

2. Στις περιπτώσεις ακινήτων, τα οποία εμπίπτουν εις τις απαγορεύσεις δημιουργίας χώρων σταθμεύσεως, ως αυτές καθορίζονται υπό των διατάξεων του άρθρου 2 του παρόντος, ως και εις τις περιπτώσεις ακινήτων εις τα οποία δεν χορηγείται η κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου έγκρισης δημιουργίας χώρων σταθμεύσεως, εφαρμόζεται η περίπτωση β ή γ της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του νόμου 960/1979 περί επιβολής υποχρεώσεων προς δημιουργίαν χώρων σταθμεύσεως κ.λ.π.

 

ΙΙ. Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι προκειμένης ανέγερσης οικοδομής στην καθοριζομένη περιοχή της Μείζονος Περιοχής Πρωτευούσης, η αρμόδια για την έκδοση της οικοδομικής αδείας πολεοδομική αρχή εγκρίνει, με την άδεια αυτή, την δημιουργία των αναλογούντων στο ακίνητο χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων και του σημείου εισόδου και εξόδου αυτών, ή επιτρέπει την εξαγορά των χώρων αυτών, κατά περίπτωση σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 960/1979. Ειδικότερα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 165/1980 τίθενται όροι και προϋποθέσεις για την τοποθέτηση της εισόδου και εξόδου των χώρων σταθμεύσεως χάριν της ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων, αλλά και των πεζών.

 

Κατ' αρχήν λοιπών εκ της ανωτέρω διατάξεως απαγορεύεται η δημιουργία χώρου στάθμευσης με είσοδο - έξοδο σε πεζόδρομο επί γωνιακών οικοπέδων, τα οποία έχουν πρόσωπο και επί ετέρας οδού και η είσοδος - έξοδος του εν λόγω χώρου πρέπει να είναι παράλληλος προς τον άξονα της οδού αυτής. Δια την εφαρμογή όμως της εν λόγω διατάξεως πρέπει η προς την οποία έχει πρόσωπο το οικόπεδο οδό, να δύναται να χρησιμοποιηθεί για την εξυπηρετήσει όλων των νομίμων αναγκών της επ' αυτού ανεγειρόμενης οικοδομής. Ούτω, ο κανονιστικός νομοθέτης, κατά την έννοια των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 165/1980, θέλησε μεν να ελέγξει την διέλευση αυτοκινήτων από πεζοδρόμους όχι όμως και να την απαγορεύσει παντελώς, εφόσον ρητώς επιτρέπει την δημιουργία χώρου σταθμεύσεως με είσοδο - έξοδο επί πεζοδρόμου υπό την αυστηρή προϋπόθεση τα εξυπηρετούμενα κτίρια να ευρίσκονται επί γηπέδων εχόντων πρόσωπο αποκλειστικώς και μόνο επί των αυτών πεζοδρόμων. Η κάμψη αυτής της απόλυτης απαγόρευσης σκοπεύει στην υλοποίηση της επιθυμίας του νομοθέτου για δημιουργία χώρων σταθμεύσεως, εφόσον η ανεξέλεγκτη και άναρχη δόμηση της Πρωτεύουσας δημιούργησε τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που κατέστησε επιτακτική προς αναβάθμιση του περιβάλλοντος την δημιουργία τοιούτων χώρων.

 

Βεβαίως στην αυτή αναβάθμιση του περιβάλλοντος και των όρων διαβιώσεως αποβλέπει και η δημιουργία πεζοδρόμων, πλην φρονούμε ότι ο σκοπός της δημιουργίας αυτών δεν αίρεται εκ της ελεγχόμενης διελεύσεως του περιορισμένου αριθμού των αυτοκινήτων που έχουν θέσεις στο χώρο σταθμεύσεως, με είσοδο - έξοδο στον πεζόδρομο, εφόσον αυτός εκ του νόμου εξυπηρετεί μόνο κατοίκους της υπερκείμενης οικοδομής.

 

Κατ' εξαίρεση, λοιπόν στις περιπτώσεις που λόγω των διαστάσεων του οικοπέδου, αλλά και των υψομετρικών διαφορών των οδών είναι αδύνατον να εξασφαλιστεί στο γωνιακό οικόπεδο η είσοδος όλων των απαιτουμένων χώρων σταθμεύσεως μόνο από την οδό, επιτρέπεται μέρος των απαιτουμένων χώρων σταθμεύσεως να εξυπηρετείται από τον πεζόδρομο εφόσον κατά τα ανωτέρω η διέλευση αυτοκινήτων με το σκοπό αυτό από πεζόδρομο δεν αποκλείεται εντελώς από το νομοθέτη, το συγκεκριμένο οικόπεδο δε λόγω της μερικής τεχνικής αδυναμίας του είναι ως να μην έχει πρόσοψη για την θέση εισόδου των χώρων αυτών στάθμευσης από την οδό στην οποία επίσης έχει πρόσοψη και επιτρέπεται η διέλευση αυτοκινήτων.

 

ΙΙΙ. Η απάντηση όθεν στο ερώτημα εν αναφορά προς το ιστορικό, είναι ότι κατά την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του προεδρικού διατάγματος 165/1980, κατ' εξαίρεση στις περιπτώσεις που λόγω των διαστάσεων του οικοπέδου αλλά και των υψομετρικών διαφορών των οδών δεν είναι δυνατόν να εξασφαλίζεται σε γωνιακά οικόπεδα, η είσοδος όλων των απαιτουμένων χώρων στάθμευσης από την οδό, διέλευσης αυτοκινήτων επιτρέπεται το μέρος τούτο των απαιτουμένων χώρων στάθμευσης να εξυπηρετείται από τον πεζόδρομο.

 

Θεωρήθηκε

Αθήνα 27-05-1998

Ο Προεδρεύων

Η Εισηγήτρια

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.