Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 565/94

ΝΣΚ 565/1994


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 565/1994 (08-12-1994)

 

Αριθμός ερωτήματος: 13286/1994 Γενικής Διεύθυνσης Πολεοδομίας - Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών - Τμήμα Α' του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται: α) Αν ο Οργανισμός Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων συμπεριλαμβάνεται σε αυτούς τους τομείς του Δημοσίου οι οποίοι δύναται να υπαχθούν στις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 10 του νόμου 1512/1985, όπως συμπληρώθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 31 παράγραφος 4 του νόμου 1577/1985 και όπως ισχύει και δύναται να υποβάλουν νόμιμα αίτηση για εξαίρεση από την κατεδάφιση των αυθαιρέτων κτισμάτων που ανήκουν στην κυριότητά τους.

 

β) Αν στις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 10 του νόμου 1512/1985, όπως συμπληρώθηκε και ισχύει υπάγονται μόνο εκείνα τα αυθαίρετα κτίσματα τα οποία ανήκουν πράγματι και άμεσα στην κυριότητα του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων ή και εκείνα τα οποία ανήκουν στην κυριότητα ανώνυμης εταιρείας -επιχείρησης η οποία με σχετική απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας υπάγεται στις διατάξεις του νόμου [Ν] 1386/1983 και ειδικότερα στις διατάξεις για την ανάληψη της διοίκησης της επιχείρησης από τον ΟΑΕ και τη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου και

 

γ) Αν η δυνατότητα υπαγωγής του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων στις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 10 του νόμου 1512/1985, όπως συμπληρώθηκε και ισχύει, συμπεριλαμβάνει και εκείνες τις περιπτώσεις στις οποίες τα αυθαίρετα κτίσματα ανήκαν στην κυριότητα ανώνυμης εταιρείας - επιχείρησης η οποία υπήχθη στις διατάξεις του νόμου [Ν] 1386/1983 και ειδικότερα στις διατάξεις για την ανάληψη της διοίκησης της επιχείρησης από τον Οργανισμό Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων και για τη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου και στη συνέχεια τα υπόψη αυθαίρετα κτίσματα περιήλθαν στην κυριότητα ιδιωτικής ανώνυμης εταιρείας - επιχείρησης η δε αίτηση του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων για υπαγωγή στις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 10 του νόμου 1512/1985, όπως συμπληρώθηκε και ισχύει συνοδευόμενη, και από σχετική δήλωσή του ότι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων είναι ο Οργανισμός Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων υποβάλλεται μετά από παρέλευση αρκετού χρονικού διαστήματος από τότε που πραγματικά α) έπαυσε η ανώνυμη εταιρεία - επιχείρηση να υπάγεται στις διατάξεις του νόμου [Ν] 1386/1983 και β) τα αυθαίρετα κτίσματα περιήλθαν στην κυριότητα ιδιωτικής ανώνυμης εταιρείας - επιχείρησης.

 

Επί των ανωτέρω ερωτημάτων το Δ' τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως ακολούθως:

 

1. Η παράγραφος 10 του άρθρου 9 του νόμου 1512/1985 όπως συμπληρώθηκε με την παράγραφο 4 του άρθρου 31 του νόμου 1577/1985 ορίζει τα εξής:

 

{10. Με απόφαση του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος μπορεί να εξαιρούνται από την κατεδάφιση αυθαίρετα κτίσματα που ανήκαν στο Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης τα οποία έχουν ανεγερθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.

 

Η απόφαση του Υπουργού εκδίδεται με σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος το οποίο λαμβάνει υπόψη του τις περιπτώσεις α, β και γ της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του νόμου 1337/1983.

 

Επίσης με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, που εκδίδεται με την ίδια διαδικασία μπορούν να εξαιρούνται από την κατεδάφιση αυθαίρετα κτίσματα ή κτιριακές εγκαταστάσεις γεωργικών συνεταιρισμών ή γεωργοκτηνοτροφικών μονάδων που έχουν ανεγερθεί με προγράμματα του Υπουργείου Γεωργίας και της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος, καθώς και αυθαίρετα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ελέγχονται και χρηματοδοτούνται από το Υπουργείο Γεωργίας και την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς και αυθαίρετα ξενοδοχειακών μονάδων ιδιοκτησίας του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου ΞΕΝΙΑ ΑΕ που ανήκει στο Δημόσιο Τομέα σύμφωνα με το νόμο [Ν] 1526/1982, εφόσον τα αυθαίρετα αυτά είχαν ανεγερθεί μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου 1512/1985.}

 

2. Από τη σαφή γραμματική διατύπωση των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι η δια των διατάξεων αυτών θεσπιζόμενη δυνατότητα εξαιρέσεως από την κατεδάφιση αυθαιρέτων κτισμάτων αφορά σε αυθαίρετα κτίσματα, α) τα οποία έχουν ανεγερθεί μέχρι την 11-01-1985 χρονολογία δημοσιεύσεως του νόμου 1512/1985 και β) ανήκουν στο Δημόσιο νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, Γεωργικούς Συνεταιρισμούς ή Γεωργοκτηνοτροφικές μονάδες που έχουν ανεγερθεί με προγράμματα του Υπουργείου Γεωργίας και της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ελέγχονται και χρηματοδοτούνται από το Υπουργείο Γεωργίας και την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς και ακίνητα ξενοδοχειακών μονάδων ιδιοκτησίας του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου ΞΕΝΙΑ ΑΕ.

 

Επέκταση της εφαρμογής της ευνοϊκής αυτής ρυθμίσεως σε αυθαίρετα κτίσματα τα οποία ανήκουν σε οποιοδήποτε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο εκτός των ανωτέρω περιοριστικώς αναφερομένων δεν είναι επιτρεπτή. Και τούτο, διότι, δεν νοείται τοιαύτη επέκταση εφαρμογής τόσον λόγω της σαφούς γραμματικής διατυπώσεως των σχετικών διατάξεων, όσον και λόγω του εξαιρετικού χαρακτήρος της ρυθμίσεως. Συνεπώς η εξαιρετική αυτή ρύθμιση εφαρμόζεται αποκλειστικά και μόνο σε ακίνητα τα οποία ανήκουν στους προαναφερθέντες ιδιοκτήτες και έχουν ανεγερθεί μέχρι τη δημοσίευση του νόμου 1512/1985, ήτοι μέχρι την 11-01-1985.

 

Μεταξύ των αναφερομένων ως άνω ιδιοκτητών δεν περιλαμβάνεται ούτε ο Οργανισμός Οικονομικής Ανασυγκροτήσεως Επιχειρήσεων (ΟΑΕ) ΑΕ ούτε η αναφερόμενη στο ερώτημα ανώνυμη εταιρεία.

 

Το ζήτημα της υπαγωγής ή μη του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα δεν ασκεί οποιαδήποτε επιτροπή στην εφαρμογή ή μη της προπαρατεθείσης διατάξεως της παραγράφου 10 του άρθρου 9 του νόμου 1512/1985, δοθέντος ότι ουδόλως συνδέεται η εφαρμογή αυτή με τον εν λόγω τομέα.

 

3. Η ανωτέρω άποψη δεν αποδυναμώνεται από τις διατάξεις του άρθρου 4 παράγραφος 4 του νόμου [Ν] 1386/1983, οι οποίες ορίζουν ότι ο Οργανισμός σε όλα τα δικαιοδοτικά όργανα ή διοικητικές αρχές απολαύει όλων ανεξαιρέτως των διαδικαστικών προνομίων και προνομίων εκτελέσεως του Δημοσίου. Και τούτο διότι οι προπαρατεθείσες διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 10 του νόμου 1512/1985, όπως συμπληρώθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 31 παράγραφος 4 του νόμου 1577/1985, δεν καθιερώνουν προνόμιο του Δημοσίου μάλιστα δε διαδικαστικό ή εκτελέσεως τοιούτο.

 

4. Κατ' ακολουθία των ανωτέρω το τμήμα γνωμοδότησε επί του πρώτου ερωτήματος ομόφωνα αρνητικά ήτοι ότι ο Οργανισμός Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων δε περιλαμβάνεται μεταξύ των ιδιοκτητών φορέων της ρυθμίσεως του άρθρου 9 παράγραφος 10 του νόμου 1512/1985 όπως συμπληρώθηκε και ισχύει.

 

5. Η ανωτέρω αρνητική απάντηση επί του πρώτου ερωτήματος συνεπάγεται αναγκαίως και αρνητική απάντηση, και στα λοιπά ερωτήματα των οποίων συνεπώς παρέλκει η περαιτέρω ειδικότερη εξέταση.

 

Θεωρήθηκε

Αθήνα 13-12-1994

Ο Προεδρεύων

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.