Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Εγκαταστάσεις, όπου υπάρχει κίνδυνος έκρηξης, όπως δεξαμενές καυσίμων
Δεξαμενές καυσίμων εντοπίζονται σε περιοχές πρατηρίων καυσίμων και σταθμών εξυπηρέτησης ή στην ιδιοκτησία εταιρίας και ιδιωτικών κατοικιών, δηλαδή σε περιοχή με έντονο τον χαρακτήρα της παραμονής προσώπων. Σε περίπτωση πρόσκρουσης οχήματος εγκυμονεί ο κίνδυνος έκρηξης και ως εκ τούτου ο τραυματισμός προσώπων (τρίτων) που δεν συμμετέχουν στο συμβάν. Επομένως μία τέτοια εγκατάσταση υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 1.
Οριογραμμή γέφυρας - π.χ. τεχνικό άνω διάβασης αυτοκινητοδρόμου
Σύμφωνα με το πνεύμα των οδηγιών για την παθητική προστασία σε οδούς, μία γέφυρα πρέπει να έχει άνοιγμα τουλάχιστον ίσο με 10 m και ύψος πτώσης μεγαλύτερο από 2 m.
Στην παρούσα περίπτωση ο αυτοκινητόδρομος αποτελεί επικίνδυνη περιοχή που υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 1, επειδή η εκτροπή οχήματος και η πτώση του από την γέφυρα συνεπάγεται ιδιαίτερο κίνδυνο και για τρίτους και όχι μόνον για τους επιβαίνοντες.
|
|
Κατηγορία κινδύνου 1
|
Κατηγορία κινδύνου 2
|
Γενικά όταν οι περιοχές κατάντη των γεφυρών είναι περιοχές με ιδιαίτερο κίνδυνο τρίτων, όπως εγκαταστάσεις με κίνδυνο έκρηξης, περιοχές με έντονο τον χαρακτήρα παραμονής, σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας κ.λ.π., τότε οι περιοχές αυτές υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 1.
Εφόσον η περιοχή κατάντη του τεχνικού εγκυμονεί κίνδυνο για τρίτους σε περίπτωση πτώσης του οχήματος, όπως πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι ή οδοί με ενιαίο οδόστρωμα, αυτή θα υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 2.
Σε περιπτώσεις, όπου κατάντη του τεχνικού δεν υφίσταται κίνδυνος για τρίτους, π.χ. τεχνικό άνω διάβασης αγροτικής οδού ή τεχνικό γεφύρωσης ποταμού ή κοιλαδογέφυρα, θα πρέπει να αξιολογηθεί κατά πόσον τα εμπόδια θα υπαχθούν στην κατηγορία κινδύνου 3 ή ακόμη και στην κατηγορία κινδύνου 4.
Δηλαδή για την επιλογή στηθαίων ασφαλείας στις οριογραμμές μιας γέφυρας πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το είδος των εμποδίων κάτω από αυτή και κατ' επέκταση η κατηγορία κινδύνου, στην οποία αυτά μπορούν να υπαχθούν.
Στην περίπτωση γεφυρών μικρού ανοίγματος, όπου δεν υπάρχει ιδιαίτερος κίνδυνος για τους επιβαίνοντες σε όχημα, μπορεί το κιγκλίδωμα τους να υπαχθεί στην κατηγορία κινδύνου 3, επειδή αποτελεί μη παραμορφώσιμο εμπόδιο. Η κατηγορία κινδύνου 4 επιλέγεται, μόνον εφόσον κανείς ιδιαίτερος κίνδυνος υφίσταται για τους επιβαίνοντες.
|
|
Κατηγορία κινδύνου 3
|
Κατηγορία κινδύνου 3
|
Βάθρα γεφυρών
Ένα βάθρο γέφυρας αποτελεί ιδιαίτερο κίνδυνο για τρίτους (κατηγορία κινδύνου 1), όταν δεν έχει υπολογιστεί για πρόσκρουση. Όλα τα φέροντα στοιχεία οδογεφυρών και πεζογεφυρών πρέπει να υπολογίζονται και να διαστασιολογούνται έναντι πρόσκρουσης οχημάτων σύμφωνα με το DIN Fachbericht 101.
|
|
Βάθρα που δεν έχουν υπολογιστεί έναντι πρόσκρουσης οχημάτων - Κίνδυνος κατάρρευσης φερόντων στοιχείων -> Κατηγορία κινδύνου 1
|
Βάθρα που έχουν υπολογιστεί έναντι πρόσκρουσης οχημάτων -> Κατηγορία κινδύνου 3
|
Όταν τα βάθρα μιας γέφυρας έχουν υπολογιστεί και διαστασιολογηθεί έναντι πρόσκρουσης οχημάτων κατά DIN Fachbericht 101, αυτά αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για τους επιβαίνοντες σε όχημα (κατηγορία κινδύνου 3).
Σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας - VΕΠΙΤΡ > 160 km/h
Οι σιδηροδρομικές γραμμές με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα μεγαλύτερη από 160 km/h υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 1.
Όλες όμως οι υπόλοιπες σιδηροδρομικές γραμμές, στις οποίες κυκλοφορούν περισσότεροι από 30 συρμοί ανά 24 ώρες και με μέγιστη ταχύτητα 160 km/h υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 2.
Ορθοστάτες γεφυρών σήμανσης - βάθρα σκυροδέματος
Στην περίπτωση που οι γέφυρες σήμανσης δεν υπολογίζονται και διαστασιολογούνται έναντι πρόσκρουσης οχημάτων κατά DIN Fachbericht 101, υπάρχει η πιθανότητα κατάρρευσης και επομένως αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για τρίτους (κατηγορία κινδύνου 1).
Όταν προβλέπεται η κατασκευή βάθρων σκυροδέματος από οπλισμένο σκυρόδεμα σύμφωνα με τις ΟΜΟΕ-ΚΣΑ, μέρος 4, τότε η γέφυρα σήμανσης αποτελεί ιδιαίτερο κίνδυνο για τους επιβαίνοντες σε όχημα και υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 3.
|
|
Κατηγορία κινδύνου 3
|
Κατηγορία κινδύνου 1
|
Οι γέφυρες σήμανσης με βάθρο σκυροδέματος ικανού ύψους και πλάτους, σύμφωνα με τις ΟΜΟΕ-ΚΣΑ, μέρος 4, δεν πρέπει να θεωρούνται ως φέροντα στοιχεία τεχνικών έργων αλλά ως συμπαγή εμπόδια.
Παράπλευρες οδοί με φόρτο > 500 οχήματα / 24 h - ποδηλατόδρομοι - πεζόδρομοι
Μία παράπλευρη οδός με φόρτο > 500 οχήματα / 24 h υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 2. Τα παράλληλα οδοστρώματα σε πρωτεύοντες κόμβους ή σε σταθμούς εξυπηρέτησης και πρατήρια καυσίμων δεν θεωρούνται παράπλευρες οδοί. Στην περίπτωση παράλληλων οδοστρωμάτων τοποθετούνται στηθαία ασφαλείας στα ερείσματα σύμφωνα με τα οριζόμενα για τις κεντρικές και πλευρικές διαχωριστικές νησίδες.
Δεν πρέπει να τοποθετούνται στηθαία ασφαλείας σε παράπλευρες οδούς με μικρούς φόρτους, όπως οι αγροτικές οδοί. Προκειμένου δε να εξετασθεί η αναγκαιότητα εγκατάστασης στηθαίων ασφαλείας σε δευτερεύουσα οδό, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη αν η VΕΠΙΤΡ είναι μεγαλύτερη από 50 km/h.
Ένας ποδηλατόδρομος ή ένας πεζόδρομος υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 2, όταν χρησιμοποιείται εκτεταμένα. Παράδειγμα αποτελούν ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι σε περιοχή σχολείων. Στην περίπτωση που χρησιμοποιούνται ελάχιστα, δεν απαιτείται η εγκατάσταση στηθαίων ασφαλείας.
Περιοχές με έντονο τον χαρακτήρα παραμονής
Πρόκειται για περιοχές, όπου σταματούν πολύ συχνά πρόσωπα ή ομάδες προσώπων, όπως παιδικές χαρές, κήποι, θέσεις θέας, πρατήρια καυσίμων και σταθμοί εξυπηρέτησης, χώροι αναψυχής κ.λ.π.
Επίσης οι περιοχές κατοικίας υπάγονται στις περιοχές με έντονο τον χαρακτήρα παραμονής.
Για αυτό το λόγο αυτές οι περιοχές αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για τρίτους (κατηγορία κινδύνου 1)
Τοίχοι αντιστήριξης
Κριτήριο για την επιλογή στηθαίων ασφαλείας σε έναν τοίχο αντιστήριξης αποτελεί το είδος των εμποδίων κατάντη του τοίχου και κατ' επέκταση η κατηγορία κινδύνου, στην οποία αυτά μπορούν να υπαχθούν.
Για παράδειγμα εάν κατάντη του τοίχου αντιστήριξης εντοπίζεται περιοχή που αποτελεί κίνδυνο για τρίτους, όπως σιδηροδρομική γραμμή, οδός με ενιαίο οδόστρωμα ή πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος που χρησιμοποιούνται εκτεταμένα, αυτή υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 2. Αντίθετα εάν η κατάντη περιοχή υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 1, ο τοίχος αντιστήριξης θεωρείται, ότι υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 1.
Στην περίπτωση που η περιοχή κατάντη του τοίχου αντιστήριξης δεν αποτελεί κίνδυνο για τρίτους σε περίπτωση πτώσης ενός οχήματος, για παράδειγμα ένας τοίχος αντιστήριξης σε περιοχή υδάτινου κωλύματος ή αγροτεμαχίων, ο τοίχος υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 3 ή στην κατηγορία κινδύνου 4. Και οι δύο επιλογές (κατηγορία κινδύνου 3 ή 4) οδηγούν σε παρόμοια αποτελέσματα.
Ένας τοίχος αντιστήριξης ύψους έως 2 m χωρίς άλλο κίνδυνο δεν αποτελεί επικίνδυνη θέση σύμφωνα με το πνεύμα των οδηγιών.
Δένδρα
Τα δένδρα αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για τους επιβαίνοντες σε όχημα, επειδή δεν παραμορφώνονται σε περίπτωση πρόσκρουσης οχήματος σε αυτά. Όταν η διάμετρος του κορμού ενός δένδρου είναι μεγαλύτερη από 8 cm, αυτό υπάγεται στην κατηγορία κινδύνου 3. Τα νεαρά δένδρα έχουν κατά κανόνα μικρότερη διάμετρο κορμού αλλά μελλοντικά θα αποτελέσουν επικίνδυνο εμπόδιο. Για αυτό το λόγο πρέπει να προβλέπεται η εγκατάσταση στηθαίων ασφαλείας στις θέσεις αυτές και δεν συνιστάται η φύτευση νεαρών δένδρων στην οριογραμμή οδοστρωμάτων, σύμφωνα με την προαναφερόμενη αρχή της απομάκρυνσης των εμποδίων.
Ηχοπετάσματα
Τα ηχοπετάσματα κατά κανόνα αποτελούν επικίνδυνες θέσεις κατηγορίας κινδύνου 3. Ο κίνδυνος προέρχεται από τους κατακόρυφους ορθοστάτες του ηχοπετάσματος, οι οποίοι ούτε παραμορφώσιμοι είναι ούτε ανατρέπονται σε περίπτωση πρόσκρουσης οχήματος.
Μη παραμορφώσιμα συμπαγή εμπόδια κάθετα στην οδό
Τα συμπαγή εμπόδια είναι επικίνδυνες θέσεις, οι οποίες δεν παραμορφώνονται, όταν ένα όχημα προσκρούσει σε αυτές. Παραδείγματα συμπαγών εμποδίων κάθετα στην οδό είναι η αφετηρία τοίχων αντιστήριξης, τα βάθρα σκυροδέματος, τα κτίρια κλπ. Αυτού του είδους τα εμπόδια υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 3.
Συμπαγείς ιστοί οδοφωτισμού, ιστοί
Οι ιστοί οδοφωτισμού αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για τους επιβαίνοντες σε όχημα (κατηγορία κινδύνου 3), επειδή κατά την πρόσκρουση οχήματος δεν ανατρέπονται και δεν παραμορφώνονται.
Για αυτό τον λόγο θεωρούνται ως συμπαγή εμπόδια κάθετα στην οδό.
|
|
Συμπαγείς ιστοί - Κατηγορία κινδύνου 3
|
Η συμπεριφορά των ιστών κατά την πρόσκρουση οχήματος είναι συνάρτηση της αγκύρωσης του κατά την πρόσκρουση οχήματος δεν ανατρέπονται αλλά παραμορφώνονται, υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 4.
|
|
Συμπαγής ιστός οδοφωτισμού - Κατηγορία κινδύνου 3
|
Παραμορφώσιμος ιστός οδοφωτισμού - Κατηγορία κινδύνου 4
|
Συμπαγείς ορθοστάτες πινακίδων
Οι ορθοστάτες αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για τους επιβαίνοντες σε όχημα (κατηγορία κινδύνου 3), όταν δεν είναι ούτε ανατρεπόμενοι ούτε παραμορφώσιμοι. Η συμπεριφορά τους κατά την πρόσκρουση οχήματος είναι συνάρτηση της αγκύρωσης του σημείου έδρασης, της διατομής και του υλικού κατασκευής τους.
Οι ορθοστάτες πινακίδων (φέρουσες κατασκευές από δοκούς ή σωληνωτές κατασκευές), οι οποίες κατά την πρόσκρουση ενός επιβατικού οχήματος δεν παραμορφώνονται, υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 3.
Οι μη παραμορφώσιμοι ορθοστάτες, για παράδειγμα με εξωτερική διάμετρο > 76 mm και πάχος τοιχώματος >2,9 mm, σε περίπτωση πρόσκρουσης ουσιαστικά δεν μπορούν να παραλάβουν ενέργεια και να παραμορφωθούν. Για αυτό τον λόγο είναι ισοδύναμοι με τα συμπαγή εμπόδια κάθετα στην οδό (κατηγορία κινδύνου 3).
Οι μη ανατρεπόμενοι ορθοστάτες είναι εκείνοι, που στην περίπτωση πρόσκρουσης παραλαμβάνουν ενέργεια μέσω παραμόρφωσης.
|
|
Συμπαγής ορθοστάτης πινακίδας μη ανατρεπόμενος και μη παραμορφώσιμος - Κατηγορία κινδύνου 3
|
Παραμορφώσιμος ορθοστάτης πινακίδας - Κατηγορία κινδύνου 4
|
Οι ορθοστάτες πινακίδων μικρού και μεσαίου μεγέθους, οι οποίοι κατά την πρόσκρουση οχήματος δεν ανατρέπονται αλλά παραμορφώνονται, υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 4 ενώ οι ορθοστάτες που μπορούν να ανατραπούν ή να αποχωρισθούν τα συστατικά τους μέρη, δεν θεωρούνται εμπόδια, σύμφωνα με το πνεύμα των οδηγιών.
Δικτυωτοί ορθοστάτες
Οι ορθοστάτες κυκλοφοριακών πινακίδων μικρού και μεσαίου μεγέθους (σωληνωτοί ορθοστάτες και δικτυωτοί ορθοστάτες από χαλύβδινους ιστούς σωληνωτής διατομής εξωτερικής διαμέτρου > 76,1 mm και πάχος τοιχώματος > 2,9 mm ή από ιστούς σωληνωτής διατομής από κράμα αλουμινίου εξωτερικής διαμέτρου > 76,0 mm και πάχος τοιχώματος > 3,0 mm) υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 4.
Όταν για την στήριξη πινακίδων μεγάλου μεγέθους (> 2,2 m2) προκύπτουν δικτυωτοί ορθοστάτες με διαστάσεις μικρότερες από τις προαναφερόμενες, αυτοί δεν αποτελούν επικίνδυνη θέση σύμφωνα με το πνεύμα των οδηγιών και δεν απαιτείται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας. Οι μεμονωμένοι ορθοστάτες πρέπει να απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον 1,80 m και η απόσταση του κάτω άκρου των πινακίδων από το έδαφος να ανέρχεται τουλάχιστον σε 1,50 m. Εάν αυτές οι τιμές είναι μικρότερες τότε οι δικτυωτοί ορθοστάτες υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 4.
Προσοχή: Τα θεμέλια των πινακίδων σήμανσης δεν επιτρέπεται να προεξέχουν περισσότερο από 0,05 m από τη στάθμη του εδάφους. Σε αντίθετη περίπτωση αυτά μπορεί να αποτελέσουν επικίνδυνη θέση.
Πρανή επιχωμάτων και ορυγμάτων
Τα πρανή επιχωμάτων θεωρούνται επικίνδυνες θέσεις και υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 4, όταν το ύψος τους είναι μεγαλύτερο των 3 m και η κλίση τους εντονότερη από 1:3 (υ:β).
Τα πρανή ορυγμάτων θεωρούνται επικίνδυνες θέσεις και υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου 4, όταν η κλίση τους εντονότερη από 1:3 (υ:β) και ο πόδας του πρανούς δεν έχει στρογγυλευτεί επαρκώς ή όταν πρόκειται για βραχώδη πρανή.
|
|
Πρανή επιχωμάτων H > 3 m και ορυγμάτων με κλίση υ:β > 1:3 - Κατηγορία κινδύνου 4
|