Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
1. Πρότυπα μελέτης - κανονισμοί και αναφορές
Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης
|
ΕΛΟΤ
|
Μόνιμη Διεθνής Οργάνωση Συνεδρίων Οδοποιίας
|
PIARC
|
Διεθνής Ηλεκτροτεχνική Επιτροπή
|
IEC
|
Κανονισμός Εσωτερικών Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων (ΚΕΗΕ)
|
Υπουργική απόφαση 80225/1954 (ΦΕΚ 59/Β/1955)
Υπουργική απόφαση 6242/185 (ΦΕΚ 1525/Β/1973)
|
Γερμανικοί Κανονισμοί Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων
|
VDE
|
Γερμανικοί Κανονισμοί
|
DIN
|
Γερμανικοί Κανονισμοί Εξοπλισμού και Λειτουργίας για Οδικές Σήραγγες
|
Υπουργείο Μεταφορών Ομοσπονδιακής Γερμανίας (RABT) 1994-1997
|
Αυστριακές οδηγίες σύνταξης μελετών, λειτουργίας σηράγγων και εγκαταστάσεων ασφαλείας
|
RVS 9.261
RVS 9.262
RVS 9.282
|
Όρια Περιβαλλοντικής Ρύπανσης
|
Προεδρικό διάταγμα 1180/1981 (ΦΕΚ 293/Α/1981)
|
2. Μελέτη
2.1. Γενικά
Το σύστημα αερισμού της σήραγγας θα σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να:
• | Εμποδίζεται η συσσώρευση ρύπων που εκπέμπονται από τα οχήματα εντός της σήραγγας υπό κανονικές συνθήκες λειτουργίας πάνω από τα επίπεδα που δίνονται στις παρούσες οδηγίες. |
• | Λειτουργεί αυτόματα για να παρακολουθεί και να διατηρεί την ποιότητα αέρα στη σήραγγα υπό όλες τις πιθανές συνθήκες κυκλοφορίας, ακόμη και με συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης σε κάθε λωρίδα της σήραγγας. |
• | Συμμορφώνεται με τις σχετικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις όσον αφορά την εκπομπή ρύπων στα εξαγόμενα από τη σήραγγα αέρια. |
• | Λειτουργεί αυτόματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, π.χ. πυρκαγιάς, για τον έλεγχο της εξάπλωσης του καπνού και της θερμότητας και την εξασφάλιση οδού διαφυγής στους παγιδευμένους εντός της σήραγγας χρήστες. |
• | Επιτρέπει τη χειροκίνητη (με παράκαμψη των αυτοματισμών) λειτουργία του συστήματος αερισμού. |
2.2. Αρχές Σχεδιασμού
Η μελέτη του συστήματος αερισμού θα παρακολουθεί τις φάσεις εκπόνησης της μελέτης της σήραγγας από την προκαταρκτική χάραξη μέχρι το τελικό στάδιο προκειμένου αφ' ενός να δώσει όλα τα απαραίτητα στοιχεία και πληροφορίες που θα βοηθήσουν τους μελετητές άλλων ειδικοτήτων (οδοποιίας, στατικών γεωτεχνικών κ.λ.π.) να αντιμετωπίσουν τις βέλτιστες λύσεις, αφ' ετέρου να ενσωματωθούν οι προτάσεις εξοπλισμού της εγκατάστασης αερισμού ομαλά στο έργο. Το σύστημα αερισμού θα αιτιολογείται στο επίπεδο των τεχνικών και οικονομικών πλεονεκτημάτων του, που περιλαμβάνουν το κόστος κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης.
Ολόκληρος ο απαιτούμενος εξοπλισμός για τον αερισμό της σήραγγας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θα χρησιμοποιείται όπου είναι δυνατόν και για την κανονική λειτουργία της σήραγγας. Σε περίπτωση που η εγκατάσταση του παραπάνω εξοπλισμού γίνεται αποκλειστικά και μόνο για χρήση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, θα λαμβάνεται ιδιαίτερη προσοχή για την αποτελεσματική συντήρηση και την τακτική δοκιμή του. Οι απαιτήσεις για όλο τον εξοπλισμό αερισμού θα καθορίζονται από τις ανάγκες τόσο υπό κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας όσο και υπό συνθήκες έκτακτης ανάγκης.
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, π.χ. πυρκαγιάς εντός της σήραγγας, ο βασικός στόχος είναι η προστασία της ζωής των παγιδευμένων χρηστών εντός της σήραγγας. Όλα τα συστήματα έκτακτης ανάγκης και διάσωσης που περιλαμβάνονται στη σήραγγα πρέπει να μεγιστοποιούν τη δυνατότητα αυτό-διάσωσης.
2.3. Επιλογή Τύπου Συστήματος Αερισμού
1. Για υπεραστικές σήραγγες μήκους έως 500 m και για αστικές σήραγγες μήκους έως 250 m, εν γένει δεν θα προβλεφθεί σύστημα αερισμού ούτε για την κανονική λειτουργία ούτε για την περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η απομάκρυνση των ρύπων στην περίπτωση αυτή θεωρείται ότι εξασφαλίζεται από το φυσικό αερισμό. Ο μελετητής θα υπολογίσει τους εκπεμπόμενους ρύπους σε περίπτωση στάσεως και πολύ πυκνής κυκλοφορίας με χαμηλές ταχύτητες (π.χ. 10 km/h) και σε περίπτωση οριακών συνθηκών ρύπων στις δυσμενέστερες κυκλοφοριακά συνθήκες και φόρτους, και θα εισηγηθεί μέτρα ρύθμισης της κυκλοφορίας κατά την χρήση της σήραγγας.
2. Για υπεραστικές σήραγγες μήκους άνω των 500 m. Ο μελετητής θα προτείνει αιτιολογημένα το σύστημα ή το συνδυασμό συστημάτων αερισμού που ανταποκρίνεται στα ειδικά κριτήρια μελέτης του έργου και εξασφαλίζει τα μέγιστα τεχνοοικονομικά οφέλη, συμφώνως προς τα ακόλουθα:
• | Η θεώρηση του συστήματος θα γίνει κατά τα αρχικά στάδια της μελέτης. Ο μελετητής θα υπολογίσει και τεκμηριώσει το προτεινόμενο σύστημα αερισμού σε συνεργασία με τους λοιπούς παράγοντες του έργου (οδοποιοί, γεωτεχνικοί, περιβαλλοντολόγοι κ.τ.λ.). |
• | Εν γένει για μήκη από 500 m μέχρι 3 km θα προτιμηθεί διαμήκης αερισμός. Μελέτη και πρόταση άλλου συστήματος αερισμού πλην διαμήκους, δηλαδή ημιεγκάρσιου ή εγκαρσίου ή συνδυασμού συστημάτων, μπορεί να υποβληθεί προς έγκριση μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και με απόλυτη τεκμηρίωση της τεχνικοοικονομικής σκοπιμότητος για το σύνολο του έργου (έργα πολιτικού μηχανικού κ.λ.π.) με ανάλυση των παραγόντων που επέβαλαν την λύση. |
• | Για σήραγγες άνω των 3 km θα γίνεται τεχνικοοικονομική αξιολόγηση όλων των συστημάτων αερισμού συμπεριλαμβανομένου του διαμήκους με χρήση ενδιαμέσων σταθμών εναλλαγής αέρα το πολύ ανά 3 km. |
3. Για αστικές σήραγγες μιας κατευθύνσεως μήκους άνω των 250 m και μέχρις 800 m μπορεί να χρησιμοποιηθεί σύστημα διαμήκους αερισμού υπό την προϋπόθεση ότι θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα διαχείρισης του καπνού σε περίπτωση πυρκαϊάς εάν το μήκος της σήραγγας υπερβαίνει τα 500 m (λόγω της πιθανότητας ακινητοποιήσεως οχημάτων, λόγω πυκνής κυκλοφορίας κατάντη του σημείου της πυρκαϊάς). Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν κυρίως έλεγχο της ταχύτητας αέρος κατά την κατεύθυνση της κυκλοφορίας με ταχύτητα όχι μεγαλύτερη των 1,5 m/s επί 5 min περίπου ώστε να δοθεί χρόνος για να απομακρυνθούν οι χρήστες των αυτοκινήτων. Οι ανωτέρω συνθήκες πρέπει να ερευνηθούν και μελετηθούν σχολαστικά από τον μελετητή.
4. Για αστικές σήραγγες μιας κατευθύνσεως μήκους άνω των 800 m μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαμήκης αερισμός για την απομάκρυνση των ρύπων υπό τις εξής δύο προϋποθέσεις:
• Θα υπάρχει ανεξάρτητο σύστημα απαγωγής καπνού με φρέατα εκκαπνισμού εξοπλισμένα με ανεμιστήρες απαγωγής το πολύ ανά 800 m.
• Η συγκέντρωση των ρύπων στο στόμιο εξόδου και η διάχυσή τους στην ατμόσφαιρα είναι εντός των επιτρεπομένων από τις περιβαλλοντικές διατάξεις ορίων, πράγμα που πρέπει να αποδεικνύεται με αντίστοιχη περιβαλλοντική μελέτη.
Το συνολικό μήκος επομένως θα προκύψει από τους εκπεμπόμενους ρύπους υπό το μέγιστο κυκλοφοριακό φορτίο, λαμβάνοντας υπόψη και την συχνότητα ακινητοποιημένων οχημάτων σε όλο το μήκος της σήραγγας.
Οίκοθεν νοείται ότι εάν τα φρέατα εκκαπνισμού μπορούν να αντικατασταθούν από φρέατα εναλλαγής αέρα στη σήραγγα (προσαγωγή νωπού και απαγωγή μολυσμένου αέρα ή/και απαγωγή καπνού), τότε ο διαμήκης αερισμός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μήκη που περιορίζονται μόνο από τους περιβαλλοντικούς όρους σημειακής φόρτισης της ατμόσφαιρας με ρύπους.
5. Για αστικές σήραγγες δύο κατευθύνσεων μήκους άνω των 250 m η χρήση διαμήκους αερισμού για την απομάκρυνση του καπνού απαγορεύεται. Και τούτο λόγω της πιθανότητας ακινητοποιημένων οχημάτων σε όλο το μήκος της σήραγγας και κατά τις δύο κατευθύνσεις.
6. Τα ακόλουθα επιμέρους στοιχεία θα πρέπει να εξετάζονται σε συνδυασμό με τη μελέτη έργων πολιτικού μηχανικού σήραγγας και άλλων συστημάτων σηράγγων.
- μονή ή διπλή κατεύθυνση υπό συνθήκες κανονικής λειτουργίας
- σήραγγες με κανονικά μονή κατεύθυνση που απαιτούνται περιοδικά να λειτουργήσουν με κυκλοφορία διπλής κατεύθυνσης
- ταχύτητες κυκλοφορίας
- μέγιστη ελεύθερη ροή κυκλοφορίας
- κυκλοφοριακή συμφόρηση
- αριθμοί και βάρη φορτηγών οχημάτων υπό διάφορες συνθήκες κυκλοφορίας
- ποσοστό επιβατικών οχημάτων με πετρελαιομηχανές (diesel)
- υψόμετρο
- μήκος
- κατά μήκος κλίση(εις)
- λωρίδες προσπέλασης εισόδου / εξόδου
- εγκαταστάσεις διαφυγής
- διατομή
- χώρος για ανεμιστήρες ώσεως ή αγωγούς νωπού αέρα ή απαγωγής αέρα
- κανονικές ή εξαιρετικά υψηλές ανεμοπιέσεις στα στόμια ή / και αποτελέσματα θερμικής άνωσης στη σήραγγα
- σήραγγες που παραδίδονται στη κυκλοφορία ως μονές με διπλή κατεύθυνση, αλλά με πρόβλεψη μελλοντικής κατασκευής δεύτερης σήραγγας ώστε η κυκλοφορία να γίνεται σε μονή κατεύθυνση.
- επίπεδα (σημαντικά ή όχι) των ρύπων από τις σήραγγες (στόμια ή / και φρεάτια)
- τοπικές τιμές συγκέντρωσης CO, NOX και σωματιδίων
- τυχόν ειδικές απαιτήσεις για το έργο
• | Παράγοντες ασφαλείας σε πυρκαγιά: |
- κυκλοφορία μονής κατεύθυνσης (με περιοδική επιτηρούμενη λειτουργία σε δύο κατευθύνσεις) ή διπλής κατεύθυνσης
- πιθανή ή αποτρεπτή εξάπλωση καπνού πάνω από ακινητοποιημένα οχήματα
- εγκαταστάσεις διαφυγής για τους παγιδευμένους στη σήραγγα
- διαθέσιμα μέσα για την παρακολούθηση του συστήματος
- απώλεια λειτουργίας εξοπλισμού αερισμού λόγω πυρκαγιάς.
Η διαδικασία μελέτης που φαίνεται παρακάτω (ή παρόμοια) θα πρέπει να εφαρμόζεται για την επιλογή του καταλληλότερου συστήματος αερισμού για τη σήραγγα.
2.4. Κριτήρια Μελέτης
(1) Γενικά
Η μελέτη του συστήματος αερισμού θα πρέπει να γίνει εν γένει σύμφωνα με τις τελευταίες συστάσεις της Μόνιμης Διεθνούς Οργάνωσης Συνεδρίων Οδοποιίας (PIARC) και τις προδιαγραφές του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, εκτός αν στην παρούσα παράγραφο ορίζεται διαφορετικά.
(2) Γενική Διάταξη της Σήραγγας
Το σύστημα αερισμού και τα έργα πολιτικού μηχανικού της σήραγγας θα πρέπει να θεωρούνται ως ενοποιημένα στοιχεία της μελέτης. Η μελέτη αερισμού είναι κατ' εξοχήν μελέτη διεπιστημονικής θεώρησης. Η ανάγκη για φρεάτια εκκαπνισμού, ενδιάμεσους σταθμούς αερισμού, στοές, αεραγωγούς στη διατομή της σήραγγας, κ.λ.π., και ο τρόπος που επηρεάζουν τη γενική διάταξη της σήραγγας θα πρέπει να εξετάζονται στα πλαίσια της συνολικής μελέτης της σήραγγας από επιστήμονες των καταλλήλων ειδικοτήτων. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γίνεται η θεώρηση των παραπάνω στοιχείων στα αρχικά στάδια μελέτης. Η λεπτομερής μελέτη και οι υπολογισμοί της εγκατάστασης του αερισμού από τον διπλωματούχο μηχανολόγο μηχανικό μπορεί μόνο να αρχίσει εφόσον έχουν εξετασθεί και εγκριθεί από το κύριο του έργου τα βασικά χαρακτηριστικά της ενοποιημένης μελέτης σε επίπεδο σύλληψης βάσει προκαταρκτικών υπολογισμών μελέτης.
(3) Ποιότητα Αέρα Σήραγγας
Η ποιότητα αέρα εντός της σήραγγας θα πρέπει να πληρεί τις ακόλουθες απαιτήσεις:
Ρύπος
|
Μέγιστη επιτρεπόμενη συγκέντρωση (μέσος όρος 5 λεπτών)
|
CO
|
100 ppm για συνθήκες ελεύθερης ροής
150 ppm για κυκλοφοριακή συμφόρηση ή ακινητοποιημένη κυκλοφορία
|
Αιθάλη
|
0.005 m-1 για συνθήκες ελεύθερης ροής με μέση ταχύτητα άνω των 60 km/h
0.007 m-1 για συνθήκες ελεύθερης ροής με μέση ταχύτητα κάτω των 60 km/h
0.009 m-1 για κυκλοφοριακή συμφόρηση ή ακινητοποιημένη κυκλοφορία
|
NOX
|
25 ppm για συνθήκες ελεύθερης ροής, κυκλοφοριακής συμφόρησης ή ακινητοποιημένης κυκλοφορίας
|
Η σήραγγα θα κλείνει για την κυκλοφορία σε περίπτωση ανόδου είτε του επιπέδου CO πάνω από 250 ppm, είτε του συντελεστή ορατότητος πάνω από 0.012 m-1, είτε του ΝΟΧ πάνω από 30 ppm.
Όταν γίνονται εργασίες συντήρησης στη σήραγγα με διερχόμενη κυκλοφορία, η συγκέντρωση CO δεν θα υπερβαίνει τα 30 ppm και ο συντελεστής ορατότητος τα 0.003 m-1.
(4) Μέγιστη Ταχύτητα Αέρα στη Σήραγγα
Η μέγιστη επιτρεπόμενη κατά μήκος ταχύτητα ροής αέρα στη σήραγγα δεν θα υπερβαίνει τις παρακάτω τιμές:
• | 8 m/s σε σήραγγες διπλής κατεύθυνσης |
• | 10 m/s σε σήραγγες μονής κατεύθυνσης |
(5) Θόρυβος
Τα επίπεδα θορύβου μέσα και έξω από τη σήραγγα λόγω του εξοπλισμού αερισμού θα αντιμετωπισθούν ως εξής:
• | Εντός της σήραγγας με τη χρήση ανεμιστήρων ώσεως εξοπλισμένους με σιγαστήρες και από τα δύο άκρα ώστε η στάθμη (πιέσεως) θορύβου (LP) σε απόσταση 10 m από την έξοδο του ανεμιστήρα να μην υπερβαίνει τα 75 dB(A). |
• | Εντός των κτιρίων εξοπλισμού ή/και μηχανοστασίων αερισμού, θα εξασφαλισθεί ηχομόνωση των οικοδομικών στοιχείων, τοίχων, δαπέδων, οροφών, κουφωμάτων μεταξύ του χώρου των ανεμιστήρων και των λοιπών χώρων τουλάχιστον κατά 35 dB(A). |
• | Στις οδούς διαφυγής, θα εξασφαλισθεί ηχομόνωση των οικοδομικών στοιχείων, τοίχων, θυρών και λοιπών ανοιγμάτων μεταξύ της σήραγγας και των εξόδων διαφυγής τουλάχιστον κατά 25 dB(A). |
(6) Βαθμίδες Λειτουργίας της Σήραγγας και Κυκλοφοριακός Φόρτος, Ταχύτητες και Σύνθεση
Ο κύριος του έργου θα καθορίσει τα παρακάτω στοιχεία για κάθε σήραγγα:
• | Διάφοροι τύποι κυκλοφορίας πριν από και μέσα στη σήραγγα |
• | Κυκλοφοριακός φόρτος που προβλέπεται να κάνει χρήση της σήραγγας κατά τα πρώτα 20 χρόνια λειτουργίας |
• | Σύνθεση της προβλεπόμενης κυκλοφορίας στη σήραγγα, περιλαμβανομένου και του μέσου βάρους βαρέων φορτηγών οχημάτων (diesel) |
• | Κατανομή κινητήρων των οχημάτων συμφώνως προς τους χαρακτηρισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προβλέπεται να χρησιμοποιούν την σήραγγα |
Οι υπολογισμοί του συστήματος αερισμού θα γίνουν για ταχύτητες οχημάτων 10 km/h, 20 km/h, 40 km/h, 60 km/h και 100 km/h και θα εξετάζεται και η κατάσταση με ακινητοποιημένα οχήματα σε όλες τις λωρίδες κυκλοφορίας.
(7) Εκπομπές Ρύπων Οχημάτων
Οι πραγματικές εκπομπές καυσαερίων από τα οχήματα στη σήραγγα θα υπολογίζονται σύμφωνα με την τελευταία μέθοδο που έχει δημοσιευθεί από την PIARC.
(8) Απαιτήσεις Ροής Αέρα σε Περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, π.χ. πυρκαγιά, το σύστημα αερισμού της σήραγγας θα είναι σχεδιασμένο ώστε να εξασφαλίζεται η παροχή αέρα του παρακάτω πίνακα. Οι συνθήκες υπολογισμού θα περιλαμβάνουν ακινητοποιημένα οχήματα σε όλες τις λωρίδες κυκλοφορίας από την είσοδο της σήραγγας μέχρι το σημείο της πυρκαϊάς για το μισό μήκος του τμήματος αερισμού Τέλος, σε σήραγγες με κατά μήκος κλίση θα λαμβάνονται υπόψη και φαινόμενα θερμικής άνωσης των καυσαερίων της πυρκαγιάς.
Σύστημα Αερισμού
|
Απαιτούμενη Ροή Αέρα
|
Διαμήκης
|
Διαμήκης ροή με ελάχιστη ταχύτητα την υπολογιζόμενη κρίσιμη ταχύτητα (για πυρκαϊά 100 MW) ή ταχύτητα τουλάχιστον 3 m/s κατά μήκος της σήραγγας και κατά την ίδια κατεύθυνση της ροής πριν από την έναρξη της κατάστασης έκτακτης ανάγκης
Μετά την εκδήλωση της πυρκαϊάς θα εξετάζεται η περίπτωση ελέγχου της ταχύτητος του αέρα με κατάλληλους χειρισμούς (κατά τη φάση της εκκένωσης) στο δάπεδό του 1,5 m/s επί 5 min περίπου από σημάνσεως συναγερμού ώστε να μην διαχυθεί ο καπνός σε όλη την διατομή της σήραγγας κατάντη της κυκλοφορίας
|
Εγκάρσιο ή ημιεγκάρσιο
|
Ροή απαγωγής στη δυσμενέστερη θέση της σήραγγας, ελάχιστου όγκου 120 m3/s ανά 300 m μήκους σήραγγας
|
(9) Σενάριο Έκτακτης Ανάγκης για τη Μελέτη
Το σύστημα αερισμού θα σχεδιαστεί ώστε να αντιμετωπίζεται μόνο ένα συμβάν έκτακτης ανάγκης στη σήραγγα. Η λειτουργία του συστήματος αερισμού στην περίπτωση της πυρκαγιάς σχεδιασμού θα αναλύεται με λεπτομέρεια για κάθε περίπτωση εξωτερικών συνθηκών και συνθηκών εντός της σήραγγας μόλις πριν εκδηλωθεί η πυρκαγιά. Θα αναπτύσσονται λεπτομερείς στρατηγικές αερισμού και εκκαπνισμού λαμβάνοντας υπόψη περισσότερα σημεία εκδηλώσεως πυρκαϊάς αναλόγως του μήκους της σήραγγας, ύπαρξης φρεάτων, διόδων διαφυγής κ.λ.π. για τις δυσμενέστερες εξωτερικές συνθήκες και για κυκλοφοριακό φόρτο όπως ορίσθηκε στην προηγούμενη παράγραφο. Η ισχύς της πυρκαϊάς θα λαμβάνεται 100 ΜW. Θα καθορίζεται η λειτουργία του συστήματος αερισμού και στους δύο κλάδους (π.χ. για υπερπίεση στους διαδρόμους διαφυγής). Τα σενάρια και οι στρατηγικές που θα αναπτύσσονται θα αποτελέσουν τη βάση προγραμματισμού της αυτόματης ή χειροκίνητης λειτουργίας του συστήματος αερισμού σε περίπτωση πυρκαγιάς.
(10) Καιρικές Συνθήκες
Θα προσδιορίζονται οι συνήθεις καιρικές συνθήκες στην περιοχή της σήραγγας, περιλαμβανομένων και της θερμοκρασίας περιβάλλοντος, και της ταχύτητας / διεύθυνσης ανέμου και θα εξετάζεται η επίπτωσή τους στη λειτουργία και απόδοση του συστήματος αερισμού. Θα λαμβάνεται υπόψη ελάχιστη ταχύτητα ανέμου 5 m/s, εκτός αν άλλως ορισθεί για την συγκεκριμένη σήραγγα.
(11) Εκπομπές Ρύπων από τη Σήραγγα στο Περιβάλλον
Η μελέτη συστήματος αερισμού, θα εναρμονίζεται πλήρως με την Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τους Περιβαλλοντικούς Όρους που αναφέρονται ειδικά στο έργο.
(12) Πρόβλεψη Εγκαταστάσεων Διαφυγής Έκτακτης Ανάγκης
Οι εγκαταστάσεις διαφυγής έκτακτης ανάγκης αποτελούν θέσεις διαφυγής για τους χρήστες της σήραγγας οι οποίοι εγκλωβίζονται μέσα στη σήραγγα κατά τη διάρκεια περιστατικού έκτακτης ανάγκης. Παρέχουν την δυνατότητα άμεσης προστασίας από τις υψηλές θερμοκρασίες ή/και τον καπνό που παράγονται από την πυρκαγιά. Οι εγκαταστάσεις διαφυγής περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
• | Οδεύσεις διαφυγής προς το εξωτερικό περιβάλλον |
• | Για διπλές (δίδυμες) σήραγγες, ως ασφαλής οδός διαφυγής θεωρείται ο δεύτερος κλάδος καθώς και τα στόμια |
• | Για μονές σήραγγες, κατάλληλη στοά διαφυγής παράλληλη προς την κύρια σήραγγα καθώς και τα στόμια |
Οι αποστάσεις μεταξύ των οδεύσεων διαφυγής έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να είναι 350 με 400 m ανάλογα με το μήκος της σήραγγας. Για αστικές σήραγγες, αναλόγως του φόρτου, μπορεί να είναι μικρότερες.
Θα προβλέπονται εγκαταστάσεις διαφυγής έκτακτης ανάγκης με τη μορφή πραγματικών οδεύσεων διαφυγής εκτός από την περιοχή του ατυχήματος στη σήραγγα. Οι εγκαταστάσεις διαφυγής έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να είναι προσπελάσιμες και από άτομα με ειδικές ανάγκες.
(13) Διάταξη και Σχεδιασμός Εξωτερικού
Ο σχεδιασμός και η διάταξη του συστήματος αερισμού θα είναι τέτοιος ώστε να ελαχιστοποιείται η πιθανότητα ανακύκλωσης των αερίων και θα περιλαμβάνει όπου απαιτείται έργα για τη ικανοποίηση της απαίτησης αυτής. Πηγή πιθανής ανακύκλωσης αερίων μπορεί να είναι οι ακόλουθες θέσεις:
• | μεταξύ παρακείμενων σηράγγων |
• | μεταξύ στομίων εξόδων και εισόδων σε διπλή σήραγγα |
• | μεταξύ στομίων εξαγωγής και εισαγωγής αέρα στη σήραγγα |
• μεταξύ στομίου εξαγωγής αέρα και στομίου εισαγωγής αέρα στο σύστημα αερισμού
Τα μεγέθη, το ύψος και η λειτουργία τυχόν φρεάτων εκκαπνισμού θα είναι τέτοια ώστε να επιτυγχάνεται η αποτελεσματική διάχυση του αέρα της σήραγγας στην ατμόσφαιρα σύμφωνα με τους οικείους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
(14) Κατασκευή σε Φάσεις
Το σύστημα αερισμού μονής σήραγγας για την οποία προβλέπεται μελλοντική κατασκευή δεύτερης σήραγγας θα πρέπει να πληρεί τις απαιτήσεις του παρόντος. Στην περίπτωση όμως αυτή, θα λαμβάνονται υπόψη οι τροποποιήσεις που θα απαιτηθούν κατά την παράδοση της δεύτερης σήραγγας στην κυκλοφορία.
(15) Θέση και Τοποθέτηση Εξοπλισμού
Εξοπλισμός που θα καλείται να λειτουργήσει υπό συνθήκες θερμότητας και καπνού κατά τη διάρκεια πυρκαγιάς, καθώς και τα σχετικά του εξαρτήματα, θα έχει ονομαστική αντοχή στους 250 °C για ελάχιστο χρονικό διάστημα μίας (1) ώρας.
Όπου είναι δυνατό, ο εξοπλισμός που προδιαγράφεται για το σύστημα αερισμού της σήραγγας θα καταβάλλεται προσπάθεια να είναι συμβατός με τον αντίστοιχο εξοπλισμό συστημάτων αερισμού των λοιπών σηράγγων, σύγχρονης τεχνολογίας, του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Η τοποθέτηση του εξοπλισμού θα πρέπει να επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού καθώς και καθαρισμού της σήραγγας χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του.
(16) Απαιτήσεις Εξοπλισμού κατά τη Διάρκεια της εικοσαετούς Λειτουργίας της Σήραγγας
Στη εκλογή και διάταξη του εξοπλισμού της εγκατάστασης αερισμού για τη σήραγγα ο Μελετητής θα λαμβάνει υπόψη του και να κάνει τις αναγκαίες προβλέψεις για όλο τον εξοπλισμό αερισμού που απαιτείται τόσο κατά την έναρξη λειτουργίας της σήραγγας όσο και για διάστημα είκοσι ετών από αυτή.
(17) Παρακολούθηση και Έλεγχος του Συστήματος Μηχανικού Αερισμού Σήραγγας
Το σύστημα ελέγχου του αερισμού σήραγγας θα πρέπει αφενός να σχεδιάζεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις για συστήματα τέτοιου τύπου και αφετέρου θα πρέπει να είναι συμβατό με τα συστήματα επιτήρησης ή άλλα συστήματα ελέγχου που προβλέπονται, περιλαμβανομένου και του συστήματος SCADA με τους προγραμματιζόμενους λογικούς ρυθμιστές (Programmable Logic Controllers - PLC) του.
Ο έλεγχος του συστήματος αερισμού της σήραγγας θα πρέπει να καλύπτει την καθεμία από τις παρακάτω συνθήκες αερισμού της σήραγγας:
• | κανονική, πλήρως αυτόματη λειτουργία |
• | εργασίες συντήρησης εντός της σήραγγας |
• | εργασίες συντήρησης του εξοπλισμού αερισμού |
• | πυρκαγιά κατά την κανονική λειτουργία, και |
• | πυρκαγιά κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης με εναλλαγή μεταξύ των ανεμιστήρων και των βαθμίδων λειτουργίας τους όταν απαιτείται είτε αυτόματα είτε με χειροκίνητη επέμβαση από αρμοδίους για τη λειτουργία της σήραγγας. Ο έλεγχος του συστήματος αερισμού της σήραγγας θα συνεργάζεται πλήρως με τα υπόλοιπα συστήματα της σήραγγας ιδίως το σύστημα πυρανίχνευσης και συναγερμού και κάθε άλλο σχετικό σύστημα. |
Θα παρέχεται στο αρμόδιο προσωπικό η δυνατότητα χειροκίνητης επέμβασης στον αερισμό από κάθε στόμιο της σήραγγας όταν προβλέπεται διαμήκης αερισμός. Η χειροκίνητη επέμβαση θα επιτρέπει κατ' ελάχιστο την αλλαγή της κατεύθυνσης του αέρα και έλεγχο on / off των ανεμιστήρων αερισμού.
Σε κάθε σήραγγα εξοπλισμένη με σύστημα μηχανικού αερισμού θα προβλέπονται τα κάτωθι αισθητήρια για την λειτουργία του συστήματος ελέγχου και παρακολούθησης:
α. Συστήματα μέτρησης ρύπων CO, ορατότητας και ΝΟΧ:
Θα προβλέπονται κατ' ελάχιστον αισθητήρια CO και ορατότητας σε δύο θέσεις σε κάθε ζώνη αερισμού ώστε να επιτρέπεται η αποτελεσματική παρακολούθηση της ποιότητας της ατμόσφαιρας εντός της σήραγγας και ο αποτελεσματικός έλεγχος του συστήματος αερισμού. Εάν από την μελέτη εκπομπής ρύπων προκύψει η ανάγκη μέτρησης και των επιπέδων ΝΟΧ στη σήραγγα τότε τα ανωτέρω αισθητήρια θα φέρουν και αισθητήρια ΝΟΧ ώστε να επιτρέπεται η αποτελεσματική παρακολούθηση της συγκέντρωσης ΝΟΧ.
Ως ζώνη αερισμού εννοείται τμήμα σήραγγας με τα ίδια γεωμετρικά χαρακτηριστικά και τα ίδια χαρακτηριστικά ροής αέρα (π.χ. από το στόμιο έως το φρέαρ εκκαπνισμού κ.ο.κ.).
β. Σύστημα μέτρησης ροής και κατεύθυνσης ή / και θερμοκρασίας αέρα εντός της σήραγγας σε δύο τουλάχιστον θέσεις για σήραγγες χωρίς φρέατα εξαερισμού ή σε δύο θέσεις ανά τμήμα σήραγγας με φρέατα εξαερισμού.
γ. Σύστημα μέτρησης ταχύτητας, κατεύθυνσης ανέμου ή / και θερμοκρασίας αέρα έξω από τη σήραγγα στο ένα ή και τα δύο στόμια.
Επιπλέον στο σύστημα αυτοματισμού θα παρέχονται στοιχεία σχετικά με την κυκλοφορία ώστε να διευκολύνεται ο αποτελεσματικός έλεγχος του συστήματος αερισμού και θα προβλέπονται οι κατάλληλες οι εργασίες για τις σημάνσεις συναγερμού.
Το σύστημα αερισμού θα ενεργοποιείται σταδιακά όταν επιτυγχάνονται τα παρακάτω επίπεδα και θα διατηρείται στο κάθε στάδιο (βαθμίδα) για τη χρονική περίοδο που απαιτείται για την εξασφάλιση του σταθερού ελέγχου και της λειτουργίας του συστήματος αερισμού:
Λειτουργία
|
Επίπεδα CO (ppm)
|
Επίπεδα Ορατότητας
(ανά m)
|
Επίπεδα ΝΟΧ (ppm)
(Εφ' όσον μετρείται)
|
Βαθμίδα 1η
|
40
|
0.004
|
-
|
Βαθμίδα 2η
|
100
|
0.0075
|
-
|
Βαθμίδα 3η
|
150
|
0.009
|
-
|
Προειδοποιητικό Σήμα κινδύνου
|
200
|
0.010
|
25
|
Σήμα κινδύνου και Κλείσιμο σήραγγας
|
>250
|
>0.012
|
>30
|
Οι βαθμίδες αερισμού είναι ενδεικτικές και οι αντίστοιχες τιμές ρύπων δεν έχουν απαραίτητα σχέση μεταξύ τους. Η μέτρηση του κάθε ενός αισθητήρα θα λαμβάνεται ως το όριο για την ενεργοποίηση / απενεργοποίηση των ανεμιστήρων ώστε να παρέχεται η ποσότητα νωπού αέρα που απαιτείται για τη διατήρηση της απαιτούμενης ατμοσφαιρικής ποιότητας εντός της σήραγγας.
Στην περίπτωση επανασύνδεσης ύστερα από διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος ή εργασίες συντήρησης, ο εξοπλισμός αερισμού θα επανενεργοποιείται αυτόματα με την κατάλληλη χρονική καθυστέρηση για την κάθε μονάδα του εξοπλισμού.
(18) Σήματα κινδύνου
Τα σήματα κινδύνου που αναφέρονται κατωτέρω θα εκπέμπονται τοπικά και σε απόσταση όπως απαιτείται και θα είναι δυνατή η επαναρρύθμιση του συναγερμού τόσο τοπικά όσο και από απόσταση:
Ρύπος
|
Λεπτομέρειες συναγερμού
|
CO
|
200 ppm, προειδοποιητικό σήμα κινδύνου τοπικά και σε απόσταση
250 ppm, λειτουργία πινακίδων Σήραγγα Κλειστή
|
Αιθάλη
|
0.010/m, προειδοποιητικό σήμα κινδύνου τοπικά και σε απόσταση
0.012/m, λειτουργία πινακίδων Σήραγγα Κλειστή
|
NΟX
|
25 ppm, προειδοποιητικό σήμα κινδύνου τοπικά και σε απόσταση (αν προβλέπεται εγκατάσταση ξεχωριστού συστήματος μέτρησης)
|
(19) Παράδοση και Δοκιμή του Συστήματος Μηχανικού Αερισμού
Ο Μελετητής θα προτείνει τις προς εκτέλεση δοκιμές για:
• | την παράδοση του εξοπλισμού αερισμού και του συστήματος αερισμού, και |
• | τον έλεγχο της συνεχούς και αποτελεσματικής λειτουργίας του συστήματος αερισμού. |