Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
1. Υπουργός
Ο αρμόδιος για την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας Υπουργός έχει την τελική ευθύνη για την διαχείριση των ΑΚΡΑ (άρθρο 4 παράγραφος 1 του παρόντος). Έχει την ευθύνη για τη συμπλήρωση και διεύρυνση του εθνικού πλαισίου και την τελική ευθύνη για την τήρηση και εφαρμογή της εθνικής πολιτικής. Χορηγεί, σύμφωνα με το άρθρο 16 του παρόντος τις εκδιδόμενες με υπουργικές αποφάσεις άδειες εγκαταστάσεων διαχείρισης ΑΚΡΑ και επιβάλλει τα προβλεπόμενα από το άρθρο 5 παράγραφος 1 περιπτώσεις γ και ε του παρόντος μέτρα, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου. Έχει την τελική ευθύνη για την έγκριση και υλοποίηση του εθνικού προγράμματος του άρθρου 11.
2. Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ), σύμφωνα με το άρθρο 6 του παρόντος.
3. Η Εθνική Επιτροπή Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων (ΕΕΔΡΑ)
α) Η Εθνική Επιτροπή Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων είναι συλλογικό όργανο με συμβουλευτικό, εισηγητικό και επικουρικό ρόλο προς τον αρμόδιο για την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας υπουργό, σχετικά με την υλοποίηση των πρακτικών πτυχών της εθνικής πολιτικής και του εθνικού πλαισίου, την ανεύρεση των σχετικών εφαρμοστέων λύσεων και το συντονισμό των φορέων που εμπλέκονται, κατά περίπτωση, σε θέματα διαχείρισης ΑΚΡΑ.
β) Η Εθνική Επιτροπή Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων συστήνεται με απόφαση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου και αποτελείται από:
α)α) τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (Πρόεδρος),
β)β) εκπρόσωπο του αρμόδιου για την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας υπουργού,
γ)γ) εκπρόσωπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του τομέα περιβάλλοντος,
δ)δ) εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, του τομέα οικονομίας και οικονομικών,
ε)ε) εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, του τομέα ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας,
στ) εκπρόσωπο της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών,
ζ)ζ) εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας,
η)η) εκπρόσωπο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
θ)θ) εκπρόσωπο της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου,
ι)ι) εκπρόσωπο του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος.
Ο τρόπος λειτουργίας της Εθνικής Επιτροπής Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων καθορίζεται από την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας. Τα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων μπορούν να συνεπικουρούνται από στελέχη των φορέων που εκπροσωπούν, χωρίς δικαίωμα ψήφου.
γ) Έργο της Εθνικής Επιτροπής Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων είναι:
α)α) Οι επικαιροποιήσεις του εθνικού προγράμματος διαχείρισης ΑΚΡΑ από την παραγωγή έως τη διάθεσή τους σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 12 του παρόντος λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της χώρας και την εθνική πολιτική.
β)β) Η κατάρτιση του σχεδίου χρηματοδότησης και η εισήγηση τρόπων για την ανεύρεση των κονδυλίων που απαιτούνται για την υλοποίηση του εθνικού προγράμματος διαχείρισης των ΑΚΡΑ.
γ)γ) Η εισήγηση για την κατάρτιση μελετών ή την προκήρυξη διαγωνισμών σχετικά με την υλοποίηση δράσεων στο πλαίσιο του εθνικού προγράμματος.
δ)δ) Η παρακολούθηση της πορείας και της προόδου εφαρμογής των δράσεων των παραπάνω υποπεριπτώσεων α)α έως γ)γ καθώς και η αξιολόγησή τους.
4. Ο κάτοχος άδειας
α) Ο κάτοχος άδειας εγκατάστασης ή/και δραστηριοτήτων διαχείρισης ΑΚΡΑ λειτουργεί εγκατάσταση διαχείρισης ή δραστηριοποιείται στη διαχείριση ΑΚΡΑ κατέχοντας σχετική άδεια σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 16 του παρόντος. Ο κάτοχος άδειας έχει την κύρια ευθύνη για την ασφάλεια και την ακτινοπροστασία και τη διασφάλιση, τήρηση και εφαρμογή, σε όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης, των βασικών αρχών ασφάλειας και ακτινοπροστασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τα εφαρμοστέα πρότυπα ασφάλειας του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κατ' ελάχιστο των απαιτήσεων ασφαλείας του άρθρου 13 και του άρθρου 14 εάν πρόκειται για εγκαταστάσεις διάθεσης.
β) Ο κάτοχος άδειας εγκατάστασης διάθεσης ραδιενεργών αποβλήτων ανήκει στον δημόσιο τομέα.
5. Ο Παραγωγός αναλωθέντων καυσίμων και ραδιενεργών αποβλήτων (ΑΚΡΑ)
α) Ο παραγωγός ΑΚΡΑ, είναι κάτοχος άδειας πρακτικής ή δραστηριότητας που έχει ως συνέπεια την παραγωγή ΑΚΡΑ, και η οποία (άδεια) χορηγείται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Ειδικότερα:
α)α) σε ό,τι αφορά στον παραγωγό αναλωθέντος καυσίμου, η ανωτέρω άδεια έχει χορηγηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της υπουργικής απόφασης υπ' αριθμόν Π/112/305/2012 (ΦΕΚ 2877/Β/2012) Βασικές απαιτήσεις - αρχές πυρηνικής ασφάλειας και ρυθμιστικός έλεγχος ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων,
β)β) σε ό,τι αφορά στον παραγωγό ραδιενεργών αποβλήτων, η ανωτέρω άδεια είναι η άδεια λειτουργίας η οποία έχει χορηγηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις των Κανονισμών Ακτινοπροστασίας ή του παρόντος,
γ)γ) ο παραγωγός αναλωθέντος καυσίμου μπορεί να είναι και παραγωγός ραδιενεργών αποβλήτων.
β) Στο πλαίσιο των όρων των εν λόγω αδειών:
α)α) ο παραγωγός αναλωθέντος καυσίμου έχει την κύρια ευθύνη της διαχείρισής του μέχρις της οριστικής επιστροφής τους σε χώρα προμηθεύτρια ή παραγωγό καυσίμων ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων (άρθρο 4 του παρόντος), και
β)β) ο παραγωγός ραδιενεργών αποβλήτων έχει την κύρια ευθύνη της διαχείρισής τους μέχρι, είτε της φυσικής τους απομείωσης στα θεσμοθετημένα επίπεδα αποδέσμευσης με βάση τους Κανονισμούς Ακτινοπροστασίας, είτε της αποστολής τους σε εγκεκριμένη εγκατάσταση διαχείρισης ΑΚΡΑ, εντός ή εκτός της χώρας.
γ) Σε κάθε περίπτωση, ο παραγωγός ΑΚΡΑ επιβαρύνεται με το κόστος διαχείρισής τους. Ο παραγωγός ΑΚΡΑ, με κλιμακούμενη προσέγγιση, υποχρεούται να διαθέτει όλους τους απαιτούμενους οικονομικούς πόρους, την υλικοτεχνική υποδομή και το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που απαιτείται, κατά περίπτωση, για την ασφαλή διαχείριση, συμπεριλαμβανομένης και της αποδέσμευσης των ΑΚΡΑ. Επίσης υποχρεούται να τηρεί τις αρχές της εθνικής πολιτικής όπως αυτές προβλέπονται στο άρθρο 4 του παρόντος, καθώς και τις σχετικές εθνικές κατευθυντήριες γραμμές της περίπτωσης η της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του παρόντος.
6. Η Εθνική Εγκατάσταση Προσωρινής Αποθήκευσης και Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων (ΕΕΠΑΔΡΑ) Μία εγκατάσταση διαχείρισης ραδιενεργών αποβλήτων καθορίζεται ως Εθνική Εγκατάσταση Προσωρινής Αποθήκευσης και Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων (ΕΕΠΑΔΡΑ) με απόφαση του αρμοδίου για την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας υπουργού, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου μετά από γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων. Η Εθνική Εγκατάσταση Προσωρινής Αποθήκευσης και Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων, εκτός της προσωρινής αποθήκευσης και διαχείρισης ραδιενεργών αποβλήτων, υποχρεούνται και να αναλαμβάνει την προσωρινή αποθήκευση και την κατάλληλη διαχείριση, μέχρι την εξεύρεση λύσης τελικής διαχείρισης, όλων των έκθετων ραδιενεργών πηγών και ραδιενεργών υλικών για τα οποία, κατά την κρίση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, προκύπτει ανάγκη διαχείρισής τους, για λόγους ακτινοπροστασίας, ασφάλειας και πυρηνικής προστασίας. Η Εθνική Εγκατάσταση Προσωρινής Αποθήκευσης και Διαχείρισης Ραδιενεργών Αποβλήτων ανήκει στον δημόσιο τομέα.
7. Το κοινό Οι παραπάνω φορείς των παραγράφων 1 έως 6 είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν στο κοινό την απαραίτητη πληροφόρηση και τη δυνατότητα για ουσιαστική συμμετοχή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με τη διαχείριση των ΑΚΡΑ, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και τις διεθνείς υποχρεώσεις, με την προϋπόθεση ότι αυτό δεν θέτει σε κίνδυνο την δημόσια ασφάλεια (άρθρο 10 του παρόντος).