Απόφαση d3-26080/95 - Άρθρο 5

Κεφάλαιο 5: Υπόγειο στατικό σύστημα ανεφοδιασμού αεροσκαφών (hydrant)


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

5.1. Γενικά

 

Αυτό το κεφάλαιο αφορά όλες τις μόνιμες εγκαταστάσεις αεροδρομίων τύπου hydrant αλλά οι ίδιες προδιαγραφές μπορούν να εφαρμοσθούν και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση που τοποθετούνται σωληνογραμμές καυσίμων μέσα στο αεροδρόμιο.

 

5.2. Διαδρομές σωληνογραμμών

 

Κατά βάση πρέπει να λαμβάνεται υπ' όψιν και να επιλέγεται η ιό σύντομη διαδρομή για τις σωληνογραμμές. Ο σχεδιασμός πρέπει επίσης να λαμβάνει υπ' όψη την κατασκευή του κύριου τροφοδοτικού αγωγού σε σχήμα βρόγχου, ώστε έτσι να επιτυγχάνονται καλύτερες κατανομές των πιέσεων και να αποφεύγονται υδραυλικά πλήγματα.

 

Η διαδρομή των υπόγειων σωληνογραμμών πρέπει να επισημαίνεται με οριοθετήσεις και να υπάρχουν λεπτομερή σχέδια που να δείχνουν τα διάφορα εξαρτήματα.

 

5.3. Σωληνώσεις και εξαρτήματα

 

α. Σωληνώσεις, βάνες και εξαρτήματα πρέπει να κατασκευάζονται και να τοποθετούνται με βάση αναγνωρισμένα διεθνή πρότυπα και με ικανό συντελεστή ασφάλειας. Οι υπόγειες σωληνώσεις πρέπει να προστατεύονται καλά από την οξείδωση.

 

β. Όλες οι βάνες και τα εξαρτήματα του hydrant πρέπει να κατασκευάζονται από χάλυβα ή άλλο υλικό ανάλογα υψηλής αντοχής.

 

γ. Οι ενώσεις των σωληνογραμμών πρέπει να είναι κατά το δυνατόν ηλεκτροσυγκολλημένες. Οι φλαντζωτές ενώσεις πρέπει να αποφεύγονται, όπου αυτό είναι δυνατόν, και να είναι προσπελάσιμες. Σε περιπτώσεις που πρέπει να τοποθετηθεί φλαντζωτός σύνδεσμος κάτω από δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών ή κάτω από οποιοδήποτε άλλο σκυροδετημένο δάπεδο, να προβλέπεται η τοποθέτηση καλύμματος ανάλογου μεγέθους και αντοχής, Επίσης να αποφεύγονται εξαρτήματα σε σπείρωμα.

 

δ. Σε περίπτωση που χρησιμοποιείται καθοδική προστασία στο hydrant, υπάρχει πιθανότητα ροής ηλεκτρικού ρεύματος προς το αεροσκάφος, όταν χρησιμοποιούνται αγώγιμες μάνικες ή υπάρχει ηλεκτρική διασύνδεση με το αεροσκάφος. Στις περιπτώσεις αυτές προτείνεται η χρήση ημιαγώγιμων μανικών και μη ηλεκτρική διασύνδεση του φρεατίου (PIT) του hydrant και του ανεφοδιαστικού οχήματος του συστήματος hydrant.

 

ε. Όταν χρησιμοποιούνται υπέργειες σωληνώσεις πρέπει να λαμβάνεται υπ' όψη η θερμοκρασιακή διαστολή και συστολή τόσο των σωληνώσεων όσο και του καυσίμου.

 

στ. Είναι σκόπιμο να τοποθετούνται βάνες σε διάφορα επίκαιρα σημεία του δικτύου των σωληνώσεων ώστε να είναι δυνατή η ολική ή μερική απομόνωση ορισμένων τμημάτων και να είναι εφικτή η μερική λειτουργία του δικτύου, όταν χρειάζεται να γίνει τοπική επισκευή ή συντήρηση. Οι βάνες αυτές πρέπει κατά προτίμηση να τοποθετούνται σε σημεία εκτός των δαπέδων στάθμευσης των αεροσκαφών. Όλα τα φρεάτια πρέπει να επιθεωρούνται τακτικά και να είναι σε καλή κατάσταση.

 

5.4. Βάνες διακοπής φρεατίων λήψεως

 

α. Οι βάνες διακοπής των φρεατίων πρέπει να είναι του τύπου ταχείας λειτουργίας (quick release) αλλά σχεδιασμένες να λειτουργούν με ελεγχόμενο ρυθμό ώστε κατά το κλείσιμο να ελαχιστοποιείται η πιθανότητα δημιουργίας υδραυλικού πλήγματος.

 

β. Ο μηχανισμός διακοπής των βανών πρέπει να είναι σχεδιασμένος για λειτουργία από απόσταση με συρματόσχοινο, ώστε να είναι δυνατή η διακοπή της ροής του καυσίμου σε περίπτωση ανάγκης.

 

γ. Πάνω από τη βάνα διακοπής πρέπει να τοποθετείται ειδικός ταχυσύνδεσμος ούτως ώστε η σύνδεση και αποσύνδεση της μάνικας του ανεφοδιαστικού οχήματος να γίνεται χωρίς διαρροή καυσίμου.

 

δ. Ο ειδικός ταχυσύνδεσμος πρέπει να στηρίζεται καλά στα τοιχώματα του φρεατίου, προς αποφυγή πλευρικών φορτίων πάνω στον ταχυσύνδεσμο και στην βάνα διακοπής όταν συνδέεται το ανεφοδιαστικό όχημα στο φρεάτιο.

 

5.5. Φρεάτια (hydrant pits)

 

Η εγκατάσταση των φρεατίων πρέπει να γίνεται με τις παρακάτω ελάχιστες προδιαγραφές:

 

α. Τα φρεάτια πρέπει να διαθέτουν κατάλληλα καλύμματα με αντοχή στο φορτίο των τροχών των αεροσκαφών. Τα καλύμματα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τη βάνα διακοπής ή το κέλυφος του φρεατίου με αλυσίδα, για να μη παρασύρονται από τη ροή των καυσαερίων που δημιουργείται κατά την κίνηση των αεροσκαφών από/ προς το δάπεδο στάθμευσης.

 

β. Ο σχεδιασμός του φρεατίου πρέπει να είναι τέτοιος ώστε να αγκυρώνεται καλά στο δάπεδο στάθμευσης των αεροσκαφών.

 

γ. Για την αποφυγή καταπονήσεων στις σωληνώσεις του hydrant από πιθανές καθιζήσεις του δαπέδου και του φρεατίου, είναι προτιμότερο η βάση του φρεατίου, στην οποία είναι συνδεδεμένη η βάνα διακοπής, να είναι έτσι τοποθετημένη στο κέλυφος του φρεατίου, ώστε να μπορεί να κινείται ανεξάρτητα από αυτό. Αυτό έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία όταν τα φρεάτια είναι τοποθετημένα ακριβώς πάνω από τις κύριες σωληνογραμμές και οι σχετικές μετατοπίσεις είναι ακόμη εντονότερες.

 

δ. Τα φρεάτια πρέπει να τοποθετούνται περίπου 75 mm ψηλότερα από το δάπεδο στάθμευσης των αεροσκαφών για να εμποδίζεται η είσοδος των νερών. Η διαφορά μεταξύ δαπέδου και χείλους φρεατίου καλύπτεται με σκυρόδεμα και με κλίση 3 - 5 μοίρες.

 

5.6. Δοκιμές των σωληνογραμμών

 

Λόγω της ιδιαίτερης σημασίας που πρέπει να δίδεται στην μη ανάμιξη του Αεροπορικού Καυσίμου με νερό αλλά και της μεγάλης δυσκολίας που παρουσιάζει η παντελής απομάκρυνση νερού από τις σωληνογραμμές, τα συστήματα hydrant πρέπει να δοκιμάζονται με Αεροπορικό Καύσιμο και σε πίεση 1.5 φορά μεγαλύτερη από τη συνήθη πίεση λειτουργίας του συστήματος.

 

Οι δοκιμές πρέπει να γίνονται πριν οι υπόγειες σωληνώσεις σκεπαστούν και οπωσδήποτε μετά την πλήρη συναρμολόγηση όλων των εξαρτημάτων στις σωληνογραμμές.

 

5.7. Διακοπή λειτουργίας αμέσου ανάγκης

 

Λόγω της φύσης της εργασίας ανεφοδιασμού και της απόστασης που συνήθως υπάρχει μεταξύ αντλιών και σημείων ανεφοδιασμού, πρέπει να υπάρχει δυνατότητα διακοπής της λειτουργίας του συστήματος σε περίπτωση ανάγκης. Για το σκοπό αυτό πρέπει να υπάρχει αριθμός ηλεκτρικών διακοπτών χειρισμού των αντλιών, τοποθετημένων σε κατάλληλα σημεία μέσα σε φρεάτια στο δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών. Οι διακόπτες αυτοί πρέπει να βρίσκονται υπό συνεχή τάση και η διακοπή λειτουργίας των αντλιών πρέπει να γίνεται με διακοπή του ηλεκτρικού κυκλώματος (fail safe).

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.