Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 1123/1984 (12-12-1984)
Αριθμός ερωτήματος: Το υπ' αριθμό πρωτοκόλλου 74096/4283/1984 του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, Διεύθυνση Γ7, τμήμα Β.
Περίληψη Ερωτήματος: -
Απάντηση Ερωτήματος: Σχετικά με το ερώτημά σας με αριθμό 74096/4283/1984 η γνώμη μας είναι η ακόλουθη:
I) Κατά το άρθρο 4 του από 19-10-1978 προεδρικού διατάγματος Περί χαρακτηρισμού ως Παραδοσιακών Οικισμών τινών του Κράτους και καθορισμού των όρων και περιορισμών δομήσεως των οικοπέδων αυτών (ΦΕΚ 594/Β/1978)
{1. Εντός των ορίων των οικισμών των υπαγομένων στις διατάξεις του παρόντος επιτρέπεται η ανέγερση κτιρίων δια κατοικίες, κοινής ωφελείας και κοινού εξοπλισμού κτίρια.
2. Απαγορεύεται η εγκατάστασις βιοτεχνιών και βιομηχανιών ή άλλων χρήσεων υψηλής οχλήσεως. Δια την εγκατάσταση κάθε άλλης χρήσεως εκτός κατοικίας ως προς τη θέση εντός του οικισμού επιβάλλεται και η προέγκριση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, δια την εις το στάδιον των προσχεδίων υποβαλλομένων μελέτη.}
Εξάλλου κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 της με αριθμό 75724/1151/30-12-1983 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Προεδρίας Κυβερνήσεως και Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος Κωδικοποίηση - τροποποίηση και συμπλήρωση συλλογικών οργάνων γνωμοδοτικής αποφασιστικής αρμοδιότητας Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος σε ενιαίο κείμενο (ΦΕΚ 767/Δ/1983) η Επιτροπή Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (ΕΕΑΕ), που λειτουργεί σε κάθε περιφερειακή Διεύθυνση Οικισμού, γνωμοδοτεί σε όσες περιπτώσεις παραπέμπονται από τον Υπουργό Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (παράγραφος 3 εδάφιο α)4).
II) Από το άρθρου 4 του παραπάνω προεδρικού διατάγματος που παρατέθηκε προκύπτει ότι για την εγκατάσταση κάθε άλλης χρήσης εκτός από κατοικία, μέσα στα όρια οικισμών, που χαρακτηρίζονται ως παραδοσιακοί κατά το άρθρου 1 του προεδρικού διατάγματος αυτού, απαιτείται προέγκριση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, η οποία αποφασίζει οριστικά για τη διοίκηση ότι η χρήση αυτή για τη συγκεκριμένη θέση δεν είναι οχληρή και γενικά δεν αντίκειται στο παραδοσιακό χαρακτήρα του Οικισμού. Η απόφαση αυτή εκδίδεται με βάση τη στο στάδιο των προσχεδίων μελέτη πριν από τη χορήγηση της οικείας οικοδομικής άδειας και γι' αυτό στο προεδρικό διάταγμα αυτό χαρακτηρίζεται σαν προέγκριση. Ούτε από τη διάταξη αυτή ούτε από άλλη διάταξη προκύπτει ότι η απόφαση αυτή της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα, και ότι τελικά περί του θέματος αυτού αποφασίζει άλλο όργανο και μάλιστα ο Υπουργός, που αναφέρετε στο υπόψη ερώτημά σας. Τέτοια αρμοδιότητα του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος δεν προκύπτει από την αναφερόμενη στο ερώτημά σας παράγραφος 3 εδάφιο α)4 του άρθρου 5 της παραπάνω κοινής υπουργικής απόφασης, η οποία, σχετικά με τον αρχιτεκτονικό έλεγχο των οικοδομών, θεσπίζει δικαίωμα του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος να παραπέμπει συγκεκριμένη υπόθεση στην Επιτροπή Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, που λειτουργεί στην Περιφερειακή Διεύθυνση Οικισμού.
ΙΙΙ) Στην προκειμένη περίπτωση, από όσα μας αναφέρετε στο ερώτημά σας, η Επιτροπή Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της Νομαρχίας Κυκλάδων ενέκρινε τη μεταβολή της χρήσης μιας κατοικίας που κείται στον παραδοσιακό οικισμό της Σίφνου σε καφενείο, η δε Επιτροπή Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της αρμόδιας Διεύθυνσης Οικισμού, στην οποία ο Υπουργός παρέπεμψε το ζήτημα, ενέκρινε και πάλι την μεταβολή της κατοικίας αυτής σε παραδοσιακό καφενείο. Συνεπώς, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν παραπάνω, η τελευταία απόφαση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου είναι οριστική για τη Διοίκηση και δεν υπάρχει περαιτέρω αρμοδιότητα του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος σχετικά με το θέμα της χρήσης αυτής.
Ο Νομικός Σύμβουλος Διοίκησης