Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 13/01

ΝΣΚ 13/2001


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 13/2001 (10-01-2001)

 

Αριθμός ερωτήματος: Δ17Α/1468/Φ.Ν.402/08-12-2000 της Διεύθυνσης Νομοθετικού Συντονισμού και Κωδικοποίησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων σε συνδυασμό με το ΑΠ/1494/α/0/06-10-2000 της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων / Αεροδρομίων Νοτίου Ελλάδος ομοίως της Γραμματείας Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη ερωτήματος: Ερωτάται, αν, η προβλεπόμενη από το άρθρο 3 παράγραφος 1 εδάφιο τρίτο της Δ17Α/07/3/37/Φ.Ν.402/03-07-2000 (ΦΕΚ 867/Β/2000) αποφάσεως του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων υποχρέωση αναγραφής - από τους μετέχοντας σε διαγωνισμό για την κατασκευή ενός δημοσίου έργου - ολόγραφα του ποσού της συνολικής προσφερόμενης δαπάνης των εργασιών, τάσσεται με ποινή απαραδέκτου της προσφοράς.

 

Επί του ερωτήματος αυτού το Β' Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως κατωτέρω:

 

I) α) Με το άρθρο 1        εδάφια τέταρτο και έκτο του νόμου 2576/1998 (ΦΕΚ 25/Α/1998) προβλέπεται ότι η ανάθεση της κατασκευής ενός δημοσίου έργου γίνεται σ' αυτόν που πρόσφερε τη μεγαλύτερη έκπτωση, ή την πλέον συμφέρουσα για τον κύριο του έργου προσφορά, η οποία είναι συνάρτηση της οικονομικής προσφοράς και άλλων κριτηρίων και παραμέτρων, όπως παρατίθενται στο άρθρο 2 του αυτού Νόμου και αναλύονται στις κατ' εξουσιοδότηση του εκδοθείσες αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και το προσαρτημένο στο νόμο παράρτημα, η λεπτομερής παράθεση των οποίων δεν είναι απαραίτητη για την έκδοση γνωμοδότησης επί του τεθέντος ερωτήματος.

 

β) Σε εφαρμογή της προβλεπόμενης εξουσιοδότησης, εκδόθηκε, - μεταξύ των άλλων η αναφερόμενη στην περίληψη της παρούσας απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων στο άρθρο 3 της οποίας αναγράφεται ότι:

 

{3 παράγραφος 1. Κάθε διαγωνιζόμενος συμπληρώνει, επί ποινή απαραδέκτου, την προσφορά του σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 της παρούσης. Άλλες προσεγγίσεις και στρογγυλεύσεις μεγεθών, από τις προβλεπόμενες στην κείμενη νομοθεσία, δεν γίνονται από την Επιτροπή Εισήγησης Ανάθεσης.

 

Στο έντυπο του προϋπολογισμού προσφοράς, ανάλογα και με το επιλεγόμενο σύστημα προσφοράς, συμπληρώνεται από το διαγωνιζόμενο ολόγραφα το ποσό της συνολικής προσφερόμενης δαπάνης των εργασιών, σε θέση του εντύπου αριστερά του ίδιου ποσού σε δραχμές και υπογράφεται από τον ίδιο και από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Εισήγησης Ανάθεσης ή εξουσιοδοτημένο από τον Πρόεδρο μέλος της Επιτροπής Εισήγησης Ανάθεσης.

 

2. Αν προκύψει ανάγκη διορθώσεων που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις και οδηγούν σε διαφορετικό ποσό προσφοράς από το αναγραφόμενο στον προϋπολογισμό προσφοράς (π.χ. διαφορά ολόγραφης και αριθμητικής τιμής, λογιστικό σφάλμα, ομαλοποίηση προσφοράς σε όριο ομαλότητας κ.λ.π.) οριστικοποιείται το ποσό της προσφοράς και ακολουθεί η ολόγραφη καταγραφή του, όπως στην προηγούμενη παράγραφο ορίζεται.}

 

II) Από τις προπαρατεθείσες διατάξεις προκύπτει ότι απορρίπτονται ως απαράδεκτες οι προσφορές των διαγωνιζόμενων οι οποίες δεν έχουν συμπληρωθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 της ίδιας απόφασης, μεταξύ των οποίων δεν περιλαμβάνεται η υποχρέωση συμπλήρωσης ολόγραφα του ποσού της συνολικής προσφερόμενης δαπάνης των εργασιών από τους διαγωνιζόμενους. Η άποψη αυτή ενισχύεται και από το γεγονός ότι η πρόβλεψη για το παραδεκτό της προσφοράς των διαγωνιζομένων έχει τεθεί ως πρώτο εδάφιο στην παράγραφο 1 του άρθρου 3 της απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων η οποία προ ολίγου αναφέρθηκε, ενώ, αν ο κανονιστικός νομοθέτης ήθελε η παράλειψη της ολόγραφης συμπλήρωσης της συνολικά προσφερόμενης δαπάνης των εργασιών να συνεπάγεται το απαράδεκτο της προσφοράς θα ενέτασσε τη σχετική πρόβλεψη στο άρθρο 1 ή θα έκανε ρητή μνεία στην υπάρχουσα στο πρώτο εδάφιο της ίδιας παραγράφου (του άρθρου 3) πρόβλεψη ή στο ίδιο το εδάφιο στο οποίο έχει ενταχθεί η σχετική ρύθμιση, στο αυτό δε συμπέρασμα καταλήγουμε - έστω έμμεσα - σύμφωνα και με την παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου, στην οποία προβλέπεται ότι αν υπάρξει ανάγκη διόρθωσης (και) του συνολικού ποσού της προσφοράς, συνεπεία των ενδεικτικά αναφερομένων στην ίδια παράγραφο λόγων, αυτό γίνεται από την Υπηρεσία και δεν απορρίπτεται η προσφορά ως απαράδεκτη. Επισημαίνεται τέλος, ότι σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 3 εδάφιο τρίτο του προεδρικού διατάγματος 609/1985 (ΦΕΚ 223/Α/1985), στο οποίο υπάρχει πρόβλεψη υποχρεωτικής αναγραφής ολόγραφα των τιμών του τιμολογίου προσφοράς των διαγωνιζομένων για τα δημοπρατούμενα με το Σύστημα προσφοράς με συμπλήρωση Τιμολογίου και έλεγχο ομαλότητας δημόσια έργα, ρητά ορίζεται, ότι, η τυχόν παράλειψη, συνεπάγεται την απόρριψη της προσφοράς ως απαράδεκτης.

 

Συνεπώς, κατά την ομόφωνη γνώμη του Τμήματος η προσήκουσα απάντηση στο τεθέν ερώτημα είναι ότι η παράλειψη αναγραφής ολόγραφα, από τους μετέχοντες σε διαγωνισμό για την κατασκευή ενός δημοσίου έργου, του προβλεπόμενου από το άρθρο 3 παράγραφος 1 εδάφιο τρίτο της Δ17Α/07/3/37/ΦΝ.402/03-07-2000 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ποσού της συνολικής προσφερόμενης δαπάνης των εργασιών, δεν συνεπάγεται την απόρριψη της προσφοράς ως απαράδεκτης.

 

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.