Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 239/00

ΝΣΚ 239/2000


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 239/2000 (20-04-2000)

 

Αριθμός ερωτήματος: 1118444/1917/Α0012 της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήματος (Τμήμα Α).

 

Περίληψη ερωτήματος: Εάν υποχρεούται η δημόσια οικονομική υπηρεσία η οποία έχει χορηγήσει σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 35 του νόμου 2238/1999 βεβαίωση για ηλεκτροδότηση ακινήτου, να ανακαλέσει την βεβαίωση αυτή μετά από έγγραφη απόφαση της Πολεοδομίας (η οποία κοινοποιήθηκε στη δημόσια οικονομική υπηρεσία) με την οποία ζητείται η παύση των εργασιών επί του ακινήτου και η αναθεώρηση της οικοδομικής αδείας λόγω πολεοδομικών παραβάσεων.

 

I. Με το υπ' αριθμόν 1118444/1917/Α0012 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήματος εκτίθεται ότι η δημόσια οικονομική υπηρεσία Πύργου με την προσκόμιση των απαραιτήτων στοιχείων χορήγησε την προβλεπόμενη στο άρθρο 35 παράγραφος 2 του νόμου 2238/1999 βεβαίωση για ηλεκτροδότηση ανεγερθέντος ακίνητου. Ακολούθως η αρμόδια Πολεοδομία λόγω του ότι διεπίστωσε πολεοδομικές παραβάσεις εξέδωσε σχετική απόφαση παύσεως των εργασιών στο ακίνητο, και αναθεώρησης της εκδοθείσης οικοδομικής αδείας την οποία (απόφαση) κοινοποίησε και στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία.

 

II. Εν όψει τούτων υπεβλήθη το εν αρχή ερώτημα επί του οποίου το Γ Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ομοφώνως ως εξής:

 

Στο άρθρο 35 παράγραφος 1 του νόμου 2238/1999 ορίζεται ότι:

 

{1. Για την εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων περί φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας των εργολάβων, υπεργολάβων και γενικά επιτηδευματιών που εκτελούν οποιαδήποτε επί μέρους εργασία σε ανεγειρόμενη οικοδομή, καθώς και των επιχειρήσεων που ασχολούνται με την κατασκευή και πώληση οικοδομών, καθιερώνεται σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού του ελάχιστου συνολικού κόστους κατασκευής των οικοδομών και των ελάχιστων ποσοστών συμμετοχής των επί μέρους εργασιών στο συνολικό κόστος.

 

Το προσδιοριζόμενο ελάχιστο συνολικό κόστος κατασκευής και τα ελάχιστα κόστη των επί μέρους εργασιών αποτελούν τη βάση προσδιορισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των επιτηδευματιών της παραγράφου αυτής.

 

Με τον όρο κόστος νοείται το καθαρό κατασκευαστικό κόστος, το οποίο περιλαμβάνει την αξία αγοράς των υλικών με το φόρο προστιθέμενης αξίας και την αμοιβή εργασίας, η οποία προσφέρεται απευθείας ή μέσω υπεργολάβου, χωρίς ασφαλιστικές εισφορές και το φόρο προστιθέμενης αξίας.

 

2. Εάν κατά την εκτέλεση των εργασιών υπάρξουν μεταβολές στα ποσοστά συμμετοχής του αρχικού πίνακα οι ως άνω υπόχρεοι συμπληρώνουν στον τελικό πίνακα τα αναθεωρημένα ποσοστά συμμετοχής με αιτιολόγηση των μεταβολών αυτών.

 

Η προσκόμιση βεβαίωσης της αρμόδιας για τη φορολογία εισοδήματος δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας του ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής και πώλησης οικοδομούν, από την οποία θα προκύπτει ότι υποβλήθηκαν οι πίνακες που προβλέπονται από την παράγραφο αυτή, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την τελική ηλεκτροδότηση της οικοδομής.

 

3. Στην περίπτωση που υποβάλλεται τελικός πίνακας, ο οποίος περιέχει ανακριβή στοιχεία ως προς τα μεγέθη του έργου, τα στοιχεία των εργολάβων, υπεργολάβων και προμηθευτών, καθώς και ως προς την αξία των δηλωθέντων φορολογικών στοιχείων, επιβάλλεται σε βάρος του υπόχρεου πρόστιμο ίσο με το 50% της διαφοράς φόρου προστιθέμενης αξίας, που προκύπτει από την ανακρίβεια.

 

Ειδικώς για ανακρίβεια που αναφέρεται στα στοιχεία των εργολάβων, υπεργολάβων και προμηθευτών, από την οποία δεν προκύπτει διαφορά φόρου, επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι 100.000 δραχμές.

 

Για τη διαδικασία επιβολής, βεβαίωσης και είσπραξης του προστίμου αυτού, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις αυτού του νόμου.}

 

Στο δε άρθρο 5 του ίδιου νόμου ορίζεται ότι:

 

{Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται α)οι λεπτομέρειες και η διαδικασία εφαρμογή των διατάξεων αυτού του άρθρου β) ... κ.λ.π.}

 

Τέλος στο άρθρο 2 της υπ' αριθμόν 1137140/2439/Α0012/1994 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών,Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων που εκδόθηκε σε εκτέλεση του άρθρων 35 και 36 του νόμου 2238/1999 περί καθορισμού των στοιχείων του τύπου και του περιεχομένου των έντυπων και της διαδικασίας προσδιορισμού του ελαχίστου κόστους κατασκευής οικοδομών καθώς και του προσδιορισμού του ελαχίστου ποσού των ακαθαρίστων εσόδων των εργολάβων, υπεργολάβων και εν γένει επιτηδευματιών, που εκτελούν οποιανδήποτε, επί μέρους εργασία σε ανεγειρόμενες οικοδομές ορίζεται ότι:

 

{εάν κατά τη διάρκεια του έργου πραγματοποιηθεί, αναθεώρηση της αρχικής αδείας οικοδομής, με την οποία αλλάζουν είτε η χρήση είτε τα ποσοτικά στοιχεία της οικοδομής (ΜΟ), ο υπόχρεος οφείλει να υποβάλει το σχετικό έντυπο, με τροποποίηση του υπολογισμού του ελάχιστου κόστους οικοδομής (ΚΚΟ) και του Αρχικού Πίνακα. Η συμπλήρωση των τεχνικών στοιχείων γίνεται και στην περίπτωση αυτή από τον μελετητή του έργου, με βάση τους κανόνες που προαναφέρθηκαν στην προηγούμενη περίπτωση γ. Η υποβολή του σχετικού εντύπου αποτελεί απαραίτητο στοιχείο πληρότητας του φακέλου και αναγκαία προϋπόθεση για την έγκριση της Αναθεώρησης.}

 

Στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι:

 

{Κατά την αποπεράτωση της οικοδομής ή και αυτοτελούς οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας που ανήκει σε αυτήν ή καλύπτεται από την άδεια οικοδομής, προ της συνδέσεως της οικοδομής με τη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού, υποβάλλεται στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία φορολογίας εισοδήματος του υπόχρεου υποβολής ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής και πώλησης οικοδομούν, δήλωση με το ελάχιστο κόστος οικοδομής και τον Τελικό Πίνακα Ποσοστών συμμετοχής των επί μέρους εργασιών. Η βεβαίωση της αρμόδιας δημόσιας οικονομική υπηρεσία ότι υπεβλήθη η δήλωση και ο Τελικός Πίνακας αποτελεί προϋπόθεση για τη σύνδεση του ακινήτου με τη Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού.

 

Η ίδια υποχρέωση υποβολής των πιο πάνω στοιχείων υφίσταται κατά την αποπεράτωση και για προσθήκες οικοδομών, έστω και αν δεν τίθεται θέμα ηλεκτροδότησής τους. Υπόχρεος για την υποβολή είναι ο ιδιοκτήτης του έργου ...}

 

III. Με τις παραπάνω διατάξεις καθιερώθηκε ένας αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού του ελαχίστου κόστους κατασκευής οικοδομών καθώς και προσδιορισμού του ελαχίστου ποσού ακαθάριστων εσόδων που πραγματοποιούν εργολάβοι, υπεργολάβοι και εν γένει επιτηδευματίες που εκτελούν εργασίες σε ανεγειρόμενες οικοδομές καθώς και επιχειρήσεις που ασχολούνται με κατασκευή και πώληση οικοδομών.

 

Σύμφωνα ίδια με την προαναφερθείσα διάταξη του άρθρου 35 κατά την αποπεράτωση της οικοδομής υποβάλλεται στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία φορολογίας εισοδήματος του υπόχρεου υποβολής ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής, δήλωση καθαρού κόστους κατασκευής οικοδομής και τελικός Πίνακας Ποσοστών.

 

Η προσκόμιση δε της βεβαίωσης της αρμόδιας δημόσιας οικονομική υπηρεσία ότι υποβλήθηκαν οι οριζόμενοι στην διάταξη πίνακες, συνιστά την απαραίτητη προϋπόθεση για σύνδεση του ακινήτου με την Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού.

 

Εξάλλου στο άρθρο 2 της κατ' εξουσιοδότησης των άρθρων 35 και 36 του νόμου 2238/1999 έκδοση υπουργικής απόφασης ΠΟΛ 12/1999 ορίζεται ότι υφίσταται υποχρέωση υποβολής των ιδίων πινάκων και στη περίπτωση αποπεράτωσης για προσθήκες οικοδομών γεγονός που σημαίνει ότι μετά την αποπεράτωση είναι δυνατή η συμπλήρωση των τεχνικών στοιχείων στον τελικό πίνακα από τον επιβλέποντα μηχανικό και η κατάθεση αυτών στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία.

 

IV. Από τα παραπάνω παρέπεται ότι σε περίπτωση που παύσουν οι εργασίες στο ακίνητο για να γίνει αναθεώρηση αδείας λόγω πολεοδομικών παραβάσεων η δημόσια οικονομική υπηρεσία η οποία χορήγησε την βεβαίωση περί υποβολής των οικείων πινάκων, δεν υποχρεούται να προβεί σε ανάκληση της βεβαίωσης αυτής η οποία χορηγήθηκε νομίμως, συντρεχουσών των οριζομένων από τις οικείες διατάξεις προϋποθέσεων, αφού τέτοια υποχρέωση δεν προβλέπεται ούτε από τις γενικές ούτε από τις ειδικές διατάξεις.

 

Η άποψη αυτή άλλωστε ενισχύεται από την πρόβλεψη που γίνεται με τις διατάξεις της κοινής Υπουργικής απόφασης στις περιπτώσεις αναθεώρησης της αρχικής αδείας και συμπληρωματικών εργασιών στο ακίνητο για υποχρεωτική υποβολή εκ μέρους του ιδιοκτήτη της οικοδομής πινάκων με αναθεωρημένα ποσοστά συμμετοχής (για τις νέες εργασίες που θα εκτελεστούν) και αιτιολόγηση των μεταβολών αυτών έτσι ώστε ο τελικός πίνακας να περιέχει ακριβή στοιχεία (άλλως επιβάλλεται πρόστιμο) χωρίς ταυτόχρονα να προβλέπεται υποχρέωση της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας στην περίπτωση αυτή να προβεί σε ενέργειες σχετικά με την ηλεκτροδότηση του ακινήτου.

 

Τούτο δε είναι προφανές, διότι στις περιπτώσεις αυτές προσθέτων εργασιών σε οικοδομή, ο σκοπός του νόμου για αντικειμενικό προσδιορισμό φορολογητέας ύλης, βάσει ακριβών στοιχείων κόστους κατασκευής μιας οικοδομής επιτυγχάνεται με την καθίδρυση σε βάρος του ιδιοκτήτη οικοδομής υποχρέωσης για υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων, στον ήδη υποβληθέντα τελικό πίνακα. Το θέμα δε της ηλεκτροδότησης του ακινήτου, (την οποία ο νόμος, προκειμένου να εξαναγκάσει, για φορολογικούς σκοπούς, τους υπόχρεους να υποβάλλουν τα απαραίτητα ως άνω στοιχεία, εξαρτά από την χορήγηση βεβαίωσης της αρμοδίας δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας ότι πράγματι τα στοιχεία αυτά υποβλήθηκαν) στην περίπτωση αυτή, αναθεώρησης της αδείας και συμπληρωματικών εργασιών, δεν εξετάζεται ούτε ελέγχεται από την δημόσια οικονομική υπηρεσία, από την αρμοδιότητα της οποίας έχει πλέον εκφύγει.

 

V. Συνεπώς, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα η δημόσια οικονομική υπηρεσία δεν υποχρεούται να ανακαλέσει βεβαίωση για ηλεκτροδότηση ακινήτου που έχει χορηγήσει νόμιμα λόγω συνδρομής των προϋποθέσεων που θέτει το άρθρου 35 του νόμου 2238/1999, μετά την απόφαση της Πολεοδομίας περί παύσεως των εργασιών στο ακίνητο και αναθεωρήσεως της οικοδομικής αδείας.

 

Ενόψει των προεκτεθέντων στο εν αρχή τεθέν ερώτημα προσήκει η κατά τ' ανωτέρω αναλυτικούς διδόμενη απάντηση.

 

Θεωρήθηκε

 

Αθήνα 08-05-2000

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.