Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 627/2002 (20-11-2002)
Αριθμός ερωτήματος: ΑΠ 8734/16-10-2002 Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων - Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων - Υπηρεσία Αποκαταστάσεως Σεισμοπλήκτων (ΥΑΣ).
Περίληψη ερωτήματος: Εάν οι απαλλαγές στις κρατήσεις υπέρ τρίτων που αναφέρονται στην διάταξη του άρθρου 8 (παράγραφος 1) της από 28-07-1978 πράξης νομοθετικού περιεχομένου, ισχύουν για τις συμβάσεις κατασκευής δημόσιων έργων.
Επί του ως άνω τεθέντος ερωτήματος το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Α') γνωμοδότησε ομοφώνως, ως ακολούθως:
Ι. Από την ερωτώσα υπηρεσία ετέθη το εξής πραγματικό:
Α. Οι εργολαβικές συμβάσεις που συνάπτονται μεταξύ Δημοσίου και Εργοληπτικών Εταιρειών διέπονται από τη Νομοθεσία των Δημοσίων Έργων.
Οι εντολές πληρωμής και πιστοποίησης δημόσιου έργου υπόκεινται στις κρατήσεις υπέρ τρίτων.
Στο κατ' αποκοπή τίμημα κάθε εργολαβικού συμφωνητικού προστίθεται ποσοστό 18% για γενικά έξοδα (ΓΕ) και όφελος εργολάβου (ΟΕ). Η προσαύξηση του ποσοστού 18% επί του τιμήματος περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων και φόρους, τέλη, δασμούς και εισφορές υπέρ του Δημοσίου και τρίτων (Απόφαση Ε7/1266/90/28-01-1976).
Β. Δυνάμει εργολαβικού συμφωνητικού μεταξύ του Δήμου Άνω Λιοσίων και της κοινοπραξίας με την επωνυμία ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ ΑΕ - ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ -ΤΕΒ ΑΕ, η δεύτερη των συμβαλλομένων ανέλαβε την εκτέλεση του έργου: Κατασκευή έργων υποδομών, ανωδομών και κοινοχρήστων χώρων και έργων στις σεισμόπληκτες περιοχές του Δήμου Άνω Λιοσίων.
Στα συμβατικά τεύχη (Διακήρυξη, Σύμβαση κ.λ.π.) αναγράφεται ότι το έργο υπόκειται στις κρατήσεις υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου που ισχύουν κατά το χρόνο υπογραφής της σύμβασης με μόνη εξαίρεση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.
Γ. Η ανωτέρω κοινοπραξία παρά τις συμβατικές της υποχρεώσεις αρνείται να πληρώσει τις επίμαχες κρατήσεις επικαλούμενη προς τούτο την με ημερομηνία 28-07-1978 πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που κυρώθηκε με το νόμο 867/1979 (ΦΕΚ 24/Α/1979).
II. Κρίσιμες, για το ερώτημα που έχει τεθεί, είναι ιδίως οι διατάξεις:
Α. 1. Του άρθρου 5 (παράγραφος 1) του νόμου 1418/1984, που ορίζει ότι:
{Η σύμβαση για την κατασκευή του έργου καταρτίζεται με βάση τους όρους της διακήρυξης και των τευχών και σχεδίων που τη συνοδεύουν, που με την προσφορά του αποδέχεται ο ανάδοχος ή ... }.
2. Του άρθρου 7 (παράγραφος 1) του ιδίου νόμου, που ορίζει ότι:
{Ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να κατασκευάσει το έργο κατά τους όρους της σύμβασης και τις σύμφωνες προς αυτή και το νόμο έγγραφες εντολές του φορέα}
Β. Των άρθρων 26 (παράγραφος 1) και 34 (παράγραφος 3) του προεδρικού διατάγματος 609/1985. Ειδικότερα και σύμφωνα με:
1. Την διάταξη του άρθρου 26 (παράγραφος 1):
{Για την κατασκευή του έργου υπογράφεται σχετική σύμβαση. Η σύμβαση συνάπτεται με βάση την εγκριτική απόφαση και τα τεύχη και σχέδια, με τα /ποία διενεργήθηκε η δημοπρασία ή ...}
2. Την διάταξη του άρθρου 34 (παράγραφος 3):
{Ο ανάδοχος σε κάθε περίπτωση βαρύνεται με όλες τις απαιτούμενες δαπάνες για την ολοκλήρωση του έργου, όπως είναι ..., οι φόροι, τέλη, δασμοί, ασφαλιστικές κρατήσεις ή επιβαρύνσεις, ...}
Γ. Του άρθρου 8 (παράγραφος 1) της από 28-07-1978 πράξης νομοθετικού περιεχομένου (ΦΕΚ 117/Α/1978) περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχήν Βορείου Ελλάδος και ρυθμίσεων συναφών θεμάτων που κυρώθηκε με το νόμο 867/1979 (ΦΕΚ 24/Α/1979).
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού:
{1. Οι εκ της εφαρμογής της παρούσης πράξεως τυχόν συναπτόμενοι συμβάσεις μεταβιβάσεως ακινήτων και η μεταγραφή τούτων, οι συμβάσεις παροχής ενυπόθηκων δανείων, η εξόφλησις των δόσεων, των εξ αυτών απορρεόντων τόκων, η εγγραφή και η εξάλειψη της προς ασφάλιση αυτών υποθήκης, οι μελέτες δια την ανακατασκευή ή την επισκευή των βλαβέντων κτιρίων, οι εργολαβικές συμβάσεις και τα τιμολόγια δια την εκτέλεσιν των εργασιών, ως και η έκδοσις των οικοδομικών αδειών απαλλάσσονται παντός φόρου, τέλους χαρτοσήμου, δικαιώματος κρατήσεως ή εισφοράς εν γένει υπέρ του Δημοσίου ή Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοικήσεως ή οιουδήποτε τρίτου, εξαιρέσει του φόρου εισοδήματος.}
ΙII. Από το σύνολο των ανωτέρω προκύπτουν τα ακόλουθα:
Α. Ο ανάδοχος κατασκευής δημόσιου έργου βαρύνεται υποχρεωτικά με τις κρατήσεις υπέρ τρίτων (ΣτΕ 4832/1997), Με το εργολαβικό συμφωνητικό και τα λοιπά συμβατικά τεύχη (Διακήρυξη, Ειδική Συγγραφή Υποχρεώσεων κ.λ.π.) ανατίθεται η κατασκευή του έργου με κατ' αποκοπή τίμημα, στο οποίο προστίθεται και ποσοστό 18% για γενικά έξοδα και όφελος εργολάβου, στο οποίο περιλαμβάνονται και οι επίμαχες κρατήσεις και με βάση το γεγονός ότι το εργολαβικό όφελος είναι 18% ο ανάδοχος διαμορφώνει την προσφορά του.
Β. Στις εργολαβικές συμβάσεις δημόσιων έργων η συμβατική υποχρέωση του αναδόχου να πληρώσει κατά τα ανωτέρω τις επίμαχες κρατήσεις δεν αναιρείται από την ειδική διάταξη του άρθρου 8 (παράγραφος 1) της από 28-07-1978 πράξης νομοθετικού περιεχομένου στην οποία αναφέρεται: ... ότι οι εργολαβικές συμβάσεις και τα τιμολόγια δια την εκτέλεσιν των εργασιών, ... απαλλάσσονται ..., των επίμαχων κρατήσεων.
Τούτο διότι, οι εργολαβικές συμβάσεις της ως άνω ειδικής διάταξης είναι συμβάσεις του ιδιωτικού δικαίου με αντικείμενο την κατασκευή ιδιωτικού έργου και ειδικότερα την ανακατασκευή ή την επισκευή βλαβέντος κτιρίου του σεισμόπληκτου. Στις εν λόγω συμβάσεις κύριος του έργου - συμβαλλόμενος είναι ο σεισμόπληκτος για τον οποίο γίνεται η ευνοϊκή ρύθμιση, ούτως ώστε αυτός να απαλλαγεί από την καταβολή των κρατήσεων υπέρ τρίτων, προκειμένου να ελαφρυνθεί οικονομικώς στην διαδικασία αποκατάστασης του βλαβέντος από το σεισμό κτιρίου του.
IV. Επομένως, ενόψει των ανωτέρω, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Α' Τμήμα) ομοφώνως έχει τη γνώμη ότι, στο τεθέν ως άνω ερώτημα προσήκει αρνητική απάντηση.
Ο Εισηγητής
Αθήνα 25-11-2002