Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 802/1991 (02-12-1991)
Αριθμός ερωτήματος: Υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 52571/4400/1991 έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται, αν ο αρμόδιος για την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου προκειμένου να καθορισθεί ο χώρος ανέγερσης κτιρίων που στεγάζουν Υπηρεσίες Υπουργείων και σχολεία είναι ο οικείος Νομάρχης ή ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Για το παραπάνω ερώτημα το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδότησε ομόφωνα ως ακολούθως:
Ι. Κατά το άρθρο 1 του προεδρικού διατάγματος 183/1986, εκδοθέντος σε εκτέλεση των στο προοίμιό του αναφερομένων διατάξεων:
{Για οικισμούς και πόλεις, πλην της περιοχής τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης και τέως Δήμου Θεσσαλονίκης με απόφαση του οικείου Νομάρχη και για το Νομό Αττικής των οικείων των Διαμερισμάτων γίνεται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία: α) Η έγκριση τροποποιήσεων εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων πληθυσμού πάνω από 20.000 κατοίκους... Από την αρμοδιότητα αυτή εξαιρούνται επίσης τροποποιήσεις εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων για τον καθορισμό χώρων ανέγερσης κτιρίων περιφερειακών νοσοκομείων με την έννοια του άρθρου 8 παράγραφος 2 του νόμου 1337/1983 (ΦΕΚ 143/Α/1983) Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών, κτιρίων Πρεσβειών και Υπηρεσιών Υπουργείων.}
ΙΙ. Από την επίμαχη ως άνω διάταξη προκύπτει ότι από την αρμοδιότητα του οικείου Νομάρχη για τροποποίηση εγκεκριμένου σχεδίου πόλης εξαιρείται ο καθορισμός χώρων ανέγερσης κτιρίων που στεγάζουν Υπηρεσίες Υπουργείων. Εφόσον η διάταξη δεν διακρίνει, ως Υπηρεσίες Υπουργείων νοούνται οι κεντρικές όσο και οι περιφερειακές και συνεπώς ο καθορισμός των χώρων ανέγερσης κτιρίων που στεγάζουν και τις δύο κατηγορίες των υπηρεσιών αυτών εξαιρείται από την αρμοδιότητα Νομάρχη, για την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου. Η άποψη αυτή ενισχύεται σθεναρώς από το ότι κατά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ως άνω προεδρικού διατάγματος από την αρμοδιότητα του Νομάρχη για τροποποίηση του σχεδίου πόλης εξαιρούνται οι περιοχές της τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης και του τέως δήμου Θεσσαλονίκης, στις οποίες κυρίως εδρεύουν οι κεντρικές Υπηρεσίες των Υπουργείων, και συνεπώς αν η εξαίρεση που εισάγεται με την επίμαχη διάταξη αφορούσε μόνο τις κεντρικές υπηρεσίες των Υπουργείων δεν θα είχε λόγο να θεσπισθεί. Περαιτέρω, λόγω της γενικότητας της διατύπωσης της τελευταίας αυτής διάταξης, μεταξύ των κτιρίων που στεγάζουν τις υπηρεσίες των Υπουργείων συγκαταλέγονται και τα δικαστήρια, που στεγάζουν τις δικαστικές υπηρεσίες. Προφανώς ο κανονιστικός νομοθέτης την ως άνω εξαίρεση θέσπισε γιατί ο καθορισμός των χώρων ανέγερσης των εν λόγω κτιρίων επηρεάζεται από τη διάρθρωση και λειτουργία των ως άνω υπηρεσιών και μάλιστα στα πλαίσια όχι μόνο του νομού αλλά και των ευρύτερων περιοχών. Στις ως άνω περιπτώσεις αρμόδιος για τον καθορισμό του χώρου ανέγερσης των κτιρίων είναι ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, οι σ' αυτόν υπαγόμενες κεντρικές υπηρεσίες και τα αντίστοιχα όργανα, η αρμοδιότητα δε αυτή ασκείται σύμφωνα με τις ισχύουσες για κάθε περίπτωση διατάξεις.
ΙΙΙ. Περαιτέρω, εφόσον από την ως άνω αρμοδιότητα του Νομάρχη εξαιρείται η χωροθέτηση των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ), πρέπει να γίνει δεκτό ότι η χωροθέτηση των κτιρίων που στεγάζουν δημόσια σχολεία κατώτερης βαθμίδας (παιδικοί σταθμοί, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) υπάγεται στον οικείο Νομάρχη ως προς την ως άνω αρμοδιότητα αυτού. Τα σχολεία αυτά δεν συγκαταλέγονται στις κατά την επίμαχη διάταξη Υπηρεσίες Υπουργείων, λόγω της ιδιαιτερότητας την οποία παρουσιάζουν, καθόσον συνδέονται στενά με τη χρήση και τις λειτουργίες που συντελούνται σε ορισμένη περιοχή του σχεδίου, της οποίας αποτελούν αναπόσπαστο οργανικό και λειτουργικό στοιχείο.
Ο Εισηγητής Νομικός Σύμβουλος
Θεωρήθηκε
Αθήνα, 12-12-1991
Ο Αντιπρόεδρος