Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 819/95

ΝΣΚ 819/1995


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 819/1995 (13-12-1995)

 

Αριθμός ερωτήματος: Υπ' αριθμόν 40244/1995 έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων / Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών / Τμήμα Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται, αν είναι ή όχι σύννομο να υπαχθεί η αναφερόμενη στο ερώτημα περίπτωση στις ρυθμίσεις της παραγράφου 6 εδάφιο α του άρθρου 21 του νόμου 2300/1995.

 

Στο παραπάνω ερώτημα το Γ Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ομόφωνα ως ακολούθως:

 

1. Από τα στοιχεία που συνοδεύουν το ερώτημα προκύπτουν ειδικότερα τα εξής:

 

Με την 186/1993 οικοδομική άδεια του πολεοδομικού γραφείου Αργυρούπολης επετράπη στους Ν. Ρουσινέλο και Ν. Δημητρόπουλο να ανεγείρουν πενταώροφη οικοδομή συνολικής επιφάνειας 806 m2 σε οικόπεδο εντός σχεδίου στη Γλυφάδα Αττικής. Με την 34/2205/1994 πράξη του ίδιου πολεοδομικού γραφείου αναθεωρήθηκε η προαναφερόμενη οικοδομική άδεια και επιτράπηκε η προσθήκη ενός επιπλέον ορόφου και δώματος συνολικής επιφάνειας 161,20 m2 με βάση το από 20-12-1993 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 1550/Δ/1993) με το οποίο είχε εγκριθεί μεταφορά συντελεστή δόμησης μετά από σχετικό αίτημα των Ν. Ρουσινέλου και Ν. Δημητρόπουλου που είχε υποβληθεί με τις από 15-02-1993 και 02-04-1993 αιτήσεις τους.

 

Πριν την ολοκλήρωση του φέροντος οργανισμού της παραπάνω προσθήκης διατάχθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας διακοπή των οικοδομικών εργασιών και στη συνέχεια με την 991/1995 απόφαση του Δικαστηρίου αυτού ακυρώθηκε τόσο το αναφερόμενο παραπάνω προεδρικό διάταγμα έγκρισης της μεταφοράς συντελεστή δόμησης όσο και η πιο πάνω 34/2205/1994 πράξη αναθεώρησης με την οποία είχε επιτραπεί η προσθήκη του επιπλέον ορόφου και δώματος. Η ακύρωση του προεδρικού διατάγματος έγινε με την αιτιολογία, ότι το διάταγμα αυτό είχε εκδοθεί κατ' επίκληση των διατάξεων του νόμου 880/1979, και των εκτελεστικών αυτού προεδρικών διαταγμάτων 470/1979 και 510/1979, οι οποίες είναι αντισυνταγματικές και συνεπώς ανίσχυρες, της πράξεως αναθεώρησης με το αιτιολογικό ότι στηριζόταν στο παραπάνω προεδρικό διάταγμα.

 

Μετά την έκδοση του νόμου 2300/1995 οι παραπάνω ενδιαφερόμενοι, Ν. Ρουσινέλος και Ν. Δημητρόπουλος, ζήτησαν με αίτησή τους προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων να επανεξετασθεί η υπόθεσή τους και να υπαχθεί στις ρυθμίσεις του νόμου αυτού.

 

2. α. Με την παράγραφο 6)α του άρθρου 21 του νόμου 2300/1995 ορίζεται ότι:

 

{6. α) Για τις αιτήσεις με πλήρη μελέτη που έχουν υποβληθεί στην αρμόδια κεντρική υπηρεσία μέχρις τις 30-05-1994 σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας και αν βρίσκονται και αφορούν την πραγματοποίηση μεταφοράς συντελεστή δόμησης, ή αυτές που θα υποβληθούν εφόσον μέχρι την παραπάνω ημερομηνία είχαν υποβάλει στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού πλήρη αρχιτεκτονική μελέτη για συνηγορία πραγματοποίησης μεταφοράς συντελεστή δόμησης κτιρίου με τουριστική χρήση, δύναται να εκδοθεί απόφαση έγκρισης της μεταφοράς συντελεστή δόμησης από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος ότι δεν βλάπτεται το άμεσο και ευρύτερο περιβάλλον και ότι συντρέχουν τα κριτήρια των παραγράφων 2 και 3 της ενότητας Α του άρθρου 4 του παρόντος νόμου. Τα παραπάνω εφαρμόζονται ανάλογα για την έκδοση απόφασης προϊσταμένου της αρμόδιας περιφερειακής υπηρεσίας στις περιπτώσεις ωφελούμενων ακινήτων που βρίσκονται σε περιοχή εντός Ζώνης Αγοράς Συντελεστή.

 

Στις περιπτώσεις αυτές, αντί του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της οικείας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου.}

 

Με την παράγραφο 10 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι:

 

{10. Επιτρέπεται να εκδοθεί νέα οικοδομική άδεια για την αποπεράτωση κτιρίου του οποίου έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός με άδεια που είχε εκδοθεί με τις προϊσχύουσες διατάξεις κατά το σύστημα της μεταφοράς συντελεστή δόμησης πριν από τις 30-05-1994 και η άδεια αυτή καθώς και οι συναφείς διοικητικές πράξεις έπαυσαν οπωσδήποτε να ισχύουν.

 

Η νέα οικοδομική άδεια χορηγείται με τις προβλέψεις της μελέτης της αρχικής άδειας οικοδομής μετά από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου και με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι για το ωφελούμενο ακίνητο συντρέχουν τα κριτήρια των παραγράφων 2 και 3 της ενότητας Α του άρθρου 4 του παρόντος νόμου...}

 

β. Στην εισηγητική έκθεση του παραπάνω νόμου αναφέρεται, σχετικά με το άρθρο 21 το οποίο στο σχέδιο του νόμου έφερε τον αριθμό 22 ότι:

 

{με τις διατάξεις του άρθρου 22 ρυθμίζονται θέματα μεταβατικών διατάξεων απαραίτητων για να μην αποκοπεί η προσπάθεια που γίνεται από την επιστήμη να καθιερωθεί και στη χώρα μας ως γενική αρχή η προστασία της εμπιστοσύνης του πολίτη. Πράγματι, η ανάγκη να βρίσκει προστασία ο πολίτης, που στηρίχθηκε σε διοικητικές πράξεις και εμπιστεύθηκε την ισχύ και τη σταθερότητά τους, έχει τις ρίζες της και το νομικό θεμέλιο της όχι μόνο στην έννοια του κράτους δικαίου αλλά και στην επιταγή για την εξασφάλιση νομικής σταθερότητας. Παρά ταύτα, πραγματικές καταστάσεις, που δημιουργήθηκαν υπό το κράτος του προηγούμενου νομικού καθεστώτος παρέχεται η δυνατότητα, με τις μεταβατικές διατάξεις, να εξετασθούν εκ νέου μέσα στο πλαίσιο που καθιερώνεται με το παρόν σχέδιο νόμου και με βάση τα κριτήρια που επίσης καθιερώνονται για το σκοπό αυτό...}

 

3. Από τη διάταξη της παραγράφου 6)α του άρθρου 21 του νόμου 2300/1995 που παρατέθηκε παραπάνω προκύπτει, κατά την ομόφωνη γνώμη του Γ' τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ότι η περίπτωση του ερωτήματος υπάγεται στη ρύθμιση της διατάξεως αυτής.

 

Πράγματι, η διάταξη ορίζει, ότι καταλαμβάνει τις υποθέσεις για τις οποίες είχαν υποβληθεί αιτήσεις για μεταφορά συντελεστή δόμησης με πλήρη μελέτη μέχρι τις 30-05-1994 σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας και αν βρίσκονται. Από τη γενική αυτή διατύπωση (σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας και αν βρίσκονται) αλλά και από το σκοπό της διατάξεως, όπως αυτός προκύπτει από την εισηγητική έκθεση, συνάγεται ότι εμπίπτουν στη ρύθμισή της και οι περιπτώσεις κατά τις οποίες είχε υποβληθεί αίτηση μεταφοράς συντελεστή δόμησης με πλήρη μελέτη μέχρι τις 30-05-1994 και είχε εκδοθεί προεδρικό διάταγμα έγκρισης της μεταφοράς συντελεστή δόμησης το οποίο όμως στη συνέχει ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως συμβαίνει και στην προκειμένη περίπτωση. Και αυτό, γιατί και στην περίπτωση της ακυρώσεως του σχετικού προεδρικού διατάγματος με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η ακυρωτική απόφαση εξαφανίζει το προεδρικό διάταγμα και ανατρέχει στο χρόνο εκδόσεώς του, επαναφέροντας αυτοδικαίως την πραγματική και νομική κατάσταση η οποία υφίστατο κατά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος (βλέπε Επαμεινώνδα Σπηλιωτόπουλου, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου έκδοση 1977, παράγραφος 508, σελίδα 467, ΣτΕ 1900/1983, 4690/1983, 2854/1985, 1385/1987) και συνεπώς και στην περίπτωση του ερωτήματος υπάρχει εκκρεμές αίτημα για μεταφορά συντελεστή δόμησης που έχει υποβληθεί με πλήρη μελέτη μέχρι τις 30-05-1994. Σημειωτέον, ότι όπως γίνεται δεκτό αν μετά την έκδοση διοικητικής πράξεως που στη συνέχεια ακυρώνεται μεταβληθεί το νομικό καθεστώς, θα πρέπει μετά την ακύρωση να λαμβάνεται υπόψη το νομικό καθεστώς που ίσχυε κατά το χρόνο έκδοσης της πράξεως εκτός αν οι νεότερες διατάξεις καταλαμβάνουν και τις νομικές καταστάσεις που έχουν δημιουργηθεί από την εφαρμογή της προϊσχύουσας νομοθεσίας (βλέπε Επαμεινώνδα Σπηλιωτόπουλου, όπως παραπάνω παράγραφο 510 σελίδα 469, όπου και παραπέρα παραπομπές). Στην προκειμένη, λοιπόν περίπτωση μετά την ακύρωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας του προεδρικού διατάγματος έγκρισης της μεταφοράς συντελεστή δόμησης θα πρέπει η αίτηση για μεταφορά συντελεστή δόμησης που είχε υποβληθεί υπό το προϊσχύον νομικό καθεστώς να υπαχθεί και να κριθεί με το νέο καθεστώς του άρθρου 21 παράγραφος 6)α του νόμου 2300/1995, το οποίο κατά τη ρητή του διατύπωση καταλαμβάνει και την περίπτωση αυτή.

 

Η άποψη αυτή ότι δηλαδή βούληση του νομοθέτη είναι να καταλάβει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες είχε εκδοθεί προεδρικό διάταγμα για μεταφορά συντελεστή δόμησης το οποίο ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ενισχύεται και από τη διάταξη της παραγράφου 10 του άρθρου 21, σύμφωνα με την οποία και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες έχει ολοκληρωθεί ο φέρον οργανισμός κτιρίου με βάση οικοδομική άδεια και προεδρικό διάταγμα έγκρισης μεταφοράς συντελεστή δόμησης το οποίο έπαυσε να ισχύει για οποιοδήποτε λόγο, και συνεπώς και λόγω ακυρώσεώς του από το Συμβούλιο της Επικρατείας, εκδίδεται απευθείας νέα οικοδομική άδεια και αποπερατώνεται το κτίριο, εφόσον βέβαια συντρέχουν και στην περίπτωση αυτή τα κριτήρια που απαιτούνται και κατά την παράγραφο 6)α του ίδιου άρθρου.

 

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί, ότι με την έγκριση μεταφοράς συντελεστή δόμησης με βάση την παραπάνω διάταξη δεν πρόκειται να παραβιασθεί το δεδικασμένο που απορρέει από την 991/1995 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, αφού η έγκριση αυτή θα γίνει με βάση νέο νομικό καθεστώς.

 

4. Κατ' ακολουθίαν όσων προεκτέθηκαν, στο τιθέμενο ερώτημα προσήκει κατά την ομόφωνη γνώμη του Γ' τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καταφατική απάντηση.

 

Θεωρήθηκε

Αθήνα 21-12-1995

Ο Προεδρεύων

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.