Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 92/89

ΝΣΚ 92/1989


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 91/1989 (12-02-1989)

 

Επί του αριθμού πρωτοκόλλου 67791/1103/88 ερωτήματός σας σχετικά με την έκδοση οικοδομικής αδείας σε ρυμοτομούμενο ακίνητο, παρατηρούμε τα ακόλουθα:

 

Ι. Κατά το δεδομένο ιστορικό, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία του φακέλλου το έτος 1974 υποβλήθηκε αίτηση για έκδοση οικοδομικής άδειας με ρυμοτομούμενο από το εγκεκριμένο σχέδιο οικόπεδο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου 5269/1931.

 

Στη συνέχεια κατά τους ισχυρισμούς του ενδιαφερομένου ενώ είχε περατωθεί η όλη διαδικασία σύνταξης πράξης αναλογισμού, κύρωσης της πράξης, πάροδος προθεσμιών που προβλέπονται από το άρθρο 2 του νόμου αυτού, η Πολεοδομική υπηρεσία του αρνήθηκε την χορήγηση της οικοδομικής αδείας με το επιχείρημα ότι το ρυμοτομούμενο έχει περιέλθει σε κοινή χρήση.

 

Επακολούθησε δικαστικός αγώνας που κατέληξε στην έκδοση της υπ' αριθμόν 1224/84 τελεσίδικης απόφασης του Εφετείου Θεσσαλονίκης, που απέρριψε την έφεση του Δήμου Καλαμαριάς και δέχθηκε ότι η κυριότητα του ρυμοτομούμενου παρέμεινε στην τότε ιδιοκτήτριά του.

 

Με έγγραφο υπ' αριθμόν 70058/14714/1986 της τότε Διεύθυνσης Γ4 - τμήμα γ' του Υπουργείου δόθηκε εντολή για χορήγηση της οικοδομικής αδείας σε εφαρμογή της εγκυκλίου 99/1985. Δεν χορηγήθηκε όμως η άδεια γιατί με την ΔΠ/ΠΜ/4284/1986 απόφαση του Νομάρχη Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 1046/Δ/1986) επιβλήθηκε αναστολή οικοδομικών εργασιών, στην συνέχεια δε με την ΔΠ/ΠΜ/34/29/87 (ΦΕΚ 8/Δ/1987) απόφαση του Νομάρχη έγινε αποχαρακτηρισμός του χώρου από πράσινο σε χώρο για ανέγερση σχολείου, στο οποίο εμπίπτει και η παραπάνω ιδιοκτησία. Ο αιτών επικαλούμενος τις διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου 5269/1931 και μετά τον νόμο 1337/1983 ζητάει τη χορήγηση της οικοδομικής άδειας. Ενόψει του ιστορικού αυτού τίθεται το ερώτημα αν είναι δυνατή η έκδοση της οικοδομικής αδείας που ζητήθηκε το έτος 1974 σε χώρο που σήμερα είναι χαρακτηρισμένος για ανέγερση σχολικού κτιρίου.

 

ΙΙ. Όπως προκύπτει από το άρθρο 2 του νόμου 5269/1931 περί αδειών οικοδομής επί ρυμοτομούμενων ακινήτων όπως ερμηνεύτηκε από το νόμο [Ν] 1740/1951, αν είχε υποβληθεί αίτηση για χορήγηση οικοδομικής αδείας σε ρυμοτομούμενο οικόπεδο η Διοίκηση υποχρεούται μέσα σε τέσσερις μήνες να προβεί στη σύνταξη της οικείας πράξης αναλογισμού και την κύρωση αυτή, αν δε από της κοινοποιήσεως της κυρωτικής απόφασης παρέλθει άπρακτη εξάμηνη προθεσμία, χωρίς αν συντελεσθεί η απαλλοτρίωση, η Διοίκηση υποχρεούται στη χορήγηση της αιτούμενης αδείας (ΣτΕ 1354/1982, 1361/1981 κ.α.).

 

Φρονούμε δε ότι η υποχρέωση αυτή της Διοίκησης δεν αίρεται εκ του ότι τυχόν μετά την πάροδο των προθεσμιών αυτών επακολούθησε τροποποίηση του σχεδίου που εξακολουθεί να έχει το ακίνητο δεσμευμένο.

 

Περαιτέρω κατά την ερμηνεία της διατάξεως του άρθρου 36 παράγραφος 4, του νόμου 1337/1983 έχει νομολογηθεί ότι η νέα ρύθμιση καλύπτει μόνο τις αιτήσεις που υποβάλλονται για χορήγηση οικοδομικής άδειας μετά την έναρξης ισχύος του και όχι αυτές που είχαν υποβληθεί και συμπληρωθεί με τα νόμιμα δικαιολογητικά με το προϊσχύον νομικό καθεστώς (ΣτΕ 958/1985, 1369/1985 κ.α.). Έχει γίνει δε δεκτό ότι οι διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου 5269/1931 εφαρμόζονται ανάλογα για την ταυτότητα του λόγου και για τα ακίνητα που προορίζονται για ανέγερση δημοσίων, δημοτικών, θρησκευτικών κτιρίων ή εκτέλεση έργων κοινής ωφελείας (Γνωμοδότηση ΝΣΚ 33/1973, ΣτΕ 2319/1982, 2320/1982, Γνωμοδότηση 622/1987 Νομικής Διεύθυνσης Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων).

 

ΙΙΙ. Στην προκειμένη περίπτωση κατά το δεδομένο ιστορικό ο ενδιαφερόμενος είχε υποβάλει αίτηση με πλήρη δικαιολογητικά πριν από τη δημοσίευση του νόμου 1337/1983 το έτος 1974 και συνεπώς αν είχε προηγηθεί του νέου νόμου όλη η διαδικασία σύνταξης πράξης αναλογισμού, κύρωση της πράξης και παρήλθαν οι σχετικές προθεσμίες, πράγμα που φαίνεται να είχε γίνει (όπως προκύπτει έμμεσα από το πιο πάνω υπ' αριθμόν 79058/14714/1986 έγγραφο της Διεύθυνσης Γ4 του Υπουργείου) τότε υπάρχει γεννημένο δικαίωμα υπέρ του ενδιαφερομένου και η Διοίκηση υποχρεούται κατά την άποψή μας, να του χορηγήσει την αιτούμενη άδεια.

 

Αλλά και στην περίπτωση που τυχόν δεν έχει προηγηθεί η παραπάνω διαδικασία, τότε η Διοίκηση υποχρεούται να κινήσει τη διαδικασία αυτή του νόμου 5269/1931 αφού, όπως αναφέρθηκε είχε υποβάλει ο αιτών πλήρη δικαιολογητικά πριν από τον νέο νόμο 1337/1983 και μάλιστα εφαρμόζοντας ανάλογα τις διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου 5269/1931 και μετά την αλλαγή του χαρακτηρισμού του ίδιου χώρου από κοινόχρηστο ως χώρο για ανέγερση σχολικού κτιρίου.

 

Συνεπώς, επί του τεθέντος ερωτήματος, η γνώμη είναι ότι ενόψει του ιστορικού της υποθέσεως είναι δυνατή η έκδοση οικοδομικής άδειας που ζητήθηκε το 1974 σε χώρο που είναι προβλεπόμενος από το σχέδιο πόλης ως κοινόχρηστος εξακολουθεί να είναι σήμερα δεσμευμένος για ανέγερση σχολικού κτιρίου.

 

Ο Πάρεδρος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.