Οδηγία Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) 13 - Άρθρο 7

Κεφάλαιο 7: Μήκη εφαρμογής στηθαίων ασφαλείας


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

1. Μήκη στην εξωτερική οριογραμμή οδοστρώματος

 

Τα στηθαία ασφαλείας πρέπει να έχουν ένα δεδομένο ελάχιστο μήκος L1, ώστε να είναι αποτελεσματικά. Αυτό το ελάχιστο μήκος L1 πρέπει να αναφέρεται στην έκθεση δοκιμής του κάθε συστήματος κατά ΕΛΟΤ ΕΝ 1317-2.

 

Το μήκος των στηθαίων ασφαλείας πριν την επικίνδυνη θέση πρέπει να είναι ίσο τουλάχιστον με L2 (Πίνακας 5 και σχήματα 14)α και 14)β), ώστε τα οχήματα που εκτρέπονται από την πορεία τους:

 

και ολισθαίνουν κατά μήκος των απολήξεων και των στηθαίων ασφαλείας, να μην προσκρούουν στο εμπόδιο, όταν η απόστασή του από αυτά είναι μικρή ή
να μην διέρχονται πίσω από τα στηθαία ασφαλείας και να προσκρούουν σε εμπόδια που βρίσκονται πίσω από αυτά ή να εισέρχονται σε προστατευόμενη περιοχή, όταν η απόστασή τους από αυτά είναι μεγαλύτερη από 1,5 m.

 

Για την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας υπάρχουν τρεις δυνατότητες:

 

Η τοποθέτηση του στηθαίου ασφαλείας παράλληλα στην οριογραμμή της οδού με δυνατότητα μείωσης της ικανότητας συγκράτησης.

 

Προκειμένου τα στηθαία ασφαλείας να είναι αποτελεσματικά, πρέπει πριν και μετά την επικίνδυνη θέση να έχουν δεδομένο μήκος. Σε οδούς με ενιαίο οδόστρωμα το μήκος των στηθαίων ασφαλείας πριν και μετά το εμπόδιο πρέπει να είναι ίσο τουλάχιστον με L2 (σχήματα 14)α και 15)α). Σε οδούς με ενιαίο οδόστρωμα και μιας κατεύθυνσης κυκλοφορίας το μήκος των στηθαίων ασφαλείας μετά το εμπόδιο πρέπει να είναι ίσο τουλάχιστον με 20 m. Σε οδούς με διαχωρισμένο οδόστρωμα πριν το εμπόδιο το μήκος των στηθαίων ασφαλείας πρέπει να είναι ίσο με L2 και μετά από το εμπόδιο ίσο τουλάχιστον με 30 m (σχήματα 14)β και 15)β).

 

Η μείωση της ικανότητας συγκράτησης κατά μία κατηγορία στην περιοχή του μήκους εφαρμογής L2 είναι δυνατή σε μήκος 0,5 x L2 πριν από την επικίνδυνη θέση (σχήματα 14)α, 14)β, 15)α, 15)β). Για παράδειγμα η ικανότητα συγκράτησης μπορεί να μειωθεί μετά το μήκος των 0,5 x L2 από H4Β σε Η2. Για την σύνδεση στηθαίων ασφαλείας με διαφορετικό τρόπο κατασκευής ή / και διαφορετικό τρόπο δυναμικής λειτουργίας πρέπει να προβλέπονται συναρμογές.

 

Το μήκος στο οποίο τοποθετούνται στηθαία ασφαλείας με κατώτερη ικανότητα συγκράτησης κατά μία κατηγορία πρέπει να είναι ίσο τουλάχιστον με το μήκος δοκιμής του συστήματος L1. Για αυτόν τον λόγο είναι δυνατόν, το συνολικό μήκος των στηθαίων ασφαλείας με μειωμένη ικανότητα συγκράτησης να είναι μεγαλύτερο από το εφαρμοζόμενο, χωρίς να μειωθεί η ικανότητα συγκράτησης. Κατά κανόνα η μείωση της ικανότητας συγκράτησης έχει νόημα, όταν το απαιτούμενο μήκος L2 είναι τουλάχιστον ίσο με 100 m.

 

Σε οδούς με διαχωρισμένο οδόστρωμα είναι δυνατή η μείωση της κατηγορίας συγκράτησης των στηθαίων 15 m μετά το εμπόδιο (σχήματα 14)β και 15)β).

 

• Η τοποθέτηση του στηθαίου ασφαλείας υπό γωνία.

 

Στην περίπτωση που το στηθαίο ασφαλείας τοποθετηθεί υπό γωνία 1:20 ως προς την οριογραμμή του οδοστρώματος και σε εξαιρετικές περιπτώσεις έως 1:12 (πίνακας 5) είναι δυνατή η μείωση του μήκους L2. Το στηθαίο ασφαλείας πρέπει να οδεύει παράλληλα προς την οριογραμμή του οδοστρώματος πριν την αρχή του εμποδίου σε μήκος τουλάχιστον 10 m σε οδούς με ενιαίο οδόστρωμα και 15 m σε οδούς με διαχωρισμένο οδόστρωμα πριν την αρχή του εμποδίου (σχήματα 15)α και 15)β).

 

Στην περίπτωση που η αρχή του στηθαίου ασφαλείας συνδέεται σε πρανές ορύγματος, το μήκος του πριν την επικίνδυνη θέση δεν είναι απαραίτητο να είναι ίσο με L2. Σε αυτή την περίπτωση το στηθαίο ασφαλείας μπορεί να τοποθετηθεί υπό γωνία 1:20 και σε εξαιρετικές περιπτώσεις 1:12 και να συνδεθεί στο πρανές.

 

Ο αποκλεισμός της διέλευσης πίσω από το στηθαίο ασφαλείας.

 

Όταν μπορεί να διασφαλιστεί ο αποκλεισμός της διέλευσης πίσω από το στηθαίο ασφαλείας, π.χ. υψηλό επίχωμα με έντονη κλίση πρανών, και η πιθανότητα της ολίσθησης οχήματος κατά μήκος του συστήματος αναχαίτισης είναι μικρή, είναι δυνατόν να μειωθεί το μήκος L2 σε 40 m σύμφωνα με τον Πίνακα 5. Επισημαίνεται, ότι δεν επιτρέπεται η μείωση της ικανότητας συγκράτησης στο μήκος των 40 m.

 

Παραδείγματα αποκλεισμού της διέλευσης πίσω από το στηθαίο ασφαλείας

 

- Η μηκοτομή εδάφους του πλευρικού χώρου της οδού από επίπεδη γίνεται κεκλιμένη, π.χ. πρανή επιχώματος ύψους > 3 m και κλίσης > 1:3.

- Εμπόδιο στο πέρας κλειστής καμπύλης. Εφόσον εγκαθίστανται στηθαία ασφαλείας σε μήκος 40 m πριν την επικίνδυνη θέση, δεν είναι δυνατή η πρόσκρουση στο εμπόδιο.

 

Πίνακας 5: Απαιτούμενα μήκη L2 έναντι ολίσθησης και διέλευσης πίσω από το σύστημα αναχαίτισης οχημάτων

Κριτήριο

Απόσταση της επικίνδυνης θέσης από την όψη του στηθαίου ασφαλείας

Είδος οδού

Τοποθέτηση του στηθαίου ασφαλείας

παράλληλα στην οδό

πλευρικά υπό γωνία 1:20

αποκλείεται η διέλευση πίσω από το στηθαίο ασφαλείας

Ολίσθηση

≤ 1,5 m

Οδός με ενιαίο οδόστρωμα

100 m

-

-

Οδός με διαχωρισμένο οδόστρωμα

140 m

-

-

Διέλευση πίσω από το στηθαίο ασφαλείας

> 1,5 m

Οδός με ενιαίο οδόστρωμα

80 m

60 m

40 m

Οδός με διαχωρισμένο οδόστρωμα

100 m

60 m

40 m

 

omoe.13.17

Σχήμα 14)α: Μήκη των στηθαίων ασφαλείας σε οδούς με ενιαίο οδόστρωμα

 

omoe.13.18

Σχήμα 14)β: Μήκη των στηθαίων ασφαλείας σε οδούς με διαχωρισμένα οδοστρώματα

 

omoe.13.19

Σχήμα 15)α: Υπό γωνία τοποθέτηση στηθαίου ασφαλείας πριν το εμπόδιο (οδός με ενιαίο οδόστρωμα)

 

omoe.13.20

Σχήμα 15)β: Υπό γωνία τοποθέτηση στηθαίου ασφαλείας πριν το εμπόδιο (οδός με διαχωρισμένα οδοστρώματα)

 

Στην περίπτωση που δεν διατίθενται τα απαιτούμενα μήκη L2, θα πρέπει να εξετάζεται, αν με την εγκατάσταση στηθαίων απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης μπορεί να επιτευχθεί η απαιτούμενη ασφάλεια.

 

Οι απολήξεις αρχής και πέρατος των στηθαίων ασφαλείας (ΑΣΑ) δεν περιλαμβάνονται στο μήκος εφαρμογής L των στηθαίων ασφαλείας.

 

Όταν μεταξύ των διαδοχικών τμημάτων των στηθαίων ασφαλείας προκύπτουν κενά μικρού μήκους, στα οποία δεν απαιτείται η διάταξη στηθαίων ασφαλείας, πρέπει να εξετάζεται, αν κατά μήκος αυτών των κενών είναι σκόπιμη η διάταξη στηθαίων ασφαλείας.

 

2. Μήκη στις οριογραμμές γεφυρών και τοίχων αντιστήριξης

 

Για τα μήκη των στηθαίων ασφαλείας σε γέφυρες ισχύουν τα αναφερόμενα στην παράγραφο 1, ιδιαίτερα όσον αφορά στο μήκος L2. Για αυτό το λόγο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, ότι η περιοχή, στην οποία το στηθαίο ασφαλείας έχει την πλήρη του λειτουργία, θα πρέπει να απέχει τόσο από την αρχή της γέφυρας ή του τοίχου αντιστήριξης, ώστε να μπορεί να αποφευχθεί μία πτώση (σχήμα 16)α).

 

Αυτό συνεπάγεται, ότι τα στηθαία ασφαλείας που τοποθετούνται σε γέφυρα κατά κανόνα πρέπει να συνεχίζονται και μετά το πέρας της γέφυρας. Εάν αυτό δεν είναι δυνατόν, το μήκος του στηθαίου ασφαλείας μπορεί να είναι ίσο με το μήκος της γέφυρας ή του τοίχου αντιστήριξης, εφόσον αυτό συνδέεται με στηθαίο ασφαλείας με την ίδια ικανότητα συγκράτησης (σχήμα 16)β). Για τις συναρμογές ισχύει η παράγραφος 3 του κεφαλαίου 3. Για τα μήκη των κατασκευών των συνδέσεων ισχύει η παράγραφος 1.

 

omoe.13.21

Περίπτωση α: Στηθαία ασφαλείας σε γέφυρα

omoe.13.22

Περίπτωση β: Στηθαία ασφαλείας με κατασκευή σύνδεσης σε γέφυρα

omoe.13.23

Σχήμα 16: Στηθαία ασφαλείας σε περιοχές γεφυρών

 

Οι μετακινήσεις στην περιοχή των κινητών αρμών πρέπει να αναλαμβάνονται με τεμάχια συστολής - διαστολής των στηθαίων ασφαλείας, προκειμένου να αποφεύγονται οι φθορές στα στηθαία ασφαλείας.

 

Πριν την αρχή και μετά το πέρας των γεφυρών τα κράσπεδα τους πρέπει να προσαρμόζονται υψομετρικά στην τυπική διατομή της οδού με την διαμόρφωση κεκλιμένου επιπέδου με κλίση 1:10.

 

Οι κατηγορίες επίδοσης των απολήξεων ορίζονται στην παράγραφο 3 του κεφαλαίου 3.

 

Προκειμένου να προληφθεί ο κίνδυνος μιας πτώσης, πρέπει κατά το δυνατόν στην περιοχή των αιχμών των διαχωριστικών νησίδων σε γέφυρες να τοποθετείται σύστημα απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης (σχήμα 17). Οι απαραίτητες κατηγορίες επίδοσης ορίζονται στην παράγραφο 5 του κεφαλαίου 3.

 

omoe.13.24

Σχήμα 17: Σύστημα απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης σε αιχμή διαχωριστικής νησίδας

 

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.