Οδηγία Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) 6 - Άρθρο 2 - Άρθρο 4

Κεφάλαιο 4: Σήμανση Σταθμών Διοδίων


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

4.1. Γενικά

 

1. H σήμανση των σταθμών διοδίων διαμορφώνεται με τη χρήση της προβλεπόμενης από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας πινακίδας με κωδικό Ρ-35 και προειδοποιεί την κυκλοφορία για την ύπαρξη και τη θέση σταθμών διοδίων.

 

2. Οι σταθμοί διοδίων διακρίνονται σε:

 

σταθμούς διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους (μετωπικοί σταθμοί) και
σταθμούς διοδίων σε κλάδους ανισόπεδων κόμβων (πλευρικοί σταθμοί)

 

4.2. Σήμανση σταθμών διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους

 

1. Η αναγγελία των σταθμών διοδίων γίνεται με την πινακίδα με κωδικό P-35 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οι αναγραφές αποστάσεων στην πρόσθετη πινακίδα με κωδικό Πρ-1 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρονται στην αρχή της χοάνης των διοδίων.

 

2. Προβλέπεται η βαθμιαία μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας με βήματα των 20 km/h, (δηλαδή σε 100 km/h, μετά σε 80 km/h και τέλος σε 60 km/h) με την πινακίδα με κωδικό P-32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η ελάχιστη απόσταση μεταξύ αυτών των πινακίδων πρέπει να είναι 200 m.

 

3. Σε απόσταση 300 m από την αρχή της χοάνης τοποθετείται η πινακίδα P-30 απαγόρευση προσπέρασης). Η απαγόρευση αυτή αίρεται 20 m μετά το τέλος της χοάνης των διοδίων με τη τοποθέτηση της πινακίδας με κωδικό P-36.

 

4. H παρατηρούμενη εμπλοκή της ταχείας και της βραδείας κυκλοφορίας μπορεί να διευθετηθεί με την υπόδειξη των μέγιστων επιτρεπόμενων ταχυτήτων που αναφέρονται σε κάθε μια από τις λωρίδες κυκλοφορίας σε απόσταση 70 m από το τέλος της χοάνης των διοδίων. Σε αυτοκινητοδρόμους με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση η τιμή της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας για τη μεσαία λωρίδα ανέρχεται σε 60 km/h και για την εσωτερική λωρίδα ανέρχεται σε 90 km/h. Σε αυτοκινητοδρόμους με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση η τιμή της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας για την εσωτερική λωρίδα ανέρχεται σε 60 km/h. Σε απόσταση 500 m από το τέλος της χοάνης των διοδίων τοποθετείται πινακίδα με την οποία αίρονται τα όρια των μέγιστων ταχυτήτων που αναφέρονται σε κάθε μία από τις λωρίδες κυκλοφορίας.

 

4.3. Θέση πινακίδων

 

1. Οι πινακίδες που αναγγέλλουν την ύπαρξη σταθμών διοδίων τοποθετούνται σε απόσταση 2 km, 800 m, 600 m, 400 m και 200 m από την αρχή της χοάνης των διοδίων.

 

2. Οι κύριες και οι πρόσθετες πινακίδες τοποθετούνται και στις δύο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου και έξω από το περιτύπωμα της οδού. Κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων με τρεις ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση είναι δυνατόν η αναγγελία του σταθμού διοδίων στα 200 m να γίνεται με την πινακίδα με κωδικό Π-103. Η πινακίδα Π-103 τοποθετείται πάνω από κάθε μια λωρίδα κυκλοφορίας και στο μέσον αυτής με ανάρτηση σε γέφυρα σήμανσης.

 

4.4. Μεγέθη και μορφή πινακίδων

 

1. Τα μεγέθη των πινακίδων με τις οποίες ρυθμίζεται η κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή των σταθμών διοδίων επιλέγονται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο κεφάλαιο 4.2.

 

2. Η πινακίδα Ρ-35 και η πρόσθετη πινακίδα Πρ-1 υλοποιούνται σε μια ενιαία πινακίδα (βλέπε Σχήμα 7). Το υπόβαθρο και το περίγραμμα είναι λευκού χρώματος ενώ η αναγραφή και η εσωτερική οριογραμμή του πλαισίου είναι μελανού χρώματος. Η πινακίδα Ρ-35 διατηρεί τα πρότυπα χρώματά της. Αυτή τοποθετείται δεξιά και αριστερά του καταστρώματος στα 200 m πριν από το τέλος της κανονικής διατομής. Στην περίπτωση που η λειτουργία διοδίων περιλαμβάνει και ηλεκτρονικές πύλες τότε αντί αυτής τοποθετούνται σε γέφυρα σήμανσης οι πινακίδες που δείχνονται στον Πίνακα 4.5-1 (200 m).

 

omoe.6.2.23

Διαστάσεις σε (mm)

Σχήμα 7: Πινακίδα αναγγελίας σταθμού διοδίων (Π-103)

 

4.5. Τυπική σήμανση σταθμών διοδίων σε αυτοκινητόδρομους

 

Η κατακόρυφη σήμανση στην περιοχή συμβατικού μετωπικού σταθμού διοδίων σε αυτοκινητόδρομο, απεικονίζεται στους επόμενους πίνακες. Ανάλογη είναι η σήμανση και σε πλευρικούς σταθμούς (επί κλάδων κόμβων), όπου όμως οι προειδοποιητικές και ρυθμιστικές πινακίδες πριν και μετά από τα φυλάκια καθορίζονται κατά περίπτωση σε συνδυασμό με τις άλλες απαιτήσεις καθοδήγησης της κυκλοφορίας του κόμβου.

 

Ανεξάρτητα από τη θέση του σταθμού (μετωπικός ή πλευρικός) τα τρία είδη πινακίδων που στους πίνακες αναφέρεται ότι τοποθετούνται στην μετώπη του στεγάστρου, μπορεί να τοποθετούνται και σε ανεξάρτητη μεταλλική γέφυρα σήμανσης. Η πρώτη πινακίδα (ΚΟΚ Ρ-7) τοποθετείται σε εκείνες τις λωρίδες, που λειτουργούν μόνιμα για την εξυπηρέτηση της μίας κατεύθυνσης κυκλοφορίας, στην όψη της μετώπης που βλέπει προς τα προσερχόμενα οχήματα της αντίθετης κατεύθυνσης. Οι άλλες δύο πινακίδες είναι, είτε σταθερής είτε μεταβλητής ένδειξης και στο κάτω μέρος αυτών τοποθετείται ανεξάρτητη πινακίδα (μεταβλητής ένδειξης) η οποία δείχνει την ένδειξη λειτουργίας της λωρίδας με κατακόρυφο βέλος πράσινο (v), ή τη διακοπή της λειτουργίας με κόκκινο (X). Η μεταβλητή ένδειξη (v) ή (X) υλοποιείται υποχρεωτικά με τη χρήση της τεχνολογίας LEDs. Οι πινακίδες που δείχνουν τα είδη των οχημάτων, μπορεί να είναι, είτε σταθερού περιεχομένου και να φέρουν τα σχετικά με πικτογράμματα (μελανού χρώματος) επάνω σε λευκό υπόβαθρο, είτε μεταβλητού περιεχομένου. Η μεταβολή του περιεχόμενου υλοποιείται με διάταξη, είτε από LEDs, είτε με περιστρεφόμενα πρίσματα τριγωνικής διατομής που σχηματίζουν το εκάστοτε απαιτούμενο πικτόγραμμα (με ανακλαστική μεμβράνη τύπου ΙΙΙ).

 

Πίνακας 4.5-1: Πινακίδες πριν από συμβατικό σταθμό διοδίων αυτοκινητοδρόμου

Αποστάσεις

Είδος πινακίδας / Διαστάσεις (mm)

Παρατηρήσεις

2000 m

omoe.6.2.24

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνση προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

800 m

omoe.6.2.25

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνση προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

700 m

omoe.6.2.26

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνση προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

600 m

omoe.6.2.27

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνση προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

500 m

omoe.6.2.28

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνση προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

400 m

omoe.6.2.29

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνσης προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

300 m

omoe.6.2.30

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου που αντιστοιχεί στην κατεύθυνση προσέλευσης στο Σταθμό Διοδίων

200 m

omoe.6.2.31

Τοποθετούνται σε γέφυρα τόσες πινακίδες όσες ο αριθμός των λωρίδων κυκλοφορίας

100 m

omoe.6.2.32

Τοποθέτηση και στις δυο πλευρές του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου

0 m

Σημείο τέλους κανονικής διατομής και έναρξης διαπλάτυνσης

 

Πίνακας 4.5-2: Πινακίδες επί της μετώπης του στεγάστρου συμβατικού σταθμού διοδίων αυτοκινητοδρόμου

Είδος πινακίδας / Διαστάσεις (mm)

Παρατηρήσεις

omoe.6.2.33

omoe.6.2.34

omoe.6.2.35

omoe.6.2.36

Στη μετώπη του στεγάστρου επάνω από κάθε λωρίδα διοδίων, τοποθετείται ανάλογα μία από τα 4 είδη πινακίδων. Επιπλέον μαζί με τις πινακίδες α και β τοποθετούνται και οι πινακίδες που καθορίζουν το είδος λειτουργίας της λωρίδας (λωρίδα Τ/Δ, ή λωρίδα με εισπράκτορα)

 

Πίνακας 4.5-3: Πινακίδες μετά από συμβατικό σταθμό διοδίων αυτοκινητοδρόμου

Αποστάσεις

Είδος πινακίδας / Διαστάσεις (mm)

Παρατηρήσεις

0 m

Σημείο τέλους διαπλάτυνσης και έναρξης κανονικής διατομής

20 m

omoe.6.2.37

Τοποθέτηση αριστερά και δεξιά του κλάδου του αυτοκινητοδρόμου

70 m

omoe.6.2.38

Τοποθετείται μία εκ των δυο πινακίδων (με τα ΑΝΩΤΑΤΑ (Ρ-32) επιτρεπόμενα όρια ταχυτήτων) αντίστοιχα σε δίιχνο ή τρίιχνο κλάδο αυτοκινητοδρόμου, στην αριστερή και δεξιά πλευρά

500 m

omoe.6.2.39

Τοποθετείται μία εκ των δυο πινακίδων (με την άρση των προηγούμενων απαγορεύσεων) αντίστοιχα σε τρίιχνο ή δίιχνο κλάδο αυτοκινητοδρόμου, στην αριστερή και δεξιά πλευρά

600 m

omoe.6.2.40

Τοποθετείται μία εκ των δυο πινακίδων (με τα ΚΑΤΩΤΑΤΑ (Ρ-57) επιτρεπόμενα όρια ταχυτήτων) αντίστοιχα σε δίιχνο ή τρίιχνο κλάδο αυτοκινητοδρόμου, στην αριστερή και δεξιά πλευρά

 

Οι τυπικές διατάξεις σήμανσης στην περίπτωση εφαρμογής πλευρικών σταθμών διοδίων, παρουσιάζονται στο Παράρτημα Α του παρόντος.

 

Η κατακόρυφη σήμανση στην περίπτωση μετωπικού σταθμού διοδίων ελεύθερης διέλευσης, οφείλει να καθοδηγεί τους μη συμβατούς με το σύστημα ηλεκτρονικής χρέωσης χρήστες της οδού, προς τους πλευρικούς συμβατικούς σταθμούς. Η τυπική διάταξη των πινακίδων σήμανσης πριν από σταθμό διοδίων ελεύθερης διέλευσης, παρουσιάζεται στο Σχήμα 8. Η σήμανση που εφαρμόζεται μετά το σταθμό είναι αυτή που προβλέπεται για τους κλάδους εισόδου σε αυτοκινητόδρομο.

 

omoe.6.2.41

Σχήμα 8: Σήμανση πριν από μετωπικό σταθμό διοδίων ελεύθερης διέλευσης

 

4.6. Σήμανση σταθμών διοδίων σε κλάδους ανισόπεδων κόμβων (πλευρικοί σταθμοί)

 

4.6.1 Γενικά

 

1. Οι πινακίδες που γνωστοποιούν την ύπαρξη σταθμών διοδίων σε κλάδους ανισόπεδων κόμβων διακρίνονται σε προειδοποιητικές και αναγγελίας προσέγγισης και έχουν κωδικούς Π-104 και Π-105 αντίστοιχα.

 

2. Οι προειδοποιητικές πινακίδες και οι πινακίδες αναγγελίας προσέγγισης αποτελούν ανεξάρτητο σύστημα καθοδήγησης της κυκλοφορίας. Αποκλείεται η ενσωμάτωσή τους στην υφιστάμενη πληροφοριακή σήμανση αφενός για λόγους υπερφόρτωσης των επιφανειών την πληροφοριακών πινακίδων και αφετέρου για λόγους ευκολότερης αφομοίωσης των αναγραφόμενων πληροφοριών από τους οδηγούς.

 

3. Οι προειδοποιητικές πινακίδες και οι πινακίδες αναγγελίας προσέγγισης προσαρμόζονται στην υφιστάμενη πληροφοριακή σήμανση.

 

4.6.2 Σήμανση πριν από σταθμούς διοδίων σε κλάδους εξόδου από αυτοκινητόδρομο

 

1. Πριν από την έξοδο που οδηγεί στον πλευρικό σταθμό διοδίων τοποθετείται η προειδοποιητική πινακίδα με κωδικό Π-104.1 στο μέσον μεταξύ της προειδοποιητικής πινακίδας και της πινακίδας δυνατών κατευθύνσεων του δευτερεύοντα κόμβου, στο δεξιό άκρο του οδοστρώματος του αυτοκινητοδρόμου και έξω από το περιτύπωμά του.

 

2. Η πινακίδα αναγγελίας προσέγγισης με κωδικό Π-105 τοποθετείται πάνω από την πινακίδα μορφής βέλους με την ένδειξη Έξοδος, με αφετηρία το αριστερό άκρο αυτής.

 

3. Η σήμανση πρέπει να γίνεται σύμφωνα με την παρακάτω τυπική σήμανση.

 

4.6.3 Τυπική σήμανση πριν από σταθμούς διοδίων σε κλάδους εξόδου από αυτοκινητόδρομο

 

Υπόδειγμα αυτής της σήμανσης δίνεται στο Σχήμα 9.

 

omoe.6.2.42

Σχήμα 9: Σήμανση αναγγελίας σταθμών διοδίων σε κλάδους εξόδου από αυτοκινητόδρομο

 

4.6.4 Σήμανση πριν από σταθμούς διοδίων σε κλάδους εισόδου στον αυτοκινητόδρομο

 

1. Η προειδοποιητική πινακίδα με κωδικό Π-104.1 αναγγελίας σταθμού διοδίων σε κλάδο εισόδου στον αυτοκινητόδρομο τοποθετείται στο δεξιό άκρο της δευτερεύουσας οδού και έξω από το περιτύπωμά της, σε απόσταση ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες 50 έως 150 m από την πινακίδα εισόδου με κωδικό Π-102. (βλέπε Σχήμα 11).

 

2. Η πινακίδα αναγγελίας προσέγγισης με κωδικό Π-105)α ή Π-105)δ τοποθετείται πάνω από την πινακίδα εισόδου με κωδικό Π-102, με αφετηρία το άκρο της κατακόρυφης πλευράς.

 

Π-104.1

Π-105)α

Π-105)δ

omoe.6.2.43

omoe.6.2.44

omoe.6.2.45

Επί της οδού

Επί της πινακίδας Π-102 (βλέπε Σχήμα 11)

Διαστάσεις σε (mm)

Σχήμα 10: Πινακίδες αναγγελίας σταθμού διοδίων

 

omoe.6.2.46

Σχήμα 11: Τυπική σήμανση ισόπεδου κόμβου εισόδου σε αυτοκινητόδρομο

 

4.6.5. Σήμανση σταθμών διοδίων σε κλάδους ανισόπεδων κόμβων

 

1. Ανάλογα με την κατασκευαστική διαμόρφωση των κλάδων και εφόσον διατίθεται το απαραίτητο μήκος, η πινακίδα Ρ-35 μαζί με την πρόσθετη πινακίδα αναγραφής αποστάσεων Πρ-1 τοποθετείται σε απόσταση περίπου 150 έως 200 m πριν από το σταθμό διοδίων, όπου οι οδηγοί οφείλουν να σταματήσουν.

 

2. Οι πινακίδες Ρ-35 και Πρ-1 τοποθετούνται στο δεξιό άκρο του οδοστρώματος του κλάδου. Εφόσον η διατομή του κλάδου είναι δίιχνη, τότε τοποθετούνται και στις δύο πλευρές του οδοστρώματος του κλάδου.

 

3. Τα μεγέθη των πινακίδων Ρ-35 και Πρ-1 επιλέγονται σύμφωνα με τα υποδείγματα των παραγράφων 4.6.3 και 4.6.4.

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.