Οδηγία Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) 7 - Άρθρο 2

2. Ζώνες περιοχής εργοταξίου - γεωμετρικά χαρακτηριστικά


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

1. Ζώνη Προειδοποίησης

 

Είναι η περιοχή στην οποία, ενώ διατηρούνται τα κανονικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού, τοποθετείται η προειδοποιητική σήμανση για το εργοτάξιο. Αυτή η σήμανση προετοιμάζει τους οδηγούς για τις αλλαγές που θα συναντήσουν (λόγω του εργοταξίου) στη διατομή, στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και στις συνθήκες κυκλοφοριακής ροής.

 

Σε υπεραστικές ή περιαστικές οδούς, ανάλογα με τη σοβαρότητα της εκτροπής, τον κυκλοφοριακό φόρτο και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού, το μήκος της ζώνης προειδοποίησης είναι: 800 έως 2.000 m

 

Στη ζώνη προειδοποίησης γίνεται και η προσαρμογή του ορίου ταχύτητας στις συνθήκες που διαμορφώνονται, λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές συνθήκες και τη γεωμετρία της οδού. Η μείωση του ορίου ταχύτητας γίνεται, ανάλογα με το χαρακτηριστικά της οδού, με βήματα:

 

σε υπεραστικές και περιαστικές 20 km/h
σε αστικές οδούς 10 km/h

 

Σε αστικές οδούς, το μήκος της εν λόγω ζώνης καθορίζεται, ανάλογα με τις γενικές κυκλοφοριακές συνθήκες της ευρύτερης περιοχής σύμφωνα με τη σχετική μελέτη που εκπονείται. Μετρώντας από το σημείο έναρξης των εργασιών το μήκος της ζώνης θα είναι οπωσδήποτε: > 1ΠΟΤ

όπου ΠΟΤ: πλευρά οικοδομικού τετραγώνου

 

2. Ζώνη συναρμογής εισόδου

 

omoe.7.1

 

Σε αυτήν γίνεται η μείωση του αριθμού ή / και του πλάτους των λωρίδων κυκλοφορίας ή / και η μετάβαση σε άλλο, εκτός της κύριας κατεύθυνσης κυκλοφορίας, οδικό δίκτυο το οποίο μπορεί να προσφέρει την απαιτούμενη εξυπηρέτηση.

 

Οι εν λόγω μεταβολές γίνονται σε μήκος συναρμογής 100 έως 600 m

 

Η μεταβολή του πλάτους γίνεται με κλίση:

 

επιθυμητή 1:50
ελάχιστη:

- σε κανονικές περιπτώσεις 1:25

- σε εξαιρετικές περιπτώσεις αστικών οδών 1:10

 

Κατά το γεωμετρικό σχεδιασμό πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ελάχιστες τιμές του Πίνακα Δ-1 στο Παράρτημα Δ, στο οποίο παράλληλα παρουσιάζονται και οι γεωμετρικές διαμορφώσεις έναρξης και πέρατος εκτροπής λωρίδων κυκλοφορίας για τις ανάγκες εργασιών συντήρησης κ.τ.λ. (βλέπε Σχήματα Δ-3 και 4) επί κατασκευασμένου αυτοκινητοδρόμου με 2 και 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Η ταχύτητα για το σχεδιασμό των εκτροπών θα λαμβάνεται από τον Πίνακα 2.-1.

 

Πίνακας 2-1: Ταχύτητες σχεδιασμού εκτροπών (km/h)

Ταχύτητα οδού V

V>100

90<V<70

60>V

Ταχύτητα σχεδιασμού εκτροπής

Vmax

80

V-20

V

Vmin*

60

V-30

V-20

* Εφαρμόζεται όταν οι προσωρινές λωρίδες έχουν πλάτος ≤3 m

 

Όλες οι προαναφερόμενες απαιτήσεις ισχύουν και στις τρεις ζώνες της περιοχής του εργοταξίου.

 

Υποδειγματικές διαμορφώσεις διατάξεων εκτροπής κυκλοφορίας παρουσιάζονται για τις συνήθεις περιπτώσεις σε Τυπικά Σχέδια στο Παράρτημα Γ.

 

3. Ζώνη Ελεύθερου Χώρου

 

Αυτή περιλαμβάνεται στη ζώνη έργων και συνίσταται από ελεύθερο εμποδίων χώρο (σε αυτόν δεν αναπτύσσεται καμία δραστηριότητα εργοταξιακή ή άλλη παρά μόνο επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων και πεζών για την πρόσβαση του εργοταξίου) για την προστασία των εργαζομένων στην κύρια εργοταξιακή ζώνη. Αυτή αρχίζει από τη θέση στην οποία οδηγεί η ζώνη συναρμογής εισόδου και έχει διατομή ίδια με αυτή της κύριας εργοταξιακής ζώνης.

 

Το μήκος της ζώνης πρέπει να είναι:

 

σε υπεραστικές και περιαστικές οδούς ≥100 m
σε αστικές οδούς ≥30 m

 

4. Ζώνη έργων

 

omoe.7.2

 

Σε αυτήν η κυκλοφορία κινείται παραπλεύρως των εκτελούμενων έργων.

 

Το μήκος της ζώνης είναι ίσο με αυτό των εκτελούμενων έργων και η διατομή της πρέπει να είναι η μέγιστη δυνατή. Μεταξύ του χώρου των εκτελούμενων έργων και του οδοστρώματος κυκλοφορίας πρέπει να προβλέπεται η ασφαλής διέλευση των εργαζομένων με το μεγαλύτερο δυνατό ελεύθερο πλάτος (επιθυμητό 10 m). Εφόσον λόγω συνθηκών απαιτείται περιορισμός του πλάτους, τότε μπορεί να εφαρμόζεται πλάτος τουλάχιστον 1,20 m, λαμβάνοντας όμως και πρόσθετα μέτρα προστασίας όπως στηθαία, κιγκλιδώματα, κ.τ.λ.

 

Σε περιπτώσεις ζώνης έργων, όπου τουλάχιστον σε μια από τις κατευθύνσεις κυκλοφορίας δεν είναι δυνατή η λειτουργία περισσοτέρων της μιας λωρίδων κυκλοφορίας, τότε το μήκος αυτής της ζώνης δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 2 000 m.

 

Σε αστικές περιοχές θα πρέπει, επί πλέον, εάν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο ή αυτό καταλαμβάνεται από τα έργα, να προβλέπεται προστατευόμενος διάδρομος κίνησης πεζών (επιθυμητό είναι αμφίπλευρα), πλάτους τουλάχιστον 1,20 m.

 

5. Ζώνη Συναρμογής Εξόδου

 

Σε αυτήν γίνεται η μετάβαση από την διατομή της ζώνης των έργων στην κανονική διατομή της οδού, με εφαρμογή γεωμετρικών χαρακτηριστικών (μήκος, οριζοντιογραφική και μηκοτομική κλίση) ίδιων ή παρόμοιων με εκείνα που θα εφαρμόζονται στη ζώνης συναρμογής εισόδου (πάντα σύμφωνα με τις απαιτήσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 2.2).

 

6. Ζώνη Αποκατάστασης της Κανονικής Κυκλοφορίας

 

Αυτή περιλαμβάνεται στη ζώνη συναρμογής εξόδου και σε όλο το μήκος της έχει αποκατασταθεί η κανονική διατομή και ο διάδρομος κυκλοφορίας και των δύο κατευθύνσεων.

 

Στη ζώνη αποκατάστασης της κυκλοφορίας τοποθετείται η κατάλληλη σήμανση, (βλέπε Τυπικά Σχέδια) η οποία ενημερώνει τους οδηγούς για το πέρας της εργοταξιακής ζώνης.

 

Το μήκος αυτής της ζώνης είναι 20 m.

 

7. Απαιτήσεις Ελάχιστων Διαστάσεων

 

Για το σχεδιασμό των προσωρινών εκτροπών της κυκλοφορίας με κατάλληλες παρακάμψεις, που αναπτύσσονται μέσα στο πλάτος του καταστρώματος ή εκτός της οδού, επιβάλλεται η εφαρμογή των ελάχιστων που ορίζονται στη συνέχεια.

 

7.1. Ελάχιστο πλάτος λωρίδας κυκλοφορίας

Σε όλες τις ζώνες μιας εργοταξιακής περιοχής, ανάλογα με την κατηγορία και το περιβάλλον της οδού, τα επιτρεπόμενα ελάχιστα πλάτη λωρίδων κυκλοφορίας (βλέπε και Τυπικά Σχέδια, κεφάλαιο 10) είναι:

 

σε αυτοκινητοδρόμους, ανάλογα με το πλήθος λωρίδων κυκλοφορίας που διατίθεται ανά κατεύθυνση:

 

μόνο μια λωρίδα 3.25 m
δύο ή περισσότερες λωρίδες:

- για τη δεξιά (κατά τη φορά της κυκλοφορίας) λωρίδα 3.25 m

- για τις υπόλοιπες λωρίδες επιτρέπεται μέχρι 2.50 m

όμως τότε αυτές πρέπει να επισημαίνονται με πληροφοριακή πινακίδα που θα φέρει την ένδειξη των λειτουργικών χαρακτηριστικών κυκλοφορίας με την πινακίδα Ρ-21

στις υπόλοιπες (εκτός αυτοκινητοδρόμων) υπεραστικές και περιαστικές οδούς:

- σε συνήθεις περιπτώσεις ισχύουν τα ίδια με τους αυτοκινητοδρόμους

- σε εξαιρετικές περιπτώσεις το ελάχιστο πλάτος των 3,25 m μπορεί να μειώνεται σε 2,75 m

σε αστικές οδούς 2,75 m

 

7.2. Ελάχιστο ελεύθερο ύψος κυκλοφοριακού χώρου

 

Ανάλογα με την κατηγορία και το περιβάλλον της οδού το επιτρεπόμενο ελάχιστο ελεύθερο ύψος κυκλοφοριακού χώρου είναι:

 

σε αυτοκινητοδρόμους 4,40 m
στις υπόλοιπες (εκτός αυτοκινητοδρόμων) οδούς 3,80 m

 

Το ελεύθερο ύψος σημαίνεται με τις πινακίδες Ρ-22, σύμφωνα με το Σχήμα Δ-2 που παρουσιάζεται στο Παράρτημα Δ.

 

7.3. Μέγιστη κατά μήκος κλίση

 

Ανάλογα με την κατηγορία και το περιβάλλον της οδού η μέγιστη επιτρεπόμενη κατά μήκος κλίση είναι:

 

σε υπεραστικές και περιαστικές οδούς

- επιθυμητή μέγιστη 6%

- σε ειδικές περιπτώσεις κατ' εξαίρεση 7%

σε αστικές οδούς 10%

 

7.4. Ελάχιστες πλευρικές αποστάσεις

 

Το ελάχιστο περιθώριο πίσω από προστατευτικά στηθαία και μέχρι την όψη βάθρου ή ικριώματος είναι 0,75 m

 

7.5. Ελάχιστη γεωμετρία εκτροπής λωρίδων σε οδούς με διαχωρισμένα οδοστρώματα Ειδικά για τις εκτροπές που υλοποιούνται μέσα στο πλάτος του καταστρώματος αυτοκινητοδρόμου με εκτροπή λωρίδων της μιας κατεύθυνσης στο οδόστρωμα της αντίθετης κατεύθυνσης (βλέπε Παράρτημα Δ) ορίζονται τα εξής:

 

• Η εκτροπή πραγματοποιείται σε τμήμα ευθυγραμμίας της οδού

• Το ελάχιστο μήκος διακοπής κεντρικής νησίδας είναι ανάλογο με το πλάτος της νησίδας ως εξής:

 

Πλάτος κεντρικής νησίδας (βλέπε ορισμό στις ΟΜΟΕ-Χ) (m)

Μήκος διακοπής (m)

4,50

145

5,50

135

 

Η ελάχιστη ακτίνα της χάραξης των εκτρεπόμενων λωρίδων από το ένα κατάστρωμα στο άλλο είναι R=600 m.

 

Δεν απαιτούνται κλωθοειδείς, ενώ μικρότερες ακτίνες δεν επιτρέπονται λαμβάνοντας υπόψη την αρνητική επίκλιση του οδοστρώματος ως προς τις καμπύλες της χάραξης των εκτροπών.

 

Η στένωση των εκτρεπόμενων λωρίδων αρχίζει στο τμήμα της οδού που βρίσκεται πριν από τη θέση έναρξης της εκτροπής (βλέπε επόμενη εικόνα).

 

omoe.7.3

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.