Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 1770/12

ΣτΕ 1770/2012


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 1770/2012

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα ΣΤ

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 02-04-2012, με την εξής σύνθεση: Θ. Παπαευαγγέλου, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Β. Ραφτοπούλου, Α. Χλαμπέα, Σύμβουλοι, Φ. Γιαννακού, Στ. Λαμπροπούλου, Πάρεδροι. Γραμματέας ο Δ. Λαγός.

 

Για να δικάσει την από 03-12-2008 αίτηση:

 

του Δήμου Πάρου, ο οποίος παρέστη με το δικηγόρο Κ. Φιφλή (Αριθμός Μητρώου 97 Δικηγορικού Συλλόγου Σύρου), που τον διόρισε με πληρεξούσιο.

 

κατά του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, ο οποίος παρέστη με τον Θ. Στριλάκο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

και κατά των παρεμβαινόντων:

 

1) __________, το γένος __________, κατοίκου Παροικίας Πάρου,

2) __________, κατοίκου Καλιφόρνιας ΗΠΑ και

3) __________, κατοίκου Κηφισιάς Αττικής, οδός __________, __________, οι οποίοι παρέστησαν με το δικηγόρο Δ. Μέλισσα (Αριθμός Μητρώου 17368), που τον διόρισαν με πληρεξούσιο.

 

Με την αίτηση αυτή ο αιτών Δήμος επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 27/2008 απόφαση της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του νόμου 3463/2006 του Νομού Κυκλάδων.

 

Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Παρέδρου Φ. Γιαννακού.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το νόμο

 

1. Επειδή, με την κρινομένη αίτηση, για την άσκηση της οποίας δεν απαιτείται καταβολή παραβόλου, ζητείται η ακύρωση της 27/Σ. 23/2008 πράξεως της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του νόμου 3463/2006 του Νομού Κυκλάδων, με την οποία έγινε δεκτή προσφυγή των παρεμβαινόντων και ακυρώθηκε η 5467/2008 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που αφορά σε κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτριώσεως ακινήτων για τη διάνοιξη οδού.

 

2. Επειδή, ο __________ και ο __________, οι οποίοι φέρονται ως συγκύριοι αγροτεμαχίων, τμήματα των οποίων απαλλοτριώνονται με την 132/2008 απόφαση του Δήμου Πάρου, παραδεκτώς παρεμβαίνουν υπέρ του κύρους της προσβαλλομένης πράξεως της ως άνω Επιτροπής, με την οποία έγινε δεκτή προσφυγή τους κατά της ανωτέρω αποφάσεως του Γενικού Γραμματέα, με την οποία είχε απορριφθεί ένστασή τους κατά της αποφάσεως περί κηρύξεως της απαλλοτριώσεως. Επίσης, και η Χρυσούλα Παπαδάκη παρεμβαίνει παραδεκτώς, διότι, μετά τον από 05-03-2010 θάνατο της μητέρας της __________, φέρεται ως συγκυρία, εκ κληρονομίας, των ως άνω αγροτεμαχίων, η δε αποβιώσασα __________ είχε υποβάλει μετά των λοιπών παρεμβαινόντων την ως άνω προσφυγή ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του νόμου 3463/2006 του Νομού Κυκλάδων.

 

3. Επειδή, ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΔΚ), που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του νόμου 3463/2006 (ΦΕΚ 114/Α/2006), ορίζει στο άρθρο 149, με τίτλο Έλεγχος νομιμότητας από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, ότι:

 

{1. Οι αποφάσεις των δημοτικών ... συμβουλίων ... οι οποίες αφορούν: ...

 

α) ...

δ) κήρυξη αναγκαστικών απαλλοτριώσεων,

ε) ...,

 

αποστέλλονται στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, μαζί με αντίγραφο του αποδεικτικού δημοσίευσης και με τα έγγραφα στοιχεία που είναι αναγκαία για τη νόμιμη έκδοσή τους, μέσα σε προθεσμία 10 ημερών από τη συνεδρίαση. Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας ελέγχει τη νομιμότητά τους, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 20 ημερών από την περιέλευσή τους και εκδίδει σχετική πράξη. Σε περίπτωση που διαπιστώσει ότι η απόφαση είναι παράνομη την ακυρώνει...}

 

Περαιτέρω, στο άρθρο 150 του ίδιου Κώδικα, με τίτλο Άσκηση και εξέταση προσφυγών, ορίζεται ότι:

 

{1. α. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσφύγει στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας και να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των Δήμων, των Κοινοτήτων..., για λόγους νομιμότητας, μέσα σε προθεσμία 10 ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής.

 

β. ...

 

2. Ο Γενικός Γραμματέας αποφαίνεται επί της προσφυγής, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 1 μηνός από την υποβολή της. Αν παρέλθει η ανωτέρω προθεσμία χωρίς να εκδοθεί απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει απορριφθεί}

 

ενώ στο άρθρο 151 του ίδιου Κώδικα, με τίτλο Προσφυγή κατά των αποφάσεων του Γενικού Γραμματέα, ορίζεται ότι:

 

{Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 149 και 150, ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του επόμενου άρθρου, εντός προθεσμίας 1 μηνός από την έκδοση της απόφασης ή την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής.}

 

Εξάλλου, στο (επόμενο) άρθρο 152, με τίτλο Ειδική Επιτροπή, όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, ήτοι πριν από την αντικατάστασή του με το άρθρο 17 του νόμου 3812/2009 (ΦΕΚ 234/Α/2009), ορίζεται ότι:

 

{1. Στην έδρα κάθε Περιφέρειας συνιστάται τουλάχιστον 1 τριμελής Ειδική Επιτροπή που αποτελείται από:

 

α) 1 δικαστικό λειτουργό των διοικητικών ή πολιτικών Εφετείων, ως πρόεδρο, που ορίζεται με τον αναπληρωτή του, από τον πρόεδρο του οικείου Εφετείου...

β) ...

γ) ... Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας...

 

2. Η Ειδική Επιτροπή ασκεί έλεγχο νομιμότητας και εκδίδει απόφαση επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 30 ημερών από την υποβολή της...

 

3. ...

 

4. Οι αποφάσεις της Ειδικής Επιτροπής προσβάλλονται μόνο στα αρμόδια δικαστήρια.

 

5. ...}

 

Τέλος, στο άρθρο 212 του ίδιου Κώδικα, με τίτλο Κήρυξη της απαλλοτρίωσης και σύσταση δουλείας, ορίζεται ότι:

 

{1. Η κήρυξη της απαλλοτρίωσης ή η σύσταση δουλείας ακινήτου, που βρίσκεται μέσα στη διοικητική περιφέρεια Δήμου ..., γίνεται με απόφαση του δημοτικού ... συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.

 

2. ...

 

7. Η απόφαση του δημοτικού ... συμβουλίου, με την οποία κηρύσσεται η απαλλοτρίωση ή συνιστάται η δουλεία, δημοσιεύεται, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 10 ημερών από την έκδοσή της, σε μία ημερήσια εφημερίδα του νομού και κοινοποιείται στον καθ' ου η απαλλοτρίωση ή σύσταση δουλείας...

 

8. Ο καθ' ου έχει δικαίωμα προσφυγής σύμφωνα με το άρθρο 150 εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της προηγούμενης παραγράφου.

 

9. Αν κριθεί, ότι νόμιμα εκδόθηκε η απόφαση της παραγράφου 1, δημοσιεύεται το πλήρες κείμενο αυτής, με φροντίδα του Δήμου ή της Κοινότητας μια φορά σε μία ημερήσια εφημερίδα που εκδίδεται στο νομό... Με τη δημοσίευση ή τις δημοσιεύσεις αυτές ολοκληρώνεται η διαδικασία κήρυξης της απαλλοτρίωσης ή σύστασης δουλείας.

 

10. ... } (όπως οι παράγραφοι 8 και 9 αναδιατυπώθηκαν με την παράγραφο 4 του άρθρου 22 του νόμου 3536/2007 (ΦΕΚ 42/Α/2007)).

 

4. Επειδή, όπως συνάγεται από το συνδυασμό των προπαρατεθεισών διατάξεων και ιδίως των διατάξεων των άρθρων 212 παράγραφος 8, 150 και 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η Επιτροπή του άρθρου 152 του εν λόγω Κώδικα είναι αρμόδια, μεταξύ άλλων, να εξετάζει προσφυγές που αφορούν σε αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων περί κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως.

 

5. Επειδή, εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την 132/Σ/2008 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του αιτούντος Δήμου Πάρου (σε ορθή επανάληψη) αποφασίσθηκε η απαλλοτρίωση τμημάτων ακινήτων, εμβαδού 767 m2 και 164 m2, κειμένων στη θέση Άγιος Χαράλαμπος - Καμπί του Δήμου Πάρου, για τη διάνοιξη της οδού προς το ΧΥΤΑ νήσου Πάρου - Αντιπάρου. Οι __________, __________ και __________, οι οποίοι φέρονται ως ιδιοκτήτες των ως άνω ακινήτων, υπέβαλαν ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 5017/2008 ένσταση, με την οποία ζήτησαν την ακύρωση της ως άνω αποφάσεως του Δήμου. Η ένσταση απερρίφθη με την 5467/2008 απόφαση του ως άνω Γενικού Γραμματέα. Την ακύρωση της τελευταίας αυτής αποφάσεως ζήτησαν οι __________, __________ και __________ με την από 10-07-2008 ένστασή τους ενώπιον της Επιτροπής του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων του Νομού Κυκλάδων. Με την προσβαλλόμενη 27/Σ. 23/2008 απόφαση της Επιτροπής έγινε δεκτή η ως άνω προσφυγή και ακυρώθηκε η απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, λόγω εσφαλμένης ερμηνείας και εφαρμογής του νόμου.

 

6. Επειδή, με την κρινομένη αίτηση προβάλλεται ότι με βάση τη διάταξη του άρθρου 212 του νόμου 3463/2006 δεν υφίσταται αρμοδιότητα της Επιτροπής του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων σε ό,τι αφορά στην απόφαση κηρύξεως της απαλλοτριώσεως, δεδομένου ότι κατισχύουν οι ανωτέρω διατάξεις, ως ειδικές. Ο λόγος αυτός πρέπει, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην τέταρτη σκέψη, να απορριφθεί ως αβάσιμος.

 

7. Επειδή, περαιτέρω, όπως έχει κριθεί (ΣτΕ 3503/2009 Ολομέλεια, 1669/2010, 3962/2010, 717/2011, 1565/2011, 1683/2011), από τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 89 (όπως αυτές διαμορφώθηκαν με το Ψήφισμα της 06-04-2001) και της παραγράφου 4 του άρθρου 118 του Συντάγματος, συνάγεται ότι ο αναθεωρητικός συνταγματικός νομοθέτης απαγορεύει πλέον, από 01-01-2002, την ανάθεση διοικητικών καθηκόντων σε δικαστικούς λειτουργούς. Εξαίρεση από τη γενική αυτή απαγόρευση, η οποία, όμως, είναι, για το λόγο αυτό, στενά ερμηνευτέα, προβλέπεται στην παράγραφος 2 του άρθρου 89 του Συντάγματος, προκειμένου για τη συμμετοχή δικαστικών λειτουργών, μεταξύ άλλων, σε συμβούλια ή επιτροπές πειθαρχικού, ελεγκτικού ή δικαιοδοτικού χαρακτήρα. Εξάλλου, από το συνδυασμό των προπαρατεθέντων άρθρων 150 - 153 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων προκύπτει ότι η Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 του εν λόγω Κώδικα δεν συνιστά συμβούλιο ή επιτροπή ελεγκτικού ή δικαιοδοτικού χαρακτήρα. Επομένως, η Επιτροπή αυτή, κατά παράβαση των ανωτέρω συνταγματικών διατάξεων συγκροτείται, σύμφωνα με το άρθρο 152 παράγραφος 1 περίπτωση α' του νόμου 3463/2006, όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο εν προκειμένω χρόνο, με τη συμμετοχή δικαστικού λειτουργού.

 

8. Επειδή, εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, κατά τη συνεδρίαση της 06-08-2008 της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων του Νομού Κυκλάδων, στην οποία ελήφθη η προσβαλλόμενη απόφαση, προέδρευσε ο Γεώργιος Ευσταθίου, Εφέτης Αιγαίου. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η Επιτροπή δεν συγκροτήθηκε νομίμως και για το λόγο αυτό, αυτεπαγγέλτως εξεταζόμενο (ΣτΕ 3503/2009 Ολομέλεια, 1669/2010, 1985/2010, 1565/2011, 629/2012), πρέπει να γίνει δεκτή η κρινομένη αίτηση και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη της Επιτροπής, καθισταμένης πλέον αλυσιτελούς της εξετάσεως των λοιπών λόγων ακυρώσεως. Εξάλλου, μετά την ακύρωση της προσβαλλομένης πράξεως, η από 10-07-2008 προσφυγή νομιμότητας καθίσταται εκ νέου εκκρεμής ενώπιον της αρμοδίας Επιτροπής του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η οποία και οφείλει να την κρίνει υπό νέα, νόμιμη συγκρότηση, σύμφωνα με το άρθρο 17 παράγραφος 1 υποπαράγραφος β' του νόμου 3812/2009.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την υπό κρίση αίτηση.

 

Απορρίπτει την παρέμβαση.

 

Ακυρώνει την 27/Σ. 23/2008 πράξη της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του νόμου 3463/2006 του Νομού Κυκλάδων, κατά το σκεπτικό και

 

Επιβάλλει στο καθ' ου Ελληνικό Δημόσιο και στους παρεμβαίνοντες, συμμέτρως, τη δικαστική δαπάνη του αιτούντος Δήμου Πάρου, η οποία ανέρχεται σε 920 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 09-04-2012 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 14-05-2012.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.