Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 3093/89

ΣτΕ 3093/1989


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 3039/1989

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Επειδή με την κρινόμενη αίτηση, όπως συμπληρώθηκε με το από 03-06-1988 δικόγραφο προσθέτων λόγων, ζητείται παραδεκτώς η ακύρωση της υπ' αριθμόν 50087/2879/12-10-1987 πράξεως της Προϊσταμένης της Διευθύνσεως Χωροταξίας του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, που υπογράφεται εντολή Υπουργού. Με την προσβαλλόμενη πράξη απορρίφθηκε αίτημα της αιτούσης επιχειρήσεως για την έγκριση χωροθετήσεως ξενοδοχειακής εγκαταστάσεως δυναμικότητας 222 κλινών στη θέση Άγιος Ιωάννης Νάουσας της Πάρου.

 

Επειδή το άρθρο 8 του από 06-10-1978 προεδρικού διατάγματος περί καθορισμού των όρων και περιορισμών δομήσεως των γηπέδων των κειμένων εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων και εκτός των ορίων των νομίμως υφισταμένων προ του έτους 1923 οικισμών (ΦΕΚ 538/Δ/1978), όπως η διάταξη αυτή ίσχυε κατά την έκδοση της προσβαλλόμενης μετά την αντικατάστασή της με το άρθρο 1 του από 12-05-1984 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 380/Δ/1984) και την τροποποίησή της με το από 16-02-1985 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 58/Δ/1985), όριζε τα εξής:

 

{Α. Χωροθέτηση τουριστικών - ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων.

 

α) ...

 

β) Η χωροθέτηση των τουριστικών - ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων γίνεται σύμφωνα με τα σχέδια χρήσεων γης της κάθε περιοχής και τις κατευθύνσεις της χωροταξικής πολιτικής με στόχο την κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική ένταξή τους, στα πλαίσια της περιφερειακής ανάπτυξης και των γενικότερων αναπτυξιακών στόχων, μέσα στους οποίους περιλαμβάνεται και η διαφύλαξη της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας και η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

 

γ) Γήπεδα για τα οποία δεν είναι δυνατή η χωροθέτηση δραστηριοτήτων τουρισμού, σύμφωνα με την παράγραφο β' δεν εξετάζονται ως προς την καταλληλότητά τους δια την ανέγερση τουριστικών - ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων,

 

δ) Μέχρι την ολοκλήρωση των σχεδίων χρήσεως γης για κάθε περιοχή, η χωροθέτηση των τουριστικών - ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων γίνεται σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της οικονομικής χωροταξικής και περιβαλλοντικής πολιτικής. Για το σκοπό αυτό, πριν δοθεί η έγκριση καταλληλότητας πρέπει να υποβάλλονται στο Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος μέσω του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ειδικά και γενικά στοιχεία που αφορούν στο συγκεκριμένο γήπεδο και στην προγραμματιζόμενη τουριστική - ξενοδοχειακή εγκατάσταση ...

 

ε) Οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος εγκρίνουν ή όχι τη χωροθέτηση της συγκεκριμένης τουριστικής - ξενοδοχειακής εγκατάστασης. η έγκριση αυτή θεωρείται απαραίτητο στοιχείο του φακέλλου που υποβάλλεται για την έκδοση της οικοδομικής άδειας. Η παραπάνω έγκριση έχει διάρκεια ισχύος 5 ...}

 

Εξάλλου, σύμφωνα με το ισχύον κατά την έκδοση της προσβαλλόμενης κανονιστικό καθεστώς, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων είχαν μεταφερθεί δυνάμει του άρθρου 5 παράγραφος 2 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 574/1982 (ΦΕΚ 104/Α/1982) η 4η Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Βιομηχανίας και Ενέργειας και δυνάμει του άρθρου 1 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 456/1985 (ΦΕΚ 163/Α/1985) η Α' Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Οι αρμοδιότητες των χωροταξικών υπηρεσιών καθορίζονταν αντιστοίχως από το άρθρο 31 του Οργανισμού του Υπουργείου Βιομηχανίας (προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 238/1979) και το άρθρο 45 του Οργανισμού του Υπουργείου Συντονισμού (προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 816/1977), μεταξύ δε των απονεμομένων στην οικεία διεύθυνση αρμοδιοτήτων δεν αναφέρονταν η έγκριση χωροθετήσεως τουριστικών - ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων που προβλέφθηκε το πρώτον στην πολεοδομική νομοθεσία με το από 12-05-1984 προεδρικό διάταγμα. Επομένως, εφόσον δεν προσδιορίζεται από τις ισχύουσες οργανωτικές διατάξεις συγκεκριμένο όργανο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, η αρμοδιότητα για την έγκριση χωροθετήσεως ξενοδοχειακής - τουριστικής εγκαταστάσεως ανήκει στον Υπουργό, ο οποίος άλλωστε, μέχρι την ολοκλήρωση των σχεδίων χρήσεως γης για κάθε περιοχή, εκφράζει υπεύθυνα την χωροταξική πολιτική που προσδιορίζει τελικά τη χωροθέτηση συγκεκριμένης τουριστικής μονάδας. Κατά τη γνώμη όμως ενός μέλους με αποφασιστική ψήφο και ενός Παρέδρου η σχετική αρμοδιότητα ανήκε στις περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, διότι ενόψει του ισχύοντος αποκεντρωτικού συστήματος η προμνησθείσα πολεοδομική διάταξη ως αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος νοεί τις νομαρχιακές υπηρεσίες που ασκούν χωροταξικές αρμοδιότητες.

 

Επειδή στην προκειμένη περίπτωση, η προσβαλλόμενη πράξη, που απέρριψε το αίτημα χωροθετήσεως της ξενοδοχειακής μονάδος της αιτούσης στην περιοχή Άγιος Ιωάννης της Νάουσας Πάρου, έχει εκδοθεί εντολή Υπουργού από την Προϊσταμένη της Διευθύνσεως Χωροταξίας. Στις απόψεις της Διοικήσεως προς το Συμβούλιο της Επικρατείας (υπ' αριθμόν 23441/1041/21-04-1988 έγγραφο) εκτίθεται ότι η εντολή υπογραφής έχει δοθεί με την υπ' αριθμόν 78170/3667/1986 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Αλλά, όπως βεβαιώνεται με το υπ' αριθμόν 27572/757/10-03-1989 έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, η παραπάνω υπουργική απόφαση μεταβιβάσεως της εξουσίας υπογραφής, καίτοι κανονιστική δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως όπως απαιτεί η διάταξη του άρθρου 1 παράγραφος 1 του νόμου [Ν] 301/1976. Κατά συνέπεια, εφόσον δεν υπάρχει υπουργική απόφαση παρέχουσα την εξουσία υπογραφής πράξεων χωροθετήσεως ξενοδοχειακών μονάδων στο όργανο που έχει εκδώσει την προσβαλλόμενη απόφαση, πρέπει αυτή ν' ακυρωθεί για έλλειψη αρμοδιότητας, όπως βασίμως προβάλλεται με τον πρώτο λόγο ακυρώσεως. Η αποδοχή της αιτήσεως για το λόγο αυτό καθιστά περιττή την έρευνα των λοιπών λόγων ακυρώσεως.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.