Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 657/01

ΣτΕ 657/2001


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 657/2001

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του με την 24-11-1999, εξής σύνθεση: Ι. Μαρή, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος και του αρχαιοτέρου της Συμβούλου, που είχαν κώλυμα, Ν. Ρόζος, Αθανάσιος Ράντος, Σύμβουλοι, Β. Καμπίτση, Β. Αραβαντινός, Πάρεδροι. Γραμματέας η Γ. Μουλοπούλου.

 

Διά να δικάσει την από 23-04-1993 αίτηση:

 

των: 1) __________, κατοίκου Κηφισιάς Αττικής, οδός __________, ατομικώς και ως ασκών την γονική μέριμνα των ανηλίκων τέκνων του: __________, 2) __________, κατοίκου Κηφισιάς Αττικής, οδός __________, ως ασκούσας τη γονική μέριμνα των ανηλίκων τέκνων της: __________, οι οποίοι παρέστησαν με τον δικηγόρο Ιωάννη Κότσιρα (αριθμός μητρώου 1013), που τον διόρισαν με πληρεξούσιο και 3) __________, κατοίκου Κάντζας Αττικής, οδός __________, η οποία παρέστη με τον ίδιο ως άνω δικηγόρο Ιωάννη Κότσιρα, που τον διόρισε στο ακροατήριο, κατά των: 1) Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο οποίος παρέστη με τον Κωνσταντίνο Χαραλαμπίδη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και 2) Κοινότητος Κατούνας νομού Λευκάδος, η οποία δεν παρέστη.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες ζητούν να ακυρωθούν: 1) η υπ' αριθμόν 2845/ΠΕ/1992 απόφαση του Νομάρχου Λευκάδος περί εγκρίσεως ρυμοτομικού σχεδίου των οικισμών Λυγιάς - Καρυωτών - Σπασμένη Βρύση Ν. Λευκάδος, Κοινότητος Κατούνας και Καρυωτών, 2) η υπ' αριθμόν 73/1991 απόφαση του Κοινοτικού Συμβουλίου Κατούνας νομού Λευκάδος, 3) η υπ' αριθμόν 18/θέμα 5/28-09-1992 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητού, Παρέδρου, Β. Αραβαντινού.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο των αιτούντων, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και τον αντιπρόσωπο του Υπουργού, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά τον Νόμο

 

1. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως έχουν καταβληθεί τα νόμιμα τέλη και το παράβολο (3734995-6/1993 διπλότυπα της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας Δικαστικών Εισπράξεων Αθηνών καθώς και 1967841, 3745711/1993 γραμμάτια παραβόλου).

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση της υπ' αριθμόν 2845/ΠΕ/1992 αποφάσεως του Νομάρχου Λευκάδος (ΦΕΚ 139/Δ/1992), με την οποία εγκρίθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο των οικισμών Λυγιάς - Καρυωτών - Σπασμένη Βρύση της Κοινότητος Κατούνας και Καρυωτών του Νομού Λευκάδος, καθ' ό μέρος ακίνητο 7.295,23 m2, φερόμενο ως ιδιοκτησίας των αιτούντων και κείμενο στη θέση Καμίνια του οικισμού Λυγιάς Κατούνας, παρέμεινε κατά ένα μεγάλο μέρος του εκτός σχεδίου, παρά το γεγονός ότι ευρίσκετο κατά το πλείστον εντός των ορίων του οικισμού. Επίσης, ζητείται η ακύρωση της υπ' αριθμόν 73/1991 αποφάσεως του Κοινοτικού Συμβουλίου Κατούνας καθώς και της υπ' αριθμόν 18/θέμα 5/28-09-1992 γνωμοδοτήσεως του Συμβουλίου Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος.

 

3. Επειδή, τόσον η απόφαση του Κοινοτικού Συμβουλίου Κατούνας όσο και η σχετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος εκδοθείσες στα πλαίσια της διαδικασίας εκδόσεως της πρώτης προσβαλλομένης νομαρχιακής αποφάσεως στερούνται εκτελεστότητας και προσβάλλονται απαραδέκτως με την υπό κρίση αίτηση.

 

4. Επειδή, κατά το άρθρο 43 παράγραφος 2 του Συντάγματος με πρόταση του αρμοδίου Υπουργού επιτρέπεται η έκδοση κανονιστικών διαταγμάτων βάσει ειδικής εξουσιοδοτήσεως νόμου και εντός των ορίων ταύτης. Εξουσιοδότηση προς έκδοση κανονιστικών πράξεων υπό ετέρων οργάνων της διοικήσεως επιτρέπεται προκειμένου περί ρυθμίσεως ειδικότερων θεμάτων ή θεμάτων τοπικού ενδιαφέροντος ή τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρος. Τούτο όμως δεν ισχύει προκειμένου περί της πολεοδομήσεως οικισμών οιασδήποτε κλίμακας, των οποίων τα σχέδια και οι όροι δομήσεως, άρρηκτα συνδεδεμένα με λόγους αρχαιολογικούς, αρχιτεκτονικούς, παραδοσιακούς, τουριστικούς, προστασίας φυσικού περιβάλλοντος, εξασφαλίσεως του ιδιαίτερου τοπίου και φυσικού κάλλους και αναπτύξεως παραθερισμού λόγω καταλλήλου θέσεως και κλίματος, έχουν προδήλως γενικότερη σημασία. Επομένως, η έγκριση, τροποποίηση, επέκταση κ.λ.π. των σχεδίων αυτών καθώς και ο μετ' αυτών άρρηκτα συνδεδεμένος καθορισμός όρων δομήσεως και χρήσεων γης πρέπει, σύμφωνα με το άρθρο 43 παράγραφος 2 του Συντάγματος να γίνεται μόνον δια Προεδρικού Διατάγματος (βλέπε ΣτΕ 3111/1998, παράβαλε ΣτΕ 5935/1996, 2009/1997, 1757/1998).

 

5. Επειδή, ειδικότερα, μείζονος σημασίας θέμα, υπερβαίνον το τοπικό ενδιαφέρον και αμέσως συνδεόμενο με την προστασία ζωτικού τομέα του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, κατά την έννοια του άρθρου 24 του Συντάγματος, είναι ιδίως το θέμα του οικιστικού ελέγχου και αναπτύξεως των ελληνικών ακτών, οι οποίες απειλούνται ήδη με καταστροφή από την αλόγιστη και αυθαίρετη δόμηση και χρειάζονται προστασία θεμελιούμενη επί χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού μείζονος κλίμακας, ως επίσης και των παραδοσιακών οικισμών και των οικισμών, οι οποίοι ευρίσκονται εντός περιοχών ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους. Όθεν, τα πολεοδομικά σχέδια των οικισμών τούτων εγκρίνονται μόνον δια προεδρικού διατάγματος, και μάλιστα κατά πάντα τα αντικείμενα αυτών, περιλαμβανομένου του καθορισμού ορίων ως και χρήσεων γης. Κατά συνέπεια, οι διατάξεις του από 24-04-1985 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 181/Δ/1985) περί καθορισμού ορίων οικισμών της χώρας μέχρι 2.000 κατοίκους, κατηγοριών αυτών και καθορισμού όρων και περιορισμών δομήσεων αυτών, καθ' ο μέρος αναθέτουν εις τον Νομάρχη την αρμοδιότητα εγκρίσεως ορίων ως και καθορισμού όρων δομήσεως οικισμών εχόντων γενικότερη υπό την προεκτεθείσα έννοια σημασία, όπως είναι, πλην άλλων, και οι παραλιακοί οικισμοί, αντίκεινται στις διατάξεις του άρθρου 43 παράγραφος 2 του Συντάγματος και είναι ανίσχυρες.

 

6. Επειδή, με την μόνη παραδεκτώς προσβαλλόμενη νομαρχιακή απόφαση εγκρίθηκε ενιαίο ρυμοτομικό σχέδιο για τους οικισμούς Λυγιάς, Καρυωτών και Σπασμένης Βρύσης των Κοινοτήτων Κατούνας και Καρυωτών του Νομού Λευκάδος. Από τα διαγράμματα, όμως, που συνοδεύουν την πράξη αυτή και έχουν συνδημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καθώς και την σχετική οριστική μελέτη, προκύπτει ότι το ενιαίο αυτό ρυμοτομικό σχέδιο οριοθετείται κατά μεγάλο τμήμα του από την οριογραμμή του αιγιαλού, όπου εμφανίζεται και λιμάνι, το οποίο αποτελεί το σπουδαιότερο κέντρο της πολεοδομικής προτάσεως των μελετητών. Δηλαδή, η προσβαλλόμενη συνιστά ρυμοτομικό σχέδιο παραλιακού οικισμού, το οποίο κατά τα προαναφερθέντα δύναται να θεσμοθετηθεί μόνον με προεδρικό διάταγμα.

 

7. Επειδή, υπό τα ανωτέρω εκτεθέντα, η προσβαλλόμενη νομαρχιακή απόφαση περί εγκρίσεως ρυμοτομικού σχεδίου στηριχθείσα στις ανίσχυρες δια την περίπτωσή της εξουσιοδοτικές διατάξεις του από 24-04-1985 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 181/Δ/1985), τυγχάνει παράνομη και ακυρωτέα, του σχετικού λόγου ακυρώσεως αυτεπαγγέλτως εξεταζομένου, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται εν μέρει την υπό κρίση αίτηση.

 

Ακυρώνει την υπ' αριθμόν 2845/ΠΕ/1992 απόφαση του Νομάρχου Λευκάδος (ΦΕΚ 139/Δ/1992), με την οποία εγκρίθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο των οικισμών Λυγιάς - Καρυωτών - Σπασμένη Βρύση της Κοινότητος Κατούνας και Καρυωτών του Νομού Λευκάδος.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Δημόσιο και την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λευκάδος την δικαστική δαπάνη των αιτούντων εκ δραχμών 28.000.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 03-12-1999 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 19-02-2001.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.