Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 237/89

ΝΣΚ 237/1989


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 237/1989 (07-04-1989)

 

Σχετικά με το υπ' αριθμόν 28023/765/1989 έγγραφό σας με το οποίο τίθενται ζητήματα σχετικά:

 

α) με τη διαδικασία τροποποίησης προεδρικού διατάγματος που εκδόθηκε κατά το άρθρο 26 του νόμου 1337/1983, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 8 παράγραφος 13 του νόμου 1512/1985 και αφορούσε τον καθορισμό χώρων νεκροταφείου, βιοτεχνικού πάρκου και σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων στην εκτός σχεδίου περιοχή του Σχιστού Αττικής και

 

β) με το αν ο χώρος νεκροταφείου μπορεί να καθορίζεται κατά τη διαδικασία του άρθρου αυτού, η γνώμη μας είναι η ακόλουθη.

 

1. Κατά το άρθρο 26 του νόμου 1337/1983, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 8 παράγραφος 13 του νόμου 1512/1985:

 

{Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και περιβάλλοντος κατά τις διατάξεις του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος περί σχεδίων πόλεων κ.λ.π. μπορεί να εγκρίνεται τοπικό ρυμοτομικό σχέδιο εκτός των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών προ του 1923 για τον καθορισμό χώρων για την ανέγερση κτιρίων δημοσίων και δημοτικών σκοπών και γενικά κτιρίων κοινής ωφελείας καθώς και για την εκτέλεση επειγόντων στεγαστικών κρατικών προγραμμάτων και επειγόντων στεγαστικών προγραμμάτων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, της Δημόσιας Επιχείρησης Πολεοδομίας και Στέγασης και της Εθνοκτηματικής Ανώνυμης Εταιρείας Ενεργού Πολεοδομίας και να ορίζονται γενικώς οι όροι και περιορισμοί δόμησής τους. Η απόκτηση των ανωτέρω χώρων γίνεται με μέριμνα και δαπάνες των οικείων φορέων είτε με ελεύθερη συναλλαγή, είτε με αναγκαστική απαλλοτρίωση κατά τις κείμενες διατάξεις...}

 

Ο σκοπός του άρθρου αυτού όπως προκύπτει από την εισηγητική έκθεση του νόμου, συνίσταται στη διευκόλυνση δομήσεως κοινωφελών κτιρίων μετά το νόμο 947/1979, τα οποία:

 

{δε μπορούν να δομηθούν είτε γιατί συμπλέκονται στις πολύ χρονοβόρες διαδικασίες του παραπάνω νόμου είτε γιατί είναι αδύνατο να εγκατασταθούν κατά τις διατάξεις αυτές.}

 

Από τη διατύπωση και τον ως άνω σκοπό του επίμαχου αυτού άρθρου συνάγεται κατά τη γνώμη μας ότι όχι μόνο ο αρχικός καθορισμός των χώρων αυτών με έγκριση του τοπικού ρυμοτομικού σχεδίου αλλά και η τροποποίηση των ορίων των χώρων αυτών πρέπει να γίνει με την ίδια ως άνω διαδικασία, αφού και για αυτήν συντρέχει ο ίδιος νομοθετικός λόγος.

 

2. Στην προκειμένη περίπτωση από το ως άνω έγγραφό σας και τα στοιχεία του φακέλλου προκύπτει ότι με το από 17-10-1984 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 10/Δ/1985) που εκδόθηκε σύμφωνα με το παραπάνω άρθρο 26 του νόμου 1337/1983, καθορίστηκαν χώροι στην εκτός εγκεκριμένου σχεδίου πόλης περιοχή του Σχιστού Αττικής, για τη δημιουργία νεκροταφείου, βιοτεχνικού πάρκου και σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων. Συνεπώς κατά τα εκτεθέντα και η ζητούμενη τροποποίηση των εσωτερικών ορίων των καθορισθέντων χώρων που αποτελεί τροποποίηση του ως άνω εγκριθέντος τοπικού ρυμοτομικού σχεδίου πρέπει να γίνει σύμφωνα με το ως άνω άρθρο 26 με προεδρικό διάταγμα εκδιδόμενο κατόπιν προτάσεως του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων κατ' εφαρμογή των διατάξεων του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος και ειδικότερα των άρθρων 3, 29 και 70 αυτού.

 

3. Καθόσον αφορά το τιθέμενο δεύτερο ζήτημα αν ο χώρος νεκροταφείου μπορεί να καθορισθεί με τις διατάξεις του άρθρου 26 του νόμου 1337/1983, παρατηρούμε ότι το άρθρο αυτό δεν καθορίζει την έννοια του κτιρίου κοινής ωφελείας. Γενικά περί κοινωφελούς σκοπού προβλέπει το άρθρο 1 του αναγκαστικού νόμου [Ν] 2039/1939, κατά το οποίο κοινωφελής σκοπός είναι κατ' αντίθεση προς τον ιδιωτικό πας κρατικός θρησκευτικός φιλανθρωπικός εν γένει δε επωφελής εις το κοινόν εν όλω ή εν μέρει σκοπός. Από τη διάταξη αυτή προκύπτει ότι η έννοια χώρων κοινωφελών σκοπών συνίσταται στην εξυπηρέτηση από το συγκεκριμένο χώρο όχι ορισμένου κύκλου προσώπων αλλά του κοινού γενικά ήτοι η εξυπηρέτηση γενικότερων αναγκών του κοινωνικού συνόλου (ΣτΕ 1340/1967, 3139/1971, 3149/1971, Γνωμοδότηση ΝΣΚ 233/1978, 1002/1978, 640/1979, Ατομική Γνωμοδότηση Νομικής Διεύθυνσης Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων 254/1985 και 517/1985, όπου και λοιπές παραπομπές).

 

Ενόψει των ανωτέρω φρονούμε ότι οι χώροι νεκροταφείων που περιλαμβάνουν και κτίρια για την εξυπηρέτηση των σχετικών αναγκών (όπως γραφεία, ναό, οστεοφυλάκιο κ.λ.π.) αποτελούν χώρους για την ανέγερση κτιρίων κοινής ωφελείας και την έννοια του επίμαχου άρθρου, δοθέντος ότι εξυπηρετούν τις γενικότερες ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, ως προς την ταφή των νεκρών τέλεση ιεροτελεστιών κ.λ.π.

 

Μάλιστα τα νεκροταφεία είναι χώροι των οποίων κατ' εξοχή πρέπει να διευκολυνθεί με την εφαρμογή του ως άνω άρθρου 26 η δημιουργία σε εκτός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως περιοχές για την εξυπηρέτηση των ως άνω αναγκών του κοινωνικού συνόλου.

 

Ο Νομικός Σύμβουλος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.