Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 30/1996 (10-01-1996)
Αριθμός ερωτήματος: Δ17Α/145/6/ΦΝ380/1995 της Διεύθυνσης Νομοθετικού Συντονισμού και Κωδικοποίησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.
Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται: Αν οι μελέτες: α) περιβαλλοντικών επιπτώσεων, β) οικονομοτεχνικές, γ) τοπογραφικές και δ) κτηματογραφικές συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση δημοσίων έργων και κατά συνέπεια πρέπει να παρακρατείται από την αμοιβή των μελετητών το υπό του άρθρου 2 παράγραφος 10 του νόμου 2229/1994 (ΦΕΚ 138/Α/1994), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 15 παράγραφος 2 περιπτώσεις α' και β' του νόμου 2308/1995 (ΦΕΚ 114/Α/1995), καθοριζόμενο ποσοστό.
Επί του ανωτέρω ερωτήματος το Γ' Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως κατωτέρω:
1. Με το άρθρο 2 παράγραφος 10 του νόμου 2229/1994 αντικαταστάθηκε η παράγραφος 7 του άρθρου 6 του νόμου 1418/1984 που αφορούσε στην υποχρέωση των μελετητών δημοσίων έργων να συμπράττουν με την αρμόδια υπηρεσία του φορέα κατασκευής κάθε έργου, για την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν κατά την κατασκευή τους και να προβαίνουν στις τυχόν αναγκαίες συμπληρώσεις της μελέτης και ορίσθηκε για την πληρέστερη προφανώς προστασία του κυρίου ή του φορέα της, παρακρατείται μετά την έγκρισή της, ως πρόσθετη εγγύηση ποσοστό 20% για την αρτιότητα και πληρότητα της μελέτης και τα σχετικά ποσά αποδίδονται στο μελετητή χωρίς τόκο ή άλλη αποζημίωση μετά την πάροδο της διετίας από την έγκριση της μελέτης.
Συγχρόνως διατηρήθηκε η υποχρέωση του μελετητή να συμπράττει με την αρμόδια για τη κατασκευή του έργου υπηρεσία και να προβαίνει σε διόρθωση των σφαλμάτων της μελέτης, τα οποία διαπιστώνει η υπηρεσία εντός της ανωτέρω προθεσμίας και σε περίπτωση δυστροπίας αρνήσεως ή αδυναμίας του να το πράξει, η διόρθωση των σφαλμάτων γίνεται με τον προσφορότερο κατά τη κρίση του εργοδότη της μελέτης ή του φορέα κατασκευής του έργου τρόπο, της σχετικής δαπάνης που βαρύνει το μελετητή.
Το ποσό της πρόσθετης εγγύησης μπορεί να αντικατασταθεί με εγγυητική επιστολή ή και να απαλλαγεί της σχετικής κράτησης ο μελετητής εφόσον προσκομίσει συμβόλαιο ασφάλισης της αρτιότητας και πληρότητας της μελέτης.
2. α. Επακολούθησε ο νόμος 2308/1995 με το άρθρο 15 παράγραφος 2 εδάφιο β' του οποίου προστέθηκε στο τέλος της ανωτέρω παραγράφου εδάφιο το οποίο έχει κατά πιστά αντιγραφή ως εξής:
{Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής δεν εφαρμόζονται προκειμένου για μελέτες πολεοδόμησης τοπογραφικές κτηματογραφικές πράξεις εφαρμογής γενικών πολεοδομικών σχεδίων, ζωνών οικιστικού ελέγχου ρυθμιστικές και χωροταξικές και γενικά μελέτες οι οποίες δεν συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση δημοσίων έργων.}
β. Με το προπαρατεθέν δηλαδή εδάφιο προσδιορίσθηκαν ρητά κατηγορίες, μελετών στις οποίες δεν εφαρμόζονται οι λοιπές διατάξεις της παραγράφου στην οποία προστέθηκε το σχετικό εδάφιο και ορίσθηκε συγχρόνως ότι οι ίδιες διατάξεις δεν εφαρμόζονται γενικά στις μελέτες οι οποίες δεν συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση δημοσίων έργων, και κατά συνέπεια (δεν εφαρμόζεται) ούτε η επιβληθείσα υπό του άρθρου 2 παράγραφος 10 του νόμου 2229/1994, παρακράτηση επί της προκύπτουσας αμοιβής των μελετητών έργων που εκπονούνται για λογαριασμό του δημοσίου τομέα.
3. Ενόψει των ανωτέρω κατά την πλειοψηφήσασα γνώμη στο Τμήμα που απαρτίσθηκε από τον Αντιπρόεδρο Μ. Βεκρή και τους Νομικούς Συμβούλους Ρ. Αντωνακόπουλο, Θ. Ρεντζεπέρη, Ε. Λουδάρο, Ν. Κατσίμπα, Ν. Μαυρίκα και Β. Ασημακόπουλο με την οποία συντάχθηκαν και οι Πάρεδροι Ν. Φρατζέσκος και Ν. Μαριόλη (ψήφοι 7 γνώμες 2) οι μελέτες που αναφέρονται ρητά στο άρθρο 15 παράγραφος 2 εδάφιο β' του νόμου 2308/1995, δηλαδή οι μελέτες πολεοδόμησης, τοπογραφικές, κτηματογραφικές πράξεις εφαρμογής γενικών πολεοδομικών σχεδίων ζωνών οικιστικού ελέγχου ρυθμιστικές και χωροταξικές εξαιρούνται ευθέως και αμέσως εκ του νόμου από την παρακράτηση του 20% της αμοιβής των μελετητών και μόνο επί των λοιπών κατηγοριών μελετών (που δεν μνημονεύονται στην ανωτέρω διάταξη), πρέπει να ερευνάται αν συνδέονται ή όχι άμεσα με την εκτέλεση δημοσίων έργων, πράγμα που δεν δύναται να κριθεί γενικά και αφηρημένα αλλά μόνο σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση (ενόψει της φύσεως του έργου, του περιεχομένου της μελέτης κ.λ.π.).
Κατά συνέπεια οι τοπογραφικές και κτηματογραφικές μελέτες που αναφέρονται ρητά στο άρθρο 15 παράγραφος 2 εδάφιο β' του νόμου 2308/1995, εξαιρούνται άνευ άλλου τινός από την παρακράτηση του 20% ενώ οι περιβαλλοντικές και οικονομοτεχνικές μελέτες εξαιρούνται μόνο αν κριθεί σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση ότι δεν συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση δημοσίων έργων.
4. Κατά τη γνώμη της μειοψηφίας που απαρτίσθηκε από τους Νομικούς Συμβούλους Α. Κομισόπουλο, Α. Σοφό, Κ. Βολτή, Η. Παπαδόπουλο και Α. Τζεφεράκο (ψήφοι 5) για την απαλλαγή των μελετητών από την παρακράτηση του προαναφερθέντος ποσοστού της αμοιβής τους πρέπει σε όλες τις περιπτώσεις να ερευνάται η άμεση ή μη σύνδεσή τους με την κατασκευή δημοσίων έργων και από τη ρύθμιση αυτή δεν εξαιρούνται οι ενδεικτικά αναφερόμενες στο άρθρο 15 παράγραφος 2 εδάφιο β' του νόμου 2308/1995 περιπτώσεις.
Συνεπώς τόσο για τις τοπογραφικές και κτηματογραφικές όσο και για τις περιβαλλοντικές και οικονομοτεχνικές μελέτες για να μην υποβληθούν οι αμοιβές των μελετητών στην παρακράτηση του 20% πρέπει να κριθεί σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση ότι δεν συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση δημοσίων έργων.
Θεωρήθηκε
Αθήνα, 23-01-1996
Ο Προεδρεύων
Ο Εισηγητής