Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 331/90

ΝΣΚ 331/1990


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 331/1990 (19-04-1990)

 

Επί των τιθεμένων με το υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 78189/5837/1989 έγγραφό σας ερωτημάτων σχετικά με τη λειτουργία της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, παρατηρούμε τα ακόλουθα:

 

Ι. Η σύσταση, σύνθεση και λειτουργία των Επιτροπών Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (πρωτοβαθμίων και δευτεροβάθμιων) διέπονται από την κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του νόμου 1577/1985 εκδοθείσα υπ' αριθμόν 31252/1530/1987 (ΦΕΚ 482/Δ/1987) κοινή υπουργική απόφαση όπως τροποποιήθηκε με την υπ' αριθμόν 51871/1053/1988 (ΦΕΚ 511/Δ/1988) όμοιά της. Οι Δευτεροβάθμιες Επιτροπές Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου ρυθμίζονται από το άρθρο 2 που προβλέπεται η σύστασή τους η λειτουργία και οι αρμοδιότητές τους. Πιο συγκεκριμένα όσον αφορά τη λειτουργία των δευτεροβαθμίων Επιτροπών Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, τίθενται επί μέρους ερωτήματα όπως αναλυτικά αναφέρονται στο υπ' αριθμόν ΕΠΑΕ/6/1989 έγγραφο της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Οικισμού Ρόδου:

 

α) ως προς το ερώτημα αν υπάρχει προέλεγχος και εισήγηση σε θέματα που έρχονται στη δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, δια μέσου της Διευθύνσεως Οικισμού εφαρμόζεται κατά τη γνώμη μας και για τις δευτεροβάθμιες Επιτροπές Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, δια μέσου της Διευθύνσεως Οικισμού εφαρμόζεται κατά τη γνώμη μας και για τις δευτεροβάθμιες Επιτροπές Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου το άρθρο 2 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 51/1988 περί Οργανισμού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων που διέπει γενικά τη λειτουργία των Συμβουλίων και Επιτροπών βάσει του άρθρου 6 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 404/1989 περί αναδιάρθρωσης και σύσταση Διευθύνσεων Περιφέρειας Υπουργείου Περιβάλλοντος ... το οποίο και για τις Επιτροπές Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου ορίζεται ότι εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου αυτού εκτός αν διαφορετικά ορίζεται από τις επί μέρους διατάξεις που την διέπουν.

 

Στο δε άρθρο 22 περίπτωση β' προβλέπεται εισήγησή του προς συζήτηση θέματος, εισηγητές δε των θεμάτων στις συνεδριάσεις είναι οι αρμόδιοι για το θέμα προϊστάμενοι Υπηρεσιών. Ο Πρόεδρος δε μπορεί να ορίσει και μέλος του Συμβουλίου ή της Επιτροπής για ειδικότερη μελέτη και εισήγησή του προς συζήτηση θέματος. Επί του θέματος αν οι ενστάσεις ή αιτήσεις που αφορούν την δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου πρωτοκολλούνται κατευθείαν στο πρωτόκολλο της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου και εισάγονται στην επιτροπή από τον πρόεδρο παρατηρούμε ότι στο άρθρο 3 παράγραφος ε' της υπ' αριθμόν 31252/1530/1987 κοινής υπουργικής απόφασης ορίζεται ότι:

 

{Κατά της απόφασης της πρωτοβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου δύναται να υποβάλλεται ένσταση στη δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου μέσα σε προθεσμία 30 ημερών από την έκδοσή της. Η ένσταση κατατίθεται στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία που διαβιβάζει το σχετικό φάκελλο στην αρμόδια Διεύθυνση Οικισμού.}

 

Η απόφαση της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου είναι οριστική. Επομένως στη διάταξη αυτή καθορίζεται η διαδικασία κατάθεσης και διαβίβασης της ένστασης κατά της απόφασης της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου

 

β) Επί του ερωτήματος αν υπάρχει δυνατότητα επανεξέτασης από τη δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου σε περίπτωση ελλιπούς ενημέρωσης ή προσκομίσεως νέων στοιχείων, η γνώμη μας είναι ότι σύμφωνα και με τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως παρανόμων διοικητικών πράξεων, αν στην κρίση της Επιτροπής δεν τέθηκαν υπόψη κρίσιμα στοιχεία και για τον λόγο αυτό η δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου πλανήθηκε στην απόφασή της τότε είναι δυνατή είτε κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου είτε και αυτεπαγγέλτως η επανεξέταση του θέματος και η ανάκληση τυχόν της προγενέστερης απόφασης λόγω πλάνης περί τα πράγματα.

 

Επανεκτίμηση όμως των ήδη ληφθέντων υπόψη στοιχείων σύμφωνα και με την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν είναι επιτρεπτή και δεν μπορεί να οδηγήσει σε ανάκληση της αποφάσεως της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου.

 

γ) Ως προς το θέμα αν οι φορείς μέλη της επιτροπής μπορούν να εισάγουν θέματα προς συζήτηση στην επιτροπή και με ποιες διαδικασίες εκθέτουμε ότι στο άρθρο 2 περίπτωση 6 της πιο πάνω υπ' αριθμόν 31252/1530/1987 κοινής υπουργικής απόφασης καθορίζονται οι αρμοδιότητες συγκεκριμένα της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου. Από τη διάταξη αυτή δεν προκύπτει ότι οι φορείς μέλη της επιτροπής έχουν αρμοδιότητα να εισάγουν και ποια θέματα στην δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου

 

δ) Σύμφωνα με την υπ' αριθμόν 3011/55/1987 κοινή υπουργική απόφαση εκδοθείσα κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 20 του νόμου [Ν] 1505/1984 και όπως διευκρινίστηκε με την 6664/148/1987 εγκύκλιο του Υπουργού Οικονομικών καθορίσθηκε η ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση και για τους δημοσίους υπαλλήλους και για τους ιδιώτες και στο επί σχέσει εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου προσωπικό που μετακινούνται για λογαριασμό του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Με βάση λοιπόν τις διατάξεις αυτές του νόμου [Ν] 1505/1984 και της κοινής υπουργικής απόφαση τα μέλη των Επιτροπών Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου που είναι ιδιώτες δικαιούνται αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις Επιτροπές Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου αλλά και των εξόδων μετακίνησης, όπως ορίζεται στις διατάξεις αυτές. Τα μέλη όμως των Επιτροπών Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου που είναι δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνται μόνο να λάβουν τα έξοδα μετακίνησης για εκτέλεση υπηρεσίας.

 

ε) Ως προς το ερώτημα αν η δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου είναι γνωμοδοτικό όργανο και αν έχει την αρμοδιότητα να εφαρμόζει διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού, φρονούμε ότι στα θέματα που έχει αρμοδιότητα η Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου η γνωμοδότησή της έχει αποφασιστικό χαρακτήρα και για τα θέματα αυτά ελέγχει και εφαρμόζει εκτός των άλλων πολεοδομικών διατάξεων και τις διατάξεις αναμφίβολα του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού,

 

στ) ως θέματα υπερτοπικής σημασίας τα οποία παραπέμπονται στην δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου από τις πρωτοβάθμιες κατά την περίπτωση β' του άρθρου 2 της αναφερθείσης κοινής υπουργικής απόφασης μπορούν να θεωρηθούν κατά την άποψη μας αυτά που ανάγονται κυρίως στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Οικισμού στην οποία λειτουργεί η δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου.

 

Συνεπώς επί των τεθέντων παραπάνω επί μέρους ερωτημάτων σχετικά με την λειτουργία της δευτεροβάθμιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου φρονούμε ότι προσήκουν οι παραπάνω απαντήσεις.

 

Ο Πάρεδρος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.