Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 657/1986 (21-08-1986)
Σχετικά με το υπ' αριθμόν 51962/9212/1986 έγγραφο ερώτημα σας η γνώμη μας είναι η ακόλουθη.
Από το έγγραφο σας ερώτημα και τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη μας, προκύπτουν τα ακόλουθα.
Ι. Κατόπιν της από 01-09-1981 αίτησης του Γεωργίου Λουκάκη συντάχθηκε η υπ' αριθμόν 31/29-10-1981 πράξη αναλογισμού αποζημιώσεως του Τμήματος Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών Λαμίας, προκειμένου ο αιτών να οικοδομήσει σε ρυμοτομούμενο οικόπεδο του, που κείται στην Αταλάντη Λοκρίδος, η πράξη δε αυτή κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερομένους με μέριμνα του ενδιαφερομένου, που υπόβαλε προς την ως άνω υπηρεσία την υπ' αριθμόν 10742/20-11-1981 αίτηση χορήγησης οικοδομικής αδείας μετά των νομίμων δικαιολογητικών. Η ως άνω πράξη αναλογισμού επικυρώθηκε με την υπ' αριθμόν 11568/11-01-1982 απόφαση του Νομάρχη Φθιώτιδας, που κοινοποιήθηκε νομίμως στους ενδιαφερόμενους, χωρίς να προκύπτει ότι ασκήθηκε κατ' αυτής προσφυγή στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Από της κοινοποιήσεως αυτής της κυρωτικής απόφασης του Νομάρχη παρήλθε εξάμηνη προθεσμία, χωρίς να καταβληθεί η οφειλόμενη στον επισπεύδοντα ιδιοκτήτη αποζημίωση από τους κατά την πράξη αναλογισμού υπόχρεους γι' αυτό (Δήμο Αταλάντης κ.λ.π.) καίτοι είχε συνταχθεί από την Οικονομική Εφορία Αταλάντης η οικεία έκθεση εκτίμησης. Κατόπιν αλληλογραφίας που επακολούθησε μεταξύ του Τμήματος Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών Λαμίας και της Διεύθυνσης Γ4 του Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ο Δήμος Αταλάντης, προσκληθείς να δηλώσει αν ενδιαφέρεται για τη καταβολή της αποζημίωσης, απήντησε με το υπ' αριθμόν 1535/16-05-1986 έγγραφο του προς το Τμήμα Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών Λαμίας, ότι αυτός και οι παρόδιοι δεν αναγνωρίζουν το ρυμοτομούμενο τμήμα ως οικόπεδο του Γεωργίου Λουκάκη, αλλά ως κοινόχρηστο χώρο, τις σχετικές δε αντιρρήσεις τους επιφυλάσσονται να εκθέσουν στο αρμόδιο Πρωτοδικείο κατά την αναγνώριση του επισπεύδοντος ως δικαιούχου της αποζημίωσης, οπότε αν αυτός αναγνωρισθεί ως δικαιούχος της αποζημίωσης, ο Δήμος δεν θα αρνηθεί την καταβολή της αποζημίωσης, που θα καθορισθεί. Ήδη με το παρόν ερώτημα ζητείται γνωμοδότηση αν η αμφισβήτηση εκ των υστέρων του Δήμου ως προς την κυριότητα τμήματος του ακινήτου του Γεωργίου Λουκάκη, αναστέλλει τη χορήγηση της οικοδομικής άδειας προς αυτόν,καίτοι έχει κατά τα λοιπά τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία του άρθρου 2 του νόμου 5269/1931.
II. Όπως προκύπτει από το άρθρο 2 του νόμου 5269/1931 περί αδειών οικοδομής επί ρυμοτομούμενων ακινήτων, όπως ερμηνεύτηκε από το νόμο [Ν] 1740/1951, αν έχει υποβληθεί αίτηση για τη χορήγηση οικοδομικής αδείας σε ρυμοτομούμενο οικόπεδο, η Διοίκηση υποχρεούται μέσα σε τέσσερις μήνες να προβεί στη σύνταξη της οικείας πράξης αναλογισμού και την κύρωση αυτής, αν δε από της κοινοποιήσεως της κυρωτικής απόφασης παρέλθει άπρακτη εξάμηνη προθεσμία, χωρίς να συντελεσθεί η απαλλοτρίωση, η Διοίκηση υποχρεούται στη χορήγηση της αιτούμενης αδείας (ΣτΕ 1354/1982, 1361/1981 κ.ά.)
Εξάλλου κατά πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας από τα άρθρα 32 και επόμενα του από 17-07-1983 νομοθετικού διατάγματος Περί σχεδίων πόλεων κ.λ.π. προκύπτει ότι η Διοίκηση κατά την κατάρτιση της πράξης αναλογισμού της αποζημίωσης οφείλει να ερευνά παρεμπιπτόντως τα ανακύπτοντα ζητήματα κυριότητας των ακινήτων, όπως όταν προβάλλεται ότι το ρυμοτομούμενο ακίνητο ανήκει στη κοινή χρήση, εφόσον όμως πάντοτε η λύση αυτών επηρεάζει την τεχνική ενέργεια της πράξης αναλογισμού, τα αποτελέσματα της οποίας σύμφωνα με την παρεμπίπτουσα αυτή διοικητική κρίση επέρχονται, χωρίς να αναστέλλεται η σχετική διοικητική διαδικασία εκ του ότι η τελική κρίση περί των ζητημάτων τούτων ανήκει στα πολιτικά δικαστήρια (ΣτΕ 1355/1982, 1667/1982, 2963/1979, 3618/1979, 3741/1983 κ.ά.).
III. Συνεπώς, εφόσον στη προκείμενη περίπτωση κατά το διδόμενο ιστορικό και τα στοιχεία του φακέλλου παρήλθε άπρακτη η εξάμηνη προθεσμία για την συντέλεση της παραπάνω απαλλοτρίωσης, κατά το άρθρο 2 παράγραφος 4 του νόμου 5269/1931, ανακύπτει η υποχρέωση της Διοίκησης για τη χορήγηση της ζητούμενης οικοδομικής αδείας, χωρίς να αναστέλλεται αυτή από το ότι ο Δήμος Αταλάντης (ή και άλλος παρόδιος) αμφισβητεί με το ως άνω έγγραφο του, μετά τη παρέλευση της προθεσμίας αυτής, την κυριότητα του ρυμοτομούμενου τμήματος του ακινήτου του Γεωργίου Λουκάκη, προβάλλοντας ότι τούτο δεν ανήκει στην ιδιωτική χρήση και επιφυλασσόμενος να εκθέσει τους σχετικούς ισχυρισμούς του στα πολιτικά δικαστήρια κατά την αναγνώριση των δικαιούχων της αποζημίωσης λόγω απαλλοτριώσεως, δοθέντος μάλιστα ότι, όπως προκύπτει από τη παραπάνω κυρωτική απόφαση του Νομάρχη Φθιώτιδας, με αυτή απορρίφθηκαν σχετικές ενστάσεις του Δήμου και άλλων ενδιαφερομένων.
Κατά τα λοιπά νομίμως χορηγείται η παραπάνω οικοδομική άδεια, μετά την ισχύ του άρθρου 36 παράγραφος 4 του νόμου 1337/1983, που κατάργησε τις ως άνω διατάξεις του νόμου 5269/1931, εφόσον κατά το διδόμενο ιστορικό, ο ενδιαφερόμενος είχε υποβάλει αίτηση για τη χορήγηση οικοδομικής άδειας με τα νόμιμα δικαιολογητικά πριν από την ισχύ του νόμου 1337/1983 (ΣτΕ 958/1985, 4097/1984, 3052/1984).
Ο Νομικός Σύμβουλος Διοίκησης