Προεδρικό διάταγμα 90/18 - Άρθρο 4

Άρθρο 4: Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

1. Η διαδικασία και οι προθεσμίες που ορίζονται και πρέπει να τηρούνται α) για την εκπόνηση των μελετών που κατά τη νομοθεσία είναι τυχόν αναγκαίες για την έγκριση, αναθεώρηση και τροποποίηση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων και β) για την ίδια την έγκριση, αναθεώρηση και τροποποίησή τους, είναι οι εξής:

 

α. Η έγκριση, αναθεώρηση ή τροποποίηση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων πραγματοποιείται το αργότερο εντός 30 μηνών, προθεσμία η οποία αρχίζει από την επομένη της υπογραφής της σχετικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι πρώτοι 22 μήνες αφορούν στο χρόνο από την υπογραφή της προαναφερόμενης σύμβασης μέχρι την παραλαβή και έγκριση της μελέτης και οι υπόλοιποι 8 μήνες το χρόνο από την παραλαβή και έγκριση της μελέτης μέχρι την επίσημη έγκριση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων. Το σύνολο των απαιτούμενων μελετών, που είναι η κύρια μελέτη του περιφερειακού χωροταξικού πλαισίου και η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αποτελούν, για λόγους ενότητας, αντικείμενο ενιαίας ανάθεσης.

 

β. Είναι, κατ' εξαίρεση, δυνατή για τεκμηριωμένα αντικειμενικούς ή έκτακτους λόγους και δυσκολίες που ανέκυψαν είτε κατά την εκπόνηση της μελέτης είτε κατά τη γνωμοδοτική διαδικασία, μετά την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του αναδόχου, η παράταση της προθεσμίας των 30 μηνών από 4 έως 10 μήνες με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από σχετική εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας.

 

γ. Η έγκριση, αναθεώρηση ή τροποποίηση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων γίνεται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 παράγραφος 7)δ του νόμου 4447/2016, ήτοι με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

 

δ. H προαναφερόμενη απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνιστά παράλληλα, και περιβαλλοντική έγκριση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων, μέσω της διαδικασίας ΣΠΕ, καθορίζοντας τις αναγκαίες περιβαλλοντικές κατευθύνσεις και όρους.

 

ε. Η έγκριση, αναθεώρηση ή τροποποίηση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων προϋποθέτει την διατύπωση γνώμης για το περιεχόμενό τους, ήτοι την κύρια μελέτη, τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και το σχέδιο υπουργική απόφαση από τα πιο κάτω όργανα ή αρχές:

 

α)α) Το οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο, η οποία διατυπώνεται εντός προθεσμίας 2 μηνών από τη λήψη του εκπονούμενου περιφερειακού χωροταξικού πλαισίου (κύρια μελέτη, στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σχέδιο εισηγητικής έκθεσης πρότασης, σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης) από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη.

 

β)β) Τα κατά περίπτωση συναρμόδια υπουργεία, η οποία διατυπώνεται εντός προθεσμίας δύο μηνών από τη λήψη του εκπονούμενου περιφερειακού χωροταξικού πλαισίου (κύρια μελέτη, στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σχέδιο εισηγητικής έκθεσης πρότασης, σχέδιο κοινή υπουργική απόφαση) από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Κριτήριο για τον καθορισμό του συναρμόδιου Υπουργείου είναι ο κύκλος αρμοδιοτήτων του σε συνδυασμό με τους εξεταζόμενους παραγωγικούς τομείς ή κλάδους, όπως και τα εξεταζόμενα δίκτυα μεταφορών ή λοιπής τεχνικής υποδομής. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη.

 

στ. Ειδικά, το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας, εκφέρει γνώμη μόνο μετά από ερώτημα του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για το περιεχόμενό του, εντός προθεσμίας 1 μηνός από τη διατύπωση του ερωτήματος σε αυτό. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη.

 

2. Με βάση το πεδίο εφαρμογής και το σκοπό των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 6 του νόμου 4447/2016, το περιεχόμενο τους οφείλει κατ' ελάχιστον να περιέχει τα εξής:

 

α) Προσδιορισμό του σκοπού και των στόχων, της θέσης και του ρόλου της περιφέρειας στο διεθνή, ευρωπαϊκό και εθνικό χώρο, του επιλεγόμενου πρότυπου χωρικής ανάπτυξης, των στρατηγικών κατευθύνσεων χωρικής οργάνωσης, των κατευθυντήριων ρυθμίσεων, όπως και των τυχόν άμεσα εφαρμόσιμων ρυθμίσεων στην περίπτωση που κριθεί αναγκαίο, χωρίς ωστόσο να αλλοιώνεται ο στρατηγικός χαρακτήρας τους.

 

β) Προσδιορισμό και εξειδίκευση των ως άνω κατευθυντήριων και των τυχόν άμεσα εφαρμόσιμων ρυθμίσεων ανά επιλεγόμενη κατηγορία χώρου ή/και χωρική υποενότητα της Περιφέρειας. Επιπροσθέτως, υπό μορφή ειδικού παραρτήματος προσδιορίζονται τόσο οι ειδικές κατευθύνσεις ανά δήμο, όσο και οι επιμέρους ρυθμίσεις περί χρήσεων γης και όρων δόμησης για την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος και της υπαίθρου (λ.χ., προστασία γεωργικής γης), που θα λαμβάνονται υπόψη μέχρι την ολοκλήρωση της θεσμοθέτησης του υποκείμενου ρυθμιστικού σχεδιασμού.

 

γ) Προσδιορισμό των ενεργών παρεμβάσεων και προγραμμάτων χωροταξικού και αστικού χαρακτήρα (λ.χ. ΠΟΑΠΔ, ΣΟΑΠ κ.λ.π.).

 

δ) Προσδιορισμό των αναγκαίων ενεργειών και μέτρων και εν γένει του προγράμματος δράσης που προωθεί την εφαρμογή τους.

 

3. Η θέσπιση των προβλέψεων μπορεί να διατυπώνεται για όλη την περιφέρεια, όπως και κατά συνδυαστικό ή διακριτό τρόπο ανά επιλεγόμενη κατηγορία χώρου ή/ και χωρική υποενότητα ή/και θεματική ενότητα της κύριας του περιφερειακού χωροταξικού πλαισίου μελέτης.

 

Ενδεικτικά οι κατηγορίες χώρου ή/και χωρικές υποενότητες καθώς και οι θεματικές ενότητες μπορεί να είναι οι εξής:

 

i) κατηγορίες χώρου ή/και χωρικές υποενότητες: παράκτιος, νησιωτικός, ορεινός και αγροτικός χώρος ή τυχόν άλλες πρόσφορες διοικητικές ή αναπτυξιακές ενδοπεριφερειακές χωρικές μονάδες),

 

ii) θεματικές ενότητες: χωρική οργάνωση του παραγωγικού συστήματος (λ.χ. βιομηχανία, εξορύξεις, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τουρισμός, β' κατοικία κ.λ.π.), χωρική διάρθρωση δικτύων μεταφορικής και λοιπής τεχνικής υποδομής περιφερειακού και διαπεριφερειακού ενδιαφέροντος, βασικές προτεραιότητες για την προστασία και ανάδειξη της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.

 

Επίσης τα περιφερειακά χωροταξικά πλαίσια οφείλουν να ενσωματώνουν:

 

α) τον παράγοντα χρόνο στην υλοποίηση των βασικών στρατηγικών επιλογών και κατευθύνσεων τους,

β) προτεραιότητες (χρηματοδοτικές, χρονικές κ.λ.π.) αναφορικά με το πρόγραμμα δράσης που περιέχουν και

γ) λειτουργική ενσωμάτωση στις προβλέψεις τους των επιλογών και στόχων του περιφερειακού προγραμματισμού.

 

4. Η δομή και διάρθρωση των κεφαλαίων, άρθρων και εν γένει του περιεχομένου των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων καθορίζεται και εξειδικεύεται εκτιμώντας το χαρακτήρα των προβλέψεων τους, ανάλογα δηλαδή με το εάν πρόκειται για στρατηγικές επιλογές και κατευθύνσεις χωρικής οργάνωσης, κατευθυντήριες ρυθμίσεις ή τυχόν άμεσα εφαρμόσιμες ρυθμίσεις. Ειδικότερα στο προοίμιο της υπουργικής απόφασης αναθεώρησης εγκεκριμένων περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων περιλαμβάνεται και συνοπτική αξιολόγηση της εφαρμογής των έως την αναθεώρηση ισχυόντων περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων.

 

5. Το περιεχόμενο των εγκρινόμενων ή αναθεωρούμενων περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων οφείλει:

 

α) Να συμμορφώνεται προς τις άμεσα εφαρμόσιμες ρυθμίσεις των ειδικών χωροταξικών πλαισίων.

 

β) Να εναρμονίζεται προς τις στρατηγικές επιλογές, κατευθυντήριες ρυθμίσεις, γενικές ή ειδικές, των ειδικών χωροταξικών πλαισίων, εξειδικεύοντας, συμπληρώνοντας ή προσαρμόζοντας αυτές στα χωρικά δεδομένα της περιφέρειας, χωρίς να αναιρεί τον κατά τα ανωτέρω στρατηγικό και κατευθυντήριο προσανατολισμό τους.

 

γ) Να λαμβάνουν υπόψη τους το ισχύον Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΓΠΧΣΑΑ) και την Εθνική Χωρική Στρατηγική του άρθρου 3 του νόμου 4447/2016, που τυχόν στο μέλλον εγκριθεί.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.