Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 2432/85

ΣτΕ 2432/1985


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 2432/1985

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Ολομέλεια

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 07-05-1985, με την εξής σύνθεση: Αθανάσιος Τσούτσος, Πρόεδρος του Τμήματος, Κ. Μ. Χαλαζωνίτης, Γ. Δεληγιάννης, Σύμβουλοι, Μ. Βροντάκης και Σ. Παππάς, Πάρεδροι. Γραμματέας η Αθανασία Μητροπούλου.

 

Για να δικάσει την από 17-05-1984 αίτηση της Πολυξένης Λάμπου, κατοίκου Ναυπάκτου, συνοικισμός Αφροδίτη, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον δικηγόρο Διονύσιο Πελέκη (Αριθμός Μητρώου 2484/1985), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά 1) του Υπουργού Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον Σπύρο Σκουτέρη, Πάρεδρο Διοικήσεως, και 2) του Δήμου Ναυπάκτου, ο οποίος δεν εκπροσωπήθηκε,

 

και του παρεμβαίνοντος Αποστόλου Χατζηνικολάου, κατοίκου Ναυπάκτου, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από του δικηγόρο Δ. Ρουτσάκο (Αριθμός Μητρώου 2601/1985), που τον διόρισε στο ακροατήριο,

 

Με την αίτηση αυτή η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθούν 1) η 89/1983 άδεια ανεγέρσεως οικοδομής της Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου Ναυπάκτου και 2) η ΤΥ/769/1984 πράξη αναθεωρήσεως της υπ' αριθμόν 89/1983 οικοδομικής αδείας του Τμήματος εκδόσεως οικοδομικών αδειών του Δήμου Ναυπάκτου.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του εισηγητή, Παρέδρου Μ. Βροντάκη.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο της αιτούσης ο οποίος ανάπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, του πληρεξουσίου του παρεμβαίνοντας και του αντιπροσώπου του Υπουργού, που ζήτησαν την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση, το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφτηκε κατά τον νόμο

 

Επειδή δια της υπό κρίσιν αιτήσεως, δια την οποίαν κατεβλήθησαν τα νόμιμα τέλη και το παράβολο (1986418 και 1986419/1984 τριπλότυπα εισπράξεως τον Ταμείου Δικαστικών Εισπράξεων Αθηνών, 1036831 και 649872/1984 γραμμάτια παραβόλου), ζητείται η ακύρωσις της υπ' αριθμόν 769/1984 πράξεως αναθεωρήσεως της υπ' αριθμόν 89/1983 οικοδομικής αδείας του Τμήματος εκδόσεως οικοδομικών αδειών του Δήμου Ναυπάκτου δια της οποίας επετράπη εις τον Απόστολο Χατζηνικολάου η ανέγερση τριωρόφου οικοδομής εις ακίνητο, γειτονικό προς ιδιοκτησία της αιτούσης, επί της οδού Ποσειδώνος εις την Συνοικίαν Αφροδίτης Ναυπάκτου.

 

Επειδή εις την δίκην παραδεκτώς παρεμβαίνει, προς διατήρηση της ισχύος της προσβαλλομένης πράξεως ο Απόστολος Χατζηνικολάου.

 

Επειδή στο άρθρο 42 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος περί σχεδίων πόλεων, κωμών και συνοικισμών του Κράτους και οικοδομής αυτών (ΦΕΚ 228/Α/1923) ορίζεται ότι:

 

{1. Προ πάσης ανεγέρσεως οιασδήποτε οικοδομής και εν γένει εκτελέσεως οιωνδήποτε εγκαταστάσεων κατά τις υπό των άρθρων 13, 14 και 17 προβλεπόμενες περιπτώσεις απαιτείται τακτοποίησις του εφ' ου θα εκτελεστούν τα έργα οικοπέδου.

 

2. Η τακτοποίησις των οικοπέδων ενεργείται μεταβαλλομένων εν ανάγκη αυτών κατά την θέσιν, το χρήμα και το μέγεθος, ούτως ώστε έκαστον τούτων ν' αποκτήσει διάταξη ανταποκρινόμενη πληρέστερο εις τις ανάγκες και τον σκοπόν της χρησιμοποιήσεως αυτού τε και του συνόλου των στη αυτή πόλη, κώμη κ.λ.π. ή απλώς των εν τη αυτή περιοχή κειμένων και υπό κοινών διατάξεων διεπόμενων οικοδομήσιμων οικοπέδων. Κατά την τακτοποίηση ταύτη αποκλείεται οιαδήποτε μεταβολή των υπό οικοδομών καταλαμβανόμενων τμημάτων των τακτοποιητέων οικοπέδων...

 

Κατά τα άρθρα 43 - 45 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος, ως αντικαταστάθηκαν δια του άρθρου 4 του από 27-02-1926 νομοθετικού διατάγματος περί τροποποιήσεως των περί σχεδίου πόλεως Θεσσαλονίκης διατάξεων (ΦΕΚ 80/Α/1926) του οποίου η ισχύς επεκτάθηκε εις όλες τις πόλεις και κώμες του Κράτους δια του από 18-03-1926 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 99/Α/1926):

 

{1. ...

 

5. Οικόπεδα αποκλειόμενα πανταχόθεν από των οδών του εγκεκριμένου σχεδίου και μη δυνάμενα δια τακτοποίησης να αποκτήσουν το απαιτούμενο πρόσωπο επ αυτών, δύνανται να θεωρούνται οικοδομήσιμα υπό ορισμένες προϋποθέσεις και ειδικούς όρους ως προς την ανέγερση επ αυτών κτιρίων που κανονίζονται με απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνίας (ήδη του οικείου Νομάρχου)

 

6. ...}

 

Εξάλλου, κατά το άρθρο 78 του νομοθετικού διατάγματος 8/1973 Περί Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (ΦΕΚ 124/Α/1973) του οποίου η παράγραφος 2 αντικαταστάθηκε δια του άρθρου 1 παράγραφος 48 του νομοθετικού διατάγματος 205/1974 (ΦΕΚ 363/Α/1974):

 

{1. Εκτός των ισχυόντων ελαχίστων ορίων διαστάσεων και εμβαδού, κατά τον κανόνα ή την παρέκκλιση, το οικόπεδον πρέπει να έχει την κατάλληλη μορφήν δια την όσον το δυνατόν πληρέστερη δομική εκμετάλλευση, ήτοι σχήμα εν γένει κατά το δυνατόν ορθογώνιο, πλευράς όσον το δυνατόν ευθύγραμμες και σαφώς διακρινόμενες εις πλάγια και οπίσθια όρια, γωνίας, που προσεγγίζουν κατά το δυνατόν την ορθή, ιδίως μεταξύ προσώπου και πλαγίων ορίων.

 

Οικόπεδον στερούμενο της ως άνω καταλλήλου μορφής τακτοποιείται μετά των παρακειμένων, δι' ανταλλαγής εκτάσεων, της τακτοποιήσεως δυναμένης αναλόγως των εκάστοτε συνθηκών και αναγκών να έχει περιορισμένη ή γενικότερη έκταση.

 

Δια της τακτοποιήσεως ταύτης δεν επιτρέπεται οικόπεδα οικοδομήσιμα να καθίστανται μη οικοδομήσιμα.

 

2. Δεν επιτρέπεται η δόμησις και επί αρτίου έτι οικοπέδου όταν εξ οιουδήποτε λόγου απαιτείται τακτοποίηση αυτού ή των ομόρων αυτού οικοπέδων εάν κατά την κρίσιν της Αρχής εκ της δομήσεως πρόκειται να παρεμποδισθεί ή δυσχερανθεί οπωσδήποτε η τακτοποίησις αυτή.

 

3. ...}

 

Εκ των διατάξεων τούτων προκύπτει ότι, προ της εκδόσεως αδείας οικοδομής δια την έναρξη οικοδομικών εργασιών επί τινός οικοπέδου, απαιτείται ειδική και εμπεριστατωμένη εκ μέρους της Διοικήσεως έρευνα παρά το οικοδομήσιμου, την αρτιότητα και την όσον ένεστι καταλληλότητα από πλευράς γωνιών, σχήματος κ.λ.π. ου μόνου αυτού του οικοπέδου εις το οποίον αφορά η υπό έκδοση άδεια, αλλά και πάντων των ομόρων αυτού οικοπέδων, ούτως ώστε όλες οι τυχόν αναφυόμενες ανάγκες τακτοποιήσεων να διαπιστώνονται και κατά το δυνατόν να ενεργούνται προ της ανεγέρσεως νέων οικοδομών, απαιτουμένης επί του σημείου τούτου ειδικώς και εμπεριστατωμένα αιτιολογημένης πράξεως της Διοικήσεως, εξ ης να προκύπτει η τε διαπίστωσης της πραγματικής καταστάσεως και η διενέργεια των ως άνω τακτοποιήσεων, ή άλλως οι λόγοι δια τους οποίους οι τυχόν αναγκαίες τακτοποιήσεις είναι νόμω ή εν τοις πράγμασι ανέφικτες. (ΣτΕ 584/1970, 3235/1978, 2184/1980, 2083/1981).

 

Επειδή δια της υπό κρίση αιτήσεως προβάλλεται ότι προ της εκδόσεως της προσβαλλομένης οικοδομικής αδείας, δεν ερευνήθηκε, ως απαιτείτο υπό του νόμου, η δυνατότητα τακτοποίησης του οικοπέδου της αιτούσης, ως στερουμένου προσόψεως επί εγκεκριμένης οδού. Επ' αυτού εκτίθεται εις το υπ' αριθμόν ΤΥ/1193/1983 έγγραφο της Τεχνικής Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου Ναυπάκτου εις το οποίον αναφέρεται και το μεταγενέστερο υπ' αριθμόν ΤΥ/835/1984 έγγραφον της Υπηρεσίας ταύτης προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, δια των οποίων διατυπώνονται οι απόψεις της Διοικήσεως επί της επιδίκου υποθέσεως, ότι:

 

{κατά τη κρίση της Υπηρεσίας μας και της Διεύθυνσης Οικισμού Πατρών (αριθμός εγγράφου 580/1983) η τακτοποίηση της ιδιοκτησίας Λάμπου με την ιδιοκτησία Απόστολου Χατζηνικολάου είναι αδύνατη, γιατί σε περίπτωση μεταβολής των ορίων του κατ' εξαίρεση οικοδομήσιμου οικοπέδου Χατζηνικολάου, σύμφωνα με το άρθρο 25 του νόμου 1337/1983 θα έχανε το ευεργέτημα της κατ' εξαίρεση οικοδόμησης και θα καθίστατο μη οικοδομήσιμο...}

 

Αλλά το υπ' αριθμόν 580/1983 έγγραφον της Διευθύνσεως Οικισμού Πατρών αναφέρει περί της ιδιοκτησίας της αιτούσης ότι:

 

{εάν δεν προέρχεται από υπαίτια κατάτμηση και δεν είναι δυνατή η τακτοποίησή της με κάποια από τις όμοιες άρτιες ιδιοκτησίες, μπορεί με απόφαση του Νομάρχη να χαρακτηρισθεί σαν οικοδομήσιμη, σύμφωνα με το ενοποιημένο άρθρο 43, 44, 45 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος χωρίς να αντιμετωπίζει συγκεκριμένη την ανάγκην και την δυνατότητα τακτοποιήσεως του ακινήτου τούτου με το ακίνητο του παρεμβαίνοντος ενώ περαιτέρω δεν προσδιορίζεται εις τα ανωτέρω έγγραφα της Τεχνικής Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου Ναυπάκτου προς το Συμβούλιο της Επικρατείας συγκεκριμένο έγγραφο της υπηρεσίας αυτής, διαλαμβάνον αιτιολογημένως τοιαύτη κρίση.

 

Η δ' επί του θέματος τούτου έλλειψη τοιαύτης αιτιολογημένης κρίσεως της Διοικήσεως δεν δύναται ν' αναπληρωθεί δια των εκτιθεμένων εις τα μνησθέντα πληροφοριακά έγγραφα της ανωτέρω υπηρεσίας προς το Συμβούλιο της Επικρατείας. Επειδή, η προσβαλλόμενη πράξις τυγχάνει ακυρωτέα ως αναιτιολόγητος από της προδιαληφθείσης απόψεως, κατά το βασίμως προβαλλόμενο λόγο ακυρώσεως, παρελκούσης εντεύθεν ως αλυσιτελώς της έρευνας των λοιπών λόγων ακυρώσεως.

 

Επειδή, κατά ταύτα, δέον όπως γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση και απορριφθεί η ασκηθείσα παρέμβαση, η δ' υπόθεση αναπεμφθεί στην Τεχνική Πολεοδομική Υπηρεσία του Δήμου Ναυπάκτου προς νόμιμη κρίση.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την υπό κρίση αίτηση

 

Ακυρώνει την υπ' αριθμόν ΤΥ/769/1984 πράξη αναθεωρήσεως της υπ' αριθμόν 89/1983 οικοδομικής αδείας του Τμήματος εκδόσεως οικοδομικών αδειών του Δήμου Ναυπάκτου.

 

Απορρίπτει την ασκηθείσα παρέμβαση

 

Αναπέμπει την υπόθεση εις την Διοίκηση προς νέα νόμιμη κρίση, κατά τα εκτιθέμενα εις το αιτιολογικό.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου και

 

Επιβάλλει εις το Δημόσιο δραχμές 7.000 και εις τον παρεμβαίνοντα δραχμές 7.000, δια την δικαστική δαπάνη της αιτούσης,

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 13-05-1985 και η απόφαση δημοσιεύτηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 11-06-1985.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.