Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Αριθμός 2436/2008
Το Συμβούλιο της Επικρατείας
Τμήμα Ε
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 10-10-2007, με την εξής σύνθεση: Κ. Μενουδάκος, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Ε' Τμήματος, Αγγελική Θεοφιλοπούλου, Ιωάννης Μαντζουράνης, Σύμβουλοι, Όλγα Παπαδοπούλου, Χρήστος Λιάκουρας, Πάρεδροι. Γραμματέας η Ειρήνη Βαϊδάνη.
Για να δικάσει την από 19-01-2006 αίτηση:
του __________, ο οποίος παρέστη με τους δικηγόρους: 1) Κωνσταντίνο Χρυσόγονο (Αριθμός Μητρώου 2387) και 2) Λ. Γεωργακόπουλο (Αριθμός Μητρώου 25632), που τους διόρισε με πληρεξούσιο,
κατά των: 1) Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και 2) Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, οι οποίοι παρέστησαν με τον Κωνσταντίνο Βαρδακαστάνη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους,
και κατά των παρεμβαινόντων: 1) __________ και 2) __________, οι οποίοι παρέστησαν με τον δικηγόρο Παντελή Τάντση (Αριθμός Μητρώου 880 Θεσσαλονίκης), που τον διόρισαν με πληρεξούσιο.
Με την αίτηση αυτή ο αιτών επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 663/2005 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με την οποία ανακλήθηκε η υπ' αριθμόν 5132/2004 απόφαση του ιδίου και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.
Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της Εισηγήτριας, Παρέδρου Όλγας Παπαδοπούλου.
Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τους πληρεξούσιους του αιτούντος, οι οποίοι ανέπτυξαν και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησαν να γίνει δεκτή η αίτηση, τον πληρεξούσιο των παρεμβαινόντων και τον αντιπρόσωπο των Υπουργών, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.
Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε κατά το Νόμο
1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αιτήσεως καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (1435950/2006 και 2667330/2006 έντυπα γραμμάτια παραβόλου).
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, η οποία κατατέθηκε στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης και παραπέμφθηκε, λόγω αρμοδιότητας, στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ' αριθμόν 2/2006 σε συμβούλιο απόφαση του ανωτέρω δικαστηρίου, ζητείται η ακύρωση της 663/2005 αποφάσεως του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Με την απόφαση αυτή ανακλήθηκε η 5132/2.7.2004 απόφαση του ιδίου οργάνου, με την οποία είχε εγκριθεί η κατασκευή νέας ράμπας ανέλκυσης και καθέλκυσης μικρών σκαφών αναψυχής στο camping __________, ιδιοκτησίας του αιτούντος στα Νέα Ρόδα του Δήμου Σταγείρων - Ακάνθου Νομού Χαλκιδικής.
3. Επειδή, ο αιτών, με πρόδηλο έννομο συμφέρον, εμπροθέσμως και εν γένει παραδεκτώς ασκεί την κρινόμενη αίτηση.
4. Επειδή, παραδεκτώς παρεμβαίνουν στη δίκη, υπέρ του κύρους της προσβαλλομένης πράξεως, οι __________, οι οποίοι φέρονται ως συγκύριοι ακινήτου στην επίδικη περιοχή και με καταγγελίες και αιτήσεις τους στη Διοίκηση είχαν επιδιώξει την έκδοση της προσβαλλομένης πράξεως.
5. Επειδή, στο άρθρο 6 παράγραφος 22 του νόμου 2160/1993 (ΦΕΚ 118/Α/1993), όπως η διάταξη αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 27 παράγραφος 4 του νόμου 2636/1998 (ΦΕΚ 198/Α/1998), ορίζονται τα εξής:
{Με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση φορέων του δημοσίου ή / και του ιδιωτικού τομέα, φυσικών ή νομικών προσώπων, επιτρέπεται να δημιουργούνται σε κάθε παραθαλάσσιο οικισμό δήμου ή κοινότητας μέχρι μία ράμπα πρόσβασης μικρών σκαφών στη θάλασσα. Για τη δημιουργία αυτών απαιτείται έγκριση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας, η οποία χορηγείται ύστερα από σχετική αίτηση που συνοδεύεται απαραίτητα από τοπογραφικό διάγραμμα στο οποίο απεικονίζεται η ράμπα. Η έγκριση παρέχεται, ύστερα από γνώμη της οικείας Λιμενικής Αρχής, το αργότερο μέσα σε 2 μήνες από την ημερομηνία υποβολής αυτής της αίτησης, μετά δε την παρέλευση άπρακτης της προθεσμίας αυτής, η έγκριση θεωρείται ότι έχει παρασχεθεί αυτοδικαίως. Οι ράμπες, μετά την κατασκευή τους αποτελούν κοινόχρηστες εγκαταστάσεις και η αρμοδιότητα της συντήρησής τους ανήκει στον οικείο δήμο ή κοινότητα. Η ρύθμιση της παρούσας παραγράφου δεν έχει εφαρμογή στις παραμεθόριες περιοχές.}
6. Επειδή, ανεξαρτήτως των λοιπών προϋποθέσεων που τυχόν απαιτούνται δυνάμει της νομοθεσίας περί προστασίας του αιγιαλού και της παραλίας, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων του νόμου 2160/1993, η κατασκευή «ράμπας πρόσβασης μικρών σκαφών στη θάλασσα» επιτρέπεται μόνο σε οικισμούς και μάλιστα, μόνο μίας σε κάθε οικισμό, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του οικισμού. Κατά συνέπεια, δεν δύναται, πάντως, να εγκριθεί κατασκευή της κατά τα προαναφερόμενα ράμπας πρόσβασης στη θάλασσα σε εκτός σχεδίου περιοχές, οι οποίες δεν εμπίπτουν εντός των ορίων οικισμών είτε προϋφιστάμενων του 1923 είτε μεταγενεστέρων, με πληθυσμό μέχρι 2.000 κατοίκους, οι οποίοι έχουν νομίμως οριοθετηθεί (βλέπε σχετικώς άρθρα 79 και επόμενα και 99 και επόμενα του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του από 14-07-1999 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 580/Δ/1999)).
7. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: Μετά από καταγγελίες των παρεμβαινόντων, διαπιστώθηκε από την Κτηματική Υπηρεσία Νομού Χαλκιδικής και το Λιμεναρχείο Ιερισσού ότι ο αιτών είχε κατασκευάσει χωρίς άδεια, εντός του χώρου του αιγιαλού, (α) τσιμεντένιο διάδρομο (ράμπα), μήκους 31,15 m, και πλάτους 2,55 m, επί του οποίου τοποθέτησε σιδηροτροχιές, συνολικού εμβαδού 77,80 m2, (β) ξύλινο υπόστεγο, συνολικού εμβαδού 28,00 m2, και (γ) αμμοκράτη από πέτρες, εμβαδού 7,20 m2 (βλέπε την από 15-11-2000 έκθεση αυτοψίας της Κτηματικής Υπηρεσίας, με το διάγραμμα που τη συνοδεύει, και το από 02-11-2000 έγγραφο του Λιμεναρχείου Ιερισσού). Για τις κατασκευές αυτές εκδόθηκε το 109/15-01-2001 πρωτόκολλο κατεδαφίσεως του Προϊσταμένου της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας, δυνάμει των διατάξεων του αναγκαστικού νόμου 2344/1940. Με την από 13-06-2001 αίτησή του προς την Κτηματική Υπηρεσία, ο αιτών ζήτησε τη χορήγηση αδείας για τις προαναφερθείσες κατασκευές. Εν σχέσει προς το αίτημα αυτό, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με το 4565(1813)/2001 έγγραφό της εξέφρασε την άποψη ότι:
{εφόσον η ράμπα ... είναι η μοναδική στο συγκεκριμένο οικισμό του Δήμου Σταγείρων - Ακάνθου και εξυπηρετεί τον σκοπό που περιγράφεται στον υποβληθέντα φάκελο, απαιτείται για την κατασκευή της η έγκριση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας}
και ότι προϋπόθεση για τη χορήγηση της εγκρίσεως αυτής είναι απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ... θετική γνωμοδότηση της οικείας Λιμενικής Αρχής (και) απόφαση παραχώρησης αιγιαλού και θαλάσσιου χώρου. Για το ίδιο αίτημα, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού γνώρισε στην Κτηματική Υπηρεσία ότι:
{δεν δύναται να εκφράσει εκ των υστέρων απόψεις για έργο το οποίο έχει ήδη κατασκευασθεί εντός ζώνης του αιγιαλού και εντός της θαλάσσης χωρίς να έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη από τις κείμενες διατάξεις διαδικασία (καθόσον) από την ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπεται η δυνατότητα νομιμοποιήσεως παρόμοιας φύσεως έργων} (βλέπε το 542/1057/01/2001 έγγραφο του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού). Ενόψει της αρνητικής τοποθετήσεως του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, δεν εκδόθηκε από την Κτηματική Υπηρεσία απόφαση παραχωρήσεως για την εκτέλεση του έργου. Με την από 13-03-2002 αίτησή του, ο αιτών ζήτησε από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας έγκριση κατασκευής της ράμπας, κατ' επίκληση της παραγράφου 22 του άρθρου 6 του νόμου 2160/1993, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 27 παράγραφος 4 του νόμου 2636/1998.
Επί του αιτήματος αυτού η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία εξέφρασε την άποψη ότι η περιοχή στην οποία κατασκευάσθηκε η ράμπα δεν θεωρείται παραθαλάσσιος οικισμός και, συνεπώς, δεν ισχύουν οι προαναφερθείσες διατάξεις του νόμου 2160/1993, καθώς και ότι δεν είναι δυνατή η έκδοση αποφάσεως για την παραχώρηση της απλής χρήσεως του αιγιαλού, διότι το επίδικο έργο εξυπηρετεί αποκλειστικά τον συγκεκριμένο ιδιώτη (βλέπε σχετικώς το 2486/2003 έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Χαλκιδικής). Με νεώτερο έγγραφό της, η αυτή Κτηματική Υπηρεσία συμφώνησε τελικά με την κατασκευή ράμπας μπροστά στην ιδιοκτησία του αιτούντος (βλέπε το 1749/2004 έγγραφο της Υπηρεσίας αυτής προς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας).
Ακολούθως, ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας, με την 5132/2004 απόφασή του, εκδοθείσα κατ' επίκληση των ανωτέρω διατάξεων της παραγράφου 22 του άρθρου 6 του νόμου 2160/1993, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 27 παράγραφος 4 του νόμου 2636/1998, ενέκρινε την κατασκευή νέας ράμπας ανέλκυσης και καθέλκυσης μικρών σκαφών αναψυχής στο camping __________, ιδιοκτησίας (του αιτούντος) στα Νέα Ρόδα του Δήμου Σταγείρων - Ακάνθου Νομού Χαλκιδικής. Όπως αναφέρεται στην απόφαση αυτή, η ράμπα έχει μήκος 33,00 m και πλάτος 2,55 m, είναι κοινόχρηστη εγκατάσταση και η αρμοδιότητα συντήρησής της ανήκει (στον Δήμο). Ο πρώτος από τους παρεμβαίνοντες με τις από 13-07-2004 και 20-09-2004 αιτήσεις του ζήτησε την ανάκληση της ανωτέρω αποφάσεως του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, ισχυριζόμενος ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου διότι δεν υπάρχει στην επίδικη περιοχή παραθαλάσσιος οικισμός. Ο αυτός παρεμβαίνων προσέφυγε και στο Συνήγορο του Πολίτη, η Αρχή δε αυτή με έγγραφά της προς τις αρμόδιες υπηρεσίες επεσήμανε ότι προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειας κατασκευής ράμπας, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 27 παράγραφος 4 του νόμου 2636/1998, είναι η ύπαρξη οικισμού κατά την έννοια της πολεοδομικής νομοθεσίας (βλέπε σχετικώς τα από 05-10-2004, 14-02-2005 και 04-05-2005 έγγραφα του Συνήγορου του Πολίτη). Στη συνέχεια οι παρεμβαίνοντες, με την από 15-07-2005 αίτησή τους, ζήτησαν και πάλι από την Περιφέρεια να εξετάσει εάν στην επίδικη θέση υπάρχει οικισμός.
Τελικώς, με την προσβαλλόμενη απόφασή του ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας ανακάλεσε την προαναφερθείσα 5132/2004 απόφασή του, με την αιτιολογία ότι δεν προκύπτει ύπαρξη οικισμού με οποιοδήποτε νομικό καθεστώς και ότι, κατά την έκδοση της ανακαλούμενης αποφάσεως, εκ πλάνης είχε θεωρηθεί το 4565(1813)/2001 έγγραφο της Διευθύνσεως Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ως σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας αυτής (βλέπε σχετικώς και τα 4838/2005, 5958/2005 και 10071/2005 έγγραφα της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας της οικείας Περιφέρειας). Εξ άλλου, όπως βεβαιώνεται στο 151/2620/04/2004 έγγραφο του Τμήματος Πολεοδομικών Εφαρμογών Αρναίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως Χαλκιδικής, η επίδικη θέση Τζάφα Κομίτσας ευρίσκεται στην εκτός σχεδίου περιοχή των Νέων Ρόδων Χαλκιδικής και οι πλησιέστεροι οικισμοί είναι αυτοί των Νέων Ρόδων και της Ουρανούπολης.
8. Επειδή, εν προκειμένω, εφόσον, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου και βεβαιώνει η αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, η επίδικη θέση δεν ευρίσκεται σε περιοχή εντός σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού, είτε προϋφιστάμενου του 1923 είτε μεταγενεστέρου με πληθυσμό μέχρι 2.000 κατοίκους, ο οποίος έχει νομίμως οριοθετηθεί, νομίμως, σύμφωνα με όσα εκτίθενται στη σκέψη 6, ανακλήθηκε με την προσβαλλόμενη πράξη, κατ' επίκληση του γεγονότος ότι η θέση της επίμαχης κατασκευής δεν ευρίσκεται εντός οικισμού, η χορηγηθείσα στον αιτούντα έγκριση κατασκευής ράμπας ανέλκυσης και καθέλκυσης μικρών σκαφών αναψυχής, είναι δε απορριπτέος, ως αβάσιμος, ο περί του αντιθέτου προβαλλόμενος λόγος ακυρώσεως. Περαιτέρω δε, εφόσον η ανάκληση εχώρησε λόγω μη συνδρομής αντικειμενικής προϋποθέσεως του νόμου και δη εντός βραχέος χρονικού διαστήματος, δεν ήταν εν προκειμένω αναγκαία η κλήση του αιτούντος προς ακρόαση και είναι απορριπτέος ο λόγος ακυρώσεως περί παραβάσεως του άρθρου 20 παράγραφος 2 του Συντάγματος και του άρθρου 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.
9. Επειδή, συνεπώς, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί και να γίνει δεκτή η ασκηθείσα παρέμβαση.
Δια ταύτα
Απορρίπτει την αίτηση.
Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.
Δέχεται την παρέμβαση.
Επιβάλλει στον αιτούντα τη δικαστική δαπάνη του Δημοσίου, που ανέρχεται σε 460 € και τη δικαστική δαπάνη των παρεμβαινόντων, που ανέρχεται σε 640 €.
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 19-10-2007
Ο Πρόεδρος του Ε' Τμήματος
Η Γραμματέας
και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 17-05-2008.
Η Προεδρεύουσα Σύμβουλος
Η Γραμματέας