Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 3879/08

ΣτΕ 3879/2008


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 3879/2008

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 07-12-2005, με την εξής σύνθεση: Κ. Μενουδάκος, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Ε' Τμήματος, Αγγελική Θεοφιλοπούλου, Μ. - Ελ. Κωνσταντινίδου, Σύμβουλοι, Μ. Τριπολιτσιώτη, Δ. Βασιλειάδης, Πάρεδροι. Γραμματέας η Α. Σγουρέλλη.

 

Για να δικάσει την από 30-04-2003 αίτηση:

 

των: α) __________ και β) __________, το γένος __________, κατοίκων Φάρου Αυλίδας νομού Ευβοίας, οι οποίοι παρέστησαν με την δικηγόρο Μαρία Θεοφάνους (αριθμός μητρώου 2294 Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιώς), που την διόρισαν με πληρεξούσιο,

 

κατά του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο οποίος παρέστη με τον Κωνσταντίνο Βαρδακαστάνη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 2247/2003 απόφαση της Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 196/Δ/2003) και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της Εισηγήτριας, Παρέδρου Μ. Τριπολιτσιώτη.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε την πληρεξουσία των αιτούντων, η οποία ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και τον αντιπρόσωπο του Υπουργού, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, για την άσκηση της οποίας έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (780565, 920699/2003 ειδικά γραμμάτια παραβόλου), ζητείται η ακύρωση της 2247/20.1.2003 απόφασης της Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Έγκριση πολεοδομικής μελέτης δεύτερης κατοικίας τμήματος της περιοχής Φάρου και Παραλίας του δήμου Αυλίδας (νομού Ευβοίας) και τμημάτων των οικισμών Φάρος και Παραλία Αυλίδος του ίδιου ως άνω δήμου (ΦΕΚ 196/Δ/2003).

 

2. Επειδή, η ανωτέρω ευρείας κλίμακας πολεοδομική ρύθμιση προσβάλλεται εμπροθέσμως με την κρινόμενη αίτηση, η οποία έχει κατατεθεί στις 05-05-2003, δηλαδή την 61η ημέρα από τη δημοσίευση της προσβαλλόμενης πράξης, δεδομένου ότι η 60η ημέρα ήταν Κυριακή.

 

3. Επειδή, η αίτηση ασκείται με έννομο συμφέρον, δεδομένου ότι οι αιτούντες φέρονται ως κύριοι ακινήτου που εμπίπτει στην πολεοδομούμενη με την προσβαλλόμενη πράξη περιοχή και του οποίου τμήμα ρυμοτομείται αφενός για τη δημιουργία δρόμων και αφετέρου καθορίζεται ως χώρος ανέγερσης κοινωφελών κτιρίων.

 

4. Επειδή, με το άρθρο 1 της προσβαλλόμενης απόφασης εγκρίνεται:

 

α) το πολεοδομικό σχέδιο περιοχής που βρίσκεται μέσα στα όρια των οικισμών Φάρου και Παραλίας Αυλίδας του δήμου Αυλίδας του νομού Ευβοίας, με τον καθορισμό οικοδομήσιμων χώρων, οδών, πεζοδρόμων, χώρου πλατείας και χώρου νηπιαγωγείου,

 

β) το πολεοδομικό σχέδιο της παραλιακής περιοχής του δήμου Αυλίδας (τέως κοινότητες Φάρου και Παραλίας Αυλίδας του νομού Ευβοίας), της οποίας η χρήση για δεύτερη κατοικία έχει καθορισθεί με το από 18-08-1988 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 671/Δ/1988) το δε Σχέδιο Ανάπτυξης έχει εγκριθεί με την 73650/3357/1996 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 461/Β/1996), με τον καθορισμό οικοδομήσιμων χώρων, οδών, πεζοδρόμων, κοινόχρηστων χώρων, χώρων πρασίνου, παιδικής χαράς, πλατείας, αθλητικών, στάθμευσης αυτοκινήτων, χώρου νηπιαγωγείου, δημοτικού σχολείου και ποδηλατοδρόμου.

 

Περαιτέρω, με τα άρθρα 2 και επόμενα εγκρίνεται ο πολεοδομικός κανονισμός των παραπάνω περιοχών, με τον καθορισμό χρήσεων γης, την επιβολή προκηπίου και τον καθορισμό των ελάχιστων ορίων εμβαδού, προσώπου και λοιπών όρων και περιορισμών δόμησης των οικοπέδων κατά τομείς Ι, ΙΙ και ΙΙΙ.

 

Εξ άλλου, με το από 18-08-1988 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 671/Δ/1988) καθορίσθηκαν ζώνη οικιστικού ελέγχου, κατώτατο όριο κατάτμησης και λοιποί όροι και περιορισμοί δόμησης στην εκτός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προ του έτους 1923 περιοχή των κοινοτήτων Βαθέος Αυλίδος, Καλοχωρίου - Παντειχίου, Παραλίας Αυλίδος και Φάρου του νομού Ευβοίας. Με το προεδρικό αυτό διάταγμα τμήμα της περιοχής την οποία αφορά η προσβαλλόμενη πράξη χαρακτηρίσθηκε ως περιοχή δεύτερης κατοικίας και στη συνέχεια, με την 73650/3357/1996 απόφαση της Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 461/Β/1996) εγκρίθηκε Σχέδιο Ανάπτυξης (ΣΧΑΠ) της παραπάνω περιοχής δεύτερης κατοικίας.

 

Όπως προκύπτει δε από τα στοιχεία του φακέλου (βλέπε την από 04-10-1999 εισήγηση της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού προς το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος και το από Μαρτίου 1998 τοπογραφικό διάγραμμα της μελέτης), η μείζων περιοχή την οποία αφορά η προσβαλλόμενη πράξη έχει έκταση 853.836,42 m2 και σε αυτήν έχουν διαμορφωθεί δύο πολεοδομικές ενότητες, η μία προς Βορρά, μέχρι το οινοποιείο Μαλαματίνα, στην ακτίνα επιρροής του οικισμού Φάρου (ενότητα ΙΙ), και η άλλη προς Νότο, στις ακτίνες επιρροής των οικισμών Φάρου και Παραλίας Αυλίδας (ενότητα Ι). Οι αιτούντες φέρονται ως κύριοι ακινήτου με εμβαδόν 7.046 m2, που εντάσσεται στην πολεοδομική ενότητα ΙΙ και, συγκεκριμένα, βρίσκεται στη θέση Φανάρι ή Κανόνια του Δημοτικού Διαμερίσματος Φάρου Αυλίδας και στα οικοδομικά τετράγωνα 157, 159, 160 και 161. Στο ακίνητο αυτό έχει ανεγερθεί συγκρότημα ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων. Με την κρινόμενη αίτηση προβάλλεται ότι με την προσβαλλόμενη πολεοδομική μελέτη προβλέπεται η δημιουργία στην ιδιοκτησία τους δρόμων καθώς και του συνόλου των κοινόχρηστων χώρων της γειτονιάς, και, συγκεκριμένα, δύο χώρων στάθμευσης στα οικοδομικά τετράγωνα 159 και 160 και μιας παιδικής χαράς στο οικοδομικό τετράγωνο 161, με αποτέλεσμα το ρυμοτομούμενο τμήμα της ιδιοκτησίας τους να έχει συνολικά εμβαδόν 2.492,94 m2, ενώ σε ευρύτερη ολική έκταση 100.000 m2 δεν προβλέπεται άλλος σημαντικός κοινόχρηστος χώρος.

 

5. Επειδή, όπως έχει κριθεί, η έγκριση ή τροποποίηση των πολεοδομικών σχεδίων οποιασδήποτε κλίμακας και η θέσπιση, με ρυθμίσεις κανονιστικού χαρακτήρα, πάσης φύσεως όρων δομήσεως, δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε ειδικότερο θέμα, κατά την έννοια του άρθρου 43 παράγραφος 2 του Συντάγματος, αλλά ούτε και θέμα τοπικού ενδιαφέροντος ή τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα. Συνεπώς, οι ρυθμίσεις αυτές θεσπίζονται επιτρεπτώς κατά το Σύνταγμα μόνο με την έκδοση προεδρικού διατάγματος. Ο κανόνας, εξ άλλου, αυτός αφορά τόσο τις ρυθμίσεις με αμιγώς κανονιστικό ή με μικτό χαρακτήρα, όσο και τις ατομικές πράξεις, διότι, κατά το Σύνταγμα, ο πολεοδομικός σχεδιασμός συνδέει αρρήκτως αυτές τις κατηγορίες πράξεων. Οι αρμοδιότητες, όμως, εφαρμογής των πολεοδομικών σχεδίων και οι συναφείς εκτελεστικές αρμοδιότητες επιτρεπτώς ανατίθενται σε άλλα, πλην του Προέδρου της Δημοκρατίας, όργανα, προς την αρμοδιότητα δε εφαρμογής των πολεοδομικών σχεδίων εξομοιώνεται, από την άποψη αυτή, και η όλως εντετοπισμένη τροποποίησή τους, που μπορεί ομοίως να επιχειρείται με πράξη διάφορη του διατάγματος, δεδομένου ότι η τροποποίηση αυτή δεν εμπεριέχει γενικό πολεοδομικό σχεδιασμό, αλλά διενεργείται εντός του πλαισίου ευρύτερου σχεδιασμού, που έχει ήδη χωρήσει από τα προς τούτο αρμόδια, κατά το Σύνταγμα και το νόμο, όργανα (βλέπε ΣτΕ 3661/2005 Ολομέλεια).

 

6. Επειδή, η πολεοδομική ρύθμιση την οποία αφορά η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, συνιστάμενη στην έγκριση του πολεοδομικού σχεδίου των παραπάνω περιοχών δεύτερης και πρώτης κατοικίας, δεν είναι εντετοπισμένη. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με όσα εκτίθενται στην προηγούμενη σκέψη, επιβαλλόταν η θέσπισή της με προεδρικό διάταγμα και, συνεπώς, η προσβαλλόμενη πράξη είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα για τον αυτεπαγγέλτως εξεταζόμενο λόγο ότι εκδόθηκε από αναρμόδιο όργανο. Δεδομένου δε ότι η πολεοδομική ενότητα αποτελεί τη βάση για την πολεοδομική οργάνωση του οικισμού (βλέπε άρθρα 37 παράγραφος 3, 38 παράγραφος 3, 43 και 44 παράγραφος 4 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (ΦΕΚ 580/Δ/1999), και, κατ' ακολουθίαν, σε στενή αλληλεξάρτηση βρίσκονται οι πολεοδομικές ρυθμίσεις που θεσπίζονται με την πολεοδομική μελέτη για κάθε πολεοδομική ενότητα και κατατείνουν στη διαμόρφωση ενιαίου πολεοδομικού σχεδιασμού, η προσβαλλόμενη πράξη πρέπει να ακυρωθεί κατά το μέρος που αφορά στην πολεοδομική ενότητα ΙΙ, στην οποία βρίσκεται το ακίνητο των αιτούντων, προκειμένου ο σχεδιασμός της πολεοδομικής αυτής ενότητας να γίνει ενιαία μετά την ακύρωση, με την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας (ΣτΕ 3431/2006 επταμελές, 2968/2006, 2312/2006, 2672/2007).

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την αίτηση.

 

Ακυρώνει την 2247/2003 απόφαση της Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Σχέσεων (ΦΕΚ 196/Δ/2003), κατά το μέρος της που αφορά την προαναφερόμενη πολεοδομική ενότητα ΙΙ.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει σε βάρος του Δημοσίου τη δικαστική δαπάνη των αιτούντων που ανέρχεται σε 920 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 14-02-2006 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 29-12-2008.

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.