Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Απόφαση 28-07-2016: Προδιαγραφές εκπόνησης μελετών για τον καθορισμό Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή δόμησης του άρθρου 4 του νόμου 3044/2002, (ΦΕΚ 2435/Β/2016), 05-08-2016.
Ο Υπουργός και ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 6 του νόμου 3044/2002 Μεταφορά συντελεστή δόμησης και ρυθμίσεις άλλων θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 197/Α/2002).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του προεδρικού διατάγματος 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α/2005).
3. Την Υ31/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ιωάννη Τσιρώνη (ΦΕΚ 2183/Β/2015).
4. Το γεγονός ότι από τις κανονιστικές διατάξεις αυτού του διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Α. Για τον καθορισμό Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης (ΖΥΣ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του νόμου 3044/2002, ορίζονται οι κατωτέρω τεχνικές προδιαγραφές εκπόνησης των σχετικών μελετών, για την πιλοτική εφαρμογή τους στην Περιφέρεια Αττικής.
1. Δομή Μελέτης - Παρουσίαση σταδίων και κεφαλαίων
Οι μελέτες εκπονούνται σε δύο στάδια:
Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει τη συγκέντρωση των εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων σε επίπεδο Δήμου, την ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης, τη διάγνωση των προβλημάτων, προοπτικών και τάσεων του Δήμου, υπολογισμούς πραγματικών στοιχείων και υποβολή εναλλακτικών προτάσεων.
Κατά το δεύτερο στάδιο γίνεται, επεξεργασία και αιτιολόγηση των εναλλακτικών προτάσεων και επιλογή της προκρινόμενης πρότασης.
Η μελέτη περιλαμβάνει χάρτες, όπως περιγράφονται στην επόμενη παράγραφο 2.
Αναλυτικότερα, τα δύο στάδια της μελέτης περιλαμβάνουν τα εξής κεφάλαια:
Α' Στάδιο: Ανάλυση - Διάγνωση - Εναλλακτικές προτάσεις
Κεφάλαιο Α.1. Δεδομένα και προϋπόθεση της περιοχής μελέτης του Δήμου.
Τοποθετείται η περιοχή μελέτης του οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης στο χωρικό πλαίσιο που την περιβάλλει, δηλαδή στην Περιφερειακή Ενότητα και την Περιφέρεια. Δίδεται συνοπτικά η φυσιογνωμία της ευρύτερης περιοχής και αναλύονται οι ειδικές σχέσεις και ρόλοι της περιοχής μελέτης με αυτό, τόσο στη σημερινή κατάσταση όσο και στο πλαίσιο των προοπτικών της ευρύτερης περιοχής.
Συγκεντρώνονται και παρουσιάζονται όλα τα δεδομένα της περιοχής μελέτης, που έχουν σχέση με την ανάλυση (ενδεικτικά: ο βαθμός οικιστικής ανάπτυξης, τα περιθώρια της επιβάρυνσης, η θέση, οι ιδιαιτερότητες, τα χαρακτηριστικά και εν γένει η φυσιογνωμία της περιοχής, η οικιστική πυκνότητα της περιοχής, το όριο κορεσμού, σύμφωνα με τον ισχύοντα συντελεστή δόμησης ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα καθορισμού Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή και οι οικιστικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί με βάση τον συντελεστή αυτόν κ.λ.π.), καθώς και τα χαρακτηριστικά που προκύπτουν σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 4 του νόμου 3044/2002.
Κεφάλαιο Α.2. Συλλογή στοιχείων - Υπολογισμοί
α. Συγκεντρώνονται τα ισχύοντα εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια της περιοχής μελέτης, με τους αντίστοιχους όρους και περιορισμούς δόμησης, επιτρεπόμενες χρήσεις κ.λ.π.
β. Υπολογίζεται η επιφάνεια όλων των εγκεκριμένων κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων της περιοχής μελέτης και από αυτές εντοπίζεται η έκταση για την οποία είναι υπόχρεος προς αποζημίωση ο Δήμος. Επίσης καταγράφονται οι μη υλοποιημένοι κοινόχρηστοι χώροι (Κ.Χ.) και οι υπό απαλλοτρίωση όπως αυτοί έχουν καταγραφεί από τους Δήμους σε σχετική ανάρτηση της ιστοσελίδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (σε εφαρμογή του άρθρου 5 του νόμου 4315/2014).
γ. Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε Δήμου, εκτιμάται η έκταση που τυχόν προκύπτει από την αδυναμία εκμετάλλευσης των διατηρητέων κτιρίων (χαρακτηρισμένα και προς χαρακτηρισμό).
δ. Συγκεντρώνεται το σύνολο των δικαιωμάτων που έχουν εκδοθεί για την μεταφορά στην περιοχή του Δήμου (Αρχείο Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή Υπηρεσίας Δόμησης).
ε. Συλλέγονται στοιχεία επιβάρυνσης της περιοχής από δηλώσεις αυθαιρέτων του αρχείου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, (νόμος 4178/2013).
στ. Γίνεται καταγραφή του ισχύοντος συντελεστή δόμησης, του μέσου (ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ/ΤΧΣ) και εκτίμηση του υλοποιημένου με καταμέτρηση των ιδιοκτησιών που δεν έχουν εξαντλήσει τον συντελεστή δόμησης.
ζ. Η προκύπτουσα ανάγκη των παραπάνω παραγράφων συσχετίζεται με την περιοχή, η οποία μπορεί να καθοριστεί ως Ζώνη Υποδοχής Συντελεστή και γίνεται έλεγχος επάρκειας από την αναμενόμενη πληθυσμιακή αύξηση που θα επιφέρει η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης, αύξηση πυκνοτήτων, αύξηση κυκλοφοριακού φόρτου κ.λ.π.
Β' Στάδιο: Πρόταση ή εναλλακτικές Προτάσεις
Ο έλεγχος της επάρκειας των υφιστάμενων εγκεκριμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων για το συνολικό πληθυσμό της περιοχής μελέτης, όπως προκύπτει μετά τους υπολογισμούς του κεφαλαίου Α.2. γίνεται με τα εκάστοτε ισχύοντα σταθερότυπα (ΦΕΚ 285/Δ/2004).
Στις περιοχές που υπάρχουν Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια μπορούν να ληφθούν τα δεδομένα αυτού.
1. Σε περίπτωση επάρκειας των υφιστάμενων εγκεκριμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων είναι δυνατόν:
α) να προταθεί ως Ζώνη Υποδοχής Συντελεστή ολόκληρη η περιοχή μελέτης, όπου θα εφαρμόζονται οι προσαυξήσεις της παραγράφου 8 του άρθρου 5 του νόμου 3044/2002, να προτείνονται τυχόν όροι και περιορισμοί και να προτείνεται στη συνέχεια το ποσοστό από βαρυνόμενα ακίνητα άλλων Δήμων, που είναι δυνατόν να δεχθεί αυτή,
β) να προταθεί ως Ζώνη Υποδοχής Συντελεστή υποσύνολο του Δήμου, ώστε να είναι δυνατός ο καθορισμός δεύτερου αυξημένου συντελεστή δόμησης και οποιωνδήποτε όρων και περιορισμών δόμησης προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων της περιοχής μελέτης.
2. Σε περίπτωση ανεπάρκειας των υφιστάμενων εγκεκριμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων είναι δυνατόν:
α) να προταθεί μείωση των ποσοστών προσαύξησης, ώστε να επιτυγχάνεται επάρκεια των ΚΧ-ΚΦ,
β) να προταθεί περιορισμός της έκτασης της Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή, είτε περιορισμός της σε περιοχές κυρίως μικτών χρήσεων (γενική κατοικία, πολεοδομικό κέντρο), βιομηχανικές, βιοτεχνικές περιοχές που δημιουργούν λιγότερες ανάγκες σε ΚΧ-ΚΦ.
2. Κατάλογος και συνοπτικό περιεχόμενο χαρτών
Χάρτης Α1.1. Χωροταξικό πλαίσιο: Κλίμακα ελεύθερη, περιεχόμενο κατά την κρίση του μελετητή.
Χάρτης Α1.2. Φυσικό Περιβάλλον και Πολιτιστικό - Αρχιτεκτονικό - Ιστορικό Περιβάλλον: Κλίμακα 1:10.000 ή 1:5.000. Περιεχόμενο: Στοιχεία φυσικού περιβάλλοντος (προστατευόμενες περιοχές, κλίσεις κ.λ.π.). Αρχαιολογικοί χώροι, παραδοσιακοί οικισμοί, ιστορικοί τόποι. Περιοχές ακατάλληλες για καθαρισμό Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή.
Χάρτης Α1.3. Πολεοδομική οργάνωση οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης: Κλίμακα 1:5.000 ή 1:2.000. Περιεχόμενο: Χρήσεις γης, λειτουργική δομή - κέντρο, πολεοδομικές ενότητες κ.λ.π., μεταφορικό δίκτυο - κυκλοφορία, διατηρητέα κτίρια, περιοχές επέκτασης κ.λ.π.
Χάρτης Α2.1. Εγκεκριμένο ρυμοτομικό. Έκταση: περιοχή οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης. Κλίμακα 1:5.000 ή 1:2.000. Περιεχόμενο: Θεσμικό πλαίσιο δόμησης, Κοινόχρηστοι, Κοινωφελείς χώροι υλοποιημένοι και μη υλοποιημένοι και υποχρεώσεις Δήμου, χώροι στάθμευσης, τυχόν περιοχές προς ανάπλαση (λόγω ηλικίας ή κατάστασης κτιρίων ή αλλαγής χρήσης κ.λ.π.), αδόμητα οικόπεδα.
Χάρτης Α2.2. Χάρτες με ύψη κτιρίων
Χάρτης Α3.1. Εναλλακτικές προτάσεις: κλίμακα: 1:5000 ή 1:2000 με εμπεριστατωμένη αιτιολόγηση.
Οι χάρτες και όλα τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε αυτούς παραδίδονται και ηλεκτρονικά, ως αρχεία γεωγραφικών και περιγραφικών δεδομένων και μεταδεδομένων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και προδιαγραφές του νόμου 3882/2010 ως ισχύει σε επεξεργάσιμη και εκτυπώσιμη μορφή.
Επιπλέον χάρτες που τεκμηριώνουν τα εναλλακτικά σενάρια κατά την εκτίμηση των μελετητών.
Β. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 28-07-2016
Ο Υπουργός
Ο Αναπληρωτής Υπουργός