Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 893/86

ΝΣΚ 893/1986


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 893/1986 (24-11-1986)

 

Σχετικά με το υπ' αριθμόν 59003/10697/1986 έγγραφο ερώτημά σας, η γνώμη μας είναι η ακόλουθη.

 

I. Κατά τη παράγραφο 4 του άρθρου 3 του νόμου 5269/1931 Περί αδειών οικοδομής κ.λ.π.:

 

{Εάν η έγκρισις ή η τροποποίησις του ρυμοτομούντος το κτίριον σχεδίου λάβει χώραν εν ώ το κτίριον ευρίσκεται εν κατασκευή ή ήρξατο εγειρόμενο (ήρξαντο οι προκαταρκτικές εργασίες, χορηγηθείσης ήδη της σχετικής αδείας), ευθύς μετά την ανακοίνωση της εγκρίσεως του σχεδίου, ή της τροποποιήσεως αυτού, εις την αρμόδια υπηρεσία, οφείλει αυτή να ερωτά τον οικείον δήμο ή κοινότητα αν επιθυμεί την διακοπή των εργασιών δομήσεως προς εφαρμογήν του σχεδίου, αποζημιουμένου του ιδιοκτήτου δια το υπό εκτέλεσιν έργον και τις λοιπές συναφείς ταύτη ως εκ της στα επόμενα προβλεπομένης διακοπής των εργασιών θετικές ζημίες του. Ο δήμος ή η κοινότητα οφείλεται να απαντά εντός δέκα ημερών από της κοινοποιήσεως αυτή του σχετικού εγγράφου. Εάν η απάντησις είναι ανεπιφυλάκτως καταφατική, τότε ανακαλείται η άδεια και διακόπτονται οι οικοδομικές εργασίες, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων του άρθρου 1 προς εκτίμησιν του κτιρίου και αποζημίωση του ιδιοκτήτου. Εν εναντία περιπτώσει, η οικοδομή συνεχίζεται ακωλύτως, δικαιουμένου του ιδιοκτήτου εις αποζημίωση και δι' όλες τις θετικές ζημίας, τις οποίας ούτος υπέστη λόγω της διακοπής των εργασιών. Πάντως προ της διακοπής η υπηρεσία δύναται να επιτρέπει προχείρους εργασίας προς προστασία των ημιτελών έργων.}

 

Εξάλλου κατά τη παράγραφο 4 του άρθρου 36 του μεταγενέστερου νόμου 1337/1983:

 

{Στις επεκτάσεις και εντάξεις με τις διατάξεις του νόμου αυτού δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του νόμου 5269/1931 περί αδειών οικοδομής, κ.λ.π. επί ρυμοτομούμενων ακινήτων όπως ισχύει σήμερα. Για τα ήδη υπάρχοντα εγκεκριμένα σχέδια πόλεων οι διατάξεις των άρθρων 1 μέχρι και 5 του νόμου 5269/1931 εφαρμόζονται μόνο για επισκευές κτιρίων που βρίσκονται σε ρυμοτομούμενα οικόπεδα και όχι για προσθήκες σε υπάρχοντα κτίρια η ανέγερση νέων στα οικόπεδα αυτά.}

 

II. Όπως προκύπτει από τη παραπάνω παράγραφο 4 του άρθρου 36 του νόμου 1337/1983, οι διατάξεις των άρθρων 1 μέχρι και 5 του νόμου 5269/1931 και ειδικότερα του άρθρου 3 αυτού, για το οποίο πρόκειται,δεν εφαρμόζονται τόσον στις επεκτάσεις και εντάξεις του νόμου 1337/1983, όσον και στα υπάρχοντα κατά τη δημοσίευση αυτού εγκεκριμένα σχέδια πόλης, με εξαίρεση στη τελευταία αυτή περίπτωση των επισκευών κτιρίων που βρίσκονται σε ρυμοτομούμενα οικόπεδα. Στις περιπτώσεις των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης κατά την έναρξη της ισχύος του νόμου 1337/1983, δεν απαιτείται από το άρθρο 36 παράγραφος 4 του νόμου αυτού να έχει επιβληθεί το ρυμοτομικό βάρος πριν από το Νόμο αυτό,αλλά οι διατάξεις των άρθρων 1 μέχρι και 5 του νόμου 5269/1931 δεν εφαρμόζονται και όταν το ακίνητο ρυμοτομείται με τροποποίηση του σχεδίου πόλης, μεταγενέστερη του νόμου 1337/1983. Άλλωστε από την επίμαχη παράγραφο δεν προκύπτει δικαιολογητικός λόγος, με βάση τον οποίο ο νομοθέτης στις περιοχές των ήδη εγκεκριμένων σχεδίων πόλης θα ήθελε να μη εφαρμόζονται μεν οι διατάξεις των άρθρων 1 μέχρι και 5 του νόμου 5269/1931 για τα οικόπεδα που ρυμοτομούνταν πριν από την έναρξη της ισχύος του νόμου 1337/1983, να εφαρμόζονται δε τα άρθρα αυτά για τα οικόπεδα του ίδιου ρυμοτομικού σχεδίου που θα ρυμοτομούνταν μετά την ισχύ του νόμου 1337/1983 κατόπιν τροποποίησης του σχεδίου.

 

Περαιτέρω, η έννοια της μη εφαρμογής των παραπάνω άρθρων του νόμου 5269/1931 κατά την παράγραφο 4 του άρθρου 36 του νόμου 1337/1983 είναι ότι μετά την επιβολή του ρυμοτομικού βάρους στο συγκεκριμένο οικόπεδο απαγορεύεται οπωσδήποτε η δόμηση ή η συνέχιση της δόμησης χωρίς χρονικό περιορισμό, εφόσον χρόνο διαρκεί η με το σχέδιο πόλης κηρυχθείσα αναγκαστική απαλλοτρίωση.

 

III. Στη προκείμενη περίπτωση, όπως προκύπτει από το υποβαλλόμενο ερώτημα, κατόπιν αιτήσεως των Γεωργίου και Σεραφείμ Διακουμάκου, που υποβλήθηκε μετά το νόμο 1337/1983, χορηγήθηκε σ' αυτούς η υπ' αριθμόν 807/1985 οικοδομική άδεια της Πολεοδομικής Διεύθυνσης Αθηνών, για την ανέγερση κτιρίου στο οικοδομικό τετράγωνο 141 (Κάτω Πατήσια), Μετά τη χορήγηση της άδειας αυτής τροποποιήθηκε, με την υπ' αριθμόν 16274/235/1986 απόφαση του Νομάρχη του Διαμερίσματος Αθηνών (ΦΕΚ 543/Δ/1986), το σχέδιο στο παραπάνω οικοδομικό τετράγωνο και τμήμα της οικοδομής που ανεγειρόταν με τη παραπάνω οικοδομική άδεια χαρακτηρίστηκε σαν χώρος πρασίνου και χώρος παιδικής χαράς. Στη συνέχεια η παραπάνω Διεύθυνση Πολεοδομίας με σχετικό έγγραφό της ερώτησε το Δήμο Αθήνας, κατ' εφαρμογή του άρθρου 3 του νόμου 5269/1931, αν επιθυμεί την διακοπή των εργασιών δομήσεως, προς εφαρμογή του σχεδίου ο εν λόγω δε δήμος εντός της δεκαημέρου προθεσμίας του παραπάνω άρθρου απάντησε καταφατικά. Κατόπιν τούτου με σήμα της Πολεοδομικής Διεύθυνσης Αθηνών διατάχθηκε η διακοπή των ως άνω οικοδομικών εργασιών.

 

IV. Ενόψει των εκτεθέντων, μετά την ως άνω τροποποίηση του σχεδίου πόλης, με την οποία ρυμοτομήθηκε το παραπάνω οικόπεδο και η οικοδομή, απαγορευόταν η συνέχιση των οικοδομικών εργασιών σ' αυτό, ανεξάρτητα από τη τήρηση των διατάξεων του άρθρου 3 παράγραφος 4 του νόμου 5269/1931, το οποίο δεν εφαρμόζεται στη περίπτωση αυτή, κατά τα εκτεθέντα. Συνεπώς η διαταχθείσα διακοπή οικοδομικών εργασιών δεν μπορεί να ανακληθεί και να συνεχισθούν οι οικοδομικές εργασίες και αν σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 4 και άρθρο 1 του νόμου 5269/1931 συντρέχουν οι προς τούτο προϋποθέσεις, αφού αυτά δεν εφαρμόζεται εν προκειμένω.

 

Πάντως, εφόσον, όπως προκύπτει και από το ερώτημά σας, το ζήτημα της εφαρμογής του άρθρου 1 μέχρι και 5 του νόμου 5269/1931 μετά το νόμο 1337/1983 είναι μεγάλης σημασίας, η Διεύθυνσή σας, αν κρίνει σκόπιμο, θα μπορούσε να ζητήσει να παραπεμφθεί το ζήτημα αυτό προς γνωμοδότηση, μετά τη τήρηση της νόμιμης διαδικασίας, στην Συνέλευση των Νομικών Συμβούλων Διοίκησης (άρθρο 10 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 671/1982).

 

Ο Νομικός Σύμβουλος Διοίκησης

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.