Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 98/99

ΝΣΚ 98/1999


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 98/1999 (24-02-1999)

 

Αριθμός ερωτήματος: οίκοθεν Δ15/20755/1998 της Διεύθυνσης Μητρώων και Τεχνικών Επαγγελμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται αν είναι δυνατή η επέκταση της εγγραφής των εργοληπτικών επιχειρήσεων και σε άλλες κατηγορίες δημόσιων έργων, πέραν αυτών στις οποίες είναι ήδη εγγεγραμμένες, χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις της τακτικής ή της έκτακτης, με πρωτοβουλία της Επιχείρησης, αναθεώρησης.

 

Επί του ερωτήματος αυτού το Γ' Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε ως κατωτέρω:

 

I. α) Σύμφωνα με το άρθρο 15 παράγραφος 1 του νόμου 1418/1984 (ΦΕΚ 23/Α/1984) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 παράγραφος 1 του νόμου 2229/1994 (ΦΕΚ 138/Α/1994) την κατασκευή των δημόσιων έργων μπορούν να αναλαμβάνουν Ημεδαπές επιχειρήσεις οι οποίες είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ) και στην αντίστοιχη με το έργο κατηγορία και τάξη εγγραφής, καθώς και εργοληπτικές επιχειρήσεις Κρατών - Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως κάθε φορά ορίζεται.

 

Το Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων τηρείται στο Υπουργείο (και ήδη Γενική Γραμματεία) Δημοσίων Έργων κατά τα προβλεπόμενα στο επόμενο άρθρο 16 του αυτού νόμου με ευθύνη της ερωτώσας υπηρεσίας και η εγγραφή, κατάταξη και αναθεώρηση των εργοληπτικών επιχειρήσεων γίνεται από την επιτροπή του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων η οποία στελεχώνεται από τα οριζόμενα στο άρθρο 1 του προεδρικού διατάγματος 472/1985 (ΦΕΚ 168/Α/1985) μέλη, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 του προεδρικού διατάγματος 368/1994 (ΦΕΚ 201/Α/1994).

 

β) Περαιτέρω, στο άρθρο 16 παράγραφος 1 του νόμου 1418/1984, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 παράγραφοι 5, και 6 του νόμου 2229/1994, ορίζεται ότι η εγγραφή των εργοληπτικών επιχειρήσεων στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων γίνεται με αίτησή τους, και κατατάσσονται σε μία ή περισσότερες κατηγορίες και τάξεις, σύμφωνα με τις αναφερόμενες στις παραπάνω παραγράφους προϋποθέσεις, όπως αναλύονται στο άρθρο 7 του προεδρικού διατάγματος 472/1985.

 

Η κατάταξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων γίνεται σύμφωνα με την παράγραφο δ του αυτού άρθρου όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 παράγραφοι 9, 10 και 11 του νόμου 2229/1994 σε μία ή περισσότερες από τις αναφερόμενες σ' αυτή πέντε κατηγορίες, οι οποίες αυξήθηκαν σε έξη με την προσθήκη και της κατηγορίες των βιομηχανικών και ενεργειακών έργων η οποία έγινε με το άρθρο 3 παράγραφος 1 του κατ' εξουσιοδότηση της ίδιας παραγράφου εκδοθέντος προεδρικού διατάγματος 472/1985.

 

Οι τάξεις των εργοληπτικών επιχειρήσεων ορίσθηκαν αρχικά σε επτά στις οποίες προστέθηκε και 8η τάξη με το άρθρο 4 παράγραφος 9 του νόμου 2229/1994.

 

II. α) Εξάλλου, στην παράγραφο 2 του αυτού άρθρου ορίζεται ότι:

 

{16. Παράγραφος 2 Με τα ίδια κριτήρια της προηγούμενης παραγράφου γίνεται επίσης: α) Η κατάταξη στις κατηγορίες και τάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού που ισχύει για μία τριετία, β) η τακτική, ανά τριετία αναθεώρηση της εγγραφής ύστερα από αίτηση της εργοληπτικής επιχείρησης και η οποία γίνεται με κριτήριο την κατασκευαστική εμπειρία της επιχείρησης και όχι την εμπειρία των στελεχών της. Σε περίπτωση παράλειψης υποβολής αίτησης επανάκρισης μέσα σε 60 ημέρες από τη συμπλήρωση της τριετίας, τεκμαίρεται η έλλειψη των προϋποθέσεων παραμονής της εργοληπτικής επιχείρησης στις κατηγορίες και τάξεις που έχει καταταχθεί και υποβιβάζεται αυτοδικαίως στην αμέσως κατώτερη τάξη για όλες τις κατηγορίες. Για τον υποβιβασμό αυτόν εκδίδεται διαπιστωτική πράξη μέσα σε 1 μήνα από την πάροδο της εξηκονθήμερης προθεσμίας, γ) η έκτακτη με πρωτοβουλία της υπηρεσίας αναθεώρηση που μπορεί να γίνει οποτεδήποτε και δ) η έκτακτη, με αίτηση της επιχείρησης, αναθεώρηση που μπορεί να γίνει μόνο μετά την παρέλευση διετίας από την τελευταία τακτική αναθεώρηση. Εργοληπτική επιχείρηση που πληροί όλα τα κριτήρια του παρόντος νόμου παραμένει στις τάξεις και κατηγορίες του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων στις οποίες είναι γραμμένη, έστω και αν στην τελευταία τριετία πριν από την τακτική ή έκτακτη αναθεώρησή της δεν έχει εκτελέσει οποιαδήποτε έργα. Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται άπαξ για κάθε εργοληπτική επιχείρηση. Με την τακτική αναθεώρηση (περίπτωση β) και με την έκτακτη ύστερα από αίτηση της εργοληπτικής επιχείρησης (περίπτωση δ) μπορεί να συνδυασθεί η μεταβολή στις κατηγορίες και τάξεις για τις οποίες είχε εγκριθεί στο παρελθόν η εγγραφή της επιχείρησης. Η μεταβολή αυτή μπορεί να περιλαμβάνει και διαγραφή από κατηγορίες ή υποβιβασμό σε τάξη έστω και αν αυτό δεν ζητήθηκε από επιχείρηση. Η έκτακτη με πρωτοβουλία της υπηρεσίας αναθεώρηση (περίπτωση γ) γίνεται στις περιπτώσεις που ορίζει η απόφαση της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού και αποβλέπει στη διαγραφή από ορισμένες ή όλες τις κατηγορίες ή στον υποβιβασμό της τάξης της επιχείρησης σύμφωνα με όσα ορίζονται με την απόφαση αυτή,}

 

β) Από τις παραπάνω διατάξεις σαφώς προκύπτει, μεταξύ των άλλων, ότι έκτακτη αναθεώρηση η οποία μπορεί να έχει ως αίτημα την επέκταση των κατηγοριών στις οποίες έχει εγγραφεί μία εργοληπτική επιχείρηση, μπορεί να ζητηθεί με πρωτοβουλία της επιχείρησης, μόνο μετά την πάροδο δύο (τουλάχιστον) ετών από την τελευταία τακτική αναθεώρηση.

 

Η διάταξη όμως αυτή προφανώς έχει υπόψη της το συνήθως συμβαίνον, που είναι το αίτημα επέκτασης του πτυχίου των εργοληπτικών επιχειρήσεων στις θεσμοθετημένες κατηγορίες των δημοσίων έργων, και δεν αφορά και στις κατηγορίες (δημοσίων) έργων οι οποίες πιθανόν θα προβλεφθούν με προεδρικά διατάγματα κατ' εξουσιοδότηση του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 (όπως ισχύει), ως προς τις οποίες θα ισχύσουν, οι μεταβατικές διατάξεις των οικείων προεδρικών διαταγμάτων.

 

Συνεπώς, κατά τη ομόφωνη γνώμη του Τμήματος η απάντηση που αρμόζει στο τεθέν ερώτημα, όπως διευκρινίσθηκε προφορικά είναι ότι δεν είναι δυνατή η επέκταση της εγγραφής των εργοληπτικών επιχειρήσεων και σε άλλες κατηγορίες δημοσίων έργων, πέραν αυτών στις οποίες είναι ήδη εγγεγραμμένες, χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις της τακτική ή έκτακτης αναθεώρησης, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 16 παράγραφος 2 του νόμου 1418/1984 (όπως ισχύει), εκτός αν πρόκειται για νέες κατηγορίες έργων, οπότε θα ισχύσουν οι μεταβατικές διατάξεις των οικείων προεδρικών διαταγμάτων, με τα οποία θα γίνει η θεσμοθέτηση νέων κατηγοριών δημοσίων έργων.

 

Ο Εισηγητής

 

Αθήνα 01-03-1999

 

Θεωρήθηκε

Ο Προεδρεύων

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.