Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 14/89

ΝΣΚ 14/1989


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 14/1989 (12-01-1989)

 

Αριθμός ερωτήματος: Υπ' αριθμόν 60276/9314/1988 έγγραφο της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.

 

Επί του υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 60276/9314/1988 ερωτήματός σας, σχετικά με την αρτιότητα κατατμηθέντος οικοπέδου που παραχωρήθηκε από την Κτηματική Ομάδα Καρπενησίου σε εκτέλεση ομαδικής τακτοποίησης οικοπέδων, παρατηρούμε τα ακόλουθα:

 

Ι. Κατά το δεδομένο ιστορικό με παραχωρητήριο του έτους 1952 η Κτηματική Ομάδα Καρπενησίου παραχώρησε κατά 1/2 εξ αδιαιρέτου στους Γεωργία Παπαϊωάννου και Μαρία σύζυγος Γκοβ ένα οικόπεδο κείμενο εντός της πόλεως Καρπενησίου εκτάσεως 700 m2. Στη συνέχεια με το υπ' αριθμόν 230/1963 διανεμητήριο συμβόλαιο του Συμβολαιογράφου Κωνσταντίνου Δημητρίου διένειμαν το οικόπεδό τους και κάθε ένας απ' αυτούς έλαβε τμήμα, όπως περιγράφεται στο συμβόλαιο. Με αφορμή σχετικά ερωτήματα το Τμήμα Πολεοδομίας της Νομαρχίας Ευρυτανίας γνωρίζει στους ενδιαφερομένους ότι το οικόπεδό τους μετά την κατάτμηση κατέστη μη άρτιο και οικοδομήσιμο σύμφωνα με το από [ΒΔ] 31-10-1950 βασιλικό διάταγμα, ισχυρίζεται δε περαιτέρω ότι ούτε με τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1973 ήταν άρτιο, διότι δεν είχε κατά την ημέρα δημοσίευσής του τα οριζόμενα από τις ειδικές διατάξεις (από [ΒΔ] 31-10-1950 βασιλικό διάταγμα) ελάχιστα όρια εμβαδού και διαστάσεων, ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι παραχωρήθηκε από το Κράτος, αλλά προέρχεται από ομαδική τακτοποίηση που έκανε η Κτηματική Ομάδα Καρπενησίου. Στη συνέχεια οι ενδιαφερόμενοι προσκομίζουν πιστοποιητικό της Υποθηκοφύλακα Καρπενησίου με το οποίο πιστοποιείται στο περιθώριο μεταγραφής του προαναφερθέντος συμβολαίου διανομής έγινε σημείωση κατά το νομοθετικό διάταγμα [Ν] 3958/1959 για την αυτοδύναμη επικύρωση της ανωμάλου δικαιοπραξίας, η οποία έχει αναδρομική ισχύ από την ημερομηνία μεταγραφής του παραπάνω συμβολαίου (άρθρο 3, παράγραφος 4 του αναγκαστικού νόμου 431/1968).

 

Με δεδομένο το ιστορικό αυτό της υποθέσεως τίθεται το ερώτημα αν με βάση την εγκύκλιο Γ42 του έτους 1978 που δέχθηκε ότι:

 

{Οικόπεδα που βρίσκονται μέσα σε εγκεκριμένο σχέδιο παραχωρηθέντα από το Κράτος και έχουν κατατμηθεί πριν τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό 1973 με νόμιμη δικαιοπραξία σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί επικυρώσεως ανωμάλων δικαιοπραξιών επί γεωργικών κλήρων, είναι άρτια και οικοδομήσιμα}

 

το πιο πάνω οικόπεδο που προέκυψε από την κατάτμηση του έτους 1963 ήταν άρτιο και οικοδομήσιμο στις 22-08-1982, τότε δηλαδή που ζήτησαν την χορήγηση οικοδομικής αδείας.

 

ΙΙ. Κατά τις διατάξεις των άρθρων 49, 50, 51 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος στις περιπτώσεις που επιβάλλεται ταυτόχρονη τακτοποίηση πολλών παρακειμένων οικοπέδων μπορεί με απόφαση του Υπουργού να συσταθεί Κτηματική Ομάδα που αποτελείται από τα τακτοποιητέα και προσκυρωτέα κτήματα, η οποία από της δημοσιεύσεως της αποφάσεως αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Περαιτέρω στο άρθρο 49 και επόμενα, καθώς και στην απόφαση του Υπουργού καθορίζονται λεπτομερώς οι αρμοδιότητες της Κτηματικής Ομάδας, η διαδικασία που ακολουθείται για την τακτοποίηση των οικοπέδων κ.λ.π.

 

Σε εξαιρετικές δε περιπτώσεις που επιβάλλονται επείγουσα εφαρμογή του σχεδίου, ολόκληρη η έκταση που καταλαμβάνει η Κτηματική Ομάδα με την απόφαση του Υπουργού θεωρείται ότι έχει απαλλοτριωθεί σαν ενιαίο σύνολο υπέρ των ιδιοκτητών ακινήτων που περιελήφθησαν στην Ομάδα και στην συνέχεια ακολουθείται η διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο αυτό. Εξ άλλου κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 16 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1973:

 

{Οικόπεδα που βρίσκονται μέσα σε εγκεκριμένα σχέδια και που έχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος τα από τις ειδικές διατάξεις μικρότερα όρια εμβαδού και διαστάσεων είτε κατά τον κανόνα είτε κατά την παρέκκλιση τυγχάνουν άρτια και οικοδομήσιμα.}

 

Κατά δε την παράγραφο 2 του άρθρου 73 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1973:

 

{Οικόπεδα που βρίσκονται εντός εγκεκριμένου σχεδίου και έχουν παραχωρηθεί από το Κράτος μέχρι της ισχύος του παρόντος με παραχωρητήρια για οποιονδήποτε λόγο τυγχάνουν άρτια και οικοδομήσιμα με τις διαστάσεις και το εμβαδόν που παραχωρήθηκαν...}

 

ΙΙΙ. Στην προκειμένη περίπτωση κατ' εφαρμογή του άρθρου 51 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος με την 340386/1942 απόφαση του Υπουργού συστήθηκε Κτηματική Ομάδα Καρπενησίου και στην συνέχεια μετά την υπ' αριθμόν 421075/1950 απόφαση του Υπουργού για εφαρμογή της πράξεως ομαδικής τακτοποιήσεως των οικοπέδων καταστραφείσης πόλεως Καρπενησίου, με παραχωρητήριο, όπως αναφέρθηκε, παραχωρήθηκε στους πιο πάνω το 1/2 εξ αδιαιρέτου του περιγραφομένου σ' αυτά οικοπέδου, το οποίο ήταν άρτιο και οικοδομήσιμο.

 

Απ' το συνδυασμό των πιο πάνω διατάξεων προκύπτει ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορεί να εφαρμοσθεί, κατά την γνώμη μας, η παράγραφος 2 του άρθρου 73 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1973, καθόσον, εκτός το ότι δεν έχει γίνει παραχώρηση από το Κράτος αλλά από την Κτηματική Ομάδα που αποτελεί ανεξάρτητο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, σκοπός της Κτηματικής Ομάδας είναι να παραχωρήσει σε εφαρμογή του εγκεκριμένου σχεδίου άρτια και οικοδομήσιμα οικόπεδα, ενώ η επίμαχη διάταξη της παραγράφου 2 αναφέρεται κυρίως σε οικόπεδα μη άρτια που παραχωρήθηκαν από το Κράτος.

 

Εξ' άλλου η διάταξη αυτή δεν καλύπτει και τυχόν μετά την παραχώρηση από το Κράτος κατά παράβαση του άρθρου 2 του νομοθετικού διατάγματος 690/1948, άκυρες κατατμήσεις παραχωρηθέντων οικοπέδων.

 

Οι ενδιαφερόμενοι σε σχετική αίτησή τους επικαλούνται την εγκύκλιο Γ42 του έτους 1978, σχετικά με την αρτιότητα παραχωρηθέντων από το Κράτος οικοπέδων που έχουν κατατμηθεί πριν από τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό 1973.

 

Η εγκύκλιος αυτή, ανεξάρτητα από την νομιμότητά της, που θα μπορούσαν να διατυπωθούν επιφυλάξεις, έχουμε τη γνώμη ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορεί να εφαρμοσθεί, γιατί δεν έχει γίνει παραχώρηση από το Κράτος σύμφωνα με τις διατάξεις της Αγροτικής νομοθεσίας.

 

Συνεπώς επί του τεθέντος ερωτήματος φρονούμε ότι προσήκουν οι παραπάνω σκέψεις.

 

Ο Πάρεδρος Διοικήσεως

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.