Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 179/2010
Αριθμός Ερωτήματος: Το με αριθμό πρωτοκόλλου 6461/17-02-2010 έγγραφο Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής - Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας - Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών
Περίληψη Ερωτήματος:
α)Εάν, προκειμένου να υλοποιηθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 19 του νόμου 3342/2005 (ΦΕΚ 131/Α/2005) αλλαγή του Ολυμπιακού Κέντρου Γαλατσίου σε κέντρο αθλητικών, πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και εμπορικών χρήσεων, είναι δυνατόν οι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης να εξασφαλίζονται στο νέο υπόγειο κτίριο, του οποίου ζητείται η κατασκευή
β) Εάν, δύναται να εκδοθεί από την Διεύθυνση Οικοδομικού Κτιριοδομικού Κανονισμού άδεια νομιμοποίησης της μεταλλικής κατασκευής, με την οποία έχει στεγαστεί το ως άνω κτίριο σύμφωνα με το άρθρο 1 του νόμου 3342/2005.
Σχετικά με το ανωτέρω ερώτημα το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Ε') γνωμοδότησε ως ακολούθως:
Ιστορικό
Από τα στοιχεία του φακέλου και ειδικότερα από το περιεχόμενο των εγγράφων που αναφέρονται ως σχετικά στο ως άνω με αριθμό πρωτοκόλλου 6461/17-02-2010 έγγραφο - ερώτημα, προκύπτουν τα εξής:
Με την με αριθμό 28777/6952/15-11-2001 (ΦΕΚ 130/Α/2001) απόφαση Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων καθορίστηκαν οι όροι και περιορισμοί δόμησης στο γήπεδο που προοριζόταν για την ανέγερση του κλειστού Γυμναστηρίου επιτραπέζιας αντισφαίρισης και ρυθμικής γυμναστικής, που βρίσκεται στην εκτός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου περιοχή του Δήμου Γαλατσίου (νομού Αττικής) και ορίστηκε, μεταξύ άλλων, μέγιστο ποσοστό κάλυψης 35% και μέγιστος συντελεστής δόμησης 0,5.
Ακολούθησε η έκδοση της υπ' αριθμ. 52741/14-12-2001 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, η οποία επέχει θέση οικοδομικής άδειας και με βάση την οποία ανεγέρθηκε η εγκατάσταση Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης και Ρυθμικής Γυμναστικής, χωρίς εξάντληση των ισχυόντων όρων δόμησης και συγκεκριμένα με πραγματοποιηθείσα κάλυψη 28% και συντελεστή δόμησης 0,39 περίπου. (45554/10-11-2009 έγγραφο Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών)
Με τον νόμο 3342/2005 (α. 19) θεσμοθετήθηκε η μεταολυμπιακή χρήση της ως άνω εγκατάστασης και επετράπη η δημιουργία εμπορικών καταστημάτων, χώρων εστίασης κοινού, θεματικού χώρου ψυχαγωγίας κ.λ.π.
Στη συνέχεια η ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Ανώνυμη Εταιρεία υπέβαλε στο Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων φάκελο δικαιολογητικών και ζητεί την έκδοση οικοδομικής άδειας αλλαγής χρήσης του Ολυμπιακού Κέντρου Γαλατσίου σε κέντρο αθλητικών, πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και εμπορικών χρήσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του νόμου 3342/2005. Για την αλλαγή χρήση απαιτείται η δημιουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων. Με την προσκομισθείσα μελέτη οι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης εξασφαλίζονται στο νέο υπόγειο, του οποίου ζητείται η κατασκευή.
Πέραν αυτού, από τα υποβληθέντα δικαιολογητικά και μελέτες του ως άνω Κέντρου προέκυψε ότι δεν έχει υλοποιηθεί η ειδικής κατασκευής και προηγμένης τεχνολογίας αναρτημένη επικάλυψη του συγκροτήματος, όπως προβλεπόταν στις μελέτες της με αριθμό 52741/14-12-2001 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, η οποία επείχε θέση οικοδομικής άδειας και με την οποία εγκρίθηκε η εκτέλεση εργασιών για την ανέγερση του έργου Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης και Ρυθμικής Γυμναστικής. Αντί αυτής το κτίριο έχει στεγαστεί με μεταλλική κατασκευή. Ζητείται να εξεταστεί, όπως μας διευκρινίστηκε και από την αρμόδια υπηρεσία, η δυνατότητα νομιμοποίησης αυτής (στέγης) και αν είναι αρμόδιο προς τούτο το Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων.
Σημειώνεται ότι στοιχεία του φακέλου, τα οποία αξιολογήθηκαν από το Τμήμα, μεταξύ άλλων, αποτελούν
α) το με αριθμό πρωτοκόλλου 28224/24-07-2009 έγγραφο του Δήμου Γαλατσίου, στο οποίο διατυπώνεται η άποψη ότι η εν γένει μεταολυμπιακή χρήση του Ολυμπιακού Κέντρου Γαλατσίου θα πρέπει να περιοριστεί μόνον στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις και συνεπώς δεν είναι επιτρεπτή η κατασκευή του τριώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης,
β) η από 29-07-2009 αναφορά της εταιρίας PARK AVENUE SA και το από 23-03-2010 υποβληθέν υπόμνημα της,
γ) το με αριθμό 21303/28-05-2009 έγγραφο της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών στο οποίο αναφέρεται ότι η κατασκευή των χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων υπογείως δεν επιβαρύνει το περιβάλλον με επιπλέον δόμηση βελτιώνοντας την εικόνα της εγκατάστασης, αντίθετα με την παράθεση των αυτοκινήτων στην ακάλυπτη έκταση του γηπέδου, που δεν συντελεί στην προστασία του περιβάλλοντος και
δ) αίτημα του κινήματος φορέων και πολιτών Γαλατσίου, Νέας Ιωνίας και Ε' Διαμερίσματος Δήμου Αθηναίων, που αντιτίθεται στο έργο.
Α' Υποερώτημα - Υπόγειος χώρος στάθμευσης
Εφαρμοστέες διατάξεις
Με τον νόμο 3342/2005 (ΦΕΚ 131/Α/2005) περί βιώσιμης ανάπτυξης - κοινωνικής αξιοποίησης ολυμπιακών εγκαταστάσεων, αδειοδότηση, χρήσεις, λειτουργίες τους κ.λ.π. ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, ζητήματα σχετικά με τις συμπληρωματικές χρήσεις και την έκδοση οικοδομικών αδειών για τις ολυμπιακές κτιριακές εγκαταστάσεις, που καθορίζονται ρητά σ' αυτόν (νόμο), στις οποίες περιλαμβάνεται και η επίμαχη ολυμπιακή εγκατάσταση του Γαλατσίου.
Ειδικότερα ορίζεται ότι - Άρθρο 1 - {1. Η άδεια δόμησης για την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών μέσα στα Ολυμπιακά συγκροτήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9 εκδίδεται από το Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, μέσα σε εξήντα ημέρες από την ημέρα υποβολής σε αυτό αίτησης του χρήστη της εγκατάστασης. Η ίδια Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών εξακολουθεί να έχει την αρμοδιότητα για την έκδοση νέων και την αναθεώρηση, επέκταση ισχύος κ.λ.π. των ήδη εκδοθεισών οικοδομικών αδειών των Ολυμπιακών συγκροτημάτων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται οι απαραίτητες μελέτες, σχέδια και λοιπά δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν για την έκδοση των σχετικών οικοδομικών αδειών, η σχετική διαδικασία θεώρησης ή ελέγχου, ο χρόνος ισχύος και η διαδικασία αναθεώρησης των αδειών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής.
2. Η άδεια που προβλέπεται στην παράγραφο 1 απαιτείται και για εργασίες σχετικές με τη μετασκευή, επισκευή, εκσυγχρονισμό, προσθήκη και επέκταση των μόνιμων Ολυμπιακών, αθλητικών και συνοδευτικών αυτών εγκαταστάσεων.}
Άρθρο 9 - {1... Ολυμπιακά συγκροτήματα είναι οι ακόλουθες εγκαταστάσεις ή ενότητες εγκαταστάσεων, που χρησιμοποιήθηκαν για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, όπως αυτές χωροθετούνται στα συνημμένα τοπογραφικά διαγράμματα, ...
θ. Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου (συνημμένο το από 07-03-2005, τοπογραφικό διάγραμμα 9) ....}
Άρθρο 19 - {Στο Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου, όπως η περιοχή αυτή εμφαίνεται στο τοπογραφικό διάγραμμα 9 της παραγράφου 1 του άρθρου 9, επιτρέπονται μέσα στις υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις, πέραν των χρήσεων που δόθηκαν για την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων και οι εξής λειτουργίες και χρήσεις:
α. Εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης κοινού,
β. Πολιτιστικές εκδηλώσεις,
γ. Θεματικός χώρος ψυχαγωγίας.}
Επί των ως άνω ρυθμίσεων στην αιτιολογική έκθεση του ως άνω νόμου εκτίθενται τα εξής:
{Α. Γενικό Μέρος
Το πρώτο τμήμα του νόμου ρυθμίζει την αδειοδότηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων είτε προϋπήρχαν της περιόδου της Ολυμπιακής προετοιμασίας είτε κατασκευάσθηκαν κατά τη διάρκεια της. Το δεύτερο τμήμα του ορίζει χρήσεις και χωροθετεί λειτουργίες σε κάθε Ολυμπιακή εγκατάσταση ξεχωριστά, σύμφωνα με την παραπάνω διάκριση...
Άρθρο 19. Με το άρθρο αυτό αντιμετωπίζονται θέματα καθορισμού συμπληρωματικών χρήσεων γης στην Ολυμπιακή Εγκατάσταση του Γαλατσίου, η οποία σήμερα διαθέτει μόνο αθλητική χρήση, προκειμένου να αναπτυχθεί η συγκεκριμένη περιοχή, κατά τον προορισμό της, σύμφωνα και με τις διατάξεις του άρθρου 15 του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας (νόμος 1515/1985 (ΦΕΚ 18/Α/1985)), ως υπερτοπικός πόλος αθλητισμού, τουρισμού - αναψυχής, κοινωνικών υπηρεσιών και πολιτισμού της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας. Συγκεκριμένα, επιτρέπονται χρήσεις και λειτουργίες που υποστηρίζουν τις αθλητικές δραστηριότητες και εντάσσονται στο σύστημα κατηγοριών χρήσεων γης εντός των περιοχών των γενικών πολεοδομικών σχεδίων του από 23-02-1987 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 166/Δ/1987) όπως τροποποιήθηκε από την παράγραφο 2 του άρθρου 6 του νόμου 3139/2003 (ΦΕΚ 100/Α/2003) στο άρθρο 8 του οποίου προβλέπεται κατηγορία με περιεχόμενο τουρισμός - αναψυχή. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι χρήσεις αυτές παρέχονται αποκλειστικά εντός του υφιστάμενου κτιρίου και δεν χρησιμοποιείται ο υπόλοιπος συντελεστής δόμησης της εγκατάστασης.}
Εξάλλου, σχετικά με την έννοια του κτιρίου στο άρθρο 2 εδάφιο 17 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (νόμος 1577/1985 (ΦΕΚ 210/Α/1985)) ορίζεται ότι Κτίριο είναι η κατασκευή, που αποτελείται από τεχνικά έργα και εγκαταστάσεις και προορίζεται για: ... γ) την αποθήκευση ή τοποθέτηση πραγμάτων, όπως οι αποθήκες, ο χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων, το σιλό ...
Επίσης, στο άρθρο 22 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού ορίζεται ότι: 1. Για την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας δόμησης εντός ή εκτός οικισμού απαιτείται οικοδομική άδεια της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας. Τέτοιες εργασίες είναι ιδίως οι εκσκαφές και επιχώσεις, η εγκατάσταση ικριωμάτων, η ανέγερση, επισκευή, διαρρύθμιση και κατεδάφιση κτιρίων και των παραρτημάτων τους ...
Περαιτέρω, στο άρθρο 1 του νόμου 960/1979 (ΦΕΚ 194/Α/1979) περί επιβολής υποχρεώσεων για δημιουργία σταθμών αυτοκινήτων ορίζεται Δια την ανέγερση των κτιρίων επιβάλλεται η εκπλήρωσις των κατά τις διατάξεις του παρόντος υποχρεώσεων προς δημιουργίαν χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων.... και στο άρθρο 1 του προεδρικού διατάγματος 111/2004 (ΦΕΚ 76/Α/2004) περί καθορισμού αριθμού θέσεων στάθμευσης αναλόγως χρήσεων μεγέθους κτιρίων στο ηπειρωτικό τμήμα Αττικής ορίζεται ότι Στο ηπειρωτικό τμήμα της Περιφέρειας Αττικής επιβάλλεται κατά το νόμο 960/1979, όπως ισχύει εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης στα ανεγειρόμενα κτίρια σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του παρόντος προεδρικού διατάγματος...
Ακόμη, στο από 03-08-1987 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 749/Δ/1987) καθορίστηκαν ειδικοί όροι ως προς τη δόμηση και διαμόρφωση των χώρων στάθμευσης ορίστηκε δε ότι: Άρθρο 1 Ο χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση των κτιρίων σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 960/1979 όπως τροποποιήθηκε με το νόμο 1221/1981 μπορεί να είναι στεγασμένος υπέργειος ή υπόγειος ή και μη στεγασμένος υπαίθριος χώρος, ορίζεται ειδικότερα στις επόμενες παραγράφους: 1. Ως στεγασμένος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων μπορεί να χρησιμοποιηθεί: α) υπόγειος χώρος του κτιρίου ... και Άρθρο 3, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 1 του από 21-08-1995 προεδρικού διατάγματος, ότι Στις εκτός σχεδίου περιοχές και για την περίπτωση ανέγερσης κτιρίου κατοικίας σύμφωνα με το άρθρο 6 του από 24-05-1985 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 270/Δ/1985), όπως ισχύει δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου αυτής. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις κτιρίων σε εκτός σχεδίου περιοχές ο δυνάμενος να επεκταθεί στο υποχρεωτικά ακάλυπτο τμήμα του γηπέδου χώρος του υπογείου δεν μπορεί θα καταλαμβάνει επιφάνεια μεγαλύτερη του μεγίστου επιτρεπομένου κατά χρήση ποσοστού καλύψεως, όπως προβλέπεται από το παραπάνω προεδρικό διάταγμα. (ΠΕ ΣτΕ 382/1995)
Τέλος, με το άρθρο 9 παράγραφος 4 του νόμου 3843/2010 (ΦΕΚ 62/Α/2010) αντικαταστάθηκε η περίπτωση β' της παραγράφου 1Β του άρθρου 7 του νόμου 1577/1985, όπως τροποποιήθηκε με την περίπτωση β' της παραγράφου 2 του άρθρου 41 του νόμου 3775/2009 και ορίστηκε ότι για τον υπολογισμό του συντελεστή δόμησης που πραγματοποιείται στο οικόπεδο δεν προσμετρούνται η) οι στεγασμένοι ανοικτοί χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο ισόγειο του κτιρίου ή στην pilotis, καθώς και οι κλειστοί χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων που κατασκευάζονται σε υπόγειους ορόφους.
Από την ερμηνεία των παρατεθεισών διατάξεων και από την ως άνω αιτιολογική έκθεση συνάγονται τα εξής:
Με τον νόμο 3342/2005 (άρθρο 19) επιδιώχθηκε, μεταξύ άλλων, η υλική αναβάθμιση της ολυμπιακής εγκατάστασης του Γαλατσίου, η οποία μέχρι τότε διέθετε μόνον αθλητική χρήση και συγκεκριμένα επιτράπηκαν και οι λειτουργίες και χρήσεις των εμπορικών καταστημάτων, των χώρων εστίασης κοινού, πολιτιστικών εκδηλώσεων κ.λ.π. εντός του υφιστάμενου κτιρίου.
Προκειμένου να υλοποιηθεί η ως άνω πρόβλεψη του άρθρου 19, απαιτείται σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις διατάξεις της πολεοδομικής νομοθεσίας (άρθρο 1 του νόμου 960/1979 και άρθρο 1 του προεδρικού διατάγματος 111/2004), η εξασφάλιση, των συνοδευτικών εγκαταστάσεων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, η οποία συνιστά εκ του νόμου υποχρέωση και προϋπόθεση για την έκδοση άδειας οικοδομής κάθε κτιρίου, που βρίσκεται εντός ή εκτός σχεδίου πόλης στο ηπειρωτικό τμήμα της Αττικής.
Η αναφορά στο ως άνω άρθρο 19 ότι οι συμπληρωματικές μεταολυμπιακές χρήσεις επιτρέπονται μέσα στις υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις δεν είναι λογικό να αφορά και την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, που αποτελεί υποχρεωτική εκ του νόμου συνοδευτική εγκατάσταση, άλλως η ως άνω ρύθμιση, που επιτρέπει στην Ολυμπιακή Εγκατάσταση του Γαλατσίου και λειτουργίες και χρήσεις των εμπορικών καταστημάτων, καθίσταται άνευ αντικειμένου ως μη δυνάμενη να υλοποιηθεί, εφόσον για την νέα χρήση απαιτείται η ύπαρξη θέσεων στάθμευσης 1.
Επομένως επιτρέπεται η δημιουργία του ως άνω υπόγειου χώρου στάθμευσης, εξυπακούεται όμως ότι για την έκδοση της οικοδομικής άδειας θα πρέπει να τηρηθούν οι ισχύοντες όροι δόμησης και οι λοιπές ουσιαστικές διατάξεις.
1 Συνεκτιμάται ότι στο με αριθμό 21303/28-05-2009 έγγραφο της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών αναφέρεται ότι η κατασκευή των χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων υπογείως δεν επιβαρύνει το περιβάλλον με επιπλέον δόμηση βελτιώνοντας την εικόνα της εγκατάστασης, αντίθετα με την παράθεση των αυτοκινήτων στην ακάλυπτη έκταση του γηπέδου, που δεν συντελεί στην προστασία του περιβάλλοντος.
Β' Υποερώτημα - Νομιμοποίηση στέγης
Εφαρμοστέες διατάξεις
Στο άρθρο 22 του νόμου 1577/1985 (ΦΕΚ 210/Α/1985) περί Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού ως ισχύει σήμερα, μετά την αντικατάστασή του από το άρθρο 19 παράγραφος 3 του νόμου 2831/2000 (ΦΕΚ 140/Α/2000), ορίζεται ότι:
{1. Για την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας δόμησης εντός ή εκτός οικισμού απαιτείται οικοδομική άδεια της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας ...
3. Κάθε κατασκευή που εκτελείται:
α) χωρίς την άδεια της παραγράφου 1 ή
β) καθ' υπέρβαση της άδειας ή
γ) με βάση άδεια που ανακλήθηκε ή
δ) κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων
είναι αυθαίρετη και υπάγεται στις σχετικές για τα αυθαίρετα διατάξεις του νόμου 1337/1983 όπως ισχύουν. Αυθαίρετη κατά το προηγούμενο εδάφιο κατασκευή, η οποία όμως δεν παραβιάζει τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις ή αυτές που ίσχυαν κατά το χρόνο κατασκευής της είναι δυνατόν να νομιμοποιηθεί ύστερα από έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικής άδειας ...}
Στο άρθρο 1 του νόμου 3342/2005 (ΦΕΚ 131/Α/2005), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 33 του νόμου 3492/2006 (ΦΕΚ 210/Α/2006) ορίζεται ότι:
Άρθρο 1
{1. Η άδεια δόμησης για την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών μέσα στα Ολυμπιακά συγκροτήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9 εκδίδεται από το Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, μέσα σε εξήντα ημέρες από την ημέρα υποβολής σε αυτό αίτησης του χρήστη της εγκατάστασης. Η ίδια Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών εξακολουθεί να έχει την αρμοδιότητα για την έκδοση νέων και την αναθεώρηση, επέκταση ισχύος κ.λ.π. των ήδη εκδοθεισών οικοδομικών αδειών των Ολυμπιακών συγκροτημάτων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9
2. Η άδεια που προβλέπεται στην παράγραφο 1 απαιτείται και για εργασίες σχετικές με τη μετασκευή, επισκευή, εκσυγχρονισμό, προσθήκη και επέκταση των μόνιμων Ολυμπιακών, αθλητικών και συνοδευτικών αυτών εγκαταστάσεων.}
Από τις παρατεθείσες διατάξεις συνάγονται τα εξής:
α) Κατ' αρχήν, για την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας δόμησης εντός ή εκτός οικισμού απαιτείται οικοδομική άδεια της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας. Η έκδοση και η αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας επιτρέπεται στις περιπτώσεις που ορίζει ο νόμος, κατά κανόνα πριν την έναρξη των σχετικών εργασιών, και αποσκοπεί στην ορθή εφαρμογή των πολεοδομικών διατάξεων κατά το στάδιο ανέγερσης των κτιρίων, η οποία, όπως έχει κριθεί, ανάγεται σε θέμα γενικότερου δημοσίου συμφέροντος (παράβλεπε ΣτΕ 4595/1996). Κατ' εξαίρεση, σύμφωνα με το άρθρο 22 παράγραφος 3 του ισχύοντος Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού επιτρέπεται η έκδοση ή η αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας εκ των υστέρων προκειμένου να νομιμοποιηθεί κατασκευή ανεγερθείσα μεν χωρίς άδεια ή καθ' υπέρβαση χορηγηθείσας σχετικής άδειας, ήτοι χωρίς να προβλέπεται από άδεια της πολεοδομικής αρχής, εφ' όσον όμως δεν παραβιάζονται, κατά τα λοιπά, οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις ή αυτές που ίσχυαν κατά το χρόνο ανέγερσης της κατασκευής. (ΣτΕ 2127/2006).
Είναι προφανές ότι με την διάταξη αυτή επιδιώκεται να μην κριθούν αυθαίρετα και κατεδαφιστέα κτίρια, που δεν παραβιάζουν πάγιες πολεοδομικές διατάξεις και για τα οποία ούτως ή άλλως θα εκδίδονταν οικοδομική άδεια, εφόσον μεριμνούσαν εγκαίρως οι ενδιαφερόμενοι. (ΣτΕ 880/2008, 3610/2007, 763/2005, 1256/2000, 958/2000, 2127/2006, 3086/1998, 4649/1997, 1601/1994, 481/1990 και παράβλεπε Γνωμοδότηση Νομικού Συμβουλίου του Κράτους 705/1995).
Στην προκειμένη περίπτωση δεν έχει υλοποιηθεί η ειδικής κατασκευής και προηγμένης τεχνολογίας αναρτημένη επικάλυψη του συγκροτήματος, όπως προβλεπόταν στις μελέτες της με αριθμό 52741/14-12-2001 απόφασης Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, η οποία επείχε θέση οικοδομικής άδειας και με την οποία εγκρίθηκε η εκτέλεση εργασιών για την ανέγερση του Ολυμπιακού Συγκροτήματος του Γαλατσίου, αλλά αντί αυτής το κτίριο έχει στεγαστεί με μεταλλική στέγη.
Κατά τα ανωτέρω, εάν δεν παραβιάζονται οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις ή αυτές που ίσχυαν κατά το χρόνο ανέγερσης της κατασκευής, είναι δυνατόν να νομιμοποιηθεί η μεταλλική στέγη σύμφωνα με το άρθρο 22 του νόμου 1577/1985.
β) Κατά την ρητή διατύπωση των διατάξεων του άρθρου 1 του νόμου 3342/2005, ως ισχύει, το Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων είναι αρμόδιο για την έκδοση κάθε οικοδομικής άδειας για την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών μέσα στα ολυμπιακά συγκροτήματα και συγκεκριμένα για την έκδοση νέων και την αναθεώρηση, επέκταση ισχύος κ.λ.π. των ήδη εκδοθεισών οικοδομικών αδειών των Ολυμπιακών συγκροτημάτων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9, καθώς και των αδειών που προβλέπονται για εργασίες σχετικές με τη μετασκευή, επισκευή, εκσυγχρονισμό, προσθήκη και επέκταση των μόνιμων Ολυμπιακών, αθλητικών και συνοδευτικών αυτών εγκαταστάσεων. (Βλέπε αιτιολογική έκθεση άρθρου 33 του νόμου 3492/2006, όπως και το με αριθμό 24185/13-07-2009 έγγραφο Διεύθυνσης Νομοθετικού Έργου - Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων)
Επομένως, το Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής είναι αρμόδιο κατ' άρθρο 1 παράγραφος 1 του νόμου 3342/2005, ως ισχύει, για την έκδοση της άδειας νομιμοποίησης της μεταλλικής στέγης του ως άνω κτιρίου, συντρεχουσών των νομίμων προϋποθέσεων.
III. Κατόπιν των ανωτέρω το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Ε) γνωμοδότησε ομόφωνα ότι στα τεθέντα ερωτήματα, δίδονται οι ως άνω απαντήσεις.
Η Εισηγήτρια