Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 665/85

ΝΣΚ 665/1985


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 665/1985 (19-08-1985)

 

Σχετικά με το υπ' αριθμόν 47706/8916/1985 έγγραφο ερώτημά σας, η γνώμη μας είναι η ακόλουθη:

 

Ι. Στο άρθρο 1 του νόμου 960/1979 προβλέπεται η υποχρέωση για τη δημιουργία για κάθε ανεγειρόμενα κτίριο χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων, κατά τα λεπτομερώς στο άρθρο αυτό οριζόμενα, στο δε άρθρο 2 προβλέπεται ότι δια προεδρικών διαταγμάτων, εκδιδομένου με πρόταση του Υπουργού Δημοσίων Έργων, μετά γνώμη του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, καθορίζονται ο απαιτούμενος αριθμός στάθμευσης αυτοκινήτων κ.λ.π. για τις περιοχές εντός της Μείζονος Περιοχής Πρωτευούσης (παράγραφος 1) και ότι με όμοια προεδρικά διατάγματα, θα καθορίζονται τα ανώτατα και κατώτατα όρια του απαιτούμενου αριθμού θέσεων στάθμευσης για τις άλλες πόλεις και οικισμούς που έχουν εγκεκριμένο σχέδιο πόλης ή όχι ή τμήματα αυτών ή κτίρια ανεγειρόμενα εκτός ρυμοτομικών σχεδίων και εκτός νομίμως υφισταμένων οικισμών (παράγραφος 2).

 

Περαιτέρω, στο άρθρο 8 του νόμου ορίζεται ότι:

 

{Δια προεδρικού διατάγματος εκδιδομένου εφ' άπαξ με πρόταση του Υπουργού Δημοσίων Έργων, δύναται να καθορίζονται γενικώς ή κατά ισχύοντα συστήματα δομήσεως, ειδικοί όροι ως προς την δόμηση και διαμόρφωση των χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων. Εις τους ειδικούς τούτους όρους περιλαμβάνονται και ο καθορισμός του ύψους ορόφου και του αριθμού των ορόφων, ο τρόπος υπολογισμού εις τις περιπτώσεις αυτές του συντελεστού δομήσεως, τα της διαμορφώσεως εις το ισόγειο των εισόδων των χώρων τούτων και της τυχόν ένεκα τούτου καταλήψεως πρασιών, τα της προεκτάσεως των χώρων τούτων, εις τους υποχρεωτικώς ακάλυπτους χώρους, ως και πάσα συναφής λεπτομέρεια...

 

2. ... Τα δυνάμει της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του νομοθετικού διατάγματος 511/1970 περί ιδρύσεως και λειτουργίας, υγρών καυσίμων, σταθμών αυτοκινήτων, πλυντηρίων αυτοκινήτων και περί κυκλοφοριακής συνδέσεως εγκαταστάσεων μετά των οδών εκδιδόμενα διατάγματα ρυθμίζουν ως προς τους σταθμούς αυτοκινήτων πάντα τα αναγόμενα εις την εσωτερική διαρρύθμισή των θέματα, των λοιπών θεμάτων των διαταγμάτων τούτων, ρυθμιζόμενων εφεξής δια των κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου εκδιδομένων διαταγμάτων ή των αποφάσεων της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του παρόντος.}

 

Τέλος στο άρθρο 9 του νόμου αυτού προβλέπεται ότι η εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 1 έως και 6 τούτου αρχίζει για τις περιοχές της Μείζονος Περιοχής Πρωτευούσης, που ρυθμίζονται με το προεδρικό διάταγμα, το οποίο προβλέπεται από την παράγραφο 1 του άρθρου 2, από τη δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος αυτού, για τις λοιπές πόλεις που έχουν βάσει της απογραφής του 1971 πληθυσμό πάνω από δέκα πέντε χιλιάδες, όπως και για το υπόλοιπο ηπειρωτικού τμήματος του νομού Αττικής, από τη δημοσίευση των κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 2 προβλεπομένων προεδρικών διαταγμάτων και για τις πόλεις που έχουν πληθυσμό κάτω από δέκα πέντε χιλιάδες και την ύπαιθρο, από τη δημοσίευση ειδικού γι' αυτές ή για κάποια απ' αυτές προεδρικά διατάγματα.

 

Σε εκτέλεση του ανωτέρω άρθρου 8 του νόμου 960/1979 εκδόθηκε το προεδρικό διάταγμα 697/1979 περί καθορισμού ειδικών όρων ως προς την δόμηση και διαμόρφωση των χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων (ΦΕΚ 208/Α/1979) στο άρθρο 3 παράγραφος 3 του οποίου ορίζεται:

 

{ανεξαρτήτως συστήματος δομήσεως, τηρουμένων των διατάξεων των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου, επιτρέπεται επέκτασις του υπογείου χώρου του κτιρίου και υπό το υποχρεωτικώς ακάλυπτο τμήμα του οικοπέδου, εξαιρέσει του τυχόν υπάρχοντος προκηπίου, δι' ο εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 6 του παρόντος.

 

Τούτο ισχύει μόνον εφόσον διατίθεται αποκλειστικώς ως χώρος σταθμεύσεως το σύνολον του κατά τα άνω επεκτεινομένου υπογείου χώρου, ως και το ήμισυ τουλάχιστον του προ της επεκτάσεως υπογείου χώρου.}

 

Οι επόμενες 4 και 5 παράγραφοι του άρθρου αυτού αναφέρονται στη κατασκευή της πλάκας επικάλυψης του ως άνω επεκτεινόμενου υπογείου χώρου. Εξάλλου στο άρθρο 7 του προεδρικού διατάγματος αυτού καθορίζει ότι:

 

{η ισχύς του παρόντος άρχεται από της κατά τις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 1 του νόμου 960/1979 θέσεως εις εφαρμογήν των διατάξεων αυτού.}

 

ΙΙ. Από τη διατύπωση του άρθρο 8 παράγραφος 1 του νόμου 960/1979, που δεν διακρίνει μεταξύ των υποχρεωτικώς από το νόμο επιβαλλομένων θέσεων αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση κάθε κτιρίου και των με ιδιωτική πρωτοβουλία δημιουργουμένων άλλων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, σε συνδυασμό και προς την παρατεθείσα παράγραφος 2 του ίδιου άρθρου, πρέπει κατά τη γνώμη μας να γίνει δεκτό ότι το άρθρο τούτο παρέχει τη δυνατότητα να καθορισθούν με προεδρικά διατάγματα ως ειδικά κίνητρα πολεοδομικής φύσεως όροι δομήσεως τόσο στη περίπτωση των ως άνω υποχρεωτικών θέσεων αυτοκινήτων, όσο και προκειμένου για κτίρια χρησιμοποιούμενα ως σταθμοί αυτοκινήτων, με σκοπό να διευκολυνθεί η εξασφάλιση από αυτό με το κτίριο οικόπεδο των χώρων στάθμευσης και να ενισχυθεί γενικά η ιδιωτική πρωτοβουλία για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης (βλέπε εισηγητική έκθεση του νόμου 960/1979 σχετικά με άρθρο 8).

 

Συνεπώς οι διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 697/1979 μπορεί να αναφέρονται και στις δύο ως άνω κατηγορίες χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων ή και σε κάθε μια χωριστά (Γνωμοδότηση ΝΣΚ 728/1979).

 

ΙΙΙ. Στο άρθρο 7 του προεδρικού διατάγματος τούτου ορίζεται σαφώς ότι οι διατάξεις αυτού αρχίζουν να εφαρμόζονται από της κατά το άρθρο 9 του νόμου 960/1979 θέσεως σε εφαρμογή των διατάξεων αυτού και συνεπώς ότι εφόσον για τη συγκεκριμένη περιοχή δεν έχει δημοσιευθεί προεδρικό διάταγμα κατά τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 2 του νόμου τούτου, με το οποίο κατά το άρθρο 9 παράγραφος 1 αρχίζει η εφαρμογή του νόμου αυτού, δεν ισχύει για τη περιοχή αυτή το άνω προεδρικό διάταγμα. Τούτο τέθηκε από το προεδρικό διάταγμα αυτό, μέσα στα πλαίσια της εξουσιοδότησης του άρθρου 8 του νόμου 960/1979, το οποίο προβλέποντας την έκδοση εφάπαξ προεδρικού διατάγματος. για τον καθορισμό των ως άνω όρων δόμησης, δεν αποκλείει την ως άνω τμηματική θέση σε ισχύ αυτού στις διάφορες περιοχές της Επικρατείας, αλλά απαγορεύει την κατ' επανάληψη χρήση της χορηγηθείσης νομοθετικής εξουσιοδότησης, ήτοι τη μεταγενέστερη λήψη χρήση της χορηγηθείσης νομοθετικής εξουσιοδότησης, ήτοι τη μεταγενέστερη με το προεδρικό διάταγμα τροποποίηση των προβλεπομένων από προηγούμενο προεδρικό διάταγμα σχετικών ρυθμίσεων (Στασινοπούλου Δίκαιο Διοικητικών Πράξεων παράγραφος 1).

 

Ο σκοπός της διατάξεως αυτής του άρθρου 7 του προεδρικού διατάγματος 697/1979 συνίσταται προφανώς από ότι στις περιοχές που δεν έχει επεκταθεί η ισχύς των διατάξεων του νόμου 960/1979 περί υποχρεωτικών θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων, δεν υπάρχει άμεσο και επιτακτικό πρόβλημα χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων και έτσι παρέλκει ο καθορισμός ειδικών όρων δόμησης, σαν κίνητρο για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, γενικώς ήτοι και αμιγών σταθμών αυτοκινήτων.

 

IV. Στη προκειμένη περίπτωση από το διδόμενο ιστορικό προκύπτει ότι το κτίριο που θα χρησιμοποιηθεί αμιγώς σαν σταθμός αυτοκινήτων, πρόκειται να ανεγερθεί σε εκτός σχεδίου περιοχή, που υπάγεται διοικητικά σε οικισμό με πληθυσμό μικρότερο των 2.000 κατοίκων, και ότι για την περιοχή αυτή δεν έχει δημοσιευθεί το κατά την παράγραφο 1 (στοιχείο γ) του άρθρου 9 του νόμου 960/1979 προεδρικό διάταγμα.

 

Έτσι όμως και αν γίνει δεκτό ότι οι επίμαχες διατάξεις των παραγράφων 3, 4 και 5 του άρθρου 3 του προεδρικού διατάγματος 697/1979, περί επεκτάσεως του υπογείου χώρου των κτιρίων στο ακάλυπτο τμήμα του οικοπέδου αναφέρονται κατά τα εκτεθέντα και στους αμιγείς σταθμούς αυτοκινήτων, που δημιουργούνται από τους ιδιώτες, ανεξάρτητα από τις προβλεπόμενες από το νόμο αυτό υποχρεώσεις, πάντως οι διατάξεις αυτές δεν μπορούν να εφαρμοσθούν στη προκειμένη περίπτωση, σύμφωνα με το άρθρο 7 του ανωτέρω προεδρικού διατάγματος, αφού ο εν λόγω σταθμός ανεγείρεται σε περιοχή για την οποία δεν έχει εκδοθεί προεδρικά διατάγματα κατά την παράγραφος 1 (στοιχείο γ) του άρθρου 9 του νόμου 960/1979 και δεν ισχύουν γι' αυτήν οι διατάξεις του νόμου αυτού περί υποχρεωτικών θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων.

 

V. Τα ανωτέρω ισχύουν, ανεξάρτητα από το αν η παράγραφος 11 του άρθρου 1 του από 24-05-1985 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 270/Δ/1985) τροποποίηση των όρων και περιορισμών δόμησης των γηπέδων των κειμένων εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων κ.λ.π. κατά την οποία ο χώρος του υπογείου δεν επιτρέπεται να εξέχει από το περίγραμμα του ισογείου του κτιρίου, μπορεί να κατισχύσει απέναντι στις διατάξεις των παραγράφων 3, 4 και 5 του άρθρου 3 του προεδρικού διατάγματος 697/1979, αν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις εφαρμογής τους (πράγμα που δεν συμβαίνει), λόγω του ειδικότερου χαρακτήρα των παραγράφων αυτών, που αφορούν σε χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων και όχι γενικά σε κάθε κτίρια.

 

Ο Νομικός Σύμβουλος

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.