Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 2020/12

ΣτΕ 2020/2012


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 2020/2012

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα B

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 07-12-2011 με την εξής σύνθεση: Φ. Αρναούτογλου, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Β' Τμήματος, Α.- Γ. Βώρος, Ε. Νίκα, Γ. Τσιμέκας, Β. Καλαντζή, Σύμβουλοι, Ι. Σύμπλης, Ο.-Μ. Βασιλάκη, Πάρεδροι. Γραμματέας ο Ι. Μητροτάσιος, Γραμματέας του Β' Τμήματος.

 

Για να δικάσει την από 17 Μαΐου 2011 αίτηση:

 

των: 1. έως και 14., οι οποίοι παρέστησαν με τη δικηγόρο Χρυσούλα Μουκίου, στην οποία δόθηκε προθεσμία μέχρι και τις 21-21-2011 για τη νομιμοποίησή της,

 

κατά του Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος παρέστη με τον Παναγιώτη Πανάγο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν ΠΟΛ 1040/01-03-2011 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ 434/Β/2011), καθώς και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητή, Συμβούλου Γ. Τσιμέκα.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τη δικηγόρο των αιτούντων, η οποίοι ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και τον αντιπρόσωπο του Υπουργού, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (υπ' αριθμούς 962241 και 2866601 έντυπα, σειράς Α', έτους 2011).

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, η οποία με την από 24-05-2011 πράξη του Προέδρου του Τμήματος έχει εισαχθεί στην επταμελή σύνθεση λόγω σπουδαιότητας, ζητείται η ακύρωση της ΠΟΛ 1040/2011 αποφάσεως του Υφυπουργού Οικονομικών με τίτλο Αναπροσαρμογή τιμών του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων που βρίσκονται σε περιοχές εντός σχεδίου της Δημοτικής Κοινότητας Ψυχικού, του Δήμου Φιλοθέης - Ψυχικού, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής, κατά το μέρος που με αυτήν αναπροσαρμόζεται η τιμή για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων που κείνται επί της οδού Δάφνης, εντός της B' Ζώνης του Παλαιού Ψυχικού (ΦΕΚ 434/Β/2011).

 

3. Επειδή, η υπό κρίση αίτηση ασκείται με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς από όλους

τους αιτούντες, οι οποίοι σύμφωνα με τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν προαποδεικτικώς (άρθρο 33 παράγραφος 1 εδάφιο β' του προεδρικού διατάγματος 18/1989 (ΦΕΚ 8/Α/1989)) με το από 29-11-2012 υπόμνημα (τίτλοι ιδιοκτησίας και αποδεικτικά υποβολής δήλωσης νόμου 2308/1995 (ΦΕΚ 114/Α/1995), φέρονται ως ιδιοκτήτες (ψιλοί κύριοι ή επικαρπωτές) ακινήτων κειμένων στην ως άνω οδό Δάφνης (B' Ζώνη) του Παλαιού Ψυχικού (ΣτΕ 3626/2010, 2107/2009). Ειδικότερα ως προς τον πέμπτο των αιτούντων __________, εγκύρως, σύμφωνα με τα άρθρα 1510, 1512 και 1516 του Αστικού Κώδικα (όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 17 του κυρωθέντος με τον νόμο [Ν] 1329/1983 (ΦΕΚ 25/Α/1983) Κώδικα για την εφαρμογή της συνταγματικής αρχής της ισότητας ανδρών και γυναικών), κατά την έννοια των οποίων η γονική μέριμνα των ανήλικων τέκνων ασκείται, κατ' αρχήν, από κοινού από τους δύο γονείς, αυτός ασκεί την κρινόμενη αίτηση η οποία αφορά στα έννομα συμφέροντα των τριών ανηλίκων τέκνων του, προς τα οποία από κοινού με τη σύζυγό του και μητέρα τους, μεταβίβασε, με συμβόλαιο γονικής παροχής, την πλήρη κυριότητα ακινήτου ευρισκομένου εντός της Β' Ζώνης του Παλαιού Ψυχικού, εφόσον, σύμφωνα με το προσκομισθέν σχετικό πληρεξούσιο, και οι δύο γονείς προέβησαν στη νομιμοποίηση της δικηγόρου που υπογράφει το δικόγραφο της κρινομένης αιτήσεως και παρέστη κατά τη συζήτηση της υποθέσεως στο ακροατήριο. (ΣτΕ 2044/2011, 2916/2004, 5720/1996 Ολομέλεια).

 

4. Επειδή, οι ανωτέρω αιτούντες παραδεκτώς ομοδικούν εφόσον προβάλλουν λόγους ακυρώσεως που στηρίζονται στην ίδια νομική και πραγματική βάση.

 

5. Επειδή, η αίτηση ασκείται εμπροθέσμως, δεδομένου ότι από την ημερομηνία πραγματικής κυκλοφορίας του (ΦΕΚ 434/Β/2011), στο οποίο δημοσιεύθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση, (23-03-2011 - βλέπε το υπ' αριθμόν 53091/13-05-2011 έγγραφο του Προϊσταμένου του Α4 Τμήματος του Εθνικού Τυπογραφείου), μέχρι την κατάθεση της υπό κρίση αιτήσεως (23-05-2011) δεν είχε παρέλθει η κατ' άρθρο 46 παράγραφος 1 του προεδρικού διατάγματος 18/1989 εξηκονθήμερη προθεσμία (η 21η και 22-05-2011 ήταν Σαββατοκύριακο), ενώ, εξάλλου, δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι ο εν λόγω αιτών έλαβε κυρωμένο φωτοαντίγραφο του θεωρημένου και εγκεκριμένου δοκιμίου σε χρόνο προγενέστερο της ως άνω ημερομηνίας πραγματικής κυκλοφορίας, κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 13 του νόμου 3469/2006 (ΦΕΚ 131/Α/2006).

 

6. Επειδή, στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982 (ΦΕΚ 43/Α/1982), (όπως η παράγραφος 1 τροποποιήθηκε με τα άρθρα 14 παράγραφος 1 του νόμου 1473/1984 (ΦΕΚ 127/Α/1984), και 14 παράγραφος 18 του νόμου 1882/1990 (ΦΕΚ 43/Α/1990) και διόρθωση σφαλμάτων (ΦΕΚ 51/Α/1990)) ορίζονται τα εξής:

 

{1. Για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων που μεταβιβάζονται με αντάλλαγμα ή αιτία θανάτου, δωρεάς ή προίκας, λαμβάνονται υπόψη οι τιμές εκκίνησης, που είναι καθορισμένες από πριν κατά ζώνες ή οικοδομικά τετράγωνα και κατ' είδος ακινήτου, όπως αστικό ακίνητο, μονοκατοικία, διαμέρισμα, κατάστημα, αγρόκτημα και άλλα. Οι τιμές εκκίνησης αυξάνονται ή μειώνονται ποσοστιαία ανάλογα με τους παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά ή μειωτικά την αξία των ακινήτων, όπως για τα διαμερίσματα η παλαιότητα, η θέση στο οικοδομικό τετράγωνο ή στον όροφο της πολυκατοικίας, για τα καταστήματα η εμπορικότητα δρόμου, το πατάρι, το υπόγειο, για τα αγροκτήματα η καλλιεργητική αξία, η τουριστική ή παραθεριστική σημασία και άλλα. Οι τιμές εκκίνησης και οι συντελεστές αυξομείωσής τους θα καθορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού των Οικονομικών, μετά από εισήγηση Επιτροπών που θα αποτελούνται από οικονομικούς υπαλλήλους, μηχανικούς του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και άλλα πρόσωπα που διαθέτουν ειδικές γνώσεις ή ιδιάζουσα εμπειρία και θα συγκροτούνται με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Προεδρίας Κυβερνήσεως και Οικονομικών. Οι κατά το προηγούμενο εδάφιο τιμές αναπροσαρμόζονται το βραδύτερο, ανά διετία, με τις κατά την παράγραφο 2 του παρόντος αποφάσεις του Υπουργού των Οικονομικών.

 

2. Με αποφάσεις του Υπουργού των Οικονομικών καθορίζονται: α) η καταχώρηση των τιμών εκκίνησης και των συντελεστών αυξομείωσής τους σε πίνακες και η συσχέτισή τους με διαγράμματα που καταρτίζονται με βάση χάρτες, β) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια σχετική με την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου ...}

 

Κατ' εξουσιοδότηση των διατάξεων αυτών εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών με την οποία, μεταξύ άλλων, αναπροσαρμόσθηκε η τιμή εκκίνησης στην Β' Ζώνη του Παλαιού Ψυχικού αφού ελήφθη υπόψη η υπ' αριθμόν 19/14-12-2010 σχετική εισήγηση της αρμόδιας Επιτροπής του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982. Κατά το προσβαλλόμενο με την υπό κρίση αίτηση μέρος της απόφασης αυτής, η τιμή εκκίνησης στην ως άνω ζώνη καθορίσθηκε στις 8.000 ευρώ έναντι της εκ 4.100 ευρώ που ίσχυε μέχρι τότε.

 

7. Επειδή, εξάλλου, οι κανονιστικές πράξεις, όπως η προσβαλλόμενη, δεν χρήζουν αιτιολογίας εκ μέρους της Διοικήσεως, αλλά ελέγχονται μόνον από την άποψη της τηρήσεως των όρων της εξουσιοδοτικής διατάξεως, βάσει της οποίας εκδίδονται, καθώς και της τυχόν υπερβάσεως των ορίων της εξουσιοδοτήσεως. Προκειμένου δε να είναι εφικτός ο έλεγχος αυτός, πρέπει να περιλαμβάνονται μεταξύ των στοιχείων του φακέλου και τα εκτιμηθέντα από τη Διοίκηση στοιχεία που συνηγορούν υπέρ της εκδόσεως της κανονιστικής αποφάσεως, τα οποία είτε αναφέρονται στην εξουσιοδοτική διάταξη είτε είναι σύμφωνα με το πνεύμα και το σκοπό της (ΣτΕ 2107/2009, 230, 1585/2002 επταμελές). Ειδικώς δε η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982 επιτάσσει, κατά την έννοιά της, τον καθορισμό τιμών κατά ζώνες, κατόπιν εκτιμήσεως συγκεκριμένων στοιχείων που ανταποκρίνονται χρονικώς στην εκάστοτε συγκεκριμένη πραγματική αγοραία αξία των οικείων ακινήτων (ΣτΕ 3626/2010).

 

8. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, με τις υπ' αριθμούς 2107/2009 και 3626/2010 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακυρώθηκε η γενόμενη με αποφάσεις του Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (υπ' αριθμόν 1020564/487/00ΤΥ/Δ/27-02-2007 και 1088318/2449/00ΤΥ/Δ'/16-09-2009, αντιστοίχως) αναπροσαρμογή της τιμής, που προβλεπόταν σε προϊσχύσασα απόφαση του ιδίου Υπουργού (υπ' αριθμόν 1122435/3634/00ΤΥ/Δ'/2005), για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων που μεταβιβάζονται με επαχθή αιτία ή αιτία θανάτου, δωρεά ή γονική παροχή στη ζώνη Β' του Παλαιού Ψυχικού (από 4.100 σε 5.150 ευρώ). Η ακύρωση έγινε, την πρώτη φορά, με την ΣτΕ 2107/2009, με την αιτιολογία ότι δεν προέκυπτε από τα στοιχεία του φακέλου ότι η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στην ως άνω ζώνη είχε γίνει κατόπιν εκτιμήσεως στοιχείων που δικαιολογούσαν αυτήν, ώστε να προκύπτει το δικαιολογητικό έρεισμα της γενομένης ρυθμίσεως και την δεύτερη, με την ΣτΕ 3626/2010, με την αιτιολογία ότι η εν λόγω αναπροσαρμογή δεν έγινε κατόπιν εκτιμήσεως συγκεκριμένων στοιχείων, που να ανταποκρίνονται χρονικώς στον καθορισμό τιμών κατά ζώνες με βάση την πραγματική αγοραία αξία των οικείων ακινήτων, αλλά, είχε στηριχθεί σε στοιχεία αναγόμενα στο έτος 2005, τα οποία, ως εκ τούτου, στοιχούσαν σε πλασματική, και όχι στην πραγματική αγοραία αξία των οικείων ακινήτων. Κατόπιν αυτών, εκδόθηκε η ήδη προσβαλλόμενη απόφαση με την οποία αναπροσαρμόσθηκαν οι τιμές του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων σε όλες τις ζώνες του Παλαιού Ψυχικού (Α- Ζ). Στο προοίμιο της αποφάσεως αυτής, η οποία κατά το άρθρο 4 αυτής ισχύει από 17-03-2011, αναφέρεται γενικώς, για το σύνολο των ρυθμίσεών της, ότι ελήφθησαν υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής ή τμήματος αυτής, όπως συνθήκες περιβάλλοντος και θέας, εξυπηρέτηση εμπορικότητα δρόμων, πολεοδομικές ρυθμίσεις (υπ' αριθμόν 4), καθώς και οι ιδιαιτερότητες των ακινήτων, όπως χρήση, πρόσοψη, όροφος, επιφάνεια, παλαιότητα κτιρίου, συνιδιοκτησία, ειδικές συνθήκες, δέσμευση (υπ' αριθμό 5), η μη ενιαία αντιμετώπιση όλων των περιοχών του Ψυχικού και η διατάραξη της ορθής κλιμάκωσης των τιμών από ζώνη σε ζώνη, συνεπεία των ως άνω ακυρωτικών, ως προς τη Β' Ζώνη, αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα, ειδικώς ως προς τη ζώνη αυτή, να ισχύει η τιμή που είχε καθορισθεί με την υπ' αριθμόν 1122435/3634/00ΤΥ/Δ'/30-12-2005 υπουργική απόφαση έναντι των λοιπών ζωνών, για τις οποίες ίσχυαν οι τιμές που καθορίσθηκαν με την υπ' αριθμόν 1020564/487/00ΤΥ/Δ'/27-02-2007 όμοια υπουργική απόφαση (υπ' αριθμόν 9) και η από 14-12-2010 εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982 (υπ' αριθμόν 11). Στην τελευταία αυτή εισήγηση περιέχεται η τοποθέτηση της εκπροσώπου της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας Ψυχικού, η οποία επικαλούμενη ικανό αριθμό δηλώσεων ΦΜΑ ετών 2007 - 2010, με τίμημα και όχι αντικειμενική (αξία), έρευνα σε πρόσφατο έντυπο αγγελιών πωλήσεων ακινήτων, καθώς και το γεγονός ότι κατά το έτος 2010 υπεβλήθησαν 608 δηλώσεις μεταβίβασης, εκ των οποίων οι 102 αφορούσαν την περιοχή του Ψυχικού και κυρίως ακίνητα εντός Β' Ζώνης, πρότεινε, ειδικώς ως προς την τιμή της Β' ζώνης, την αύξηση αυτής σε 9.500€ / m2, κατέθεσε δε σχετικώς πίνακα μεταβιβάσεων (3 για το 2007, 3 για το 2008, 5 για το 2009 και 5 για το 2010), ο οποίος αφορούσε μεταβιβάσεις ακινήτων εντός της Β' Ζώνης (πλην μιας που αφορούσε ακίνητο εντός της Α' Ζώνης) και στον οποίο αναγράφονταν οι με αριθμούς δηλώσεως ΦΜΑ, οι διευθύνσεις των μεταβιβασθέντων ακινήτων, το είδος (οικόπεδο, διαμέρισμα) και η συνολική επιφάνεια αυτών, καθώς και η αντικειμενική και η πραγματική τους αξία (βάσει του αναγραφομένου στο συμβόλαιο τιμήματος αγοράς). Η τιμή της Β' Ζώνης, κατόπιν συζητήσεως, διαμορφώθηκε ομοφώνως από την Επιτροπή στα 8.900 ευρώ, τελικώς δε, με την ήδη προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, καθορίσθηκε στα 8.000 ευρώ.

 

9. Επειδή, με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι η επίδικη αναπροσαρμογή, κατά το μέρος που αφορά ειδικώς τα ακίνητα της Β' Ζώνης που ευρίσκονται επί της οδού Δάφνης, έγινε χωρίς εκτίμηση στοιχείων που να δικαιολογούν αυτήν, ώστε να προκύπτει το δικαιολογητικό έρεισμα της επίμαχης ρύθμισης και να δύναται να ελεγχθεί αν εκδόθηκε εντός των ορίων της νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982. Προβάλλεται, ειδικότερα, ότι ούτε από το ανωτέρω πρακτικό της γνωμοδοτικής επιτροπής του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982 ούτε από άλλα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι ελήφθησαν υπόψη από τη Διοίκηση οι ιδιαιτερότητες των ακινήτων που κείνται επί της ως άνω οδού, οι οποίες συνίστανται στην ύπαρξη ιδιαίτερα αυξημένου θορύβου και μόλυνσης του περιβάλλοντος λόγω της υπέρμετρης κυκλοφοριακής επιβάρυνσης της οδού αυτής, με αποτέλεσμα αφενός να υπάρχει ουσιώδης και αδικαιολόγητη διαφορετική αντιμετώπιση εκ μέρους της κανονιστικά δρώσας Διοίκησης ακινήτων κειμένων επί της αυτής οδού (δεδομένου ότι η οδός Δάφνης κείται επί του ορίου ανάμεσα στην Β' και στην Στ' Ζώνη του Παλαιού Ψυχικού, για τις οποίες καθορίζεται σημαντικά διαφορετική τιμή εκκίνησης, 8.000 και 5.500 ευρώ αντιστοίχως) και αφετέρου να απουσιάζει η απαραίτητη διαφοροποίηση των ακινήτων που κείνται επί της οδού Δάφνης σε σχέση με τα υπόλοιπα ακίνητα της Β' Ζώνης. Προς απόδειξη των ισχυρισμών τους αυτών, οι αιτούντες προσκόμισαν, μεταξύ άλλων, με το από 29-11-2011 υπόμνημά τους, το υπ' αριθμόν 21311/06-10-2011 έγγραφο του Δήμου Φιλοθέης - Ψυχικού στο οποίο αναφέρεται ότι:

 

{η οδός Δάφνης προοριζόταν να γίνει μονόδρομος. Η μη ολοκλήρωση της εφαρμογής της μελέτης είχε σαν αποτέλεσμα την μεγάλη κυκλοφοριακή φόρτισή της. ... η οδός αυτή αποτελεί το μοναδικό δρόμο ολόκληρου του Ψυχικού με αυξημένη κυκλοφοριακή κίνηση, διότι χρησιμοποιείται καθημερινά από ολόκληρο το λεκανοπέδιο της Αττικής αποτελούσα τη μοναδική δίοδο προς το Γαλάτσι, τα Δικαστήρια, το Κέντρο της Αθήνας, τα Βόρεια και Νότια Προάστια. Εξαιτίας της μεγάλης κυκλοφορίας αυτού του δρόμου τοποθετήθηκε φωτεινός σηματοδότης από την Τροχαία και αποτελεί τον μοναδικό δρόμο εντός της Δημοτικής Κοινότητας Ψυχικού που έχει φωτεινό σηματοδότη. ... την οδό αυτή διασχίζουν καθημερινώς και δύο λεωφορειακές γραμμές και συγκεκριμένα η τοπική 651 και το 036 του ΟΑΣΑ}

 

καθώς και το από 03-11-2011 έγγραφο του Προέδρου της Εθνικής Λέσχης Αυτοκινήτου & Περιηγήσεων (ΕΛΠΑ) στο οποίο αναφέρεται, επίσης, ότι:

 

{Η οδός Δάφνης παρουσιάζει σε καθημερινή βάση εξαιρετικά υψηλή κίνηση διερχομένων οχημάτων καθώς χρησιμοποιείται σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα ως δίοδος από και προς το Γαλάτσι ... Λόγω δε της αυξημένης κυκλοφορίας είναι ο μόνος δρόμος του Παλαιού Ψυχικού με φωτεινό σηματοδότη. Επιπλέον διέρχεται σε τακτά διαστήματα (περίπου ανά εικοσάλεπτο) συγκοινωνία τόσο τοπική όσο και η γραμμή 036 της ΕΘΕΛ ...}

 

Από τα στοιχεία αυτά, προκύπτει πράγματι ότι τα ακίνητα που κείνται επί της οδού Δάφνης, στο τμήμα αυτής μεταξύ της ομωνύμου πλατείας και της διασταυρώσεως με την οδό 28ης Οκτωβρίου (στο οποίο ευρίσκονται τα ακίνητα των αιτούντων), υφίστανται σημαντική κυκλοφοριακή επιβάρυνση εν σχέσει προς τα λοιπά ακίνητα της Β' Ζώνης, το γεγονός δε αυτό, παρότι κρίσιμο για τον καθορισμό της αγοραίας αξίας των οικείων ακινήτων και την ένταξή τους σε ζώνη, δεν προκύπτει ότι ελήφθη υπόψη κατά τον καθορισμό τιμής της ζώνης αυτής αντιθέτως μάλιστα, από το από 14-12-2010 πρακτικό συνεδριάσεως της Επιτροπής του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982 προκύπτει ότι σύμφωνα με τη διαπίστωση της εκπροσώπου της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας .., με την οποία συμφώνησαν όλα τα μέλη της Επιτροπής, όλα τα ακίνητα της Β' Ζώνης χαρακτηρίσθηκαν ως ομοειδή, ενώ, εξάλλου, ουδεμία ειδική αναφορά έγινε στις κυκλοφοριακές συνθήκες της οδού Δάφνης, ούτε προκύπτει ότι κάποιο από τα ακίνητα του ενδεικτικού πίνακα μεταβιβάσεων που προσκόμισε η εκπρόσωπος της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας στα οποία στηρίχθηκε ο καθορισμός της τιμής εκκίνησης της Β' Ζώνης ευρίσκεται στην οδό Δάφνης. Εφόσον, συνεπώς, δεν προκύπτει ότι η ένταξή των ως άνω ακινήτων στην Β' Ζώνη και ο καθορισμός της τιμής τους έγινε κατόπιν εκτιμήσεως συγκεκριμένων στοιχείων ανταποκρινομένων στην πραγματική αγοραία αξία τους, παραβιάσθηκε η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 41 του νόμου 1249/1982 και για τον λόγο αυτό, που βασίμως προβάλλεται με την υπό κρίση αίτηση, πρέπει αυτή να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση κατά το μέρος που καθορίζει τιμή εκκίνησης στο τμήμα της οδού Δάφνης μεταξύ της ομωνύμου πλατείας και της διασταυρώσεως με την οδό 28ης Οκτωβρίου (εντός της B' Ζώνης του Παλαιού Ψυχικού) στο ύψος των 8.000 ευρώ, παρέλκει δε, κατόπιν αυτών, η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως. Κατά την γνώμη, όμως, του Προέδρου του Τμήματος Φ. Αρναούτογλου και της Συμβούλου Β. Καλαντζή, ο ανωτέρω λόγος ακυρώσεως είναι αβάσιμος και θα έπρεπε να απορριφθεί. Και αυτό, γιατί, εν όψει του νόμου, που επιτρέπει τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης κατά ζώνες βάσει γενικότερων χαρακτηριστικών, η προσβαλλόμενη παρίσταται νόμιμη έστω και αν εχώρησε χωρίς την λήψη εξατομικευμένων στοιχείων περί των συγκοινωνιακών προβλημάτων της συγκεκριμένης οδού.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την αίτηση.

 

Ακυρώνει εν μέρει την ΠΟΛ 1040/01-03-2011 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ 434/Β/2011), κατά τα εκτιθέμενα στο αιτιολογικό.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Δημόσιο τη δικαστική δαπάνη των αιτούντων, η οποία ανέρχεται σε 920 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 12 και 16-01-2012

 

Ο Πρόεδρος του Β' Τμήματος

Ο Γραμματέας του Β' Τμήματος

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 30-05-2012

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.