Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
A. Γενικοί όροι
1. Ο φορέας υλοποίησης και λειτουργίας του έργου καθώς και όλα τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα στα οποία έχει ανατεθεί μέρος της υλοποίησης ή λειτουργίας του έργου (εφεξής αναφερόμενα ως τρίτα μέρη), φέρουν την ευθύνη για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, μέτρων και περιορισμών κατά το μέρος που τους αντιστοιχεί.
2. Ο φορέας υλοποίησης και λειτουργίας του έργου θα πρέπει να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται:
α. Η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων από το σύνολο των τρίτων μερών.
β. Η δυνατότητα αντιμετώπισης και αποκατάστασης δυσάρεστων περιβαλλοντικά καταστάσεων οφειλόμενων σε ενέργειες ή παραλείψεις οποιουδήποτε εκ των τρίτων μερών, κατά παράβαση των περιβαλλοντικών όρων.
3. Κατά τις διαδικασίες σύναψης συμφωνιών μεταξύ φορέα του έργου και τρίτων μερών, καθώς και των τελευταίων μεταξύ τους, θα πρέπει να προβλέπονται ρητές πρόνοιες συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις των περιβαλλοντικών όρων.
4. Από τις δαπάνες για την κατασκευή και λειτουργία του έργου, θα πρέπει να εξασφαλίζονται κατά προτεραιότητα αυτές που αφορούν στα έργα προστασίας του περιβάλλοντος τα οποία απαιτούνται για την πλήρη τήρηση των περιβαλλοντικών όρων.
5. Να ληφθούν όλες οι απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για όλα τα επιμέρους έργα/δραστηριότητες.
6. Για την εκτέλεση έργων στη ζώνη αιγιαλού - παραλίας ισχύουν τα αναφερόμενα στο άρθρο 14 του νόμου 2971/2001, όπως ισχύει, ενώ ενεργοποιούνται οι δυνατότητες που παρέχουν οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (νόμος 3986/2011, νόμος 4179/2013, κ.λ.π.) σχετικά με την παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού - παραλίας.
7. Απαγορεύεται η μεταβολή ή επέκταση της χρήσης της έκτασης του ΕΣΧΑΔΑ, πέραν του εγκεκριμένου σκοπού.
8. Να μην πραγματοποιηθεί η κατασκευή, εν είδει μικρού παρεκκλησίου, στο ύψωμα ΝΑ του ελικοδρομίου.
9. Απαγορεύεται οποιαδήποτε επέμβαση στην παράκτια ζώνη πέραν των αναφερόμενων στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του επενδυτικού σχεδίου. Οι προβλεπόμενες επεμβάσεις να υλοποιηθούν αυστηρά εντός των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των υφιστάμενων έργων, εξασφαλίζοντας ότι δεν θα προκληθούν δυσμενείς επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον.
10. Η κατασκευή και λειτουργία των εγκαταστάσεων αποθήκευσης πετρελαίου και υγραερίου να καλύπτουν, αντίστοιχα τις απαιτήσεις της κοινής υπουργικής απόφασης Δ3/14858/1993 (ΦΕΚ 477/Β/1993) και του προεδρικού διατάγματος (ΠΔ) 44/1987 (ΦΕΚ 15/Α/1987), όπως εκάστοτε ισχύουν.
Β. Οριστικοποίηση σχεδιασμού
1. Κατά την τελική εφαρμογή του επενδυτικού σχεδίου να εξασφαλίζονται τα εξής:
1.1. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του χώρου και των κτιρίων, να υιοθετεί τις αρχές της αειφόρου δόμησης, ιδίως μέσω συστημάτων κτιρίων ελάχιστης ενεργειακής κατανάλωσης, όπου αυτό είναι εφικτό (π.χ. LEED, BREEAM, ELGBC ή DGNB):
1.1.1. Με την εξοικονόμηση ενέργειας, τόσο στο παθητικό επίπεδο (σχεδιασμός προσαρμοσμένος στις τοπικές κλιματικές συνθήκες, μονώσεις, ψυχρά υλικά, σκιάσεις, βιοκλιματικό πράσινο κ.ά.) όσο και στο ενεργητικό επίπεδο (εξοπλισμός υψηλής απόδοσης, έξυπνο σύστημα ενεργειακής διαχείρισης στα μεγάλα κτίρια, δυνατότητα χρήσης φυσικού αέρα στα συστήματα κλιματισμού, λαμπτήρες εξοικονόμησης κ.ά.).
1.1.2. Με την ορθολογική χρήση νερού, με εφαρμογή προηγμένων μεθόδων εξοικονόμησης, αποτελεσματικής άρδευσης και αξιοποίησης όμβριων υδάτων και την χρήση γκρι νερών.
1.2. Η τελική μορφή των ελεύθερων και αδόμητων χώρων θα πρέπει να εξασφαλίζει τη διατήρηση της συνοχής του πρασίνου, την κατείσδυση νερού και τη φυσική κυκλοφορίας του αέρα, για τη διατήρηση της ευρωστίας των φυσικών οικοσυστημάτων της έκτασης.
2. Ενδεχόμενες μελλοντικές διαφοροποιήσεις στο πλήθος και την διάταξη των κτιριακών μονάδων εντός της περιοχής ανάπτυξης 40 της Ζώνης ΙΙΙΒ δύναται να υλοποιηθούν κατόπιν τήρησης των προβλεπόμενων στην παράγραφο 1 του άρθρου 7 του νόμου 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/2011), με την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα ακόλουθα κριτήρια:
2.1. Δεν αλλάζει το ισοζύγιο πρασίνου προς το δυσμενέστερο σε σχέση με τα αναφερόμενα στο κεφάλαιο 6.2 της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
2.2. Δεν αυξάνεται ο όγκος των εκσκαφών εντός της περιοχής ανάπτυξης 40, όπως έχει προβλεφθεί στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
2.3. Τηρούνται οι όροι του βιοκλιματικού σχεδιασμού και οι δεσμεύσεις για πράσινα, φυτεμένα δώματα.
2.4. Φυτεύεται υποχρεωτικά το 75% του ακάλυπτου χώρου της ζώνης.
2.5. Στην πλήρη ανάπτυξη της επένδυσης το σύνολο των κτιριακών μονάδων στην περιοχή ανάπτυξης 40 θα είναι κατ' ελάχιστον 6, και η μέγιστη δόμηση κάθε διακριτής κτιριακής μονάδα δεν θα υπερβαίνει τα 3.000 m2
3. Ο υπολειπόμενος συντελεστής δόμησης του επενδυτικού σχεδίου δύναται να εξαντληθεί μόνον εντός των περιοχών ανάπτυξης 1 έως 39, κατόπιν τήρησης των προβλεπόμενων στην παράγραφο 1 του άρθρου 7 του νόμου 4014/2011, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι δεσμεύσεις του προεδρικού διατάγματος έγκρισης ΕΣΧΑΔΑ.
4. Εντός της Ζώνης ΙΙΙΒ επιτρέπεται η απομάκρυνση κατά μέγιστο 887 δέντρων, εφόσον αντικαθίστανται με νέα ισάριθμα δέντρα τα οποία φυτεύονται σε θέσεις εντός της υπόλοιπης έκτασης. Επιπλέον δέντρα της Ζώνης ΙΙΙΒ, δύναται να αφαιρεθούν μόνο εφόσον αντικαθίστανται εντός της ίδιας ζώνης.
5. Ελάχιστος συνολικός (υφιστάμενα και νέες φυτεύσεις) αριθμός δέντρων ανά κάθετη συνιδιοκτησία των κατοικιών ορίζεται ίσος προς 17.
6. Το νέο πράσινο σε όλη την έκταση του ακινήτου θα πρέπει να υλοποιηθεί ως προς τη διάταξή του, την επιλογή και μίξη των ειδών, το πρόγραμμα ανάπτυξης και συντήρησης του, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια, όπως περιγράφεται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, έτσι ώστε να καλύπτει κατ' ελάχιστον τα ακόλουθα:
6.1. Ο σχεδιασμός του πρασίνου σε κάθε επιμέρους ζώνη του ακινήτου θα πρέπει να εξασφαλίζει τουλάχιστον τους ακόλουθους στόχους:
6.1.1. Οικολογική προσαρμογή - Προαγωγή των οικολογικών συστημάτων.
6.1.2. Ανάπτυξη οικοσυστήματος και διατήρηση της βιοποικιλότητας της περιοχής μέσω της ενοποίησης των ζωνών πρασίνου σε ένα ενιαίο οικοσύστημα.
6.1.3. Αντιπλημμυρική ή αντιδιαβρωτική προστασία.
6.1.4. Βελτίωση μικροκλίματος.
6.1.5. Πολεοδομικές και κτιριοδομικές συνέργειες (βιοκλιματική επίδραση, οπτικός διαχωρισμός κτιρίων από χώρους στάθμευσης κ.ά.).
6.2. Κατά την επιλογή των φυτεύσεων σε κάθε επιμέρους έκταση του ακινήτου θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα χαρακτηριστικά του εδάφους, η κλίση της έκτασης καθώς και η χρήση αυτής.
6.3. Τα είδη που θα επιλεγούν θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από:
6.3.1. Συμβατότητα με την τοπική φυτοκοινωνία.
6.3.2. Προσαρμογή στις τοπικές βιοκλιματικές συνθήκες.
6.3.3. Χαμηλές απαιτήσεις φυτοπροστατευτικών ουσιών και λιπασμάτων.
6.3.4. Χαμηλές απαιτήσεις άρδευσης.
7. Οι επενδύσεις των πρανών να γίνονται με φυσικά υλικά ακόμα και στις θέσεις των τεχνικών έργων αντιστήριξης, όπου αυτά απαιτούνται κατόπιν εκπόνησης των απαραίτητων γεωτεχνικών μελετών.
8. Η οπτική απομόνωση των υπαίθριων χώρων στάθμευσης, των βοηθητικών κτιρίων και των λοιπών εγκαταστάσεων (π.χ. υπαίθριος χώρος κομποστοποίησης) θα πρέπει να επιτευχθεί με κατάλληλες φυτεύσεις αντί τεχνητών πετασμάτων. Ανάλογες φυτεύσεις θα πρέπει να υλοποιηθούν περιμετρικά κάθε κατοικίας.
9. Να φυτευτεί χλοοτάπητας μόνο στις απαραίτητες για λειτουργικούς λόγους εκτάσεις π.χ. περιμετρικά των κτιρίων, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η έκταση φύτευσης δέντρων και θάμνων της αττικής χλωρίδας, συμβάλλοντας στον περιορισμό του απαιτούμενου νερού άρδευσης, όπως προβλέπεται στο προεδρικό διάταγμα έγκρισης ΕΣΧΑΔΑ.
10. Τα δέντρα που πρόκειται να απομακρυνθούν θα πρέπει να αφορούν αποκλειστικά στις εξής κατηγορίες:
10.1. Βρίσκονται σε κακή φυτοϋγιεινή κατάσταση.
10.2. Εμποδίζουν την ανάπτυξη των παρακείμενων δέντρων.
10.3. Απαιτείται η απομάκρυνσή τους για την εφαρμογή του επενδυτικού σχεδίου (π.χ. δόμηση, σκληρές επιφάνειες).
11. Τουλάχιστον στο 70% του φυτεμένου χώρου της συνολικής έκτασης θα κυριαρχείται από είδη της αττικής χλωρίδας.
12. Να υλοποιηθούν κατ' ελάχιστο οι προτάσεις της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σε ότι αφορά τον αριθμό των δέντρων που θα φυτευτούν στο ακίνητο (1700 νέα δέντρα σε αντικατάσταση των 1257 που απομακρύνονται, μη συμπεριλαμβανόμενων των θάμνων) σε εφαρμογή του άρθρου 2 του από 30-09-2016 προεδρικού διατάγματος έγκρισης ΕΣΧΑΔΑ.
13. Οι εργασίες δενδροφύτευσης και διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου εντός του ακινήτου να πραγματοποιηθούν υπό την επίβλεψη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής Πειραιώς και Νήσων.
14. Το πρόγραμμα υλοποίηση των φυτεύσεων θα πρέπει να συνδέεται με την πορεία υλοποίησης του έργου, προκειμένου το νέο πράσινο να δημιουργηθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
15. Το πρόγραμμα συντήρησης θα πρέπει να προβλέπει λεπτομερείς οδηγίες και δοσολογίες για τη λίπανση, τη φυτοπροστασία, το κλάδεμα και την αντικατάσταση αποτυχημένων φυτεύσεων.
16. Η πυροπροστασία των φυτεμένων εκτάσεων του ακινήτου και των εγκαταστάσεων του έργου να εξασφαλιστεί με το σχεδιασμό και εγκατάσταση ενός πλήρους συστήματος εποπτείας, έγκαιρης ειδοποίησης και άμεσης διαθεσιμότητας νερού πυρόσβεσης. Ο σχεδιασμός του συστήματος να οριστικοποιηθεί μέσω κατάλληλης μελέτης, η οποία θα διασφαλίσει την επιλογή των πλέον σύγχρονων λύσεων εποπτείας και πυρόσβεσης.
17. Ο κύριος του έργου, κατόπιν συνεργασίας με την Εφορεία Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων, θα πρέπει να υποβάλει προς έγκριση στις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού μελέτη συντήρησης και ανάδειξης των αρχαίων καταλοίπων εντός των Ζωνών Α1 και Α2 Απολύτου Προστασίας, καθώς και διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου τους, η οποία να εξασφαλίζει τουλάχιστον τα εξής:
17.1. Ενοποίηση των δύο επιμέρους αρχαιολογικών χώρων (ναό Απόλλωνα Ζωστήρα και πρωτοελλαδικού οικισμού) μέσω διαδρομής οργανωμένης επίσκεψης.
17.2. Περίφραξη του ναού του Απόλλωνα Ζωστήρα με ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, ώστε να εξασφαλίζεται η επισκεψιμότητά του σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του από 30-09-2016 προεδρικού διατάγματος έγκρισης του ΕΣΧΑΔΑ
17.3. Ανοικτού τύπου οριοθέτηση των αρχαίων καταλοίπων του λόφου.
18. Ο φορέας του έργου οφείλει να ορίσει υπεύθυνο (ή υπεύθυνους), ο οποίος θα είναι αρμόδιος για τα εξής:
18.1. Έλεγχο τήρησης των περιβαλλοντικών όρων της παρούσας.
18.2. Διασφάλιση της ορθής λειτουργίας του συνόλου των υποδομών του επενδυτικού σχεδίου (π.χ. δίκτυο συλλογής όμβριων).
18.3 Σύνταξη και δημοσιοποίηση των απαιτούμενων περιοδικών εκθέσεων και αναφορών.
Γ. Κατασκευή του έργου
1. Χρήση φυσικών πόρων και εξοικονόμηση ενέργειας
1.1. Να εφαρμόζεται πρόγραμμα χρονικής και χωρικής διάρθρωσης των εργασιών εκσκαφής και επίχωσης, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα προϊόντα των πρώτων θα καλύπτουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις ανάγκες των δεύτερων.
1.2. Οι πρόσθετες (μετά την τήρηση των παραπάνω) ποσότητες γαιωδών ή αδρανών υλικών να καλυφθούν από νόμιμα λειτουργούσες μονάδες.
1.3. Οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις να χωροθετηθούν εντός του ακινήτου, σε κατάλληλες θέσεις προκειμένου να περιορίζονται οι οχλήσεις στις γειτνιάζουσες χρήσεις.
1.4. Οι ανάγκες του έργου σε σκυρόδεμα, να καλύπτονται κατά προτεραιότητα από νομίμως λειτουργούσες υφιστάμενες μονάδες. Εάν αυτό δεν καθίσταται δυνατό, παρέχεται η δυνατότητα εγκατάστασης προσωρινής μονάδας παραγωγής σκυροδέματος μετά από υποβολή, αξιολόγηση και έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ) σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 7 του νόμου 4014/2011. Στη μελέτη αυτή να αιτιολογείται η αδυναμία κάλυψης των αναγκών σε σκυρόδεμα από υφιστάμενες μονάδες και να εξειδικεύεται ο τρόπος συμμόρφωσης με τους ακόλουθους όρους:
1.4.1. Η μονάδα παραγωγής σκυροδέματος εγκαθίσταται και λειτουργεί μόνο για το χρόνο που είναι απολύτως απαραίτητη, ενώ απεγκαθίσταται και απομακρύνεται αμέσως μετά, με ευθύνη της επίβλεψης.
1.4.2. Το σκυρόδεμα να παράγεται σε κλειστό σύστημα.
1.4.3. Οι μεταφορές και ζυγίσεις αδρανών και τσιμέντου να γίνονται με κλειστές μεταφορικές ταινίες ή κοχλίες που να αποκονιώνονται μέσω φίλτρων.
1.4.4. Τα σιλό αποθήκευσης τσιμέντου να έχουν φίλτρα αποκονίωσης και οι βαλβίδες εκτόνωσης να εξαερώνονται σε φίλτρα.
1.4.5. Η κατάληψη χώρου για αποθήκευση των αδρανών παραγωγής σκυροδέματος να ελαχιστοποιηθεί, με τη χρήση κατάλληλων σιλό.
1.5. Οι ανάγκες σε ασφαλτόμιγμα για την οδοποιία που προβλέπεται στο πλαίσιο του συνολικού έργου, να καλυφθούν από νομίμως λειτουργούσες υφιστάμενες μονάδες.
2. Κατά την κατασκευή να εφαρμόζεται διεθνώς αποδεκτό Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ).
3. Διαχείριση στερεών αποβλήτων
3.1. Κατά τις χωματουργικές εργασίες να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή:
3.1.1. φαινόμενων αποσταθεροποίησης εδαφών ή διασκορπισμού χωματουργικών και αδρανών υλικών του έργου όπως κατολισθήσεις ή διάβρωση πρανών, απόπλυση σωρών αδρανών κ.λ.π..
3.1.2. πρόκλησης αρνητικών επιπτώσεων σε άλλες υποδομές ευρισκόμενες στην περιοχή. Στις περιπτώσεις που η πιθανότητα εμφάνισης των ως άνω φαινόμενων παρουσιάζεται αυξημένη, όπως για παράδειγμα σε περίοδο υψηλών βροχοπτώσεων, να διακόπτονται οι χωματουργικές εργασίες στις θέσεις που εμφανίζουν υψηλές κλίσεις. Ειδικότερα, οι εκσκαφές θεμελίων τεχνικών έργων που θα πραγματοποιηθούν να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες και να αποφευχθούν οι άσκοπες διανοίξεις, εκχερσώσεις και αποψιλώσεις.
3.2. Κατά τη φάση των χωματουργικών εργασιών, τα πλεονάζοντα υλικά εκσκαφής, να απομακρύνονται αμέσως από τα μέτωπα εκτέλεσης των εργασιών, ενώ όσα πρόκειται να επαναχρησιμοποιηθούν θα αποτίθενται σε προκαθορισμένες θέσεις για τον ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο.
3.3. Τα πλεονάζοντα υλικά εκσκαφής, μετά την εξάντληση της δυνατότητας αξιοποίησής τους για τις ανάγκες του έργου, να διατίθενται κατά προτεραιότητα για την αποκατάσταση ανενεργών λατομείων της περιοχής, εφόσον κάτι τέτοιο επιτρέπεται από την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων τους και κατόπιν τήρησης της παραγράφου 4 του άρθρου 7 του νόμου 4014/2011.
3.4. Σε κάθε περίπτωση η διαχείριση των αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις να πραγματοποιείται σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση 36259/1757/Ε103/2010 (ΦΕΚ 1312/Β/2010).
3.5. Εάν, επιπλέον των ανωτέρω, χρειαστεί και απόθεση πλεοναζόντων υλικών εκσκαφής σε αποθεσιοθαλάμους, αυτοί θα πρέπει να χωροθετηθούν εκτός ευαίσθητων οικοσυστημάτων κατόπιν υποβολής, αξιολόγησης και έγκρισης Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ) σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 7 του νόμου 4014/2011.
Στη μελέτη αυτή θα αναλύονται τουλάχιστον τα ακόλουθα θέματα:
3.5.1. Υφιστάμενο και μελλοντικό, μετά τις αποθέσεις και την αποκατάσταση, ανάγλυφο κάθε αποθεσιοθαλάμου.
3.5.2. Τεχνικά χαρακτηριστικά των αποθέσεων, όπως είδος και ιδιότητες υλικών, ύψη και πλάτη επιφανειών απόθεσης, ευστάθεια, απαγωγή όμβριων κ.ά..
3.5.3. Λεπτομερείς παράμετροι φυτεύσεων, όπως είδη φυτών, σχέση τους με την τοπική φυτοκοινωνία, φυτευτικό πλέγμα, δίκτυο και τρόπος άρδευσης, πρόγραμμα συντήρησης κ.α..
3.5.4. Η διαχείριση των επικινδύνων αποβλήτων να πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις των κοινών υπουργικών αποφάσεων 13588/725/2006 (ΦΕΚ 383/Β/2006), 24944/1159/2006 (ΦΕΚ 791/Β/2006) και 62952/5384/2016 (ΦΕΚ 4326/Β/2016).
3.5.6. Η τακτική συντήρηση του εξοπλισμού κατασκευής θα πραγματοποιείται εκτός του ακινήτου. Για τις περιπτώσεις έκτακτης συντήρησης θα τηρείται αρχείο από το φορέα κατασκευής. Για τις περιπτώσεις αυτές:
3.5.6.1. Η διαχείριση των αποβλήτων ελαίων να πραγματοποιείται σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα 82/2004 (ΦΕΚ 64/Α/2004), με το οποίο καθορίζονται μέτρα, όροι και πρόγραμμα για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων των λιπαντικών ελαίων.
3.5.6.2. Η διαχείριση των μεταχειρισμένων ελαστικών οχημάτων να γίνεται μέσω εγκεκριμένων συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης, σύμφωνα με τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ[ 109/2004 (ΦΕΚ 75/Α/2004).
4. Διαχείριση υγρών αποβλήτων
4.1. Απαγορεύεται η ρύπανση των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων από κάθε είδους απορροές, καθώς και απόρριψη οποιωνδήποτε μη βιοδιασπώμενων ουσιών επί του εδάφους.
4.2. Να υπάρχουν αποθηκευμένα σε εύκολα προσπελάσιμο σημείο του εργοταξίου κατάλληλα υλικά (π.χ. ειδικά προϊόντα δέσμευσης, βιοδιάσπασης, ή συλλογής λιπαντικών ελαίων κ.ά.) για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης ρύπανσης.
4.3. Για την αποφυγή εκπλύσεων επιβαρυμένων με ρύπους, να αποφεύγονται οι εργασίες εκσκαφών κατά τη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων στην περιοχή.
4.4. Δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε απόρριψη υλικών ή ουσιών στη θάλασσα, ή σε οποιοδήποτε άλλο ευαίσθητο αποδέκτη.
5. Εκπομπές στην ατμόσφαιρα
5.1 Όλα τα οχήματα που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή του έργου να διαθέτουν σε ισχύ πιστοποιητικό συμμόρφωσης με τα εκάστοτε όρια αερίων ρύπων.
5.2. Σε κάθε κατασκευαστική δραστηριότητα όπου υπάρχει πιθανότητα εκπομπής σκόνης, αιωρούμενων σωματιδίων ή οσμηρών ουσιών, να υιοθετούνται διαδικασίες και εξοπλισμός που εξασφαλίζουν τη δραστική μείωση αυτών των εκπομπών, ενώ οι χρόνοι των διαδικασιών αυτών πρέπει να ελαχιστοποιούνται.
5.3. Οι φορτώσεις - αποθέσεις χαλαρών υλικών και οι διαδρομές των οχημάτων κατασκευής εντός της ζώνης κατασκευής, κατά τις ξηρές περιόδους του έτους να γίνονται υπό διαβροχή ή με ισοδύναμο τρόπο περιορισμού της σκόνης.
5.4. Η εκπομπή σκόνης από την επίδραση του ανέμου σε σωρούς υλικών που έχουν προσωρινά δημιουργηθεί στη ζώνη του έργου, περιορίζεται είτε με κάλυψη των σωρών, είτε με διαβροχή τους, είτε με χρήση διαλυμάτων που στερεοποιούν προσωρινά την εξωτερική επιφάνεια του σωρού.
6. Θόρυβος
6.1. Για κάθε μονάδα του εξοπλισμού που υπόκειται σε οριοθέτηση ή επισήμανση εκπεμπόμενου θορύβου σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία θα διεξάγεται έλεγχος ανταπόκρισης στις σχετικές υποχρεώσεις από τον υπεύθυνο της κατασκευής. Τα σχετικά στοιχεία (δήλωση συμμόρφωσης κ.ά.) θα φυλάσσονται στο εργοτάξιο για όλη τη διάρκεια χρήσης της κάθε τέτοιας μονάδας. Δεν επιτρέπεται η χρησιμοποίηση εξοπλισμού κατασκευής που δεν ανταποκρίνεται στις σχετικές με το θόρυβο υποχρεώσεις.
6.2. Όταν υψηλές στάθμες θορύβου εκπέμπονται από σημειακές πηγές (π.χ. χρήση αεροσφυρών, αεροσυμπιεστών ή άλλου θορυβώδους εξοπλισμού) που βρίσκονται κοντά σε ευαίσθητες στο θόρυβο χρήσεις, πρέπει να χρησιμοποιούνται κινητά ηχομονωτικά περιφράγματα γύρω από τα σημεία εκπομπής για τον περιορισμό του θορύβου. Παράλληλα, θα πρέπει κατά το δυνατόν να αποφεύγεται η ταυτόχρονη λειτουργία περισσότερων του ενός θορυβωδών μηχανημάτων.
7. Περιορισμός των επιπτώσεων στο φυσικό περιβάλλον και στη χλωρίδα και πανίδα της περιοχής
7.1. Η χωροθέτηση των προσωρινών εγκαταστάσεων υποστήριξης (εργοτάξια, προσωρινά γραφεία κ.λ.π.) θα πρέπει να ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον.
7.2. Να εγκατασταθούν ηχοπετάσματα στα όρια του εργοταξιακού χώρου.
7.3. Ο φωτισμός στους εργοταξιακούς χώρους θα πρέπει να περιοριστεί, κατά προτίμηση μόνο στα σημεία που αυτό κρίνεται απαραίτητο για την ομαλή τέλεση των εργασιών και την ασφάλεια του προσωπικού. Ο φωτισμός να έχει κατεύθυνση προς το έδαφος και να τοποθετηθεί με τρόπο τέτοιο ώστε να ελαχιστοποιείται το φαινόμενο διάχυσης φωτός εκτός του χώρου εργασίας.
8. Άλλα θέματα κατασκευής
8.1. Απαγορεύεται η χρήση υλικών αμιάντου/ αμιαντοτσιμέντου. Σε περίπτωση παρουσίας αμιάντου / αμιαντοτσιμέντου η απομάκρυνση αυτών να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης 8243/1113/1991 (ΦΕΚ 138/Β/1991), όπως εκάστοτε ισχύει.
8.2. Η μεταφορά των υλικών εκσκαφής / κατεδάφισης, καθώς και κάθε άλλου υλικού που χρησιμοποιηθεί στο έργο σε ποσότητες που απαιτούν άνω των τεσσάρων δρομολογίων φορτηγών οχημάτων, θα πρέπει να διεξάγεται βάσει σχεδίου μεταφοράς υλικών Με το σχέδιο μεταφοράς υλικών θα πρέπει να επιδιώκονται τα εξής:
8.2.1. Σαφής καθορισμός δρομολογίων, με κατά προτεραιότητα αξιοποίηση:
(α) οδών του βασικού δικτύου
(β) οδών που παρακάμπτουν περιοχές κατοικίας.
8.2.2. Ελαχιστοποίηση του χρόνου και της έντασης επιβάρυνσης του οδικού δικτύου.
8.2.3. Άμεση αποκατάσταση των φθορών στο οδικό δίκτυο και σε άλλες υποδομές.
8.2.4. Κάλυψη των μεταφερόμενων με φορτηγά οχήματα υλικών.
8.3. Οι εργασίες εκσκαφών / κατεδαφίσεων του έργου να πραγματοποιούνται υπό την εποπτεία των αρμόδιων Αρχαιολογικών Υπηρεσιών, οι οποίες να ενημερώνονται εγκαίρως προκειμένου να παρίστανται εφόσον το κρίνουν σκόπιμο. Σε περίπτωση εντοπισμού αρχαιοτήτων, οι εργασίες να διακόπτονται και να ακολουθεί ανασκαφική έρευνα, από τα αποτελέσματα της οποίας θα εξαρτάται η περαιτέρω πορεία του έργου, κατόπιν γνωμοδοτήσεων των αρμόδιων οργάνων του αρμόδιου για τον Πολιτισμό Υπουργείου. Το κόστος της εποπτείας, έρευνας, ενδεχομένως απαιτούμενων ανασκαπτικών εργασιών, συντήρηση, προβολής και δημοσίευσης των ευρημάτων θα καλύπτεται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3028/2002.
8.4. Οι κατασκευαστικές εργασίες να πραγματοποιηθούν αποκλειστικά στην προβλεπόμενη από τον σχεδιασμό, έκταση και οι εκσκαφές να είναι μόνο οι τεχνικά απαραίτητες, περιοριζόμενες αυστηρά στα προβλεπόμενα από τη μελέτη, όρια.
8.5. Να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των εργαζομένων ή των επισκεπτών της περιοχής του έργου. Για το σκοπό αυτό να τοποθετηθούν πινακίδες προειδοποίησης πιθανών κινδύνων που διατρέχουν οι παραπάνω.
8.6. Σε περίπτωση που οι εργασίες κατασκευής εκτελούνται κατά τη αντιπυρική περίοδο, να ενημερώνεται αρμοδίως η Πυροσβεστική Υπηρεσία.
8.7. Κατά τις εργασίες εκσυγχρονισμού και ανακαίνισης των ξενοδοχείων Αρίων και Ναυσικά εφαρμόζονται επιπροσθέτως των παραπάνω όρων οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις των υπ' αριθμόν ΑΤΤ 0386/30-01-2017 και ΑΤΤ 0387/30-01-2017 αποφάσεων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Τουρισμού Αττικής.
Δ. Λειτουργία του έργου
1. Κατά την λειτουργία του έργου να εφαρμόζεται διεθνώς αποδεκτό Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ) με τους εξής τουλάχιστον στόχους:
1.1. Διαρκής αντιμετώπιση των επιπτώσεων σύμφωνα με τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους.
1.2. Πρόληψη ή/και έλεγχος επιπτώσεων που οφείλονται σε έκτακτα γεγονότα.
1.3. Αξιόπιστη και με επαρκή συχνότητα παρακολούθηση των μεγεθών που χαρακτηρίζουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από όλες τις δραστηριότητες του έργου.
1.4. Δημοσιοποίηση των καταγραφών, των ενεργειών ελέγχου - αντιμετώπισης των επιπτώσεων και των μεγεθών που αποτελούν δείκτες περιβαλλοντικών επιδόσεων, προς τους πολίτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς ή Υπηρεσίες, με τη δημοσίευση στο διαδίκτυο περιοδικής (ετήσιας ή συχνότερης) περιβαλλοντικής έκθεσης.
1.5. Διαρκής βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων.
2. Κατά την λειτουργία του έργου να εφαρμόζεται διεθνώς αποδεκτό Σύστημα Ενεργειακής Διαχείρισης (ΣΕΔ).
3. Για τη διασφάλιση του ορθού σχεδιασμού και της αποτελεσματικής εφαρμογής του ΣΠΔ και του Συστήματος Ενεργειακής Διαχείρισης μπορούν να εφαρμοστούν διεθνή πρότυπα (π.χ. πρότυπα ISO 14001 και 50001).
4. Οι εξωτερικές μονάδες των κλιματιστικών μηχανημάτων να είναι τοποθετημένες σε σημεία που να μην προκαλούν οπτική και ηχητική όχληση.
5. Οι εγκαταστάσεις σταθερού εξοπλισμού ψύξης/ κλιματισμού, οι οποίες περιέχουν ελεγχόμενες ουσίες με φορτίο ψυκτικού ρευστού άνω των τριών κιλών, ελέγχονται σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση 37411/1829/Ε103/2007 (ΦΕΚ 1827/Β/2007), όπως ισχύει.
6. Η διαχείριση, ανάκτηση, αποθήκευση καθώς και η διακίνηση ουσιών που εμπίπτουν στους Κανονισμούς (ΕΚ):
6.1. 1005/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16-09-2009 για τις ουσίες που καταστρέφουν τη στοιβάδα του όζοντος.
6.2. 842/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17-05-2006 για ορισμένα φθοριούχα αέρια του θερμοκηπίου και των συνοδευτικών αυτού Κανονισμών 303 - 307/2008, 1493/2007, 1494/2007, 1497/2007, 1516/2007, να γίνεται σύμφωνα με τους ανωτέρω Κανονισμούς, την κοινή υπουργική απόφαση 37411/1829/Ε103/2007 (ΦΕΚ 1827/Β/2007), καθώς και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ελληνική νομοθεσία για τα επικίνδυνα απόβλητα.
7. Για τη λειτουργία των κολυμβητικών δεξαμενών να πληρούνται οι διατάξεις της υπ' αριθμόν Γ1/443/1973 (ΦΕΚ 87/Β/1973) Υγειονομικής Διάταξης, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την υπ' αριθμόν Γ4/1150/1976 όμοιά της.
8. Το νερό που θα προκύπτει από το άδειασμα των κολυμβητικών δεξαμενών θα οδηγείται στο αποχετευτικό σύστημα του έργου. Να εξεταστεί η δυνατότητα χρήσης του νερού των κολυμβητικών δεξαμενών για άρδευση.
9. Διαχείριση στερεών αποβλήτων
9.1. Η διαχείριση των στερεών αποβλήτων κατά τη λειτουργία του συγκροτήματος, θα πραγματοποιείται με οργανωμένο και περιβαλλοντικά συμβατό τρόπο.
9.2. Μετά από την οριστικοποίηση του σχεδιασμού και οπωσδήποτε πριν από την έναρξη λειτουργίας, θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΣΔΑ), μέσω του οποίου θα επιδιώκονται οι ακόλουθοι στόχοι:
9.2.1. Ελαχιστοποίηση της παραγωγής απορριμμάτων.
9.2.2. Διαχωρισμός στην πηγή των υλικών που μπορούν να διατεθούν προς ανακύκλωση, αυτών που χρήζουν ειδικής διαχείρισης, καθώς και κατά το δυνατόν του οργανικού κλάσματος.
9.2.3. Μεγιστοποίηση του ποσοστού που διατίθεται προς ανακύκλωση και ελαχιστοποίηση των απορριμμάτων που οδηγείται προς τελική διάθεση.
9.2.4. Διαρκής συμμόρφωση με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί στερεών αποβλήτων.
9.2.5. Διακριτή διαχείριση πράσινων αποβλήτων (προερχόμενων από τις εργασίες συντήρησης πρασίνου), με μεθόδους που να μεγιστοποιούν το οικοσυστημικό αποτέλεσμα, π.χ. παραγωγή compost που θα αξιοποιείται στους χώρους πρασίνου του έργου.
9.3. Τα βιοαποικοδομήσιμα απόβλητα των μαγειρείων και χώρων ενδιαίτησης (κωδικός ΕΚΑ 20 01 08) καθώς και τα απόβλητα κήπων (κωδικός ΕΚΑ 20 02 01) να υπόκεινται σε διαδικασία κομποστοποίησης, όπως προτείνεται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την χρήση του κομπόστ ως εδαφοβελτιωτικό υλικό των φυτεύσεων του ακινήτου, λαμβάνοντας κατ' ελάχιστον τα κάτωθι μέτρα:
9.3.1. Ο χώρος της εγκατάστασης να είναι περιφραγμένος και απόλυτα ελεγχόμενος. Να απαγορεύεται η πρόσβαση στους χώρους της μονάδας σε άτομα που δεν έχουν εργασία σε αυτούς.
9.3.2. Να υλοποιηθεί περιμετρική φύτευση του χώρου με κατάλληλα φυτά προσαρμοσμένα στις συνθήκες της περιοχής, όπου είναι εφικτό, λαμβάνοντας υπόψη την ασφάλεια της εγκατάστασης.
9.3.3. Στο χώρο της εγκατάστασης να υπάρχει επαρκής ηλεκτροφωτισμός.
9.3.4. Ο καθαρισμός, ο υγειονομικός έλεγχος και η επιθεώρηση της εγκατάστασης, του περιβάλλοντος χώρου και του εξοπλισμού να γίνονται σε τακτική βάση, σύμφωνα με καθορισμένο πρόγραμμα και να καταγράφονται.
9.3.5. Να ακολουθούνται οι προδιαγραφές του κατασκευαστή για τη λειτουργία και τη συντήρηση του εξοπλισμού της εγκατάστασης.
9.3.6. Στο χώρο της εγκατάστασης να υπάρχει κατάλληλος εξοπλισμός για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών και απορροφητικά υλικά για τυχόν διαρροές.
9.3.7. Να εφαρμόζεται πρόγραμμα καταπολέμησης παρασίτων.
9.3.8. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κομπόστ θα πρέπει να καλύπτουν τις απαιτήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας.
9.4. Τα αστικού τύπου στερεά απόβλητα να συγκεντρώνονται σε ειδικούς κάδους και να αποκομίζονται περιοδικά από κατάλληλα αδειοδοτημένο αρμόδιο φορέα, προκειμένου να οδηγηθούν σε εγκεκριμένο χώρο/ εγκατάσταση υγειονομικής ταφής ή άλλης κατάλληλης διαχείρισης. Οι κάδοι των αποβλήτων αστικού τύπου να διατηρούνται σε άριστη κατάσταση με τακτικό πλύσιμο και απολύμανση.
9.5. Τα απόβλητα των μαγειρείων να αποθηκεύονται προσωρινά εντός ψυγειοθαλάμου κατάλληλης χωρητικότητας.
9.6. Να λαμβάνονται μέτρα μείωσης των στερεών αποβλήτων όπως:
9.6.1. Χρησιμοποίηση υλικών πολλαπλών χρήσεων.
9.6.2. Χρησιμοποίηση μεγάλων ή επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών.
9.6.3. Διαλογή στην πηγή όλων των απαιτούμενων από την νομοθεσία ρευμάτων (γυαλί, μέταλλα, χαρτί, πλαστικά κ.ά.) που δύνανται να ανακυκλωθούν και διάθεση τους σε κέντρα ανακύκλωσης.
9.6.4. Χρησιμοποίηση προϊόντων που προέρχονται από ανακύκλωση, καθώς και προϊόντων που είναι ανακυκλώσιμα.
9.7. Τα αποβλήτων της μονάδας αποσκλήρυνσης να αποθηκεύονται προσωρινά σε ασφαλή χώρο και να παραδίδονται σε αδειοδοτημένο φορέα προς περαιτέρω διαχείριση.
9.8. Ο φορέας του έργου οφείλει να υποβάλει στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων (ΗΜΑ) μέχρι το τέλος Μαρτίου του επόμενου έτους, ετήσια έκθεση παραγωγού αποβλήτων (επικίνδυνων και μη) σύμφωνα με το άρθρο 11, παράγραφος 4)γ της κοινής υπουργικής απόφασης 13588/725/2006 (ΦΕΚ 383/Β/2006), όπως τροποποιήθηκε με το νόμο 4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α/2012) σε συνδυασμό με τα οριζόμενα στην κοινή υπουργική απόφαση ΗΠ/24944/1159/2006 (ΦΕΚ 791/Β/2006).
10. Διαχείριση υγρών αποβλήτων
10.1. Τα οικιακά λύματα να διοχετεύονται στο υφιστάμενο δίκτυο ακαθάρτων της ΕΥΔΑΠ, βάσει των οριζόμενων στην υπ' αριθμόν 5673/400/1997 (ΦΕΚ 192/Β/1997) κοινή υπουργική απόφαση όπως εκάστοτε ισχύει και τηρουμένων των εκάστοτε όρων του Κανονισμού λειτουργίας του δικτύου.
10.2. Επιβάλλεται η ετήσια τουλάχιστον συντήρηση των αντλιοστασίων των κολυμβητικών δεξαμενών και όλου του εξοπλισμού για την ανανέωση του νερού από αρμόδιους τεχνικούς, η συμπλήρωση φύλλου ελέγχου και η τήρηση σχετικού αρχείου.
10.3. Τα λύματα των βοηθητικών εγκαταστάσεων των κολυμβητικών δεξαμενών καθώς και οι μικρές ποσότητες υγρών αποβλήτων που προκύπτουν από τον καθαρισμό των φίλτρων να διατίθενται στο αποχετευτικό δίκτυο, όπως και τα υγρά απόβλητα του όλου συγκροτήματος.
10.4. Να γίνεται τακτική συντήρηση και επιθεώρηση των σωληνώσεων και των εγκαταστάσεων του αποχετευτικού δικτύου. Σε περίπτωση που προκύπτει κίνδυνος δυσμενών επιπτώσεων στο περιβάλλον ή στη δημόσια υγεία, να ενημερώνεται άμεσα η οικεία Διεύθυνση Υδάτων, προκειμένου να καθοριστούν από κοινού, σε συνεργασία με την αρμόδια Διεύθυνση Υγείας, το είδος και το χρονοδιάγραμμα των αναγκαίων μέτρων.
11. Ορθολογική χρήση νερού: Για τον περιορισμό της κατανάλωσης νερού κατά τη λειτουργία του έργου θα πρέπει να εφαρμόζονται τουλάχιστον τα ακόλουθα:
11.1. Άρδευση με συστήματα που χαρακτηρίζονται από εξοικονόμηση νερού (π.χ. δίκτυο σταλακτοφόρων αγωγών και αυτόματη ρύθμιση της ποσότητας νερού βάσει μετεωρολογικών συνθηκών).
11.2. Αξιοποίηση των όμβριων υδάτων για σκοπούς άρδευσης.
11.3. Τακτική συντήρηση (έλεγχος καλής λειτουργίας και άμεση αποκατάσταση βλαβών) των συστημάτων εξοικονόμησης νερού στα κτίρια.
12. Περιορισμός των επιπτώσεων στο φυσικό περιβάλλον και στη χλωρίδα και πανίδα της περιοχής.
12.1. Να αποκατασταθεί η βλάστηση και να φυτευτούν θαμνώδη και δενδρώδη είδη στις θέσεις που προβλέπονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
12.2. Ο υπαίθριος φωτισμός τόσο στο ξενοδοχειακό συγκρότημα όσο και στους κοινόχρηστους χώρους του ακινήτου να έχει κατεύθυνση προς το έδαφος και γενικά να είναι φιλικός προς το περιβάλλον ενώ κατά μήκος της παραλίας να είναι περιορισμένος.
13. Για τη λειτουργία των ξενοδοχείων Αρίων και Ναυσικά εφαρμόζονται επιπροσθέτως των παραπάνω όρων οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις των υπ' αριθμόν ΑΤΤ/4476/21-10-2016 και ΑΤΤ/4477/21-10-2016 αποφάσεων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Τουρισμού Αττικής.
Ε. Αποκατάσταση, μερική ή σταδιακή ή οριστική παύση λειτουργίας του έργου
1. Σε περίπτωση διακοπής των εργασιών κατασκευής του έργου πριν από την ολοκλήρωσή του, ο φορέας του αξιολογεί την κατάσταση ρύπανσης του εδάφους και των υπόγειων υδάτων σύμφωνα με τις απαιτήσεις παρακολούθησης που καθορίζονται στην παρούσα απόφαση καθώς και την αλλαγή στη γεωμορφολογία της περιοχής. Επιπρόσθετα ο φορέας του έργου ενημερώνει σχετικά την αρμόδια περιβαλλοντική και πολεοδομική Υπηρεσία.
2. Στις περιπτώσεις που η παύση λειτουργίας του έργου έχει πιθανότητες να προκαλέσει σημαντική ρύπανση του εδάφους ή των υπόγειων υδάτων από επικίνδυνες ουσίες, ο φορέας λειτουργίας/εκμετάλλευσης οφείλει να λαμβάνει εκ των προτέρων τα απαραίτητα μέτρα με στόχο την αποτροπή τέτοιων ενδεχομένων και τη διαχείριση των ουσιών αυτών σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες διατάξεις.
3. Σε περιπτώσεις κατεδάφισης, τα απόβλητα υπόκειται σε διαχείριση βάσει της σχετικής με αυτά νομοθεσίας.
ΣΤ. Έκτακτα περιστατικά ρύπανσης ή υποβάθμισης του περιβάλλοντος
1. Ο φορέας του έργου οφείλει να καταρτίσει αναλυτικό σχέδιο αντιμετώπισης μη κανονικών συνθηκών λειτουργίας το οποίο κατ' ελάχιστο θα περιλαμβάνει:
1.1. Μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης πυρκαγιάς.
1.2. Μέτρα αντιμετώπισης σε περίπτωση ρύπανσης των επιφανειακών υδάτων.
1.3. Σε περίπτωση περιβαλλοντικής ζημίας ή απειλής ζημίας ισχύουν τα αναφερόμενα στο προεδρικό διάταγμα 148/2009 (ΦΕΚ 190/Α/2009) περί περιβαλλοντικής ευθύνης σε συνδυασμό με τις διατάξεις της ενότητας Α' Ποινική Προστασία του Περιβάλλοντος του νόμου 4042/2012.
Ζ. Παρακολούθηση
1. Η επίδραση του έργου στο περιβάλλον και η εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων που αφορούν στη λειτουργία του θα παρακολουθείται με κατάλληλο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης (ΠΠΠ). Το οποίο πρέπει να ενταχθεί στο Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης του όρου 5.4.α).
2. Στο πλαίσιο του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης, θα πρέπει να συλλέγονται, να τίθενται σε επεξεργασία και αξιολόγηση, και τέλος να δημοσιοποιούνται, στοιχεία σχετικά με τα ακόλουθα θέματα τουλάχιστον:
2.1. Δείκτες χρήσης του έργου, με στοιχεία που αφορούν κυρίως σε:
2.2. Μέσο ανά μήνα αριθμό κατοίκων, επισκεπτών και εργαζόμενων.
2.3. Μέσο αριθμό οχημάτων από/προς το έργο.
2.4. Χρήση νερού και ποιοτική του κατάσταση, με στοιχεία που αφορούν κυρίως σε:
2.4.1. Μηνιαίες ποσότητες νερού που καταναλώνονται για ύδρευση και άρδευση.
2.4.2. Δείκτες εξοικονόμησης νερού ύδρευσης και άρδευσης, σε σύγκριση με τυπικές μέσες καταναλώσεις.
2.4.3. Αναλύσεις του νερού των κολυμβητικών δεξαμενών στις συχνότητες που αναφέρονται στο άρθρο 15 της υπ' αριθμόν Γ1/443/1973 (ΦΕΚ 87/Β/1973) Υγειονομικής Διάταξης, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την υπ' αριθμόν Γ4/1150/1976 όμοια της. Οι εργαστηριακές αναλύσεις να παραμένουν στο έργο και να βρίσκονται στη διάθεση των ελεγκτικών αρχών.
2.5. Στερεά απόβλητα, με στοιχεία που αφορούν:
2.5.1. Ποσότητες ανά ρεύμα και ποσοστό διαλογής στην πηγή.
2.5.2. Τρόπος διαχείρισης και διάθεσης κάθε ρεύματος.
2.5.3. Δείκτες ανακύκλωσης για τα κύρια απόβλητα και βαθμός αξιοποίησης βιοαποικοδομήσιμων αποβλήτων.
3. Στην παραπάνω έκθεση θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε διακριτές ενότητες τα εξής θέματα:
3.1. Αξιολόγησης της συμμόρφωσης των μετρήσεων με τα εκάστοτε όρια, επίπεδα αναφοράς ή πρότυπα ποιότητας περιβάλλοντος.
3.2. Τρόπος συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας του έργου.
3.3. Αναφορά σε συμβάντα εκτάκτων καταστάσεων της ενότητας 5.6.
Η. Αντισταθμιστικά μέτρα
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά με τα μέτρα που προδιαγράφηκαν παραπάνω ως εκ τούτου δεν απαιτείται η επιβολή αντισταθμιστικών μέτρων.
Θ. Υποχρέωση τήρησης μέτρων που προτείνονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
Καθίσταται υποχρεωτική η εφαρμογή των μέτρων που προτείνονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εφόσον δεν έρχονται σε αντίθεση με τους όρους και περιορισμούς που τέθηκαν στις ανωτέρω παραγράφους.
Ι. Χρονικό διάστημα ισχύος της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων - Προϋποθέσεις για την ανανέωση και τροποποίησή της
1. Η επάρκεια των περιβαλλοντικών όρων επαναξιολογείται μετά από δέκα έτη από την έκδοση της απόφασης έγκρισής τους, με την εφαρμογή της διαδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 5 του νόμου 4014/2011. Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, εάν ο φάκελος ανανέωσης υποβληθεί εμπρόθεσμα (τουλάχιστον 2 μήνες πριν τη λήξη τους), για το χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανανέωσης, οι περιβαλλοντικοί όροι διατηρούνται σε ισχύ.
2. Για τον εκσυγχρονισμό, βελτίωση, επέκταση ή τροποποίηση του έργου, όπως αυτό περιγράφεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ή επανεξέταση και αναπροσαρμογή των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων, απαιτείται η τήρηση του άρθρου 6 του νόμου 4014/2011.
3. Σε περίπτωση που από τις τακτικές και έκτακτες περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις διαπιστωθούν σοβαρά προβλήματα υποβάθμισης του περιβάλλοντος ή αν παρατηρηθούν επιπτώσεις στο περιβάλλον που δεν είχαν προβλεφθεί από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, επιβάλλονται πρόσθετοι περιβαλλοντικοί όροι ή τροποποιούνται οι όροι της απόφασης αυτής, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 9 του άρθρου 2 του νόμου 4014/2011, σε συνδυασμό με το άρθρο 6 του ίδιου νόμου.
ΙΑ. Λοιπές διατάξεις.
Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων:
1. Δεν καλύπτει θέματα ασφάλειας έναντι ατυχημάτων ή ασφάλειας και υγιεινής του προσωπικού, τα οποία εξακολουθούν να ρυθμίζονται από τις πάγιες σχετικές με αυτά διατάξεις.
2. Δεν απαλλάσσει τον φορέα του έργου από την υποχρέωση έκδοσης όσων άλλων αδειών, εγκρίσεων ή κανονιστικών πράξεων προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία για το έργο.
ΙΒ. Υποχρεώσεις σχετικά με τον έλεγχο τήρησης των περιβαλλοντικών όρων.
1. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, ο θεωρημένος φάκελος Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που τη συνοδεύει, και τυχόν τεχνικές περιβαλλοντικές μελέτες, θα πρέπει να είναι διαθέσιμες στο χώρο του έργου κατά τη φάση υλοποίησής του και στην έδρα του φορέα λειτουργία του στη συνέχεια. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να επιδεικνύονται από τον υπόχρεο φορέα σε κάθε αρμόδιο, σύμφωνα με τη νομοθεσία, ελεγκτικό όργανο.
2. Ο φορέας υλοποίησης του έργου κατά τη φάση κατασκευής και ο φορέας λειτουργίας στη συνέχεια, θα πρέπει:
2.1. Να τηρεί στο εργοτάξιο του έργου ή στην έδρα του στοιχεία, βάσει των οποίων θα αποδεικνύεται η συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου (π.χ. τιμολόγια, συμβάσεις, παραστατικά έγγραφα, μητρώα καταγραφής στοιχείων κ.λ.π.).
2.2. Να επιτρέπει την πρόσβαση στο έργο σε κάθε αρμόδιο ελεγκτικό όργανο και να διευκολύνει την διενέργεια του ελέγχου από αυτό.
2.3. Να παρέχει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία και πληροφορίες.
2.4. Να διευκολύνει τον έλεγχο και να συμμορφώνεται στις συστάσεις - υποδείξεις των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων τήρησης των διατάξεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
3. Εάν ανακύψουν θέματα κατά την εφαρμογή της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, τα οποία δεν καλύπτονται από τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, τότε η επίλυσή τους πραγματοποιείται βάσει της ισχύουσας εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.
4. Σε περίπτωση πρόκλησης ρύπανσης ή άλλης υποβάθμισης του περιβάλλοντος ή παράβασης των όρων της απόφασης αυτής, επιβάλλονται στους υπεύθυνους του έργου οι κυρώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 28, 29 και 30 του νόμου 1650/1986, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.