Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 451/99

ΝΣΚ 451/1999


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 451/1999 (07-07-1999)

 

Αριθμός ερωτήματος: οίκοθεν Δ15/115509/2162 / Διεύθυνση Δ15 Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων / Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων.

 

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται εάν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 472/1985, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 472/1985, όπως τροποποιήθηκε με το προεδρικό διάταγμα 368/1994, επιτρέπεται με την διαδικασία της τακτικής ή έκτακτης αναθεώρησης, η κατάταξη των εταιριών Ζ' τάξης σε Η' τάξη και σε καταφατική περίπτωση, α) εάν μπορεί να εφαρμοστούν οι πάγιες διατάξεις του άρθρου 16 παράγραφος 2 του νόμου 1418/1984 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 12 της ΕΔ2Α/01/27/ΦΝ294/1985 απόφασης Υπουργού Δημοσίων Έργων οι οποίες αφορούν την αναθεώρηση των εργοληπτικών επιχειρήσεων, β) ποιες προϋποθέσεις θα ληφθούν υπόψη για την αξιολόγηση και σε ποιόν χρόνο πρέπει να συντρέχουν αυτές.

 

Επί των παραπάνω ερωτημάτων το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Α' Τμήμα Διακοπών) γνωμοδότησε ως ακολούθως:

 

I. Κατά το πρώτο εδάφιο, της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του νόμου 1418/1984, όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 (ΦΕΚ 138/Α/1994):

 

{1. Την κατασκευή δημόσιων έργων επιτρέπεται να αναλαμβάνουν ημεδαπές επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ) και στην αντίστοιχη με το έργο κατηγορία και τάξη εγγραφής, καθώς και εργοληπτικές επιχειρήσεις Κρατών - Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις},

 

κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984:

 

{1. Η εγγραφή των εργοληπτικών επιχειρήσεων στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων γίνεται με αίτησή τους. Κριτήρια για την εγγραφή αποτελούν η οργάνωση της επιχείρησης, η στελέχωσή της από τεχνικούς εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών ... η στελέχωση τους από άλλο επιστημονικό ή τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, η εμπειρία σε έργα που έχουν εκτελεσθεί από την επιχείρηση ή τα στελέχη της, ο εξοπλισμός που η επιχείρηση διαθέτει ... η οικονομική δυνατότητα, πίστη, διαχειριστική ικανότητα και άλλα παρόμοια στοιχεία ...}

 

Κατά το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 ως αντικαταστάθηκε δια της παραγράφου 5 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994:

 

{Με προεδρικό διάταγμα καθορίζονται τα κατώτατα όρια τεχνικής στελέχωσης της επιχείρησης, καθώς και της στελέχωσης της από άλλο επιστημονικό ή τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, τα κατώτατα όρια κεφαλαίων, μηχανικού εξοπλισμού, ελάχιστης καθαρής θέσης, και σύνθεσης οργάνων διοίκησης της επιχείρησης και εξειδικεύονται τα ελάχιστα όρια των κριτηρίων αξιολόγησης κατά την εγγραφή της ...}

 

Περαιτέρω, κατά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του αυτού νόμου, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 7 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994:

 

{2. Με τα ίδια κριτήρια της προηγούμενης παραγράφου γίνεται επίσης: α) Η κατάταξη στις κατηγορίες και τάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού που ισχύει για μία τριετία, β) η τακτική ανά τριετία αναθεώρηση της εγγραφής ύστερα από αίτησή της εργοληπτικής επιχείρησης και η οποία γίνεται με κριτήριο την κατασκευαστική εμπειρία της επιχείρησης και όχι την εμπειρία των στελεχών της ... γ) η έκτακτη με πρωτοβουλία της υπηρεσίας αναθεώρηση που μπορεί να γίνει οποτεδήποτε και δ) η έκτακτη με αίτησή της επιχείρησης αναθεώρηση που μπορεί να γίνει μόνο μετά την παρέλευση διετίας από την τελευταία τακτική αναθεώρηση...}

 

Στην ίδια παράγραφο ορίζεται ότι:

 

{Με την τακτική αναθεώρηση (περίπτωση β) και με την έκτακτη ύστερα από αίτηση της εργοληπτικής επιχείρησης (περίπτωση δ) μπορεί να συνδυασθεί η μεταβολή στις κατηγορίες και τάξεις για τις οποίες είχε εγκριθεί στο παρελθόν η εγγραφή της επιχείρησης.}

 

Κατά την παράγραφο 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984:

 

{Η κατάταξη στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων των εργοληπτικών επιχειρήσεων γίνεται σε μία ή περισσότερες απ' τις κατηγορίες των έργων, οδοποιίας, οικοδομικών, υδραυλικών, λιμενικών και ηλεκτρομηχανολογικών. Με προεδρικό διάταγμα μπορεί να αναπροσδιορίζονται οι κατηγορίες αυτές και να ρυθμίζονται τα μεταβατικά προβλήματα που ανακύπτουν στην περίπτωση αυτή ...}

 

κατά το τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του αυτού νόμου, όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 9 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994:

 

{Οι τάξεις ορίζονται σε επτά για κάθε κατηγορία και ακολουθεί όγδοη τάξη, που είναι γενική},

 

μετά δε το ανωτέρω εδάφιο, με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994, προστέθηκαν εδάφια πέμπτο, έκτο και έβδομο έχοντα ως εξής:

 

{Στην όγδοη (Η') τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων κατατάσσονται μέσα σε 6 μήνες από τη δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος, μετά από αίτησή τους, εργοληπτικές επιχειρήσεις, που είναι εγγεγραμμένες στην έβδομη (Ζ') τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων σε πέντε κατηγορίες έργων από τριετίας και να είναι εγγεγραμμένες στη Ζ' τάξη από εξαετίας σε δύο τουλάχιστον κατηγορίες έργων, εφόσον πληρούν και τις υπόλοιπες προβλεπόμενες προϋποθέσεις της Η τάξης. Αίτηση για εγγραφή στην Η' τάξη μπορεί να υποβάλλουν μέσα σε μία διετία και εταιρείες που θα προέλθουν από συγχώνευση ... Ειδικά η εγγραφή και η αναθεώρηση εγγραφής στις τάξεις Ζ' και Η' του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων γίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος. Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, μετά από γνώμη της επιτροπής Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων.}

 

Τέλος, κατά την παράγραφο 13 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994:

 

{... Οι προθεσμίες που προβλέπονται στις παραγράφους 10 και 12, αρχίζουν από τη δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.}

 

Σε εκτέλεση των άρθρων 2 και 4 του νόμου 2229/1994, δια των οποίων τροποποιήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 5, 15, 16, 17 και 18 του νόμου 1418/1984, εκδόθηκε το προεδρικό διάταγμα 368/1994 (ΦΕΚ 201/Α/1994), με το οποίο κατά βάση αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 7 του προεδρικού διατάγματος 472/1985 για τα κατώτερα όρια στελέχωσης με τεχνικούς εγγεγραμμένους εις το Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών, ιδίων κεφαλαίων και εμπειρίας των τεχνικών επιχειρήσεων, για την κατάταξή τους στις τάξεις του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων και ρυθμίστηκαν τα θέματα επανάκρισης των εργοληπτικών επιχειρήσεων και κατάταξης τους στην Η τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (άρθρο 3).

 

Από το συνδυασμό των διατάξεων που παρατέθηκαν συνάγεται ότι, από της ισχύος του νόμου 2229/1994, οι τάξεις των εργοληπτικών επιχειρήσεων κατέστησαν πλέον οκτώ (8), δηλαδή επτά (7) για κάθε κατηγορία έργων και μία (1) γενική, η όγδοη (Η'). Στην όγδοη (Η' ) τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου 2229/1994, κατατάσσονται οι εργοληπτικές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι εγγεγραμμένες στην Ζ' τάξη από εξαετίας και πλέον σε δύο τουλάχιστον κατηγορίες έργων και από τριετίας, για πέντε κατηγορίες έργων, πληρούν δε και τις λοιπές προϋποθέσεις της όγδοης (Ή') τάξης που προβλέπονται αναλυτικά στο προεδρικό διάταγμα 368/1994, κατά την ημέρα της συμπληρώσεως εξαμήνου από της δημοσιεύσεως του προεδρικού διατάγματος 368/1994 το οποίο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 02-12-1994. Συνεπώς, ανεξαρτήτως του χρόνου έκδοσης της απόφασης για την κατάταξη στην Όγδοη (Η') τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων των εργοληπτικών επιχειρήσεων, με βάση τις πάγιες διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 που αναφέρθηκαν παραπάνω, (τακτική ή έκτακτη αναθεώρηση, περιπτώσεις β και δ), οι εργοληπτικές επιχειρήσεις οι οποίες την 04-06-1995 είναι εγγεγραμμένες στην Ζ' τάξη των Μητρώων Εργοληπτικών Επιχειρήσεων από εξαετίας τουλάχιστον σε δύο κατηγορίες έργων και από τριετίας σε πέντε κατηγορίες έργων, πληρούν δε τα κατώτερα όρια στελέχωσης εκ τεχνικών των Μητρώων Εμπειρίας Κατασκευαστών, και τα ελάχιστα όρια ιδίων κεφαλαίων και εμπειρίας, που προβλέπονται από τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 368/1994 κατατάσσονται στην όγδοη (Η) τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων με βάση τις μεταβατικού χαρακτήρα διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994.

 

Οι εργοληπτικές επιχειρήσεις οι οποίες δεν πληρούσαν την 03-06-1995 τις ανωτέρω προϋποθέσεις, για την κατάταξή τους στην Η' τάξη, δεν δύναται να καταταγούν στην Η' τάξη με τη βάση την μεταβατικού χαρακτήρα διάταξη της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994, δύνανται, όμως, να καταταγούν στην Η' (όγδοη), τάξη με βάση τις πάγιες διατάξεις του άρθρου 16 παράγραφοι 2, 4 και 5 του νόμου 1418/1984, όπως τροποποιήθηκαν με το νόμο 2229/1994, εφόσον πληρούν τις ελάχιστες χρονικές προϋποθέσεις παραμονής στην Ζ τάξη, που προβλέπονται, από το εδάφιο πέμπτο της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984, που προστέθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 (εξαετία τουλάχιστον σε δύο κατηγορίες έργων και τριετία σε πέντε κατηγορίες) και τις λοιπές προϋποθέσεις του προεδρικού διατάγματος 368/1994 (κατώτατα όρια στελέχωσης εκ τεχνικών του Μητρώου Εμπειρίας Κατασκευαστών, ελάχιστα ίδια κεφάλαια και εμπειρία). Και τούτο διότι η Ογδόη (Η') τάξη προβλέπεται ως νέα ανωτάτη γενικού χαρακτήρος τάξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων, η οποία εφεξής θα τροφοδοτείται δια της εγγραφής και κατατάξεως σ' αυτή των εργοληπτικών επιχειρήσεων οι οποίες πληρούν τις προϋποθέσεις του εδαφίου πέμπτου της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 που προστέθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 και του προεδρικού διατάγματος 368/1994.

 

II. Το κατά τα άνω συμπέρασμα είναι απολύτως σύμφωνα και με την 6258/1996 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (επταμελούς συνθέσεως), σκέψεις της οποίας άλλωστε περιλήφθηκαν ανωτέρω στην παρούσα. Συγκεκριμένα επί αιτήσεως ακυρώσεως εργοληπτικής επιχείρησης Ζ' τάξης κατά απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, με την οποία εκδηλώθηκε άρνηση κατατάξεώς της στην Η τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, εκδόθηκε η ανωτέρω 6258/1996 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (επταμελούς συνθέσεως), η οποία μεταξύ άλλων έκρινε ομοφώνως:

 

ότι οι διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 που ορίζουν τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία κατάταξης των εργοληπτικών επιχειρήσεων Ζ' τάξης στην νεοϊδρυόμενη Η' τάξη, είναι μεταβατικού χαρακτήρα
ότι οι μη πληρούσες την 03-06-1995 (ημερομηνία συμπληρώσεως του εξαμήνου από την δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος 368/1994) τις ανωτέρω προϋποθέσεις κατάταξης τους στην Η' τάξη εργοληπτικές επιχειρήσεις, δεν δύνανται να καταταγούν στην Η' τάξη με βάση την ανωτέρω μεταβατικού χαρακτήρα διάταξη της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994,
αλλά ότι οι επιχειρήσεις αυτές (που δεν μπορούν να καταταγούν στην Η' τάξη με βάση την μεταβατικού χαρακτήρα ανωτέρω διάταξη).

 

{Δύνανται, όμως να καταταγούν εις την Η' (ογδόη) τάξιν, επί τη βάσει των διατάξεων του άρθρου 16 παράγραφοι 2, 4 και 5 του νόμου 1418/1984, ως τροποποιήθηκαν δια του νόμου 2229/1994, εφ όσον πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις παραμονής εις την Ζ' τάξη, τις προβλεπόμενες υπό του εδαφίου πέμπτου της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984, ως προσετέθη δια της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 (εξαετία τουλάχιστον εις δύο κατηγορίας έργων και τριετία εις πέντε κατηγορίας) και τις λοιπές προϋποθέσεις του προεδρικού διατάγματος 368/1994 (κατώτατα όρια στελεχώσεως εκ τεχνικών του Μητρώου Εμπειρίας Κατασκευαστών, ελάχιστα ίδια κεφάλαια και εμπειρία). Τούτο δε, διότι η Ογδόη (Η') τάξις προβλέπεται ως νέα ανωτάτη γενικού χαρακτήρος τάξις των εργοληπτικών επιχειρήσεων, η οποία εφεξής θα τροφοδοτείται δια της εγγραφής και κατατάξεως εις αυτήν των εργοληπτικών επιχειρήσεων, οι οποίες πληρούν τις προϋποθέσεις του εδαφίου πέμπτου της παραγράφου 5 του προεδρικού διατάγματος 368/1994 ως προσετέθη δια της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 και του προεδρικού διατάγματος 368/1994.}

 

Δηλαδή η παραπάνω απόφαση δέχεται ρητώς ότι μετά την πρώτη επιλογή των επιχειρήσεων που θα καταταγούν στη νεοϊδρυθείσα Η τάξη, η τάξη αυτή θα τροφοδοτείται του λοιπού με εργοληπτικές επιχειρήσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις του πέμπτου εδαφίου του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 που προστέθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 (εξαετία σε δύο κατηγορίες έργων και τριετία σε πέντε κατηγορίες) και τις λοιπές προϋποθέσεις του προεδρικού διατάγματος 368/1994 (στελέχωση, ίδια κεφάλαια, εμπειρία) και με βάση τις πάγιες διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 7 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994, ήτοι:

 

με τακτική ανά τριετία αναθεώρηση της εγγραφής, ύστερα από αίτηση της εργοληπτικής επιχείρησης ...
με έκτακτη με πρωτοβουλία της υπηρεσίας αναθεώρηση, η οποία μπορεί να γίνει οποτεδήποτε, προς διαπίστωση ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την παραμονή της εργοληπτικής επιχείρησης στην τάξη που κατέχει
με έκτακτη, με αίτηση της επιχείρησης αναθεώρηση, που μπορεί να γίνει μόνον μετά την παρέλευση διετίας από την τελευταία τακτική αναθεώρηση.

 

III. Η κρίση αυτή της υπ' αριθμόν 6258/1996 απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά την άποψη του Τμήματος αποδίδει την πρόθεση του νομοθέτη να ισχύσει στο μέλλον και για την Η' τάξη, ότι ισχύει για τις επτά τάξεις και συνεπώς η Η' τάξη να τροφοδοτείται από εργοληπτικές επιχειρήσεις της Ζ' τάξης που αποκτούν τα νόμιμα προσόντα της παραγράφου 5 του νόμου 1418/1984, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994, και του προεδρικού διατάγματος 368/1994, δοθέντος άλλωστε ότι και μετά το νόμο 2229/1994 διατηρήθηκε σε ισχύ η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 που ορίζει ότι:

 

{με την τακτική αναθεώρηση (περίπτωση β) και με την έκτακτη ύστερα από αίτηση της εργοληπτικής επιχείρησης (περίπτωση δ') μπορεί να συνδεθεί η μεταβολή στις κατηγορίες και τάξεις για τις οποίες είχε εγκριθεί στο παρελθόν η εγγραφή της επιχείρησης,}

 

χωρίς να αναφέρεται καμία εξαίρεση ή περιορισμός για την αναβάθμιση αυτή και στην Η' τάξη. Κάθε άλλη σκέψη και δη ότι μετά την 03-06-1995 δεν επιτρέπεται η κρίση και κατάταξη στην Η' τάξη και άλλων εργοληπτικών επιχειρήσεων, κατά την άποψη του Τμήματος θα ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με το Σύνταγμα και συγκεκριμένα θα παραβίαζε τις αρχές των άρθρων 4.1 και 5.1 του Συντάγματος (οικονομικής ελευθερίας, ελεύθερου ανταγωνισμού κ.λ.π).

 

IV. Εν τούτοις και σχετικά με το προεδρικό διάταγμα 368/1994 στο οποίο παραπέμπει και η άνω απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σημειώνεται ότι στην παράγραφο 2 του άρθρου 3 αυτού, με τίτλο Επανάκριση εργοληπτικών επιχειρήσεων και κατάταξη στην Η' τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων ορίζονται, όσον αφορά το κριτήριο εμπειρίας, τα εξής:

 

{Για την κάλυψη του ελάχιστου κριτηρίου εμπειρίας προς κατάταξη εργοληπτικής επιχείρησης Ζ 'τάξης του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων στην Η' τάξη, απαιτείται η προσκόμιση πιστοποιητικών έργων σύμφωνα με την παραγρ 10 του άρθρου 2, ως ακολούθως:

 

Την τελευταία εξαετία, προ της δημοσιεύσεως του διατάγματος, συμπεριλαμβανομένου και του Β εξαμήνου 1988, έργα συνολικού ύψους ίσο με 80% του ανωτάτου ορίου της Η τάξης, εκ των οποίων να έχουν εκτελεσθεί τουλάχιστον την τελευταία τριετία προ της δημοσιεύσεως του νόμου, συμπεριλαμβανομένου του Β' εξαμήνου 1991, ποσοστό ίσο με το 40% και επί του ποσοστού αυτού τουλάχιστον σε τρεις κατηγορίες έργων ποσοστό 15% ανά κατηγορία.

 

...

 

Τα ποσά επικαιροποιούνται στο Β εξάμηνο 1994.}

 

Δηλαδή το κριτήριο εμπειρίας μιας εργοληπτικής επιχείρησης Ζ' τάξης για την κατάταξη στην Η' τάξη φαίνεται ότι συναρτάται με το χρόνο δημοσίευσης του προεδρικού διατάγματος 368/1994 (εξαετία προ της δημοσιεύσεως του διατάγματος) και του νόμου 2229/1994 (τριετία προ της δημοσιεύσεως), χωρίς να γίνεται αναφορά περί του τρόπου υπολογισμού του κριτηρίου αυτού στο μέλλον, δηλαδή για την κατάταξη εργοληπτικών επιχειρήσεων Ζ' τάξης στην Η' τάξη μετά την πρώτη επιλογή που γίνεται με βάση τα στοιχεία που υποβλήθηκαν μέχρι την 03-06-1995. Από το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι δεν γίνεται αναφορά στο προεδρικό διάταγμα για τον τρόπο υπολογισμού του κριτηρίου της εμπειρίας για την κατάταξη εργοληπτικών επιχειρήσεων Ζ' τάξης στην Η' τάξη, μετά την 03-06-1995 θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι το προεδρικό διάταγμα 368/1994 δεν προβλέπει τέτοια κατάταξη, παρά μόνον εκείνων των εργοληπτικών επιχειρήσεων που θα προέλθουν από συγχώνευση μέσα σε μία διετία από τη δημοσίευση του νόμου 2229/1994 (και ήδη μετά το νόμο 2576/1998, μέχρι την 31-08-1998). Η εντύπωση αυτή όμως δίνεται μόνον εκ πρώτης όψεως, διότι από τις σχετικές διατάξεις του νόμου (άρθρο 16 παράγραφοι 2 και 5 του νόμου 1418/1984 σε συνδυασμό με την προστεθείσα στην ανωτέρω παράγραφο 5, παράγραφος 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994), όπως αυτές ερμηνεύθηκαν με την αναφερθείσα υπ' αριθμόν 6258/96 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, για την αναβάθμιση εταιρειών Ζ' τάξης στην Η' τάξη, μετά τη συμπλήρωση από αυτές των χρονικών προϋποθέσεων για την κατάταξη τους στην Η' τάξη, θα πρέπει να γίνεται ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 2 του Συμβουλίου της Επικρατείας του άνω διατάγματος (προεδρικό διάταγμα 368/1994), ώστε οι προθεσμίες που ορίζονται στην παράγραφο αυτή για τον υπολογισμό του κριτηρίου της εμπειρίας (εξαετία και τριετία) να λαμβάνονται από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Η ανάλογη αυτή εφαρμογή της εν λόγω διάταξης του προεδρικού διατάγματος 368/1994, συμπορεύεται απολύτως με την ερμηνεία που δόθηκε με την υπόψη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994, που έχει πανομοιότυπη διατύπωση ως προς το εκεί αναφερόμενο χρονικό διάστημα (τριετία από τη δημοσίευση του νόμου 2229/1994).

 

Η παραπάνω ερμηνευτική παραδοχή είναι ορθή και αναγκαία και για τη συμμόρφωση προς την πιο πάνω 6258/1996 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία ερμηνεύοντας τις διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994. (Στην Η' τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων κατατάσσονται μέσα σε έξι μήνες από τη δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος. μετά από αίτησή τους εργοληπτικές επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στην Ζ' τάξη ... από εξαετίας ... κ.λ.π.), έκρινε ότι οι διατάξεις αυτές έχουν μεταβατικό χαρακτήρα, και ότι μετά από την παρέλευση της σχετικής εξαμήνου προθεσμίας (03-06-1995) εφαρμόζονται για τις αναθεωρήσεις οι πάγιες διατάξεις του νόμου. Ως πάγιες διατάξεις του νόμου εννοούνται ιδίως τόσο η προαναφερθείσα διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 περί άνευ εξαιρέσεων δυνατότητας συνδέσεως με κάθε τακτική ή έκτακτη (με αίτηση της επιχείρησης) αναθεώρηση εγγραφής και της μεταβολής στις κατηγορίες και τάξεις για τις οποίες είχε εγκριθεί στο παρελθόν η εγγραφή της αιτούσας επιχείρησης στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, (σύμφωνα και με το άρθρο 12 της ΕΔ2Α/01/27/ΦΝ294/1985 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, όπως συμπληρώθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει) όσο και η επίσης προαναφερθείσα παράγραφο 2 του άρθρου 3 του προεδρικού διατάγματος 368/1994, αναλόγως εφαρμοζόμενη, δηλαδή υπολογίζοντας τις εκεί οριζόμενες προϋποθέσεις και τα αναφερόμενα χρονικά διαστήματα με βάση το χρόνο υποβολής της οικείας αίτησης.

 

V. Στην προκείμενη υπόθεση, από τα στοιχεία του φακέλλου που συνοδεύουν το ερώτημα προκύπτει ότι μετά την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του άρθρου 4 παράγραφος 10 του νόμου 2229/1994 για την κατάταξη στην Η' τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων των εργοληπτικών επιχειρήσεων και την κατάταξη σ' αυτή των εργοληπτικών επιχειρήσεων Ζ' τάξης, οι οποίες την 03-06-1995 συμπλήρωναν τις προϋποθέσεις για την κατάταξη αυτή (Ζ' τάξη από εξαετίας και πλέον σε δύο κατηγορίες έργων και από τριετίας σε πέντε κατηγορίες έργων), και άλλες εργοληπτικές επιχειρήσεις ζήτησαν την κατάταξή τους στην Η' τάξη. Επί σχετικού ερωτήματος της αρμόδιας Υπηρεσίας Δ15 της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων για τις επιχειρήσεις ΓΕΚ Ανώνυμη Εταιρεία, Μόχλος Ανώνυμη Εταιρεία και Δυναμική Ανώνυμη Εταιρεία, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την 612/1995 γνωμοδότησή του, γνωμοδότησε ότι οι παραπάνω επιχειρήσεις δεν πληρούσαν την 03-06-1995 τις προϋποθέσεις για την κατάταξή τους στην Η' τάξη.

 

Επί αιτήσεως ακυρώσεως της εργοληπτικής επιχείρησης Μόχλος Ανώνυμη Εταιρεία προς το Συμβούλιο της Επικρατείας με σκοπό την ακύρωση της οίκοθεν Δ15/19773/1995 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, με την οποία εκδηλώθηκε η άρνηση της Υπηρεσίας για την κατάταξη στην Η' τάξη, ως και κατά της απόφασης με την οποία έγινε δεκτή η άνω γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, εκδόθηκε η αναφερθείσα ανωτέρω υπ' αριθμόν 6258/1996 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία απέρριψε την αίτηση, διότι και αυτή έκρινε ότι η εν λόγω εργοληπτική επιχείρηση δεν πληρούσε την 03-06-1995 τις προϋποθέσεις για την κατάταξη στην Η' τάξη. Περαιτέρω όμως έκρινε όπως λεπτομερώς εκτέθηκε ανωτέρω ότι οι επιχειρήσεις που δεν μπορούσαν να καταταγούν την 03-06-1995 στην Η' τάξη με βάση την μεταβατικού χαρακτήρα διάταξη της παραγράφου 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994, μπορούν να καταταγούν στην Η' τάξη με βάση τις πάγιες διατάξεις του άρθρου 16 παράγραφοι 2, 4 και 5 (κατά τη διαδικασία της τακτικής ανά τριετία αναθεώρησης κ.λ.π.), όπως τροποποιήθηκαν με το νόμο 2229/1994, εφόσον πληρούν τις ελάχιστες χρονικές προϋποθέσεις παραμονής στη Ζ' τάξη που προβλέπει η άνω παράγραφος 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 (εξαετία σε δύο κατηγορίες έργων και τριετία σε πέντε κατηγορίες) και τις λοιπές προϋποθέσεις του προεδρικού διατάγματος 368/1994 κ.λ.π.

 

Στη συνέχεια, εργοληπτικές επιχειρήσεις μετά την συμπλήρωση τριετίας από την τελευταία κατάταξή τους στη Ζ' τάξη, οπότε δικαιούνται αλλά και υποχρεούνται σε αναθεώρηση της κατάταξής τους και δεδομένου ότι εν τω μεταξύ συμπλήρωσαν και τις ελάχιστες προϋποθέσεις παραμονής τους στη Ζ' τάξη που προβλέπονται από το εδάφιο πέμπτο της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984, που προστέθηκε με την παράγραφο 10 του Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (εξαετία σε δύο κατηγορίες έργων και τριετία σε πέντε), ζήτησαν την αναθεώρηση της κατάταξής τους και την ανέλιξή τους στη Η 'τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων. Η αρμόδια Υπηρεσία όμως (Διεύθυνση Δ15) αρνείται την αναθεώρηση αυτή, υποστηρίζουσα ότι με βάση το ισχύον νομοθετικό καθεστώς δεν προβλέπεται πρόσβαση στην Η' τάξη, άλλων εργοληπτικών επιχειρήσεων, πέραν αυτών που έγιναν, και ότι για να καταστεί δυνατόν να καταταγεί μια επιχείρηση Ζ' τάξης στην Η'. απαιτείται πλέον νέα νομοθετική ρύθμιση (Σχετικό το από 03-05-1999 Ενημερωτικό Σημείωμα προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων του Διευθυντού της Διεύθυνσης Δ15). Η άποψη αυτή της Υπηρεσίας, η οποία ουσιαστικά θεωρεί ότι οι διατάξεις που προαναφέρθηκαν δεν επιτρέπουν πρόσβαση άλλων εργοληπτικών επιχειρήσεων στην Η' τάξη, παρά μόνον αυτών που κατατάχθηκαν ήδη, οι οποίες συμπλήρωναν τις κατά τα άνω προϋποθέσεις την 03-06-1995, προκάλεσε αντιδράσεις σε εργοληπτικές επιχειρήσεις που έχουν έννομο συμφέρον να ζητήσουν την ανέλιξη τους στην Η τάξη, γι αυτό και μετά και από εντολή της Επιτροπής Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων υποβλήθηκε το κατά τα άνω ερώτημα, στο οποίο σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν το Α' Τμήμα Διακοπών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδοτεί ομόφωνα ως ανωτέρω, ότι δηλαδή στην Η τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων δύνανται να καταταγούν εργοληπτικές επιχειρήσεις Ζ' τάξης με βάση τις πάγιες διατάξεις του άρθρου 16 παράγραφος 2 του νόμου 1418/1984 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 12 της ΕΔ2Α/01/27/ΦΝ294/1985 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, όπως τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει και υπό τις προϋποθέσεις του πέμπτου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του νόμου 1418/1984 που προστέθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου 2229/1994 (Εφόσον δηλαδή η εργοληπτική επιχείρηση Ζ' τάξης συμπληρώνει εξαετία τουλάχιστον σε δύο κατηγορίες έργων και τριετία σε πέντε) λαμβανόμενες από την υποβολή της σχετικής αίτησης για αναθεώρηση και με ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του προεδρικού διατάγματος 368/1994 για τον υπολογισμό του κριτηρίου της εμπειρίας, ώστε οι προθεσμίες που ορίζονται στην παράγραφο αυτή να υπολογίζονται με αφετηρία το χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης για την κατάταξη στην Η' τάξη.

 

Αθήνα 07-07-1999

Θεωρήθηκε

Ο Προεδρεύων

Ο Εισηγητής

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.