Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 562/1998 (23-09-1998)
Αριθμός Ερωτήματος: Υπ' αριθμόν 20192/15-06-1998 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών) του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.
Περίληψη ερωτήματος: Σε ποιο Τεχνικό Συμβούλιο ανήκουν οι αρμοδιότητες της παραγράφου 11 του άρθρου 5 του νόμου 1799/1988, προκειμένου για έργα που εκτελούνται από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Επί του πρόσθεν ερωτήματος, το Τμήμα γνωμοδότησε, ομοφώνως ως ακολούθως:
Ι. α. Ι. Από το άρθρο 6 παράγραφος 5 του νόμου 1418/1984 (ΦΕΚ 23/Α/1984) προβλέπονται τα εξής:
{Όταν πρόκειται για σημαντικά ή τεχνικά πολύπλοκα ή εξειδικευμένης τεχνολογίας έργα στο σύνολο ή τμήματά τους ή εάν υπάρχει γενικά αδυναμία για το σχεδιασμό, μελέτη, έλεγχο μελέτης, διοίκηση και επίβλεψη του έργου από την τεχνική υπηρεσία του φορέα εκτέλεσης του έργου, επιτρέπεται η ανάθεση καθηκόντων τεχνικού συμβουλίου σε ημεδαπό ή αλλοδαπό οίκο ή ιδιώτη τεχνικό, για το σχεδιασμό ή τη μελέτη ή τον έλεγχο μελέτης ή την επίβλεψη, ολικά ή μερικά, συγκεκριμένου έργου ή τμήματος ή ομάδας ομοειδών έργων. Η ανάθεση γίνεται με σύμβαση που προσδιορίζει και τη σχετική αμοιβή χωρίς δέσμευση από τις διατάξεις για τις αμοιβές μηχανικών ή άλλες σχετικές γενικές και ειδικές διατάξεις ...}
ΙΙ. Περαιτέρω από την παράγραφο 11 του άρθρου 5 του νόμου 1799/1988 (ΦΕΚ 167/Α/1988) ορίζεται, ότι:
{Η ανάθεση καθηκόντων τεχνικού συμβούλου που προβλέπεται στην παράγραφο 5 του άρθρου 6 του νόμου 1418/1984 (ΦΕΚ 23/Α/1984) γίνεται ύστερα από γνώμη του τεχνικού συμβουλίου των κεντρικών υπηρεσιών των υπουργείων για όλα τα έργα που εκτελούν οι υπηρεσίες τους και οι φορείς του δημόσιου τομέα που εποπτεύονται από τα υπουργεία αυτά.
Αν δεν υπάρχει τεχνικό συμβούλιο σε κεντρική υπηρεσία υπουργείου, αρμόδιο είναι το τεχνικό συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων. Τα θέματα αυτά εισηγείται στο τεχνικό συμβούλιο όργανο του φορέα κατασκευής του έργου, που ορίζεται από τη διοίκησή του.}
β. Ι. Από το άρθρο 2 του προεδρικού διατάγματος 186/1996 (ΦΕΚ 145/Α/1996) Όργανα που αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν και ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα έργων αρμοδιότητας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Νομικών προσώπων και επιχειρήσεών τους, που έχει εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 18 παράγραφος 1 και 19 παράγραφος 3 του νόμου 1418/1984, προβλέπονται τα ακόλουθα:
{Αρμόδιοι για τη λήψη αποφάσεων, κατά τις διατάξεις του νόμου 1418/1984 Δημόσια έργα και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων (ΦΕΚ 23/Α/1984), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το νόμο 2229/1994 (ΦΕΚ 138/Α/1994) και των προεδρικών διαταγμάτων τα οποία εκδίδονται σε εκτέλεσή του, για τα έργα που εκτελούνται από τις τεχνικές υπηρεσίες των φορέων του άρθρου 1 του παρόντος, είναι ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας, ο Πρόεδρος της διευρυμένης νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, ο Νομάρχης, το Νομαρχιακό Συμβούλιο, η Νομαρχιακή Επιτροπή και τα εξουσιοδοτημένα όργανα σύμφωνα με τις οργανωτικές διατάξεις των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων όπως ειδικότερα ορίζεται στα επόμενα άρθρα.}
ΙΙ. Κατά το άρθρο 4 του άνω Προεδρικού Διατάγματος, Τεχνικό Συμβούλιο, για έργα και μελέτες που εκτελούνται από τους φορείς που διαλαμβάνει τούτο (νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων), είναι το Νομαρχιακό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της κάθε νομαρχιακής αυτοδιοίκησης.
ΙΙΙ. Ειδική πρόβλεψη στο ίδιο Προεδρικό Διάταγμα για το αρμόδιο τεχνικό συμβούλιο προς παροχή γνώμης προκειμένης ανάθεσης καθηκόντων τεχνικού συμβούλου, κατά της προπαρατεθείσες ρυθμίσεις των άρθρο 6 παράγραφος 5 του νόμου 1418/1984 και άρθρο 5 παράγραφος 11 του νόμου 1799/1988, δεν υφίσταται.
γ. Ι. Σύμφωνα με το άρθρο 1 του κωδικοποιητικού προεδρικού διατάγματος 30/1996 (ΦΕΚ 21/Α/1996) οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις είναι αυτοδιοικούμενα κατά τόπο νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
ΙΙ. Από καμία διάταξη του ίδιου Κωδικοποιητικού Προεδρικού Διατάγματος δεν προκύπτει η άσκηση οιασδήποτε μορφής εποπτείας του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης επί των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων.
ΙΙΙ. Εξάλλου ο προβλεπόμενος από τη διάταξη του άρθρου 67 του προεδρικού διατάγματος 30/1996 έλεγχος νομιμότητος των πράξεων του νομαρχιακού συμβουλίου και της νομαρχιακής επιτροπής, από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνιστά αναγκαίως εποπτεία.
δ. Από την προμνημονευθείσα διάταξη του άρθρου 5 παράγραφος 11 του νόμου 1799/1988 προκύπτει, ότι για την ανάθεση καθηκόντων τεχνικού συμβούλου, προκειμένου περί έργων σημαντικών, τεχνικά πολύπλοκων ή εξειδικευμένης τεχνολογίας παρέχεται η σχετική γνώμη από το τεχνικό συμβούλιο των κεντρικών υπηρεσιών των υπουργείων για όλα τα έργα που εκτελούν οι υπηρεσίες τους και οι φορείς του δημόσιου τομέα που εποπτεύονται από τα υπουργεία αυτά.
Εάν δεν υπάρχει τεχνικό συμβούλιο σε κεντρική υπηρεσία υπουργείου, αρμόδιο είναι το τεχνικό συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
ε. Είναι βεβαίως, αληθές ότι στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης υφίσταται Τεχνικό Συμβούλιο, του οποίου, όμως, οι αρμοδιότητες εξαντλούνται, αποκλειστικώς, στα οικεία θέματα των δήμων και κοινοτήτων (άρθρο 56 του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 49/1988, άρθρο 268 του προεδρικού διατάγματος 410/1995 και άρθρο 3 παράγραφος 6 του προεδρικού διατάγματος 171/1987).
στ. Ι. Ανεξαρτήτως της έννοιας περί εποπτευομένων φορέων του δημόσιου τομέα, που διαλαμβάνει η παράγραφος 11 του άρθρου 5 του νόμου 1799/1988, του εάν, δηλαδή ως εποπτεία νοείται η τυπική τοιαύτη, ήτοι η προβλεπόμενη ρητώς στον ιδρυτικό του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου νόμο (γεγονός το οποίο, όπως προμνημονεύθηκε, δεν συντρέχει από πλευράς Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση) ή η ουσιαστική εποπτεία (διοικητική μέριμνα, καθοδήγηση δι' εγκυκλίων κ.λ.π.) το προπαρατεθέν προεδρικό διάταγμα 186/1996 (άρθρο 2 αυτού) καθιδρύσει μεταξύ άλλων (Περιφερειακού και Νομαρχιακού χαρακτήρα οργάνων) ως αρμόδια όργανα, σε επίπεδο Κεντρικής Διοίκησης, για τη λήψη αποφάσεων, κατά τις διατάξεις του νόμου 1418/1984, προκειμένου περί έργων που εκτελούνται από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, τα Νομικά Πρόσωπα τούτων και τις επιχειρήσεις τους, τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
ΙΙ. Το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο έχει εκδοθεί, κατ' εξουσιοδότηση του νόμου 1418/1984, ως ισχύει, καλύπτει όλο το φάσμα των οργάνων που αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν σε θέματα έργων αρμοδιότητος των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, των Νομικών τους Προσώπων και των Επιχειρήσεων.
ΙΙΙ. Επομένως η ρητή και άνευ διακρίσεως ανωτέρω πρόβλεψη του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ως αρμοδίου οργάνου για τη λήψη αποφάσεων, σε κεντρικό επίπεδο κατ' αποκλεισμό του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης εμπεριέχει, από πλευράς ασκήσεως των οικείων γνωμοδοτικών αρμοδιοτήτων κατά τη νομοθεσία περί δημοσίων έργων, και το αντίστοιχο, κατά τα άρθρα 6 παράγραφος του νόμου 1418/1984 και 5 παράγραφος 11 του νόμου 1799/1988 συλλογικό όργανο του Υπουργείου του, ήτοι το Τεχνικό Συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.
ΙΙ. Σύμφωνα με τις προεκτεθείσες σκέψεις, το Γ' τμήμα γνωμοδότησε, ομοφώνως ότι αρμόδιο τεχνικό συμβούλιο, κατ' άρθρο 5 παράγραφος 11 του νόμου 1799/1988 που εκτελούνται από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις (καθώς και από τα νομικά 5 πρόσωπα και τις επιχειρήσεις τούτων) είναι το τεχνικό συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Θεωρήθηκε 30-09-1998
Ο Προεδρεύων
Ο Εισηγητής