Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 4319/13

ΣτΕ 4319/2013


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 4319/2013

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 06-06-2012, με την εξής σύνθεση: Αγγελική Θεοφιλοπούλου, Αντιπρόεδρος, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Χρήστος Ράμμος, Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, Αντώνης Ντέμσιας, Θ. Αραβάνης, Σύμβουλοι, Όλγα Παπαδοπούλου, Δ. Βασιλειάδης, Πάρεδροι. Γραμματέας η Ε. Δασκαλάκη.

 

Για να δικάσει την από 21-05-2007 αίτηση:

 

της Ανώνυμης Εταιρείας Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Ανώνυμη Εταιρεία, που εδρεύει στην Αθήνα (Βουλής 7), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Στυλιανό Γκύνη (Αριθμός Μητρώου 14511), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ο οποίος παρέστη με τον Κωνσταντίνο Παπαγεωργίου, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

 

Με την αίτηση αυτή η αιτούσα εταιρεία επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 5/2007 απόφαση της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά.

 

Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Παρέδρου Όλγα Παπαδοπούλου.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αιτήσεως καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (υπ' αριθμούς 2706877/2007 και 3789485/2007 έντυπα γραμμάτια παραβόλου).

 

2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση του υπ' αριθμόν 5/2007 πρωτοκόλλου κατεδάφισης, άρσης και απομάκρυνσης κτισμάτων, κατασκευών και έργων του Προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά, με το οποίο η αιτούσα εταιρεία, καθώς και η εταιρεία με την επωνυμία __________ κλήθηκαν να προβούν στην κατεδάφιση και απομάκρυνση των κατασκευών που περιγράφονται στο πρωτόκολλο αυτό και φέρονται ως αυθαίρετες, από τον κοινόχρηστο χώρο του αιγιαλού και της παραλίας στην ακτή Βούλας Αττικής (Α' Αλίπεδο), έμπροσθεν του κέντρου Ειρηνικός.

 

3. Επειδή, η υπόθεση παραπέμφθηκε στην επταμελή σύνθεση με την 169/2012 απόφαση του Δικαστηρίου, σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφος 5 του προεδρικού διατάγματος 18/1989 (ΦΕΚ 8/Α/1989) λόγω σπουδαιότητας.

 

4. Επειδή, με το άρθρο 12 του νόμου 2636/1998 (ΦΕΚ 198/Α/1998) συνεστήθη ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Ανώνυμη Εταιρεία Αξιοποίησης Περιουσίας Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, η οποία μετονομάσθηκε αρχικώς σε Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Ανώνυμη Εταιρεία (άρθρο 9 παράγραφος 4 του νόμου 2837/2000 (ΦΕΚ 178/Α/2000)) και εν συνεχεία, με το άρθρο 2 παράγραφος 1 του νόμου 3270/2004 (ΦΕΚ 11/Α/2004), σε Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Ανώνυμη Εταιρεία. Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12 του ως άνω νόμου 2636/1998, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 49 παράγραφος 9 του νόμου 3220/2004 (ΦΕΚ 15/Α/2004) Η εταιρία λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και διέπεται από τις διατάξεις του νόμου αυτού και συμπληρωματικώς από τις διατάξεις του κωδικοποιημένου νόμου [Ν] 2190/1920 (η έναρξη ισχύος της διατάξεως αυτής ανατρέχει, σύμφωνα με την παράγραφο 12 του ως άνω άρθρου 49 του νόμου 3220/2004, στη δημοσίευση του νόμου 2837/2000).

 

Στο άρθρο 13 του ίδιου νόμου, όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 6 του άρθρου 9 του νόμου 2837/2000, ορίζονται τα εξής:

 

{1. α) Σκοπός της εταιρίας είναι η διοίκηση, η διαχείριση και η αξιοποίηση της περιουσίας και των επιχειρηματικών μονάδων του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.

 

β) Η εταιρία έχει αυτοδικαίως, από την έναρξη ισχύος της παρούσας διάταξης, τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση της περιουσίας και των επιχειρηματικών μονάδων του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, όπως προσδιορίζονται στο παρόν άρθρο, δικαιούμενη να ενεργεί κάθε πράξη διαχειρίσεως και διαθέσεως για δικό της λογαριασμό και στο όνομά της.

 

γ) ...

 

2. Ως περιουσία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κατά την έννοια του παρόντος νοούνται τα εξής περιουσιακά στοιχεία αυτού:

 

α. Τα κάθε είδους κινητά και ακίνητα πράγματα, συμπεριλαμβανομένου και του εξοπλισμού, τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού ή τελούν υπό τη διοίκηση και διαχείριση αυτού ή έχουν μισθωθεί από αυτόν ή βρίσκονται στην εκμετάλλευσή του με οποιαδήποτε άλλη νομική μορφή.

 

β. ...

 

3. Ως επιχειρηματικές μονάδες του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού νοούνται οι τουριστικές μονάδες αυτού και ιδίως οι ξενοδοχειακές μονάδες και οι μονάδες των ιαματικών πηγών, των επιχειρήσεων Καζίνο Πάρνηθας και Κέρκυρας, των τουριστικών περιπτέρων, των ακτών, των τουριστικών λιμένων, καταφυγίων και αγκυροβολίων τουριστικών σκαφών, των χιονοδρομικών κέντρων, των σταθμών θαλαμηγών, των σπηλαίων, των τουριστικών καταστημάτων και εγκαταστάσεων εν γένει και μέσων τουριστικής εξυπηρέτησης κάθε φύσης, οι οποίες ανήκουν κατά κυριότητα στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού ή τελούν υπό τη διοίκηση και διαχείριση αυτού ή έχουν μισθωθεί από αυτόν ή βρίσκονται στην εκμετάλλευσή του με οποιαδήποτε άλλη νομική μορφή.

 

4. ...

 

5. Για την επίτευξη του σκοπού της, η εταιρία μπορεί να ασκεί οποιαδήποτε πράξη ή δραστηριότητα και ιδίως:

 

α. ...

β. ...

γ. Να εκμισθώνει τα περιουσιακά στοιχεία ή τις επιχειρηματικές μονάδες ή να παραχωρεί τη χρήση αυτών σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλους φορείς του δημόσιου τομέα ή να μεταβιβάζει άλλο ενοχικό ή εμπράγματο δικαίωμα επ' αυτών ...}

 

5. Επειδή, η υπό κρίση αίτηση ασκείται με έννομο συμφέρον από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Ανώνυμη Εταιρεία, διότι με την προσβαλλόμενη πράξη εντέλλεται και η εν λόγω εταιρεία να απομακρύνει τις προαναφερθείσες κατασκευές, η παράλειψη δε της υποχρεώσεως αυτής δύναται να επισύρει, κατά τα εκτιθέμενα στην προσβαλλόμενη πράξη, δυσμενείς συνέπειες εις βάρος της. Περαιτέρω, η αίτηση ασκείται εμπροθέσμως και παραδεκτώς κατά τα λοιπά.

 

6. Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 2 του νόμου 2971/2001 (ΦΕΚ 285/Α/2001), ο αιγιαλός, η παραλία, η όχθη και η παρόχθια ζώνη είναι πράγματα κοινόχρηστα και ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται (παράγραφος 1), η προστασία των ζωνών αυτών είναι ευθύνη του κράτους (παράγραφος 2), ο κύριος δε προορισμός τους είναι η ακώλυτη και ελεύθερη πρόσβαση προς αυτές (παράγραφος 3). Κατά την παράγραφο 4 του ιδίου άρθρου, δεν επιτρέπεται, στις ανωτέρω ζώνες, η κατασκευή κτισμάτων και εν γένει κατασκευασμάτων, παρά μόνο για την επιδίωξη ορισμένων δημοσίου συμφέροντος σκοπών, που αναφέρονται στην παράγραφο 3.

 

Περαιτέρω, στο άρθρο 7 του ως άνω νόμου ορίζεται ότι εμπράγματα δικαιώματα ιδιωτών επί ακινήτων της παραλίας απαλλοτριώνονται, λόγω δημόσιας ωφέλειας:

 

{με και από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης (...) που επικυρώνει την έκθεση και το διάγραμμα του αιγιαλού και της παραλίας (...) χωρίς να απαιτείται άλλη πρόσθετη διαδικασία για την κήρυξη της απαλλοτρίωσης} (παράγραφος 2), στο άρθρο 10 ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την προβολή ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων από ιδιώτες, σε χώρους οι οποίοι χαρακτηρίσθηκαν ως ανήκοντες στον αιγιαλό, στα δε άρθρα 11 έως 14 ρυθμίζονται, αντιστοίχως, ζητήματα σχετικά με τα έργα και τις εγκαταστάσεις που υπάρχουν στον αιγιαλό και την παραλία, την κατασκευή προστατευτικών έργων, την παραχώρηση της απλής χρήσεως του αιγιαλού και της παραλίας και την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας για την εκτέλεση έργων. Εξάλλου, στο άρθρο 27 του ανωτέρω νόμου 2971/2001, τιτλοφορούμενο Προστασία αιγιαλού, παραλίας και άλλων χώρων, ορίζονται τα εξής:

 

{1. ...

 

2. Τα πάσης φύσεως κτίσματα και εν γένει κατασκευάσματα, τα οποία έχουν ανεγερθεί ή θα ανεγερθούν χωρίς άδεια στον αιγιαλό ή την παραλία, μετά τον καθορισμό και τη συντέλεση των απαλλοτριώσεων των άρθρων 7 και 10 κατεδαφίζονται, ανεξάρτητα από το χρόνο ανέγερσής τους ή αν κατοικούνται ή άλλως πως χρησιμοποιούνται. Εξαιρούνται κτίσματα και κατασκευάσματα που τελούν υπό την προστασία του Υπουργείου Πολιτισμού. Προς τούτο ο προϊστάμενος της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας εκδίδει πρωτόκολλο κατεδάφισης, το οποίο κοινοποιεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου [Ν] 2717/1999 Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας, σε εκείνον που έχει ανεγείρει αυθαιρέτως, ο οποίος οφείλει εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση να κατεδαφίσει τα κτίσματα και να άρει τα πάσης φύσεως κατασκευάσματα από τον αιγιαλό ή την παραλία.

 

3. Αν δεν καταστεί δυνατή η εξακρίβωση της ταυτότητας αυτού που ανήγειρε το παράνομο κτίσμα ή κατασκευή, η Κτηματική Υπηρεσία δημοσιεύει σχετική πρόσκληση σε μία τοπική εφημερίδα, αν εκδίδεται στην περιοχή της αυθαίρετης κατασκευής, και σε μία ημερήσια εφημερίδα ... της Πρωτεύουσας του Κράτους, προς οποιονδήποτε γνωρίζει εκείνον που έχει ανεγείρει, για να γνωστοποιήσει στην υπηρεσία την ταυτότητά του. Μετά την άπρακτη πάροδο 30 ημερών από την τελευταία δημοσίευση εκδίδεται το πρωτόκολλο κατεδάφισης κατά αγνώστου.

 

4. Αν είναι γνωστή η ταυτότητα αυτού, που ανήγειρε το παράνομο κτίσμα ή κατασκευή, αλλά είναι άγνωστη η διεύθυνση κατοικίας ή διαμονής του ή είναι κάτοικος αλλοδαπής, το παραπάνω πρωτόκολλο κοινοποιείται σε αυτόν ως άγνωστης διαμονής σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 84 του νομοθετικού διατάγματος [Ν] 356/1974 Περί Κώδικα εισπράξεως δημοσίων εσόδων.

 

5. Και στις τρεις περιπτώσεις των παραγράφων 2, 3 και 4 του παρόντος άρθρου το πρωτόκολλο κατεδάφισης τοιχοκολλάται στο υπό κατεδάφιση κτίσμα ή κατασκευή και στο κατάστημα του δήμου ή της κοινότητας, στην περιοχή του οποίου αυτό βρίσκεται. Για την τοιχοκόλληση συντάσσεται έκθεση από το δημόσιο, δημοτικό ή κοινοτικό υπάλληλο που την ενήργησε, η οποία αποστέλλεται στην Κτηματική Υπηρεσία. Η κατεδάφιση γίνεται μετά την παρέλευση 15 ημερών από την κοινοποίηση του πρωτοκόλλου και την τοιχοκόλλησή του.

 

6. Η κατεδάφιση ενεργείται με ευθύνη του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας και σε περίπτωση αδυναμίας με τεχνική υποστήριξη που διατίθεται από την Τεχνική Υπηρεσία της αρμόδιας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, ύστερα από αίτημα του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. Η κατεδάφιση γίνεται σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις, κατόπιν πρότασης του προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας. Η δαπάνη κατεδάφισης βαρύνει αυτόν που έχει ανεγείρει αυθαιρέτως και εισπράττεται ως δημόσιο έσοδο κατά τις διατάξεις περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων.

 

7. Τα χωρίς άδεια ή καθ' υπέρβαση της άδειας έργα και εν γένει κατασκευές μέσα στη θάλασσα αίρονται και απομακρύνονται ανεξάρτητα από τον τρόπο χρησιμοποίησής τους. Εξαιρούνται κτίσματα και κατασκευάσματα που τελούν υπό την προστασία του Υπουργείου Πολιτισμού. Προς τούτο η Κτηματική Υπηρεσία, μετά από πρόταση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, συντάσσει πρωτόκολλο κατεδάφισης, άρσης και απομάκρυνσης των ανωτέρω έργων ή κατασκευών. Για το πρωτόκολλο αυτό και την εκτέλεσή του εφαρμόζονται ανάλογα οι παράγραφοι 2 έως και 6 του παρόντος άρθρου. Η τοιχοκόλληση του πρωτοκόλλου γίνεται μόνο στο αρμόδιο Λιμεναρχείο. Αν από τα πιο πάνω έργα ή κατασκευές μέσα στη θάλασσα δημιουργείται, κατά την περί τούτου κρίση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, κίνδυνος για την ασφαλή διεξαγωγή της ναυσιπλοΐας η προθεσμία της παραγράφου 5 για την εκτέλεση του πρωτοκόλλου περιορίζεται σε 7 ημέρες. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Εμπορικής Ναυτιλίας καθορίζονται ο τρόπος κατεδάφισης και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού. Με την απόφαση αυτή μπορεί να προβλεφθεί η εκτέλεση του πρωτοκόλλου από υπηρεσία του Δημοσίου ή του οικείου φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα, ως και η ανάθεση της υλοποίησής της σε ιδιωτικό φορέα.

 

8. ...}

 

7. Επειδή, από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι αυθαίρετα κτίσματα και κατασκευές εν γένει, ανεγειρόμενα εν μέρει ή εν όλω εντός του αιγιαλού ή της παραλίας ή εντός της θάλασσας, κατεδαφίζονται υποχρεωτικώς. Οι διατάξεις αυτές, ειδικές σε σχέση με τις γενικές διατάξεις περί αυθαιρέτων κατασκευών, αποσκοπούν στην άμεση και αποτελεσματική προστασία του αιγιαλού, της παραλίας και του θαλασσίου χώρου και επιβάλλουν την αποκατάσταση της μορφής τους, η οποία έχει αλλοιωθεί με την χωρίς άδεια ανέγερση πάσης φύσεως τεχνικού έργου, κτίσματος ή κατασκευάσματος. Η εκτέλεση, εξ άλλου, τεχνικών έργων επί του αιγιαλού ή της παραλίας επιτρέπεται μόνον εφόσον προηγηθεί η διαδικασία του άρθρου 12 ή του άρθρου 14 του νόμου 2971/2001, αναλόγως της φύσεως του έργου, και με την προϋπόθεση ότι θα τηρηθούν οι όροι προστασίας της ακτής, που αποτελεί ουσιώδες στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος. Εάν η διαδικασία αυτή δεν τηρηθεί, τα επί του αιγιαλού ή εντός της θαλάσσης ανεγερθέντα κτίσματα ή άλλες κατασκευές είναι αυθαίρετα και κατεδαφιστέα. Η χορήγηση δε αδείας εκτελέσεως έργου απαιτείται σε κάθε περίπτωση, ακόμη και όταν πρόκειται για έργα εξωραϊσμού της ακτής ή διαμορφώσεώς της προς αποφυγή προκλήσεως κινδύνου ή ατυχήματος. Επομένως, και τα έργα αυτά, εάν κατασκευασθούν χωρίς προηγούμενη άδεια της αρμόδιας αρχής, είναι κατεδαφιστέα.

 

8. Επειδή, περαιτέρω, κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων, το εκδιδόμενο κατ' εφαρμογή τους πρωτόκολλο κατεδαφίσεως αυθαιρέτων κτισμάτων και κατασκευασμάτων στον αιγιαλό ή την παραλία ή άρσεως και απομακρύνσεως τέτοιων κατασκευών από τη θάλασσα αποτελεί πράξη πραγματοπαγή και, συνεπώς, το κύρος του ως προς την επιταγή για την κατεδάφισή τους δεν επηρεάζεται από τη μνεία, ως ανεγείραντος τις κατασκευές αυτές, προσώπου το οποίο δεν έχει πράγματι προβεί στην ανέγερση ή την τοποθέτησή τους. Εν τούτοις, παρά τον πραγματοπαγή χαρακτήρα του πρωτοκόλλου, η κρίση της Διοικήσεως ως προς την ταυτότητα του προσώπου το οποίο έχει προβεί στην αυθαίρετη ανέγερση κτισμάτων στον αιγιαλό και την παραλία ή τη θάλασσα αποτελεί, ενόψει της υποχρεώσεως του προσώπου αυτού για την, εντός τακτών προθεσμιών, κατεδάφιση ή άρση των αυθαιρέτων κατασκευών από τον αιγιαλό, την παραλία ή τη θάλασσα, αλλά και των δυσμενών συνεπειών που προβλέπονται στο άρθρο 27 παράγραφος 6 του ως άνω νόμου 2971/2001 σε βάρος του προσώπου αυτού (καταλογισμός της δαπάνης κατεδαφίσεως στον ανεγείραντα και είσπραξη του σχετικού ποσού κατά τις διατάξεις περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων), ουσιώδες στοιχείο του πρωτοκόλλου. Για το λόγο, άλλωστε, αυτό ο νομοθέτης λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα ώστε η έκδοση του πρωτοκόλλου να γνωστοποιηθεί σε όποιον, κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες ή σύμφωνα με όσα έχουν, τυχόν, διαπιστώσει τα αρμόδια διοικητικά ελεγκτικά όργανα, έχει προβεί στην ανέγερση των κατασκευών αυτών, ώστε εκείνος να προβεί στην κατεδάφισή τους αυτοβούλως και να αποφύγει έτσι την επέλευση των ως άνω δυσμενών συνεπειών σε βάρος του. Κατά συνέπεια, ο μνημονευόμενος στο πρωτόκολλο ως το πρόσωπο που έχει ανεγείρει ή τοποθετήσει αυθαίρετες κατασκευές στον αιγιαλό, την παραλία ή τη θάλασσα έχει έννομο συμφέρον να προσβάλει με αίτηση ακυρώσεως το πρωτόκολλο ακόμη και αν ισχυρίζεται ότι ουδεμία σχέση έχει με τις κατασκευές αυτές και ότι, κατά συνέπεια, μη νομίμως γίνεται μνεία του ιδίου ως ανεγείραντος τις κατασκευές. Στην περίπτωση αυτή, εφόσον από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι ο αιτών σχετίζεται καθ' οιονδήποτε τρόπο με τις αυθαίρετες κατασκευές, το δικαστήριο προβαίνει στην ακύρωση του προσβαλλόμενου πρωτοκόλλου μόνον, όμως, κατά το μέρος που αυτό περιέχει ονομαστική αναφορά του αιτούντος και απορρίπτει ως προβαλλόμενους άνευ εννόμου συμφέροντος τυχόν άλλους λόγους ακυρώσεως, αναφερομένους στην κατά τα λοιπά νομιμότητα του πρωτοκόλλου. Άλλως, εάν, δηλαδή, απορριφθεί ο σχετικός λόγος ακυρώσεως, εξετάζονται οι λοιποί λόγοι (βλέπε ΣτΕ 3983/2010 επταμελές).

 

9. Επειδή, εξ άλλου, οι διατάξεις των άρθρων 2 και 27 του νόμου 2971/2001, ερμηνευόμενες σύμφωνα και με το άρθρο 24 του Συντάγματος, αποσκοπούν, όπως προεκτέθηκε, στη διαφύλαξη του κοινόχρηστου χαρακτήρα του αιγιαλού και της παραλίας και την άμεση αποκατάσταση του παράκτιου οικοσυστήματος στην προτέρα κατάσταση, βάσει της διαγραφόμενης στο άρθρο 27 ειδικής διαδικασίας, η οποία περιλαμβάνει την έκδοση πρωτοκόλλου απομακρύνσεως των αυθαιρέτων κατασκευών από τον αιγιαλό και την παραλία εις βάρος παντός ευθυνόμενου προσώπου και, εν ανάγκη, κατ' αγνώστου προσώπου. Επομένως, το πρωτόκολλο κατεδαφίσεως επιτρεπτά εκδίδεται εις βάρος του ανεγείραντος τις αυθαίρετες κατασκευές ή των εντολέων του, καθώς και εις βάρος νομικού προσώπου, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, στο οποίο παραχωρήθηκαν με νόμο η διοίκηση και η διαχείριση του αιγιαλού και της παραλίας, και το οποίο έχει, συνεπώς, υποχρέωση να λαμβάνει τα αναγκαία για την προστασία τους μέτρα.

 

10. Επειδή, εν προκειμένω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής:

 

Σε αυτοψία που πραγματοποιήθηκε την 12-09-2006 στο κέντρο Ειρηνικός που βρίσκεται στην ακτή Βούλας Αττικής, διαπιστώθηκε ότι είχαν γίνει αυθαίρετες επεμβάσεις και κατασκευές εντός του αιγιαλού και της παραλίας, όπως οριοθετήθηκαν με την υπ' αριθμόν 2028/1993 απόφαση του Νομάρχη Πειραιώς (ΦΕΚ 683/Δ/1993). Οι αυθαίρετες αυτές κατασκευές περιγράφονται λεπτομερώς, ως προς τη θέση, το εμβαδόν, τη μορφή και τα υλικά κατασκευής τους, στην από 10-10-2006 έκθεση του διενεργήσαντος την αυτοψία μηχανικού και αποτυπώνονται στο τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει την έκθεση αυτή. Με το 4853/2006 έγγραφο του Προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιώς η αιτούσα εταιρεία Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Ανώνυμη Εταιρεία, στην οποία ανετέθη η διοίκηση και διαχείριση της ευρύτερης παραλιακής περιοχής, καθώς και η εταιρεία __________, η οποία φέρεται να έχει μισθώσει το παραλιακό κέντρο Ειρηνικός από την αιτούσα, κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους για τις επίδικες κατασκευές. Ακολούθως, αφού ελήφθησαν υπόψη η ανωτέρω έκθεση αυτοψίας, συμπληρωματική έκθεση αυτοψίας της 09-11-2006, καθώς και το από 22-11-2006 υπόμνημα που κατέθεσε η προαναφερθείσα εταιρεία __________, συνετάγη η από 04-04-2007 έκθεση ελέγχου του Τμήματος Αιγιαλού της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιώς και εκδόθηκε η προσβαλλόμενη πράξη.

 

11. Επειδή, η αιτούσα προβάλλει ότι έχει μόνο τη διοίκηση και διαχείριση του επίδικου ακινήτου, το οποίο έχει παραχωρήσει προς εκμετάλλευση, δυνάμει συμβάσεως μισθώσεως, στην εταιρεία __________, ότι ούτε πραγματοποίησε, ούτε ανέχθηκε, ούτε επέτρεψε, ούτε γνώριζε τις επίδικες κατασκευές και ότι, συνεπώς, μη νομίμως το προσβαλλόμενο πρωτόκολλο εκδόθηκε εις βάρος της. Ενόψει, όμως, όσων έγιναν δεκτά ανωτέρω, στη σκέψη 9 και εφόσον η αιτούσα δεν είχε λάβει πάντως μέτρα για την προστασία του αιγιαλού και της παραλίας από τις επίδικες αυθαίρετες κατασκευές, ο λόγος αυτός πρέπει να απορριφθεί, ως αβάσιμος. Απορριπτέοι δε είναι και οι συναφώς προβαλλόμενοι λόγοι ότι στο προσβαλλόμενο πρωτόκολλο δεν αναγράφεται η πλήρης επωνυμία της αιτούσας, αλλά μόνο η συντομογραφία ΕΤΑ, ούτε η σχέση της εταιρείας με το ακίνητο, εφόσον η αναγραφή των στοιχείων αυτών δεν αποτελεί κατά νόμον στοιχείο του κύρους του πρωτοκόλλου, εν πάση δε περιπτώσει στην προαναφερθείσα από 04-04-2007 έκθεση ελέγχου του Τμήματος Αιγιαλού της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιώς, που μνημονεύεται στο προοίμιο του προσβαλλόμενου πρωτοκόλλου, αναφέρεται ότι η αιτούσα εταιρεία, διάδοχος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού έχει τη διοίκηση και διαχείριση του επίδικου τμήματος του αιγιαλού και της παραλίας.

 

12. Επειδή, όπως προεκτέθηκε, στην προσβαλλόμενη πράξη, καθώς και στις σχετικές εκθέσεις αυτοψίας και ελέγχου, περιγράφονται λεπτομερώς, ως προς τη θέση, το εμβαδόν, τη μορφή και τα υλικά τους, οι αυθαίρετες επεμβάσεις και κατασκευές, ρητώς διαλαμβάνεται ότι οι κατασκευές αυτές έγιναν χωρίς άδεια εντός του αιγιαλού και της παραλίας, γίνεται δε μνεία, ακόμη και στο προοίμιο της προσβαλλομένης, της 2028/1993 αποφάσεως του Νομάρχη Πειραιώς περί καθορισμού οριογραμμής αιγιαλού και παραλίας στην επίμαχη περιοχή. Αβασίμως, συνεπώς, προβάλλεται ότι δεν αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους οι επίδικες κατασκευές αντίκεινται στην κείμενη νομοθεσία. Περαιτέρω, τυχόν δικαίωμα χρήσεως του αιγιαλού και της παραλίας δεν παρέχει και δικαίωμα εκτελέσεως κατασκευών στον αιγιαλό ή στην παραλία, χωρίς τη λήψη της απαιτούμενης κατά νόμον προς τούτο αδείας. Αβασίμως προβάλλεται, επομένως, ότι η αιτούσα όπως και ο δικαιοπάροχός (της) Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού δικαιούνται να προβαίνουν σε χρήση αιγιαλού και παραλίας, είτε με είτε χωρίς εγκατάσταση μονίμων επ' αυτού κατασκευών.

 

Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη αίτηση.

 

Δια ταύτα

 

Απορρίπτει την αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει στην αιτούσα τη δικαστική δαπάνη του Δημοσίου, που ανέρχεται σε 460 €.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 31-10-2013

 

Η Προεδρεύουσα Αντιπρόεδρος

Η Γραμματέας

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 11-12-2013.

 

Ο Προεδρεύων Σύμβουλος

Η Γραμματέας



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.