Απόφαση 465/15

Απόφαση 465/2015: Σχετικά με τις αριθμητικές τιμές των συντελεστών της μεθοδολογίας επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 2 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, όπως ισχύει, για το ημερολογιακό έτος 2016


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Απόφαση 465/2015: Σχετικά με τις αριθμητικές τιμές των συντελεστών της μεθοδολογίας επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 2 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, όπως ισχύει, για το ημερολογιακό έτος 2016, (ΦΕΚ 2815/Β/2015), 22-12-2015.

 

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας

 

(Τακτική συνεδρίαση την 01-12-2015) Λαμβάνοντας υπόψη:

 

1. Τις διατάξεις του νόμου 4001/2011 Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις. (ΦΕΚ 179/Α/2011) και ιδίως το άρθρο 143, όπως ισχύει.

 

2. Τις διατάξεις του νόμου 4152/2013 Επείγοντα μέτρα εφαρμογής των νόμων 4046/2012, 4093/2012 και 4127/2013 (ΦΕΚ 107/Α/2013) και ιδιαίτερα τις διατάξεις της Παραγράφου Ι.2 και Ι.3.

 

3. Τις διατάξεις του νόμου 4254/2014 Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου 4046/2012 και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 85/Α/2013) και ιδιαίτερα τις διατάξεις της Παραγράφου ΙΓ.

 

4. Τις διατάξεις του νόμου 4123/2013 Διατήρηση ενός ελάχιστου επιπέδου αποθεμάτων αργού πετρελαίου ή / και προϊόντων πετρελαίου και άλλες διατάξεις (Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς την Οδηγία 2009/119/ΕΚ) (ΦΕΚ 43/Α/2013) και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 26.

 

5. Τις διατάξεις του νόμου 4111/2013 Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, τροποποιήσεις του νόμου 4093/2012, κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ... και άλλες επείγουσες διατάξεις (ΦΕΚ 18/Α/2013) και ειδικότερα τις διατάξεις των άρθρων 32 παράγραφος 1 και 49 παράγραφος 3.

 

6. Τις διατάξεις του νόμου 4093/2012, Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του νόμου 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 (ΦΕΚ 222/Α/2012) και ιδίως την παράγραφο Ι.2.

 

7. Τις διατάξεις του νόμου 4062/2012 Αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού - Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ Προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/28/ΕΚ) - Κριτήρια Αειφορίας Βιοκαυσίμων και Βιορευστών (Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/30/ΕΚ), (ΦΕΚ 70/Α/2012) και ιδίως την παράγραφο 3 του άρθρου 39.

 

8. Τις διατάξεις του νόμου 4042/2012 Ποινική προστασία του περιβάλλοντος - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ - Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ - Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΦΕΚ 24/Α/2012) και ιδίως την παράγραφο 7 του άρθρου 52.

 

9. Τις διατάξεις του νόμου 3468/2006 Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις (ΦΕΚ 129/Α/2006), όπως ισχύει, και ιδίως τα άρθρα 9, 10, 12, 13 και 25.

 

10. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1.20/290/2013 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Μεθοδολογία επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 3 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011 (ΦΕΚ 10/Β/2013).

 

11. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1.21/41232014 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τροποποίηση της υπ' αριθμόν οίκοθεν Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1.20/290/2013 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: Μεθοδολογία επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 3 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011 (ΦΕΚ 10/Β/2013) (ΦΕΚ 719/Β/2014).

 

12. Την υπ' αριθμόν κοινή υπουργική απόφαση ΗΠ/54409/2632/2004 (ΦΕΚ 1931/Β/2004) σχετικά με το Σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2003/87/ΕΚ σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας και την τροποποίηση της οδηγίας 1996/61/ΕΚ του Συμβουλίου του Συμβουλίου της 13-10-2003 και άλλες διατάξεις, όπως τροποποιημένη ισχύει.

 

13. Την υπ' αριθμόν 3366/2015 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι - 200464/11.11.2015), με την οποία κρίθηκε ότι το ΕΤΜΕΑΡ δεν συνιστά φόρο ή ανταποδοτικό τέλος αλλά συνδέεται με το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και συνιστά τίμημα που καταβάλλεται για την κάλυψη του κόστους αυτού και ως εκ τούτου ορθώς επιμερίζεται στους καταναλωτές της Επικράτειας.

 

14. Την υπ' αριθμόν 3367/2015 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι - 200558/2015) επί της αίτησης ακυρώσεως της Ανώνυμης Εταιρείας ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ανώνυμη εταιρεία, με την οποία το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο δέχεται την κρινόμενη αίτηση και ακυρώνει την υπ' αριθμόν 323/2013 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σχετικά με τις αριθμητικές τιμές των συντελεστών της μεθοδολογίας επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 3 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, για το Β' εξάμηνο του 2013 (ΦΕΚ 1784/Β/2013), μόνο καθ' ο μέρος δι' αυτής οι αυτοπαραγωγοί καθαρής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ΣΗΘ / Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης επιβαρύνονται με το ειδικό τέλος, για την αυτοπαραγόμενη από αυτούς καθαρή ενέργεια ...

 

15. Τα άρθρα 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

16. Την από 28-06-2014 υπ' αριθμόν 2014/C200/01 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς περιβάλλοντος και ενέργειας (2014-2020).

 

17. Τα συμπεράσματα της Αρχής σχετικά με τη συμβατότητα του επιμερισμού του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων, που εξήχθησαν - κατόπιν αξιολόγησης των εθνικών ρυθμίσεων - στο πλαίσιο της συμβολής της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας στη σύνταξη απάντησης επί των ερωτημάτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βάσει της εκκρεμούς Καταγγελίας SA. 38220 (2014/CP) Καταγγελία περί εικαζόμενης κρατικής ενίσχυσης μέσω της χορήγησης σε καταναλωτές υψηλής και μεσαίας τάσης μειώσεων εκ του ειδικού τέλους για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), όπως τα εν λόγω συμπεράσματα αποτυπώνονται στο από 18-11-2015 Ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με την αναγκαία αναδιοργάνωση του ελληνικού συστήματος παροχής μειώσεων στις επιβαρύνσεις που συνδέονται με τη χρηματοδότηση της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΕΤΜΕΑΡ), σε συμμόρφωση με το ενωσιακό δίκαιο που απέστειλε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και το Υπουργείο Οικονομικών (αριθμός πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ο-62617/2015, εμπιστευτική έκδοση).

 

18. Την υπ' αριθμόν 752/18-12-2014 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Έγκριση Συντελεστών Απωλειών Δικτύου (ΦΕΚ 3689/Β/2014).

 

19. Την υπ' αριθμόν 105/2015 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Αναπροσαρμογή του ορίου ετήσιας επιβάρυνσης Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) κατά θέση κατανάλωσης των Πελατών ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την παράγραφο 2)γ' του άρθρου 143 του νόμου 4001/2011, όπως ισχύει (ΦΕΚ 855/Β/2015).

 

20. Τα στοιχεία που παρασχέθηκαν από τη Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-199288/2015 και ΡΑΕ Ι-199681/2015) τα οποία περιλαμβάνουν απολογιστικά στοιχεία και προβλέψεις σχετικά με τις πωλήσεις ανά κατηγορία πελατών Μέσης Τάσης και Χαμηλής Τάσης για τα έτη 2014, 2015 και 2016.

 

21. Τα υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-200547/2015 και Ι-200815/2015 και ηλεκτρονικά αρχεία της Δημόσιας Επιχείρισης Ηλεκτρισμού, τα οποία περιλαμβάνουν απολογιστικά στοιχεία και προβλέψεις για τα έτη 2014 και 2015, σχετικά με τις πωλήσεις των πελατών Υψηλής Τάσης, του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, των ορυχείων της Δημόσιας Επιχείρισης Ηλεκτρισμού, των αντλητικών συστημάτων και των βοηθητικών συστημάτων παραγωγής, όπως επίσης και στοιχεία για το μέσο έσοδο ανά κατηγορία πελατών Υψηλής Τάσης, ΜΤ και Χαμηλής Τάσης.

 

22. Το πλέον πρόσφατο Μηνιαίο Δελτίο Παρακολούθησης του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Οκτώβριος 2015 του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του στις 16-11-2015.

 

23. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ο-62618/2015 επιστολή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα την Εφαρμογή των σχετικών με το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) διατάξεων του άρθρου 143, παράγραφος 1 (γ) του νόμου 4001/2011, όπως ισχύει, για το έτος 2016.

 

24. Την υπό στοιχεία 8305/30.11.2015 (αριθμός πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-201192/01.12.2015) επιστολή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με θέμα την Χρηματοδότηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΕΤΜΕΑΡ).

 

25. Την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΓΡΔ/8740/2015 επιστολή της Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (αριθμός πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-201049/2015) με θέμα Διαδικασίες εκκαθάρισης και χρεοπιστώσεις του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 143 του νόμου 4001/2011 αναφορικά με την ενέργεια που παράγεται από τους σταθμούς που εντάσσονται στο ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις και ιδίως σε δώματα και στέγες κτιρίων (κοινή υπουργική απόφαση 12323/ΓΓ175/2009 (ΦΕΚ 1079/Β/2009).

 

26. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 32 του νόμου 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

27. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.

 

Σκέφτηκε ως εξής:

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 143 παράγραφος 1 του νόμου 4001/2011: Η Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και η Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας ανακτούν πλήρως τα ποσά που καταβάλλουν στους αντισυμβαλλόμενους κατά τις διατάξεις της περίπτωσης θ' της παραγράφου 2 του άρθρου 118 και της περίπτωσης η' της παραγράφου 2 του άρθρου 129 αντίστοιχα, μέσω ειδικού διαχειριστικού λογαριασμού, όπως αυτός δημιουργήθηκε σύμφωνα με το άρθρο 40 του νόμου 2773/1999, τον οποίο διαχειρίζεται η Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

 

Επειδή, κατά τις διατάξεις του άρθρου 143 παράγραφος 2 του νόμου 4001/2011, όπως τροποποιημένες ισχύουν Έσοδα του ειδικού Λογαριασμού είναι:

 

{(α) Τα ποσά που καταβάλλουν οι παραγωγοί και οι προμηθευτές στο πλαίσιο του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού και της Εκκαθάρισης των Αποκλίσεων Παραγωγής - Ζήτησης (...), κατά τρόπον ώστε να αντανακλούν κατ' ελάχιστον το μεσοσταθμικό μεταβλητό κόστος των θερμικών συμβατικών σταθμών και να αναλογούν στην ενέργεια που εγχέεται κατά προτεραιότητα στο σύστημα μεταφοράς και στο δίκτυο διανομής της ηπειρωτικής χώρας και των συνδεδεμένων με αυτά νησιών (...),

 

(β) Τα ποσά που καταβάλλουν οι Προμηθευτές στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, για την ηλεκτρική ενέργεια που απορροφάται στα συστήματα των νησιών αυτών, που παράγεται από τις μονάδες που αναφέρονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 129. (...)

 

(γ) Έσοδα από την επιβολή ειδικού τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων) επί της κατανάλωσης, που διαφοροποιείται ανά κατηγορία Πελατών, περιλαμβανομένων και των αυτοπαραγωγών, ομοιόμορφα για όλη την ελληνική επικράτεια, σύμφωνα με μεθοδολογία η οποία καθορίζεται με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που εκδίδεται μετά από γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

 

Η μεθοδολογία λαμβάνει υπόψη την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει ο κάθε Πελάτης και περιλαμβάνει συντελεστές που διαφοροποιούν το ειδικό τέλος κατά κατηγορία Πελατών, περιλαμβανόμενων των αυτοπαραγωγών, έτσι ώστε να προκύπτει χρέωση που εξισορροπεί τις οικονομικές συνέπειες μεταξύ των κατηγοριών Πελατών. Ειδικά για τους αυτοπαραγωγούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 14Α του νόμου 3468/2006, το ειδικό τέλος καταβάλλεται από κάθε αυτοπαραγωγό αποκλειστικά και μόνο για το τμήμα της ηλεκτρικής ενέργειας που συνολικά αυτός απορροφά από το Δίκτυο ή το Σύστημα.

 

Οι αριθμητικές τιμές των συντελεστών της ανωτέρω μεθοδολογίας, καθώς και οι μοναδιαίες χρεώσεις που επιβάλλονται στους Πελάτες, προσδιορίζονται με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τον 12ο μήνα εκάστου έτους προκειμένου να εφαρμοσθεί το επόμενο ημερολογιακό έτος, μετά από προϋπολογιστική εκτίμηση των εσόδων και εξόδων του ειδικού διαχειριστικού Λογαριασμού. Οι ανωτέρω μοναδιαίες χρεώσεις αναθεωρούνται με την ίδια διαδικασία, τον 6ο μήνα κάθε ημερολογιακού έτους για εφαρμογή από την 1η Ιουλίου έως την 31η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, εφόσον αυτό απαιτείται με βάση την εξέλιξη των εσόδων και εξόδων του ειδικού διαχειριστικού Λογαριασμού εντός του έτους. (...).

 

(δ) Τα έσοδα που προέρχονται από τις δημοπρατήσεις των αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 25 του νόμου 3468/2006, όπως τροποποιείται με τον παρόντα νόμο.

 

(ε) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.}

 

Α. Σχετικά με το απαιτούμενο έσοδο από την επιβολή Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων

 

Επειδή, σύμφωνα με το πλέον πρόσφατο Μηνιαίο Δελτίο Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Οκτώβριος 2015 (σχετικό 22), το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στις 16-11-2015, και τα αναφερόμενα σε αυτό στοιχεία, τα οποία έχουν προκύψει από επεξεργασία δεδομένων του Λειτουργού της Αγοράς στις 16-10-2015 (όπως αναφέρεται στη σελίδα 1 του Δελτίου αυτού), προκύπτει μεταξύ άλλων ότι:

 

(α) Το υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού στο τέλος του μηνός Σεπτεμβρίου 2015 ανέρχεται σε - 86,60 εκατομμύρια €.

 

(β) Το υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού στο τέλος Δεκεμβρίου 2015 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε - 15,68 εκατομμύρια €.

 

(γ) Το υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού στο τέλος Δεκεμβρίου 2016 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε - 49,32 εκατομμύρια €.

 

(δ) Τα έσοδα από το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων που προϋπολογίζεται να εισρεύσουν στον Ειδικό Λογαριασμό για το έτος 2016 ανέρχονται σε 1.063,14 εκατομμύρια €.

 

Επειδή, στην υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 8305/2015 (υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-201192/2015) επιστολή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (σχετικό 24) σχετικά με τη χρηματοδότηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, αναφέρεται ότι το Υπουργείο δεσμεύεται να παραχωρήσει μέρος των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων αερίων του θερμοκηπίου του έτους 2016 για τη χρηματοδότηση του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων, σύμφωνα με τους όρους της Οδηγίας 2003/87/ΕΚ, προς προώθηση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και αποφυγή επιβαρύνσεων των καταναλωτών. Σχετικώς αναφέρεται ότι πρόκειται να παραχωρηθεί ποσοστό 60 % επί των εσόδων από τους ανωτέρω πλειστηριασμούς, ποσοστό που κατ' εκτίμηση αντιστοιχεί σε 176 εκατομμύρια €.

 

Λαμβάνοντας υπόψιν την αβεβαιότητα, η οποία εγγενώς διέπει την είσπραξη μελλοντικών εσόδων (π.χ. μη οριστικοποίηση παραμέτρων, όπως οι τελικές ποσότητες δικαιωμάτων, η τιμή διάθεσης κλπ.), η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προκρίνει τη συντηρητικότερη εκτίμηση του εν λόγω εσόδου σε 150 εκατομμύρια €, για τους σκοπούς προϋπολογισμού των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού.

 

Επειδή, σύμφωνα με την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-201049/2015 επιστολή της Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (σχετικό 25), οι τελικώς προκύπτουσες χρεώσεις του Εκπροσώπου Φορτίου στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά για την ενέργεια που παράχθηκε από τους σταθμούς που εντάσσονται στο ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις, και ιδίως σε δώματα και στέγες κτιρίων (κοινή υπουργική απόφαση 12323/ΓΓ175/2009 (ΦΕΚ 1079/Β/2009)), οι οποίες αποτελούν έσοδο του Ειδικού Λογαριασμού κατά το άρθρο 143 παράγραφος 2)β του νόμου 4001/2011, ανέρχονταν από το 2011 και μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2015 σε 20,4 εκ. €. Το εν λόγω οφειλόμενο ποσό το οποίο θα πρέπει να καταβληθεί στον Ειδικό Λογαριασμό από τον Εκπρόσωπο Φορτίου στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 25,4 εκατομμύρια € μέχρι το τέλος του 2016, όπως αποτυπώνεται και στον παρακάτω πίνακα 1.

 

Πίνακας 1: Χρεώσεις για την ενέργεια από ΦΒ του ειδικού προγράμματος στεγών στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (κοινή υπουργική απόφαση 12323/ΓΓ175/2009 (ΦΕΚ 1079/Β/.2009))

 

Έτος

Παραχθείσα Ενέργεια (MWh)

Χρέωση ΕΦ προς ΕΛ άρθρου 143 (€)

2011

2.232,89

364.295,35

2012

22.330,93

4.287.092,71

2013

31.971,22

5.669.776,15

2014

36.343,69

6.054.398,45

2015 (9Μ)

29.487,21

4.068.897,64

2016*

 

5.000.000,00

Σύνολο

122.365,94

25.444.460,30

 

Εκτίμηση Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας

 

Επειδή, από τον συνδυασμό των στοιχείων του πιο πρόσφατου Μηνιαίου Δελτίου Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας & Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Οκτώβριος 2015 (σχετικό 22), σύμφωνα με το οποίο τα έσοδα από το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων που προϋπολογίζεται να εισρεύσουν στον Ειδικό Λογαριασμό για το έτος 2016 ανέρχονται σε 1.063,14 εκατομμύρια € και το υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού στο τέλος Δεκεμβρίου 2016 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε ποσό -49,32 εκατομμύρια €, καθώς και των πρόσθετων εισροών του Ειδικού Λογαριασμού που προκύπτουν από την επιστολή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (σχετικό 24) σχετικά με τη χρηματοδότηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές αλλά και της επιστολής της Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (σχετικό 25) σχετικά με τις χρεώσεις του Εκπροσώπου Φορτίου στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ήτοι της Δημόσιας Επιχείρισης Ηλεκτρισμού) για την ενέργεια που παράχθηκε από τους σταθμούς που εντάσσονται στο ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις, το συνολικό απαιτούμενο έσοδο προς ανάκτηση μέσω της επιβολής Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων ανέρχεται σε 937 εκατομμύρια € όπως αποτυπώνεται στον πίνακα 2.

 

Πίνακας 2: Απαιτούμενο έσοδο Ειδικού Λογαριασμού προς ανάκτηση μέσω Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων


Ποσό (εκατομμύρια €)

Έσοδα από το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων που προϋπολογίζεται να εισρεύσουν στον Ειδικό Λογαριασμό για το έτος 2016, βάσει εκτιμήσεων Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας

1.063,14

Έλλειμμα Ειδικού Λογαριασμού στο τέλος Δεκεμβρίου 2016, βάσει εκτιμήσεων Δελτίου Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας

49,32

Μερικό Σύνολο (αρχικό προς ανάκτηση ποσό βάσει Δελτίου Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας)

1.112,46

Εκτιμώμενα έσοδα από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων αερίων του θερμοκηπίου του έτους 2016 (βλέπε επιστολή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και εκτίμηση Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας)

150

Τελικώς προκύπτουσες χρεώσεις του Εκπροσώπου Φορτίου για την ενέργεια από ΦΒ του ειδικού προγράμματος στεγών στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά

25,44

Τελικό απαιτούμενο έσοδο του Ειδικού Λογαριασμού προς ανάκτηση μέσω της επιβολής Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων

937,02

 

Β. Σχετικά με τον υπολογισμό των συντελεστών επιμερισμού ανά κατηγορία πελατών

 

Επειδή, με την υπ' αριθμόν οίκοθεν Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1.20/290/2013 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίστηκε η Μεθοδολογία Επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 3 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, η οποία τροποποιήθηκε με νεότερη υπουργική απόφαση στις 05-03-2014 (σχετικά 110 και 11) (εφεξής Μεθοδολογία).

 

Επειδή, με βάση τα απεσταλμένα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στοιχεία των Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού και Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (σχετικά 20 και 21), οι πωλήσεις ανά κατηγορία πελατών Χαμηλής Τάσης (ΧΤ), Μέσης Τάσης (ΜΤ) και Υψηλής Τάσης (ΥΤ), απολογιστικά για το έτος 2014, κατ' εκτίμηση για το έτος 2015 και προϋπολογιστικά για το έτος 2016, είναι ως εξής:

 

Πίνακας 3: Συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας ανά κατηγορία πελατών

Κατηγορία Πελατών

Πωλήσεις 2014

(MWh)

Πωλήσεις 2015

(MWh)

Πωλήσεις 2016

(MWh)

Υψηλής Τάσης (ΥΤ)

8.027.787

7.890.180

7.890.180 (*)

Μέσης Τάσης με κατανάλωση >13 GWh

1.691.926

1.720.386

1.743.845

Αγροτικής χρήσης Μέση Τάση

359.397

365.443

370.426

Μέσης Τάσης με κατανάλωση <13 GWh

8.766.709

8.914.172

9.035.729

Αγροτικής χρήσης Χαμηλής Τάσης

2.010.536

2.044.245

2.066.396

Οικιακής χρήσης Χαμηλής Τάσης

17.105.965

17.385.964

17.574.357

Λοιπές χρήσεις Χαμηλής Τάσης

12.662.722

12.869.791

13.009.247

Σύνολο

50.625.042

51.190.180

51.690.180

 

(*) Ελλείψει πρόβλεψης του όγκου των πωλήσεων της Υψηλής Τάσης για το 2016, λαμβάνονται υπόψιν τα δεδομένα του 2015 Επειδή, με βάση τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρισης Ηλεκτρισμού1 που απεστάλησαν στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (σχετικό 21), το Μέσο Έσοδο για τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος και Δικτύου, ανά κατηγορία πελατών, απολογιστικά για το έτος 2014 και κατ' εκτίμηση για το έτος 2015 έχει όπως αποτυπώνεται στον πίνακα 4.

 

1 Δεδομένου του σημαντικού μεριδίου αγοράς της Δημόσιας Επιχείρισης Ηλεκτρισμού στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, τα στοιχεία για το μέσο έσοδο θεωρούνται ενδεικτικά του συνόλου της αγοράς.

 

Πίνακας 4: Μέσο έσοδο ανά κατηγορία πελατών για τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος και Δικτύου

Κατηγορία Πελατών

Μέσο Έσοδο 2014 (€/MWh)

Μέσο Έσοδο 2015 (€/MWh)

Υψηλής Τάσης

2,51

2,50

Μέσης Τάσης με κατανάλωση >13 GWh

8,47

9,01

Αγροτικής χρήσης Μέση Τάση

-

-

Μέσης Τάσης με κατανάλωση <13 GWh

10,45

8,01

Αγροτικής χρήσης Χαμηλής Τάσης

-

-

Οικιακής χρήσης Χαμηλή Τάση

25,68

26,05

Λοιπές χρήσεις Χαμηλής Τάσης

29,14

29,18

 

Επειδή, με βάση τη μεθοδολογία επιμερισμού του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων (σχετικά 10 και 11), εφόσον για μια κατηγορία καταναλωτών δεν υπάρχουν έσοδα από τις χρεώσεις χρήσης Συστήματος Μεταφοράς και του Δικτύου Διανομής, ως μέσο έσοδο λαμβάνεται το χαμηλότερο μέσο έσοδο μεταξύ των υπολοίπων κατηγοριών εξαιρουμένου του μέσου εσόδου της Υψηλής Τάσης, ως μέσο έσοδο για τις κατηγορίες Αγροτικής Χρήσης Μέσης Τάσης και Μέσης Τάσης2 λαμβάνεται αυτό της κατηγορίας Μέσης Τάσης με κατανάλωση μικρότερη από 13 GWh.

 

2 Οι αγροτικοί καταναλωτές Χαμηλής Τάσης και Μέσης Τάσης απαλλάσσονται από χρεώσεις χρήσης δικτύων λόγω των όρων διακοψιμότητας φορτίου που υπάρχουν στις συμβάσεις τους.

 

Επειδή, από το συνδυασμό των αντίστοιχων στηλών των Πινάκων 3 και 4 και την εφαρμογή της Μεθοδολογίας, και χρησιμοποιώντας συντελεστή αναγωγής της Μέσης Τάσης στην Υψηλή Τάση ίσο με 2,56% και αντίστοιχο συντελεστή αναγωγής της Χαμηλής Τάσης στην Μέση Τάση ίσο με 5,70%, σύμφωνα με την υπ' αριθμόν 752/2014 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (σχετικό 18), προκύπτουν οι συντελεστές επιμερισμού για κάθε κατηγορία πελατών για το έτος 2016, βάσει των τελευταίων διαθέσιμων απολογιστικών στοιχείων για το μέσο έσοδο του 2014 και των προϋπολογιστικών στοιχείων πωλήσεων του 2016, όπως αποτυπώνονται στον πίνακα 5.

 

Πίνακας 5: Συντελεστές επιμερισμού ανά κατηγορία πελατών για το έτος 2016

Κατηγορία Πελατών

Συντελεστής σi,j

Υψηλής Τάσης και Μέσης Τάσης με κατανάλωση >13 GWh

0,025

Μέσης Τάσης με κατανάλωση <13 GWh

0,027

Αγροτικής χρήσης (Μέση Τάση και Χαμηλή Τάση)

0,097

Οικιακής χρήσης Χαμηλής Τάσης

0,463

Λοιπές χρήσεις Χαμηλής Τάσης

0,388

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 143 του νόμου 4001/2011 όπως τροποποιήθηκε από την παράγραφο 1 του άρθρου 26 του νόμου 4123/2013 και την υπ' αριθμόν 105/2015 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (σχετικό 19), η μέγιστη ετήσια επιβάρυνση πελάτη κατά θέση κατανάλωσης δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ποσό των 978.117 ευρώ. Κατά τούτο, το ανώτατο αυτό όριο συνιστά νομοθετική πρόβλεψη η οποία εφαρμόζεται έως την τροποποίησή της σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς περιβάλλοντος και ενέργειας (2014-2020).

 

Επειδή, βάσει των ανωτέρω, το συνολικό απαιτούμενο έσοδο από το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων για το έτος 2016 εκτιμάται σε 937,02 εκατομμύρια €, ο επιμερισμός του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων και η αντίστοιχη μοναδιαία χρέωση, ανά κατηγορία πελατών στην Υψηλή Τάση, Μέση Τάση και την Χαμηλή Τάση, για το έτος 2016, κατά το άρθρο 143 του νόμου 4001/2011, ισούται με (πίνακας 6):

 

Πίνακας 6: Επιμερισμός του συνολικού απαιτούμενου εσόδου Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων και της απαιτούμενης μοναδιαίας χρέωσης, ανά κατηγορία πελατών, για το έτος 2016

Κατηγορία Πελατών

Επιμερισμός Συνολικού Απαιτούμενου Εσόδου Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (εκατομμύρια €)

Μοναδιαία χρέωση - ΕΤΜΕΑΡ (€/MWh)

Υψηλής Τάσης

11,43

2,41

Μέσης Τάσης με κατανάλωση >13 GWh

4,32

2,48

Αγροτικής χρήσης Μέση Τάση

3,75

10,12

Μέσης Τάσης με κατανάλωση <13 GWh

91,41

10,12

Αγροτικής χρήσης Χαμηλής Τάσης

22,10

10,69

Οικιακής χρήσης Χαμηλή Τάση

437,00

24,87

Λοιπές χρήσεις Χαμηλής Τάσης

367,02

28,21

 

Επειδή, στο πλαίσιο εκκρεμοδικίας σχετικά με τη νομιμότητα επιβολής Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων στους Αυτοπαραγωγούς (βλέπε σχετικό 14), δεν υπήρχαν διαθέσιμα συγκεντρωτικά απολογιστικά στοιχεία καταναλώσεων Αυτοπαραγωγής, για τον υπολογισμό του αντίστοιχου συντελεστή επιμερισμού, εφαρμόζεται για την Αυτοπαραγωγή η χρέωση που προκύπτει για τους πελάτες της αντίστοιχης τάσης σύνδεσης.

 

Επειδή, σύμφωνα με την υπ' αριθμόν 3367/2015 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας:

 

{η ενέργεια που παράγεται από μονάδες παραγωγής από ΣΗΘ / Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (...), οι οποίες εξομοιώνονται με μονάδες παραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (...), αποτελεί καθαρή ενέργεια και, συνεπώς, είτε αυτή εγχέεται στο σύστημα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας είτε αυτοκαταναλώνεται από τον παραγωγό της, συμβάλλει αποτελεσματικά στην εκπλήρωση του εθνικού στόχου διείσδυσης καθαρής ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο της Χώρας (...). Υπό τα δεδομένα αυτά, κατά την έννοια της διάταξης του δευτέρου εδαφίου της περίπτωσης (γ) του άρθρου 143 του νόμου 4001/2011, όπως το εδάφιο τούτο ίσχυε πριν από την τροποποίησή του με το άρθρο 53 του νόμου 4315/2014, οι αυτοπαραγωγοί ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ΣΗΘ/Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης δεν περιλαμβάνονται μεταξύ των υποκειμένων στο Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων για την αυτοπαραγωγή της ενέργειας αυτής. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη κανονιστική απόφαση, καθ' ο μέρος δι' αυτής οι αυτοπαραγωγοί καθαρής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ΣΗΘ/Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης επιβαρύνονται με το ένδικο τέλος, για την αυτοπαραγόμενη από αυτούς καθαρή ενέργεια, είναι μη νόμιμη και για το λόγο αυτό, βασίμως προβαλλόμενο, πρέπει να ακυρωθεί (...) (σκέψη 15).}

 

Επειδή, στο πλαίσιο της υποχρέωσης συμμόρφωσης της Διοικήσεως με το δεδικασμένο της με αριθμό 3367/2015 αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με το άρθρο 95 παράγραφος 5 του Συντάγματος και τη διάταξη του άρθρου 50 παράγραφος 4 του προεδρικού διατάγματος 18/1989, ο καθορισμός των συντελεστών της μεθοδολογίας επιμερισμού του ειδικού τέλους του άρθρου 143 παράγραφος 2 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, όπως ισχύει, δέον να μην καταλαμβάνει τους αυτοπαραγωγούς καθαρής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης, προκειμένου ειδικά και αποκλειστικά για το μέρος της αυτοπαραγόμενης από αυτούς καθαρής ενέργειας.

 

Επειδή, από την εφαρμογή των νέων συντελεστών επιμερισμού του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων ανά κατηγορία πελατών (βλέπε Πίνακα 5), προκύπτει ότι - με τις θεσπιζόμενες μοναδιαίες χρεώσεις (βλέπε Πίνακα 6) - οι πελάτες Υψηλής Τάσης θα καταβάλλουν πλέον επιβάρυνση Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων ίση με το 13 % της μεσοσταθμικής τιμής του και οι πελάτες Μέσης Τάσης άνω των 13 GWh θα καταβάλλουν πλέον επιβάρυνση Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων ίση με το 14 % της μεσοσταθμικής τιμής του (βλέπε αναλυτικότερα κατωτέρω Πίνακας 7).

 

Πίνακας 7: Σύγκριση θεσπιζόμενων Μοναδιαίων Χρεώσεων έτους 2016 με τις Μοναδιαίες Χρεώσεις που ίσχυσαν κατά το 2014 και 2015, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 175/2014 και του άρθρου 17 του νόμου 4324/2015, και συσχέτιση με Μεσοσταθμική Τιμή Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων 2016

Κατηγορίες Πελατών

Τελικές μοναδιαίες χρεώσεις για 2017

Μοναδιαίες χρεώσεις 2014 και 2015

Αντιστοίχιση με μεσοσταθμική τιμή 2015

Αντιστοίχιση με μεσοσταθμική τιμή 2016

Υψηλή Τάση

2,41

2,23

11,3%

13%

Μέση τάση άνω των 13 GWh

2,48

2,31

11,7%

14%

Αγροτικό Μέσης Τάσης

10,12

10,83

54,9%

56%

Λοιποί Μέσης Τάσης

10,12

12,77

64,7%

56%

Αγροτικό Χαμηλής Τάσης

10,69

11,39

57,7%

59%

Μέση χρέωση

18,13

19,73

 

 

 

Επειδή, η Αρχή, οφείλει να λάβει υπόψιν της την ανάγκη προσαρμογής του ύψους των χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων στα επίπεδα που καθορίζονται με τις Κατευθυντήριες Γραμμές της Επιτροπής για τις Κρατικές Ενισχύσεις στους τομείς περιβάλλοντος και Ενέργειας 2014-2020 και, ιδίως, τους μεταβατικούς κανόνες της ενότητας 3.7.3.

 

Επειδή, οι εν λόγω Κατευθυντήριες Γραμμές καθορίζουν αυστηρά κριτήρια αφενός επιλεξιμότητας των προσώπων που δύνανται να καταβάλλουν μειωμένες χρεώσεις, αφετέρου αναλογικότητας του μέγιστου ύψους της σχετικής έκπτωσης (βλέπε παραγράφους 183-188).

 

Επειδή, κατά τις διατάξεις των παραγράφων 193-200 των Κατευθυντηρίων Γραμμών, αναγνωρίζεται το εύλογο της σταδιακής προσαρμογής, μέχρι την 01-01-2019, και καθίσταται δυνατή η αποδοχή της συμβατότητας των εθνικών καθεστώτων, υποβάλλεται από τα κράτη μέλη και εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συναφές Σχέδιο Προσαρμογής. Ωστόσο, έως σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης του εν λόγω Σχεδίου Προσαρμογής της Χώρας στις κατευθυντήριες γραμμές.

 

Επειδή, η άμεση και καθολική εφαρμογή των εν λόγω κριτηρίων δύναται να επιφέρει αιφνιδιαστικά σημαντική επαύξηση του ενεργειακού κόστους ορισμένων επιχειρήσεων και να κλονίσει τη ρευστότητα και βιωσιμότητά τους.

 

Επειδή, για την αποτροπή τέτοιων άνισων / ανισόρροπων / ασύμμετρων συνεπειών, είναι σκόπιμη η προοδευτική προσαρμογή στα κριτήρια των Κατευθυντηρίων Γραμμών.

 

Επειδή, στο πλαίσιο αυτό, η Αρχή θεωρεί ότι η επαύξηση της μεσοσταθμικής χρέωσης (βλέπε επιπρόσθετο κόστος χωρίς μείωση κατά τις Κατευθυντήριες Γραμμές) των πελατών Υψηλής Τάσης και Μέσης Τάσης άνω των 13 GWh από 11,3% σε 13 % και από 11,71 % σε 14%, αντιστοίχως, από το 2015 στο 2016 (βλέπε 5η στήλη πίνακα 7), όπως προσδιορίζεται βάσει της σχετικής μεθοδολογίας κατά τα ανωτέρω, υιοθετεί επαρκώς την προσέγγιση των Κατευθυντηρίων Γραμμών περί σταδιακής προσαρμογής και, συνεπώς, ακόμα και αν υποτεθεί ότι το σύστημα μειώσεων κατά την επιβολή Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων ενέχει κρατική ενίσχυση, αυτή (η ενίσχυση) πάντως δύναται να κηρυχθεί συμβατή κατά τους μεταβατικούς κανόνες της ενότητας 3.7.3 των Κατευθυντηρίων Γραμμών, με την υποβολή σχετικού Σχεδίου Προσαρμογής.

 

Επειδή, οι δια της παρούσας απόφασης προκύπτουσες χρεώσεις δύνανται να αναθεωρηθούν, ή να τεθούν υπό συνολικό ετήσιο πλαφόν, βάσει των προβλέψεων των Κατευθυντηρίων Γραμμών, εφόσον οποτεδήποτε εντός του προσεχούς έτους καταρτισθεί από τις αρμόδιες αρχές (και σε συνέχεια της σχετικής Γνωμοδότησης ΡΑΕ 4/2015) και εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή νέος μηχανισμός για τον επιμερισμό των επιβαρύνσεων που προκύπτουν από τη χρηματοδοτική στήριξη της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ο οποίος δύναται να υιοθετήσει τους όρους των παραγράφων 189-191 των Κατευθυντηρίων Γραμμών, που προβλέπουν ευνοϊκότερη βάση υπολογισμού των σχετικών επιβαρύνσεων μέσω του περιορισμού του ύψους του συνολικού καταβλητέου ποσού στο 4 % ή/και στο 0,5% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας των επιλέξιμων επιχειρήσεων, εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια.

 

Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:

 

Στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 143, παράγραφος 2, περίπτωση (γ) του νόμου 4001/2011, και ιδίως των ρυθμίσεων της υπ' αριθμόν οίκοθεν Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1.20/290/2013 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, όπως ισχύει, τα παρακάτω:

 

1. Τον καθορισμό των συντελεστών επιμερισμού των εσόδων από το Ειδικό Τέλος του άρθρου 143 παράγραφος 3 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, για το έτος 2016, ανά κατηγορία πελατών, ως εξής (Πίνακας Ι):

 

Πίνακας Ι: Συντελεστές επιμερισμού ανά κατηγορία πελατών για το έτος 2016

Κατηγορία Πελατών

Συντελεστής σi,j

Υψηλής Τάσης

0,025

Λοιπές χρήσεις Μέσης Τάσης

0,027

Αγροτικής χρήσης (Μέση Τάση και Χαμηλή Τάση)

0,097

Οικιακής χρήσης Χαμηλής Τάσης

0,463

Λοιπές χρήσεις Χαμηλής Τάσης

0,388

 

2. Την αναπροσαρμογή, από 01-01-2016, των χρεώσεων του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων του άρθρου 143 παράγραφος 2 περίπτωση γ' του νόμου 4001/2011, ανά κατηγορία πελατών, ως εξής (Πίνακας ΙΙ):

 

Πίνακας ΙΙ: Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων ανά κατηγορία πελατών για το έτος 2016

Κατηγορία Πελατών

Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (€/MWh)

Υψηλής Τάσης

2,41

Μέσης Τάσης με κατανάλωση >13 GWh

2,48

Αγροτικής χρήσης Μέση Τάση

10,12

Μέσης Τάσης με κατανάλωση <13 GWh

10,12

Αγροτικής χρήσης Χαμηλή Τάση

10,69

Οικιακής χρήσης Χαμηλή Τάση

24,87

Λοιπές χρήσεις Χαμηλής Τάσης

28,21

 

Οι ανωτέρω μοναδιαίες χρεώσεις εφαρμόζονται και στην περίπτωση αυτοπαραγωγών ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν, με εξαίρεση:

 

α) τους αυτοπαραγωγούς καθαρής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης, για το σκέλος της αυτοπαραγόμενης από αυτούς καθαρής ενέργειας, καθώς και

 

β) τους αυτοπαραγωγούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 14Α του νόμου 3468/2006, οι οποίοι καταβάλουν το ειδικό τέλος αποκλειστικά και μόνο για το τμήμα της ηλεκτρικής ενέργειας που συνολικά απορροφούν από το Δίκτυο ή το Σύστημα.

 

3. Την καταβολή στον Ειδικό Λογαριασμό από τον εκπρόσωπο φορτίου στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού, μέσω των αρμοδίων φορέων, Διαχειριστή Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών και Λειτουργού της Αγοράς, των οφειλομένων ποσών για τα έτη 2011-2015 και εφεξής, τα οποία αντιστοιχούν στην ενέργεια από φωτοβολταϊκά συστήματα που εντάσσονται στο Ειδικό Πρόγραμμα του άρθρου 14 του νόμου 3468/2006.

 

4. Τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Αθήνα, 01-12-2015

 

Ο Πρόεδρος

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.