Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Αριθμός 2741/2012
Το Συμβούλιο της Επικρατείας
Τμήμα Ε
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 28-09-2011, με την εξής σύνθεση: Ν. Ρόζος, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος και της αναπληρώτριας του Αντιπροέδρου, που είχαν κώλυμα, Ι. Μαντζουράνης, Μ. Γκορτζολίδου, Σύμβουλοι, Χ. Ντουχάνης, Χ. Παπανικολάου, Πάρεδροι. Γραμματέας η Ε. Δασκαλάκη.
Για να δικάσει την από 15-12-2005 αίτηση:
της __________, η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Πέτρο Μηλιαράκη (Αριθμός Μητρώου 6376), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,
κατά του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο οποίος παρέστη με τον Κωνσταντίνο Βαρδακαστάνη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Με την αίτηση αυτή η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ' αριθμόν 53/2005 απόφαση της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Επιλύσεως Δασικών Αμφισβητήσεων Εφετείου Κρήτης.
Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.
Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του εισηγητή, Παρέδρου Χ. Παπανικολάου.
Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε κατά το Νόμο
1. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (1909108 και 2526759/2005 ειδικά έντυπα παραβόλου, σειράς Α').
2. Επειδή με την 4889/2000 πράξη της Διεύθυνσης Δασών Ηρακλείου έκταση εμβαδού 35,385,9 m2 ευρισκόμενη στη θέση __________ του Δήμου Βιάννου Κρήτης χαρακτηρίστηκε χορτολιβαδική της παραγράφου 6)β του άρθρου 3 του νόμου 998/1979 (ΦΕΚ 298/Α/1989). Αντιρρήσεις της αιτούσας κατά της ανωτέρω απόφασης, με τις οποίες προέβαλε ότι το σύνολο της επίδικης έκτασης είναι γεωργική γη έγιναν εν μέρει δεκτές, ως προς τμήμα της εμβαδού 4.567,70 m2 με την 13/2002 απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Επιλύσεων Δασικών Αμφισβητήσεων Νομού Ηρακλείου. Προσφυγή της ίδιας κατά της απόφασης αυτής έγινε εν μέρει δεκτή με την 53/2005 απόφαση της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Επιλύσεων Δασικών Αμφισβητήσεων του αυτού Νομού και χαρακτηρίστηκε ως γεωργική γη, πλην του ανωτέρω τμήματος της έκτασης εμβαδού 4.567,70 m2 και άλλο τμήμα αυτής εμβαδού 6.155,85 m2, ενώ ως προς το υπόλοιπο αυτής διατηρήθηκε ο χαρακτηρισμός του ως χορτολιβαδικού. Με την κρινόμενη αίτηση η αιτούσα ζητεί την ακύρωση της τελευταίας αυτής αποφάσεως ως προς τη διατήρηση του χορτολιβαδικού χαρακτηρισμού της έκτασης που δεν χαρακτηρίστηκε γεωργική.
3. Επειδή, στις παραγράφους 6 και 7 του άρθρου 3 του νόμου 998/1979 περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της χώρας (ΦΕΚ 298/Α/1989), όπως ίσχυαν κατά τον χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης απόφασης της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Επιλύσεως Δασικών Αμφισβητήσεων του Εφετείου Κρήτης, δηλαδή μετά την τροποποίηση του άρθρου αυτού με τα άρθρα 1 και 23 του νόμου 3208/2003 (ΦΕΚ 303/Α/2003), ορίζονται τα εξής:
{6. Δεν υπάγονται οπωσδήποτε εις τις διατάξεις του παρόντος νόμου:
α) Οι γεωργικώς καλλιεργούμενες εκτάσεις,
β) Οι χορτολιβαδικές εκτάσεις, οι ευρισκόμενες επί πεδινών εδαφών ή επί ανωμάλου εδάφους ή λόφων, εφ' όσον δεν εμπίπτουν εις τις περιπτώσεις της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου ή δεν έχουν κηρυχθεί ένεκα του προστατευτικού αυτών χαρακτήρος ή εξ άλλου λόγου δασωτέες κατά τα εις το άρθρου 38 του παρόντος νόμου οριζόμενα,
γ) ...
7. Οι δημόσιες μη εποικιστικές εκτάσεις των περιπτώσεων β' και γ' της παραγράφου 6, καθώς και οι δημόσιες εκτάσεις που λόγω του είδους της βλάστησης δεν εμπίπτουν στις παραγράφους 1, 2 και 4, αλλά ευρίσκονται επί κλιτύων ορέων, που δεν παραδόθηκαν κατά τις διατάξεις του άρθρου 74 στις γεωργικές υπηρεσίες, εξακολουθούν να τελούν υπό τη διοίκηση και διαχείριση της δασικής υπηρεσίας, με μέριμνα της οποίας χαρτογραφούνται και διατίθενται για την εξυπηρέτηση των σκοπών που αναφέρονται στα άρθρα 45 έως και 61 του παρόντος νόμου και στο άρθρο 13 παράγραφος 2 του νόμου 1734/1987 ή χρησιμοποιούνται ως βοσκότοποι ή για τη δημιουργία νέων δασών. Τα προβλεπόμενα από το άρθρο 8 Συμβούλια είναι αρμόδια και για τη διοικητική αναγνώριση της κυριότητας ή άλλων εμπράγματων δικαιωμάτων επί αυτών των εκτάσεων. Οι υποθέσεις που προσάγονται στα Συμβούλια κρίνονται κατά τις διατάξεις του αναγκαστικού νόμου [Ν] 1539/1938 (ΦΕΚ 488/Α/1938) όπως ισχύει.}
Εξάλλου, στις παραγράφους 1 - 4 του άρθρου 14 του νόμου 998/1979, ορίζεται ότι:
{Προσωρινή επίλυσις αμφισβητήσεων.
1. Εάν δεν έχει καταρτισθεί εισέτι δασολόγιο, ο χαρακτηρισμός περιοχής τινός ή τμήματος της επιφανείας της γης ως δάσους ή δασικής εκτάσεως και ο καθορισμός των ορίων τούτων δια την εφαρμογήν των διατάξεων τον παρόντος νόμου, ως και ο προσδιορισμός της κατηγορίας εις ην ανήκει δάσος ή δασική έκτασις κατά τις στο άρθρο 4 διακρίσεις, ενεργείται κατ' αίτηση οιουδήποτε έχοντος έννομο συμφέρον ή και αυτεπαγγέλτως δια πράξεως του κατά τόπον αρμοδίου δασάρχου.
2. Η κατά την προηγουμένη παράγραφο πράξις, ερειδόμενη επί σχετικής εισηγήσεως αρμοδίου δασολόγου και των τυχόν υφισταμένων στοιχείων φωτογραφήσεως και χαρτογραφήσεως της περιοχής ή παντός ετέρου σχετικού στοιχείου, δέον να είναι προσηκόντως αιτιολογημένη δι αναφοράς εις την μορφολογία του εδάφους, το είδος, την σύνθεση, την έκταση της βλαστήσεως και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής, τις τυχόν επελθούσας προσφάτους αλλοιώσεις ή καταστροφές, ως και εις παν έτερον χρήσιμο στοιχείον προς χαρακτηρισμό της εκτάσεως. Η πράξις αυτή κοινοποιείται εις τον υποβαλόντα την σχετική αίτηση ιδιώτη ή νομικό πρόσωπον ή δημοσία υπηρεσία, αποστέλλεται δε εις τον οικείον δήμο ή κοινότητα και εκτίθεται επί ένα μήνα με μέριμνα του δημάρχου ή προέδρου της κοινότητος εις το δημοτικόν ή κοινοτικό κατάστημα. Ανακοίνωσις περί της συντάξεως της ως άνω πράξεως και της αποστολής αυτής εις τον οικείον δήμο ή κοινότητα, μετά περιλήψεως του περιεχομένου της δημοσιεύεται εις δύο τουλάχιστον τοπικές εφημερίδες ή εις μίαν τοπική και μίαν εφημερίδα των Αθηνών ή της Θεσσαλονίκης.
3. Κατά της πράξεως του δασάρχου περί ης οι προηγούμενες παράγραφοι, επιτρέπονται αντιρρήσεις του νομάρχου, ως και παντός έχοντος έννομο συμφέρον φυσικού ή νομικού προσώπου εντός δύο μηνών από της κατά τα ανωτέρω προς αυτό κοινοποιήσεως, ή εφ' όσον δεν συντρέχει περίπτωσις κοινοποιήσεως, από της τελευταίας των κατά την προηγουμένη παράγραφο δημοσιεύσεων, ενώπιον της κατά το άρθρο 10 παράγραφος 3 επιτροπής του νομού, εις ον ευρίσκεται η υπό αμφισβήτηση έκτασις ή το μεγαλύτερο τμήμα αυτής. Η επιτροπή, ως και η δευτεροβάθμιος τοιαύτη, λαμβάνουσα υπ' όψιν τον σχετικό φάκελλο και τις προτάσεις του ενδιαφερομένου ως άνω ιδιώτη, νομικού προσώπου ή δημοσίας υπηρεσίας, δυναμένη δε και να διενεργήσει αυτοψία προς μόρφωση ασφαλέστερης γνώμης περί της υφισταμένης εν τη περιοχή καταστάσεως, αποφαίνεται αιτιολογημένα εντός τριμήνου προθεσμίας από της υποβολής των αντιρρήσεων.
4. Οι κατά την προηγουμένη παράγραφο αποφάσεις των επιτροπών, δι ων χαρακτηρίζονται περιοχές τινές ή τμήματα αυτών ως βάση ή δασικές εκτάσεις, λαμβάνονται υποχρεωτικώς υπ' όψιν κατά την μεταγενέστερη χαρτογράφηση και την σύνταξιν του δασολογίου της περιοχής ή κατά την συμπλήρωση αυτού, συμφώνως προς τα στα άρθρα 12 και 13 οριζόμενα.
5. ...}
Περαιτέρω, στο άρθρο 74 ο προαναφερθείς νόμου 998/1979 όριζε πριν από την τροποποίηση του άρθρου αυτού με το άρθρο 23 του νόμου 3208/2003, τα εξής:
{Διάθεσις χορτολιβαδικών εδαφών.
1. Δημόσια χορτολιβαδικά εδάφη, τα οποία δεν περιλαμβάνονται εντός δασών ή δασικών εκτάσεων, ώστε να αποτελούν μετά της δασικής βλαστήσεως ενιαίο σύνολον κατά τα στο άρθρο 3 παράγραφος 3 προβλεπόμενα, ουδέ κηρύσσονται ένεκα του προστατευτικού αυτών χαρακτήρος ή εξ άλλου λόγου δασωτέα κατά τα στο άρθρο 38 παράγραφοι 1 έως και 3 οριζόμενα, αφού χαρτογραφηθούν περιέρχονται, εντός πενταετίας από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος νόμου, εις την διαχείρισιν της Γενικής Διευθύνσεως Γεωργικής Αναπτύξεως και διατίθενται προς αγροτική ή κτηνοτροφική εκμετάλλευση κατά τις κείμενες διατάξεις ή παραχωρούνται προς εξυπηρέτησιν των στο κεφάλαιο ΣΤ' του παρόντος νόμου αναφερομένων σκοπών.
2. Ιδιωτικά χορτολιβαδικά εδάφη τελούντα υπό τις εν παραγράφω 1 συνθήκες διέπονται από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος υπό των διατάξεων της αστικής και αγροτικής νομοθεσίας, επιφυλασσομένης της διατάξεως της παραγράφου 2 του άρθρου 62 τον παρόντος νόμου.
3. Πάσα αμφισβήτησις περί του χαρακτήρος ή των ορίων εκτάσεως υπαγόμενης εις τις διατάξεις των προηγουμένων παραγράφων επιλύεται υπό της κατά το άρθρο 10 παράγραφος 3 επιτροπής.
4. Δι αποφάσεως του Υπουργού Γεωργίας, εκδιδομένης εντός τριών μηνών από της ενάρξεως της ισχύος τον παρόντος, καθορίζεται η διαδικασία παραδόσεως της διαχειρίσεως υπό της δασικής υπηρεσίας εις τις υπηρεσίας της Γενικής Διευθύνσεως Γεωργικής Αναπτύξεως των δημοσίων εκτάσεων της παραγράφου 1, ως και πάσης άλλης εκτάσεως ευρισκομένης υπό την διαχείρισιν της δασικής υπηρεσίας, η οποία εις το μέλλον ήθελε χαρακτηρισθεί κατά την στα άρθρα 11 έως και 14 διαδικασίαν ως μη υπαγόμενη εις τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Μέχρι της ως είρηται παραδόσεως οι υπό την διαχείρισιν της δασικής υπηρεσίας τελούσες εκτάσεις εξακολουθούν υπαγόμενες στις διατάξεις του δασικού κώδικας, μετά δε την παράδοσιν των στις εποικιστικές τοιαύτες.
5. Από της κατά την προηγουμένη παράγραφο παραδόσεως της διαχειρίσεως των εν αυτή περιγραφομένων δημοσίων εδαφών δεν επιτρέπεται η χορήγηση της κατά τα άρθρα 52, 53, 54, 55 παράγραφος 2 και 56 του παρόντος νόμου αδειών ή εγκρίσεων άνευ προηγουμένης υπευθύνου βεβαιώσεως της αρμοδίας υπηρεσίας γεωργίας περί μη υπάρξεως ή μη καταλληλότητας άλλων εδαφών προς ικανοποίηση των σκοπών δι ους ζητείται η άδεια ή έγκρισις επεμβάσεως εις δημόσια δάση ή δασικές εκτάσεις.}
Εξάλλου, με το άρθρο 23 του νόμου 3208/2003 καταργήθηκαν οι παράγραφοι 1, 4 και 5 του παραπάνω άρθρου 74 του νόμου 998/1979 και, ως εκ τούτου, παρέμειναν σε ισχύ μόνον οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου αυτού. Τέλος, στο άρθρο 8 του νόμου 998/1979, ορίζονται τα εξής:
{Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών.
1. Δια την διοικητική αναγνώριση εκ μέρους του Δημοσίου της κυριότητος ή άλλων εμπραγμάτων δικαιωμάτων ιδιωτών ή νομικών προσώπων δημοσίου ή, ιδιωτικού δικαίου επί δασών ή δασικών εκτάσεων, συνιστώνται τέσσερα Συμβούλια ιδιοκτησίας Δασών, έχοντα αντιστοίχως ως έδρα τις Αθήνας, τον Πειραιά, την Θεσσαλονίκη και τις Πάτρας ...
2. ...
3. Τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών επιλαμβάνονται της αναγνωρίσεως της κυριότητος η άλλου εμπραγμάτου δικαιώματος τη αιτήσει του ενδιαφερομένου ιδιώτη ή νομικού προσώπου, κρίνουν δε επί τη βάσει των υπό τούτου προσκομιζομένων, ως και των παρά τη δασική υπηρεσία τηρουμένων στοιχείων... Η απορριπτική της αιτήσεως ιδιώτη ή νομικού προσώπου γνωμοδότησις είναι δεσμευτική δια τον Υπουργόν, μη δυνάμενο να προβεί δι' αποφάσεώς του εις αναγνώριση δικαιώματός τινός του ασκήσαντος την αίτηση. Εφ' όσον το Συμβούλιον ήθελε αποφανθεί υπέρ της αναγνωρίσεως ιδιωτικών δικαιωμάτων επί δάσους ή δασικής εκτάσεως, ο Υπουργός δύναται είτε να αποδεχθεί την γνωμοδότηση είτε να απορρίψει την αίτηση του ενδιαφερομένου δι' ειδικώς αιτιολογημένης αποφάσεώς του είτε να προσφύγει εις το Αναθεωρητικό Συμβούλιον Ιδιοκτησίας Δασών κατά τα κατωτέρω οριζόμενα.
4. ...
5. ...
6. ...
7. ...
8. Η κατά το παρόν άρθρον διαδικασία, ως και η τυχόν αρνητική γνωμοδότησις των συμβουλίων ή απόφασις του Υπουργού Γεωργίας δεν παρακωλύει τους ενδιαφερομένους προς επιδίωξη της αναγνωρίσεως των προβαλλομένων υπ' αυτού δικαιωμάτων ενώπιον των πολιτικών δικαστηρίων. Δια της εκδόσεως θετικής αποφάσεως περί αναγνωρίσεως της κυριότητος ή άλλου εμπραγμάτου δικαιώματος επί δάσους ή δασικής εκτάσεως επ' ονόματι του ασκήσαντος την σχετική αίτηση ή των φερομένων ως δικαιοπαρόχων αυτού, δεν παρακωλύεται ή υπό τρίτου ενώπιον των πολιτικών δικαστηρίων επιδίωξις της αναγνωρίσεως των αυτών εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί του ως είρηται δάσους ή δασικής εκτάσεως ...}
4. Επειδή, από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 14 και 74 παράγραφος 3 του νόμου 998/1979 όπως ίσχυαν πριν από την τροποποίηση του νόμου 998/1979 με το νόμο 3208/2003 και όπως ισχύουν μετά την τροποποίηση αυτή, προκύπτει ότι οι Επιτροπές του άρθρου 10 παράγραφος 3 του νόμου 998/1979 είναι αρμόδιες, μεταξύ άλλων, να επιλύουν διαφορές ως προς το χαρακτηρισμό μίας έκτασης ως χορτολιβαδικής ή μη κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 14 του ίδιου νόμου, αδιαφόρως αν αυτή είναι δημόσια ή ιδιωτική (βλέπε ΣτΕ 4589/2009, 356/2007, 838/2002 επταμελές, 753/2000). Περαιτέρω, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 3 του νόμου 998/1979, που προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 1 του νόμου 3208/2003, όπως προκύπτει από τη διατύπωση της διάταξης αυτής, η οποία αντιστοιχεί στη βούληση του νομοθέτη κατά τα συναγόμενα από την εισηγητική έκθεση του νόμου 3208/2003, όσες από τις δημόσιες χορτολιβαδικές εκτάσεις κατά την περίπτωση β της παραγράφου 6 του άρθρου 3 του νόμου 998/1979 είναι δημόσιες παραμένουν στη διοίκηση και υπό τη διαχείριση των δασικών υπηρεσιών, η δε αρμοδιότητα της διοικητικής αναγνώρισης κυριότητας ή άλλων εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί των εν λόγω εκτάσεων ανήκει στα προβλεπόμενα στο άρθρο 8 του νόμου 998/1979 Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών (ΣτΕ 4589/2009).
5. Επειδή, στη συγκεκριμένη περίπτωση από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής:
Με την υπ' αριθμόν 4889/2000 πράξη χαρακτηρισμού του Διευθυντή της Διεύθυνσης Δασών Ηρακλείου, η οποία εκδόθηκε κατόπιν αιτήσεως της ήδη αιτούσας και στηρίχθηκε σε εκθέσεις αυτοψίας υπαλλήλων της ανωτέρω διεύθυνσης, έκταση εμβαδού 35.485,90 m2 στη θέση __________ της περιφέρειας Δήμου Βιάννου χαρακτηρίστηκε ως δημόσια χορτολιβαδική της παραγράφου 6)β του άρθρου 3 και της παραγράφου 1 του άρθρου 74 του νόμου 998/1979, με την αιτιολογία ότι καλύπτεται από φρυγανώδη βλάστηση και θαμνώδη σε ποσοστό κάτω του 15%, των ειδών θύμου, αστοιβίδας και αχινοποδιού καθώς και από σποραδικά άτομα ασπάλαθου, δεν κείται μεταξύ δασών και δασικών εκτάσεων και ούτε υπέρκειται αυτών.
Με την 13/2002 απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων Νομού Ηρακλείου έγιναν εν μέρει δεκτές αντιρρήσεις της ήδη αιτούσας κατά της 4889/2000 πράξης χαρακτηρισμού της Διεύθυνσης Δασών Ηρακλείου και από την έκταση των 35.485,90 m2 χαρακτηρίστηκε ως αγροτικό τμήμα 4.567,70 m2 και η υπόλοιπη έκταση εμβαδού 30.918,20 m2 χαρακτηρίστηκε ως χορτολιβαδική της παραγράφου 6)β του άρθρου 3 του νόμου 998/1979.
Η απόφαση της πρωτοβάθμιας επιτροπής εκδόθηκε κατόπιν αυτοψίας των μελών της. Σύμφωνα με την έκθεση αυτοψίας, η οποία ενσωματώνεται στην απόφαση, μικρό τμήμα της έκτασης στα νοτιοδυτικά έχει έδαφος γόνιμο με μικρές ξηρολίθινες βαθμίδες ενώ ολόκληρη η έκταση καλύπτεται από φρυγανώδη βλάστηση (θύμο, αστοιβίδα, αχινοπόδι κ.λ.π.).
Με την προσβαλλόμενη απόφαση έγινε εν μέρει δεκτή η προσφυγή της αιτούσας κατά της 13/2002 απόφασης της πρωτοβάθμιας επιτροπής και από την έκταση των 35.485,90 m2, το ανωτέρω τμήμα 4.567,70 m2 καθώς και τμήμα 6.155,85 m2 χαρακτηρίστηκαν ως γεωργικές εκτάσεις της παραγράφου 6)α του άρθρου 3 του νόμου 998/1979, ενώ για την υπόλοιπη έκταση παρέμεινε ο χαρακτηρισμός της ως χορτολιβαδικής της παραγράφου 6)β του ίδιου άρθρου. Και η απόφαση της δευτεροβάθμιας επιτροπής εκδόθηκε κατόπιν αυτοψίας των μελών της. Σύμφωνα με την έκθεση αυτοψίας, η οποία ενσωματώνεται στην απόφαση, μικρό τμήμα της έκτασης στα νοτιοδυτικά έχει έδαφος γόνιμο με μικρές ξηρολίθινες βαθμίδες ενώ ολόκληρη η έκταση καλύπτεται από φρυγανώδη βλάστηση (θύμο, αστοιβίδα, αχινοπόδι κ.λ.π.).
6. Επειδή, υπό τα ανωτέρω δεδομένα η προσβαλλόμενη απόφαση της δευτεροβάθμιας επιτροπής παρίσταται νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη ως προς το είδος της βλάστησης που καλύπτει την έκταση και τον χαρακτήρα αυτής και, συνεπώς, ο προβαλλόμενος με την αίτηση λόγος ακυρώσεως ότι η προσβαλλόμενη εκδόθηκε κατά πλάνη περί τα πράγματα ως προς τον χαρακτήρα της έκτασης και δεν φέρει νόμιμη και επαρκή αιτιολογία είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Εξάλλου, η ανωτέρω κρίση περί της επάρκειας και νομιμότητας της αιτιολογίας της προσβαλλομένης ενισχύεται και από την προσκομιζόμενη από την αιτούσα ιδιωτική έκθεση φωτοερμηνείας του δασολόγου __________, του Απριλίου του 2002, στην οποία αναφέρεται ότι η επίδικη έκταση σήμερα, ήτοι κατά τον χρόνο σύνταξης της έκθεσης, φέρει αραιή φυτοκάλυψη, η οποία κυριαρχείται από ποώδη, φρυγανώδη φυτά και λίγους μικρούς θάμνους, οι περισσότεροι των οποίων δεν ξεπερνούν σε ύψος το 1 - 1.5 m, η βλάστηση δε αυτή είναι χαρακτηριστικό των χορτολιβαδικών εκτάσεων της Ευρωμεσογειακής ζώνης και υποζώνης βλάστησης στην οποία ανήκει η συγκεκριμένη περιοχή, ενώ, σύμφωνα με την φωτοερμηνεία αεροφωτογραφιών των ετών 1945, 1960 και 1994, την οποία περιέχει η ανωτέρω έκθεση, η έκταση καλυπτόταν διαχρονικά από αραιή βλάστηση, ενώ από το 1945 και μετά εγκαταλείφθηκε σταδιακά η καλλιέργειά της.
7. Επειδή, ο λόγος ακυρώσεως ότι η προσβαλλόμενη εκδόθηκε κατά παράβαση της παραγράφου 3 του άρθρου 25 του Συντάγματος, διότι συνιστά καταχρηστική συμπεριφορά επί του ατομικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας της αιτούσας, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι, πέραν του ότι η εν λόγω συνταγματική διάταξη αφορά την περίπτωση της κατάχρησης εκ μέρους του φορέα του ατομικού δικαιώματος και όχι την καταχρηστική συμπεριφορά του κράτους, οι Επιτροπές του άρθρου 10 παράγραφος 3 του νόμου 998/1979, κατά τα ήδη εκτεθέντα, είναι αρμόδιες να επιλύουν διαφορές ως προς το χαρακτηρισμό μίας έκτασης ως χορτολιβαδικής ή μη κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 14 του ίδιου νόμου, αδιαφόρως αν αυτή είναι δημόσια ή ιδιωτική.
8. Επειδή, εφ' όσον δεν προβάλλεται άλλος λόγος ακυρώσεως, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως πρέπει να απορριφθεί στο σύνολό της.
Δια ταύτα
Απορρίπτει την αίτηση.
Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.
Επιβάλλει στην αιτούσα τη δικαστική δαπάνη του Δημοσίου που ανέρχεται σε 460 €.
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 30-04-2012 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 19-07-2012.