Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας 1562/11

ΣτΕ 1562/2011


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Αριθμός 1562/2011

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας

 

Τμήμα Ε

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 27-10-2010, με την εξής σύνθεση: Ν. Ρόζος, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος και της αναπληρώτριας του Αντιπροέδρου, που είχαν κώλυμα, Ιωάννης Μαντζουράνης, Αντώνης Ντέμσιας, Σύμβουλοι, Όλγα Παπαδοπούλου, Ρ. Γιαννουλάτου, Πάρεδροι. Γραμματέας η Κ. Ανδρέου.

 

Για να δικάσει την από 26-03-2010 αίτηση:

 

του ..., κατοίκου Αθηνών (..), ο οποίος παρέστη με τον δικηγόρο Δημήτριο Φαρμακίδη (Αριθμός Μητρώου 6530), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά των: 1) Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και ήδη Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο οποίος δεν παρέστη και 2) Δήμου Αθηναίων, ο οποίος παρέστη με τους δικηγόρους: 1) Γ. Κωνσταντόπουλο (Αριθμός Μητρώου 12503) και 2) Αν. Σίμου (Αριθμός Μητρώου 22594), που τους διόρισε με πληρεξούσιο,

 

και κατά των παρεμβαινόντων: Α] Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη, η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Γρηγόριο Γαρδούνη (Αριθμός Μητρώου 6449), που τον διόρισε με ειδικό πληρεξούσιο ο νόμιμος εκπρόσωπος του Ηγουμενοσυμβουλίου της Αρχιμανδρίτης Ι. κατά κόσμον ..., Β] 1. ..., κατοίκου Αθηνών, ..., υπό την ιδιότητα της νέας μετόχου (55%) της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία Restaurart Εκμετάλλευση Εστιατορίων Ανώνυμη Εταιρεία, που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Βασιλίσσης Σοφίας, εντός Άλσους Ευαγγελισμού και 2) ..., κατοίκου Αθηνών, οδός ..., υπό την ιδιότητά του ως νέου μετόχου (45%) της ίδιας πιο πάνω Ανώνυμης Εταιρείας, οι οποίοι παρέστησαν με τους δικηγόρους: 1) Ηλία Μικρουλέα (Αριθμός Μητρώου 19434) και 2) Κυριάκο Παπανικολάου (Αριθμός Μητρώου 21797), που τους διόρισαν στο ακροατήριο και Γ] Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία RESTAURART ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, που εδρεύει στην Αθήνα, Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας, η οποία παρέστη με τους ίδιους ως άνω δικηγόρους: 1) Ηλία Μικρουλέα και 2) Κυριάκο Παπανικολάου, που τους διόρισε στο ακροατήριο η νόμιμη εκπρόσωπός της ...

 

Με την αίτηση αυτή ο αιτών επιδιώκει να ακυρωθούν:

 

1) η υπ' αριθμόν 108/2010 άδεια οικοδομής που εκδόθηκε από την Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων,

2) το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 572/Δ/1992), με το οποίο τροποποιήθηκε το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο Αθηνών,

3) η υπ' αριθμόν 13164/2006 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 308/Δ/2006), με το οποίο τροποποιήθηκε το ίδιο πιο πάνω σχέδιο,

4) η υπ' αριθμόν ΠΟΛΕΟ/6/2043/27-01-2010 πράξη της ίδιας πιο πάνω Διεύθυνσης περί εντάξεως αυθαιρέτων κατασκευών στην ανωτέρω οικοδομική άδεια και

5) η υπ' αριθμόν 6/4122/ΑΠ028753/17-02-2010 πράξη της ίδιας πιο πάνω Διεύθυνσης και το υπ' αριθμόν ΠΟΛΕΟ/6/4282/11-02-2010 Πρακτικό των Υπαλλήλων της Πολεοδομίας περί συμμορφώσεως με την ανωτέρω οικοδομική άδεια.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της Εισηγήτριας, Παρέδρου Όλγας Παπαδοπούλου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο του αιτούντος, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, τους πληρεξουσίους των παρεμβαινόντων και τους πληρεξουσίους του καθ' ου Δήμου Αθηναίων, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

 

Σκέφθηκε κατά το Νόμο

 

1. Επειδή για την άσκηση της κρινόμενης αιτήσεως έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (υπ' αριθμόν 2622385 - 6/2010 έντυπα γραμμάτια παραβόλου σειράς Α).

 

2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση των εξής πράξεων:

 

(α) της υπ' αριθμόν 108/22-01-2010 οικοδομικής αδείας της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων, με την οποία χορηγήθηκε στην εταιρεία Restaurart Ανώνυμη Εταιρεία άδεια για ανακατασκευή ισογείου καταστήματος, συνολικής επιφανείας 340,00 m2 και ύψους 4,00 m, εντός Άλσους Ευαγγελισμού,

 

(β) του από 27-05-1992 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 572/Δ/1992) περί τροποποιήσεως του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αθηναίων στον περικλειόμενο από τις οδούς Βασιλίσσης Σοφίας, Αριστομένους (ήδη Μαρασλή), Υψηλάντου και Μαρασλή (ήδη Γενναδίου, βλέπε τα αναφερόμενα κατωτέρω στη σκέψη 12 και το τοπογραφικό διάγραμμα της προσβαλλόμενης υπό στοιχείο (α) αδείας) κοινόχρηστο χώρο του Άλσους Ευαγγελισμού (οικοδομικό τετράγωνο 23), με τον χαρακτηρισμό ως χώρου αναψυκτηρίου ενός τμήματός του που αποτυπώνεται με κόκκινο περίγραμμα και με τα στοιχεία Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Η, Θ, Ι, Κ, Λ, Μ, Α στο διάγραμμα το οποίο συνοδεύει το διάταγμα αυτό,

 

(γ) της υπ' αριθμόν 13164/2006 αποφάσεως του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 308/Δ/2006), με την οποία τροποποιήθηκε εκ νέου το ρυμοτομικό σχέδιο του Δήμου Αθηναίων στον ανωτέρω χώρο, ειδικότερα δε καταργήθηκε το περίγραμμα που είχε εγκριθεί με το προαναφερθέν προεδρικό διάταγμα, καθορίσθηκε νέο κόκκινο περίγραμμα με τα στοιχεία Α1, Β1, Γ, Γ1, Γ2, Γ3, Δ3, Δ2, Δ1, Δ, Ε2, Ε1, Η1, Η2, Θ1, Θ2, Θ3, Ι1, Κ1, Λ1, Μ1, Μ, Α1 και ορίσθηκε σε 4 m το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος στο οικοδομικό τετράγωνο 23,

 

(δ) της υπ' αριθμόν ΠΟΛΕΟ/6/2043/27-01-2010 πράξεως της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του ως άνω Δήμου, με την οποία επετράπη η συνέχιση των οικοδομικών εργασιών στο ανεγειρόμενο δυνάμει της προσβαλλόμενης οικοδομικής αδείας κτίσμα, αφού διαπιστώθηκε ότι οι εκτελούμενες εργασίες καλύπτονται από την άδεια αυτή,

 

(ε) του υπ' αριθμόν ΠΟΛΕΟ/6/12-02-2010 (και όχι ΠΟΛΕΟ/6/4282/11-02-2010, όπως εκ παραδρομής αναγράφεται στο δικόγραφο) πρακτικού υπαλλήλων της ανωτέρω Διευθύνσεως Πολεοδομίας, στο οποίο περιλαμβάνονται οι διαπιστώσεις τους κατόπιν της αυτοψίας που διενήργησαν στο ανωτέρω κτίσμα, καθώς και

 

(στ) της υπ' αριθμόν ΠΟΛΕΟ/6/4142/17-02-2010 (και όχι 6/4122/ΑΠ 028753/17-02-2010, όπως αναγράφεται στο δικόγραφο) πράξεως του Προϊσταμένου της ίδιας Διευθύνσεως Πολεοδομίας, με την οποία το προαναφερθέν πρακτικό διαβιβάσθηκε στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων.

 

3. Επειδή, αρμόδιο δικαστήριο για την εκδίκαση της κρινομένης αιτήσεως είναι, καθ' ο μέρος αυτή στρέφεται κατά της ανωτέρω υπό στοιχείο (α) 108/22-01-2010 οικοδομικής αδείας και των λοιπών υπό στοιχεία (δ), (ε) και (στ) συναφών πράξεων της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων, το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών (βλέπε άρθρο 1 παράγραφος 1 περίπτωση θ' του νόμου [Ν] 702/1977 (ΦΕΚ 268/Α/1977), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 παράγραφος 1 του νόμου 2944/2001 (ΦΕΚ 222/Α/2001)). Λόγω, όμως, της συνάφειας της οικοδομικής αυτής αδείας με τις λοιπές προσβαλλόμενες πράξεις, συγκεκριμένα δε με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα και την υπουργική απόφαση 13164/2006 περί τροποποιήσεως του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου στον κοινόχρηστο χώρο του Άλσους Ευαγγελισμού, για τις οποίες αρμόδιο είναι το Συμβούλιο της Επικρατείας, συντρέχει ειδικός λόγος, συνιστάμενος στην οικονομία της δίκης, να διακρατηθεί η υπόθεση και να εκδικασθεί στο σύνολό της από το Δικαστήριο, σύμφωνα με το άρθρο 34 παράγραφος 1 του νόμου [Ν] 1968/1991 (ΦΕΚ 150/Α/1991).

 

4. Επειδή, παραδεκτώς παρεμβαίνουν στη δίκη, με ιδιαίτερο κάθε μία δικόγραφο, (α) η ανώνυμη εταιρεία RESTAURART ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΩΝ ΑΕ στην οποία χορηγήθηκε η προσβαλλόμενη οικοδομική άδεια και (β) οι ..., φερόμενοι ως μέτοχοι της εταιρείας αυτής.

 

5. Επειδή, με αυτοτελές δικόγραφο ασκεί παρέμβαση και η Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη, που αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, επικαλούμενη δικαίωμα κυριότητας επί του ακινήτου το οποίο αφορά η επίδικη άδεια. Από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν στο Δικαστήριο προκύπτει ότι με το από [ΠΔ] 25-01-1933 προεδρικό διάταγμα περί διαχωρισμού της ακίνητης περιουσίας της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη (ΦΕΚ 39/Α/1933) ορίσθηκε ως εκποιητέα περιουσία της Μονής αυτής, μεταξύ άλλων, δασύλλιον έμπροσθεν Νοσοκομείου Ευαγγελισμού, εκτάσεως 12.500 m2, ότι με την υπ' αριθμόν 8/1970 Κανονιστική Διάταξη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας (ΦΕΚ 269/Α/1970) προσετέθη στη διατηρητέα περιουσία της ανωτέρω Μονής το εν Αθήναις και προ του Θεραπευτηρίου 'ο Ευαγγελισμός' αλσύλλιον εμβαδού 12.000 m2 και ότι η εν λόγω Μονή εκμισθώνει από πολλών ετών αναψυκτήριο εντός του προαναφερθέντος χώρου (βλέπε την από 24-02-1973 δήλωση της ..., φερομένης ως διαδόχου του προηγούμενου μισθωτή ..., τα από 18-01-1993 και 18-04-2000 ιδιωτικά συμφωνητικά μισθώσεως μεταξύ της ανωτέρω Μονής και της εταιρείας RESTAURART ΕΠΕ, το από 20.7.2005 ιδιωτικό συμφωνητικό κατόπιν της μετατροπής της νομικής μορφής της μισθώτριας εταιρείας, καθώς και την υπ' αριθμόν 3417/1973 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών).

 

Εξάλλου, ο Δήμος Αθηναίων ισχυρίζεται ότι με το από [ΒΔ] 06-11-1881 βασιλικό διάταγμα τμήμα του δασυλλίου προ του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός, και συγκεκριμένα το δυτικό τμήμα εμβαδού 10.668 τετραγωνικών πήχεων, απαλλοτριώθηκε λόγω ρυμοτομίας με σκοπό τη διαμόρφωση δημοτικής πλατείας, ότι για το τμήμα αυτό ο Δήμος κατέβαλε, σε εκτέλεση σχετικών δικαστικών αποφάσεων, αποζημίωση συνολικού ύψους 107.267,35 δραχμών, ότι για την εξόφληση το ποσού αυτού συνετάγη η 19244/09-12-1911 πράξη του συμβολαιογράφου Αθηνών ..., ότι με το από [ΒΔ] 25-06-1886 βασιλικό διάταγμα απαλλοτριώθηκε το υπόλοιπο, προς ανατολάς τμήμα του δασυλλίου και ότι για το τμήμα αυτό δεν υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν την καταβολή αποζημιώσεως στην Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη (βλέπε το από 13-10-2010 έγγραφο της Διευθύνσεως Δημοτικής Περιουσίας του Δήμου Αθηναίων προς το Συμβούλιο της Επικρατείας και τα συνημμένα στοιχεία). Υπό τα δεδομένα αυτά, η Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη, φερόμενη ως εκμισθώτρια του χώρου τον οποίο αφορά η επίδικη οικοδομική άδεια, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς παρεμβαίνει στη δίκη υπέρ του κύρους των προσβαλλόμενων πράξεων.

 

6. Επειδή, η κρινόμενη αίτηση ασκείται με έννομο συμφέρον από τον αιτούντα, ο οποίος, σύμφωνα με τα προσκομισθέντα στο Δικαστήριο στοιχεία, έχει την ιδιότητα του περιοίκου, φερόμενος ως κάτοικος της οδού Αχαιού, στην περιοχή Κολωνάκι του Δήμου Αθηναίων, κατά το χρόνο ασκήσεως της αιτήσεως ακυρώσεως και της οδού Καρνεάδου, στην ίδια περιοχή, κατά το χρόνο συζητήσεως της υποθέσεως, ισχυρίζεται δε ότι με τις προσβαλλόμενες πράξεις θίγεται το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον της περιοχής αυτής.

 

7. Επειδή, οι προαναφερθείσες ΠΟΛΕΟ/6/2043/27-01-2010 και ΠΟΛΕΟ/6/4142/17-02-2010 πράξεις της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων και το ΠΟΛΕΟ/6/12-02-2010 σχετικό πρακτικό υπαλλήλων της ίδιας υπηρεσίας, με τις οποίες διαπιστώνεται ότι οι εκτελούμενες στο επίδικο κτίσμα εργασίες καλύπτονται από την ανωτέρω 108/22-01-2010 οικοδομική άδεια, στερούνται εκτελεστότητας και προσβάλλονται για τον λόγο αυτό απαραδέκτως.

 

8. Επειδή, η κρινόμενη αίτηση κατατεθείσα στο Δικαστήριο την 26-03-2010, ήτοι την 63η ημέρα από την έκδοση της προσβαλλόμενης 108/22-01-2010 οικοδομικής αδείας ασκείται εμπροθέσμως και εν γένει παραδεκτώς κατά της αδείας αυτής, εφόσον δεν προκύπτει κοινοποίησή της στον αιτούντα ή πλήρης γνώση της από αυτόν σε χρόνο απέχοντα πλέον των εξήντα ημερών από τη άσκηση της αιτήσεως.

 

9. Επειδή, στο άρθρο 24 παράγραφος 1 του Συντάγματος ορίζεται ότι:

 

{Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του κράτους ... Νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και γενικά των δασικών εκτάσεων ... Απαγορεύεται η μεταβολή του προορισμού των δασών και των δημόσιων δασικών εκτάσεων, εκτός αν προέχει για την Εθνική Οικονομία η αγροτική εκμετάλλευση ή άλλη τους χρήση που την επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον.}

 

Εξ άλλου στο άρθρο 3 του νόμου 998/1979 (ΦΕΚ 289/Α/1979), όπως ίσχυε πριν από την τροποποίησή του με το άρθρο 1 παράγραφος 1 του νόμου 3208/2003 (ΦΕΚ 303/Α/2003), ορίζεται ότι:

 

{4. Εις τις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται και οι εντός των πόλεων και των οικιστικών περιοχών ευρισκόμενες εκτάσεις, οι οποίες καλύπτονται υπό δασικής βλαστήσεως φυσικώς ή τεχνητώς δημιουργούμενης (πάρκα και άλση), ως και οι οπουδήποτε δημιουργούμενες δενδροστοιχίες ή δασικές φυτείες.

 

5. ...

 

6. Δεν υπάγονται οπωσδήποτε εις τις διατάξεις του παρόντος νόμου: α) ... ε) Οι περιοχές δια τις οποίας υφίστανται εγκεκριμένα έγκυρα σχέδια πόλεως ή καταλαμβάνονται υπό οικισμών προϋφιστάμενων του έτους 1923 ή πρόκειται περί οικοδομήσιμων εκτάσεων των οικιστικών περιοχών του νόμου 947/1979. στ) ...}

 

Προς την ως άνω παράγραφο 4 του άρθρου 3 στοιχεί ομοίου περιεχομένου διάταξη της παραγράφου 5 του αυτού άρθρου, όπως διαμορφώθηκε μετά την τροποποίησή του με τον προαναφερθέντα νόμο 3208/2003. Περαιτέρω, στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του παραπάνω νόμου 998/1979 ορίζεται ότι «Από της απόψεως της θέσεως των δασών και δασικών εκτάσεων εν σχέσει προς τους χώρους ανθρώπινης εγκαταστάσεως και δραστηριότητος, διακρίνονται: α) Πάρκα και άλση εντός των πόλεων ή των οικιστικών περιοχών, β) ...}

 

Με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του νόμου 3208/2003 προστέθηκε στο τέλος της παραγράφου αυτής εδάφιο, ως εξής:

 

{Η εκτέλεση κάθε είδους έργων στα πάρκα και άλση ενεργείται μετά από σχετική μελέτη, που εγκρίνεται από την αρμόδια δασική αρχή και με την εποπτεία της ...}

 

Τέλος στο άρθρο 49 παράγραφος 1 του νόμου 998/1979 ορίζονται τα εξής:

 

{Τα εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή πολεοδομικής ζώνης ή εντός οικιστικής περιοχής υφιστάμενα πάρκα ή άλση και δενδροστοιχίες, υπό την επιφύλαξη των στα άρθρα 48 παράγραφος 1 και 52 παράγραφος 1 προβλεπομένων δεν δύνανται να μεταβάλουν προορισμό ή χρήση.}

 

10. Επειδή, από τις ανωτέρω διατάξεις προκύπτει ότι τα άλση και πάρκα που βρίσκονται σε κοινόχρηστο χώρο εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου εξομοιώνονται με τα δασικά οικοσυστήματα και υπάγονται στην ιδιαίτερη προστασία που θεσπίζεται για τα δάση και τις δασικές εκτάσεις με το άρθρο 24 του Συντάγματος. Κατά συνέπεια, δεν επιτρέπεται η μεταβολή της χρήσεως ή του προορισμού των εντός σχεδίου πόλεων κοινοχρήστων εκτάσεων, οι οποίες καλύπτονται από δασική βλάστηση που έχει δημιουργηθεί φυσικώς ή τεχνητώς (πάρκα ή άλση), ειμή μόνον κατ' εξαίρεση, στις περιπτώσεις που προβλέπονται από διάταξη νόμου για την ικανοποίηση σκοπού επιβαλλομένου από το δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με την ανωτέρω συνταγματική διάταξη, όπως είναι η περίπτωση της διανοίξεως δημόσιων οδών προκειμένου να εξυπηρετηθεί σπουδαία ανάγκη επικοινωνίας (άρθρο 48 παράγραφος 1 του νόμου 998/1979).

 

Επομένως, πράξεις που εκδίδονται κατ' εφαρμογή των εξουσιοδοτικών διατάξεων του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος (ΦΕΚ 228/Α/1923) δεν επιτρέπεται να περιλαμβάνουν ρυθμίσεις αντίθετες προς τις προαναφερθείσες διατάξεις του νόμου 998/1979 και, ειδικότερα, δεν δύνανται να μεταβάλλουν την κατά προορισμό χρήση των αλσών ή πάρκων που βρίσκονται μέσα στο εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως, με τη μετατροπή τους, έστω και εν μέρει, σε οικοδομήσιμους χώρους. Η απαγόρευση αυτή μεταβολής της κατά προορισμό χρήσεως ισχύει και για τμήματα πάρκου ή άλσους τα οποία είναι μερικώς ή ολικώς ασκεπή ή ακάλυπτα ή βραχώδη, συνδέονται όμως οργανικά με το σύνολο του άλσους ή πάρκου, υπό την έννοια ότι συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας του και στην αποστολή του (βλέπε ΣτΕ 281/1990, 55/1993 Ολομέλεια, 1118/1993, 1978/2002, 974/2005, 677/2010 Ολομέλεια).

 

Στο πλαίσιο των ως άνω ρυθμίσεων για την προστασία των αλσών πρέπει να ερμηνευθούν οι διατάξεις του άρθρου 19 του νόμου 1577/1985 (ΦΕΚ 210/Α/1985) που επιτρέπουν ορισμένες κατασκευές εντός κοινοχρήστων χώρων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και τα περίπτερα (βλέπε ήδη το άρθρο 246 παράγραφος 2 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας που κυρώθηκε με το από 14-07-1999 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 580/Δ/1999)). Ως τέτοια περίπτερα νοούνται μόνον μικρές κατασκευές, οι οποίες δεν οδηγούν σε καταστροφή της δασικής βλαστήσεως και σε σφράγιση του εδάφους, δεν αναιρούν δηλαδή τον προορισμό του άλσους ως υποκατάστατου του φυσικού περιβάλλοντος εντός της πόλεως, όχι δε εστιατόρια, κέντρα διασκεδάσεως ή άλλα συναφή καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα οποία ως εκ των διαστάσεων και της λειτουργίας τους οδηγούν σε ουσιώδη βλάβη του δασικού οικοσυστήματος και σε αποκλεισμό της χρήσεώς του από το ευρύ κοινό (βλέπε ΣΕ 974/2005). Για την ανέγερση δε τέτοιων μικρών κατασκευών είναι δυνατόν να καθορίζεται εντός του άλσους συγκεκριμένη θέση, προοριζόμενη για την χρήση αυτή.

 

11. Επειδή, τα σχέδια πόλεων που εγκρίνονται κατά το προαναφερθέν από 17-07-1923 νομοθετικό διάταγμα ή οι πολεοδομικές μελέτες που εγκρίνονται κατά το νόμο 1337/1983 (ΦΕΚ 33/Α/1983), καθ' ο μέρος ορίζουν τους οικοδομήσιμους και τους κοινόχρηστους ή κοινωφελείς χώρους και προβλέπουν τις συναφείς ρυμοτομικού χαρακτήρα διαρρυθμίσεις, με τη χάραξη ρυμοτομικών και οικοδομικών γραμμών, αποτελούν, σύμφωνα με πάγια νομολογία του Δικαστηρίου, γενικές ατομικές πράξεις. Από την άποψη αυτή αποτελούν το νομικό πλαίσιο για τη δημιουργία πραγματικών καταστάσεων και τη θεμελίωση εμπραγμάτων δικαιωμάτων και δεν είναι δυνατή η αμφισβήτηση του κύρους τους παρεμπιπτόντως, επ' ευκαιρία προσβολής άλλων ατομικών διοικητικών πράξεων ερειδόμενων επ' αυτών, όπως οι οικοδομικές άδειες. Τα σχέδια πόλεως και οι πολεοδομικές μελέτες, όμως, καθ' ο μέρος καθορίζουν όρους και περιορισμούς δομήσεως ή περιέχουν άλλες συναφείς κανονιστικού χαρακτήρα ρυθμίσεις, δεν αποτελούν γενικές ατομικές πράξεις, αλλά κανονιστικές και συνεπώς το κύρος τους δύναται κατά τούτο να ελέγχεται παρεμπιπτόντως. Εξ άλλου, σύμφωνα με το άρθρο 2 του νόμου 1577/1985, κοινόχρηστοι χώροι είναι οι κάθε είδους δρόμοι, πλατείες, άλση και γενικά οι προοριζόμενοι για κοινή χρήση ελεύθεροι χώροι που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο (παράγραφος 2), οικοδομικό τετράγωνο είναι κάθε δομήσιμη ενιαία έκταση που βρίσκεται μέσα στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ... και περιβάλλεται από κοινόχρηστους χώρους (παράγραφος 7), όρια οικοδομικού τετραγώνου είναι οι οριακές γραμμές που το χωρίζουν από τους κοινόχρηστους χώρους (παράγραφος 8), ρυμοτομική γραμμή δε είναι εκείνη που ορίζεται από το ρυμοτομικό σχέδιο και χωρίζει οικοδομικό τετράγωνο ή γήπεδο από κοινόχρηστο χώρο (παράγραφος 9) (βλέπε ήδη άρθρο 242 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας).

 

12. Επειδή, με την 154923/1925 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας (ΦΕΚ 5/Β/1925), που εκδόθηκε δυνάμει διατάξεων του τότε ισχύοντος δασικού κώδικα, κηρύχθηκε αναδασωτέα η έκταση του προ του εν Αθήναις Νοσοκομείου Ευαγγελισμός χώρου, οριζόμενη ανατολικώς με οδόν ανώνυμη, μεσημβρινώς με λεωφόρο Κηφισίας, δυτικώς με οδόν Αριστομένους και αρκτικά με περιοχήν του Νοσοκομείου Ευαγγελισμού. Με το από [ΒΔ] 16-02-1951 βασιλικό διάταγμα (ΦΕΚ 55/Α/1951), το οποίο εκδόθηκε κατ' επίκληση των διατάξεων του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος περί σχεδίων πόλεων, εγκρίθηκε η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλεως των Αθηνών, μεταξύ άλλων και στο οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται ήδη προς νότον από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας (πρώην Κηφισίας στο τμήμα της αυτό), προς βορρά από την οδό Υψηλάντου, προς δυσμάς από την οδό Μαρασλή (πρώην Αριστομένους) και προς ανατολάς από την οδό Γενναδίου (πρώην ανώνυμο, εν συνεχεία Μαρασλή και τέλος Γενναδίου, μετά την κατά τα ανωτέρω μετονομασία της οδού Αριστομένους σε Μαρασλή, βλέπε και το διάγραμμα της ανωτέρω 13164/2006 υπουργικής αποφάσεως).

 

Στο τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει το διάταγμα αυτό το εν λόγω οικοδομικό τετράγωνο, με τον αριθμό 23, περικλείεται με πράσινη γραμμή, φέρει την ένδειξη Άλσος Ευαγγελισμού, εντός δε αυτού αποτυπώνεται μόνον ένα πολύ μικρό κτίσμα, στην άνω δεξιά γωνία (βορειοανατολικά), στη συμβολή των οδών Υψηλάντου και Γενναδίου, με την ένδειξη φυλάκιο. Ακολούθως, με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα, εκδοθέν κατ' επίκληση των διατάξεων του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος και του άρθρου 99 του νόμου 1892/1990 (ΦΕΚ 101/Α/1990), εγκρίθηκε η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών στον κοινόχρηστο χώρο 23 που περικλείεται από τις προαναφερθείσες οδούς, με τον χαρακτηρισμό τμήματος αυτού με στοιχεία Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Η, Θ, Ι, Κ, Λ, Μ, Α, ως χώρου αναψυκτηρίου, όπως φαίνεται στο σχετικό χρωματισμένο πρωτότυπο διάγραμμα. Στο διάγραμμα δε που συνοδεύει το διάταγμα αυτό αποτυπώνεται, με κόκκινο περίγραμμα, ο υπό τα ανωτέρω στοιχεία χώρος.

 

Με την 13164/2006 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, εκδοθείσα κατ' επίκληση των άρθρων 152, 154 και 160 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας, αντιστοιχούντων, μεταξύ άλλων, προς τα άρθρα 1, 3 και 9 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος, καθώς και του άρθρου 29 του νόμου 2831/2000 (ΦΕΚ 140/Α/2000), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 του νόμου 3044/2002 (ΦΕΚ 197/Α/2002), τροποποιήθηκε και πάλι το ρυμοτομικό σχέδιο στο επίδικο οικοδομικό τετράγωνο, με την κατάργηση του κόκκινου περιγράμματος του αναψυκτηρίου και τον καθορισμό νέου, εμφαινομένου με τα στοιχεία Α1, Β1, Γ, Γ1, Γ2, Γ3, Δ3, Δ2, Δ1, Δ, Ε2, Ε1, Η1, Η2, Θ1, Θ2, Θ3, Ι1, Κ1, Λ1, Μ1, Μ, Α1 στο οικείο τοπογραφικό διάγραμμα. Περαιτέρω, στο οικοδομικό αυτό τετράγωνο και, προδήλως, εντός του κόκκινου περιγράμματος το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος ορίσθηκε σε 4,00 m. Όπως προαναφέρθηκε, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση του από 27-05-1992 προεδρικού διατάγματος και της 13164/2006 υπουργικής αποφάσεως.

 

13. Επειδή, με το ανωτέρω από [ΒΔ] 16-02-1951 βασιλικό διάταγμα το υπ' αριθμόν 23 οικοδομικό τετράγωνο καθορίσθηκε ως κοινόχρηστος χώρος, με την ένδειξη Άλσος Ευαγγελισμού και με την χάραξη πράσινης γραμμής, ήτοι ρυμοτομικής, και στις τέσσερις πλευρές του οικοδομικού αυτού τετραγώνου. Με τις προσβαλλόμενες εν προκειμένω πράξεις, δηλαδή με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα και την υπουργική απόφαση 13164/2006, εντός του ως άνω ήδη εγκεκριμένου κοινοχρήστου χώρου καθορίσθηκε, με κόκκινο περίγραμμα, συγκεκριμένη θέση για την ανέγερση κτηρίου, καθώς και η χρήση του κτηρίου αυτού, χωρίς να καθορισθεί στη θέση αυτή οικοδομικό τετράγωνο, που αριθμείται όπως τα λοιπά. Με το περιεχόμενο αυτό οι ανωτέρω προσβαλλόμενες, που καθορίζουν θέση οικοδομής, και μάλιστα συγκεκριμένης χρήσεως, εντός κοινοχρήστου χώρου, καθορίζουν δηλαδή όρο και περιορισμό δομήσεως (βλέπε και το άρθρο 160 παράγραφος 2 περίπτωση 6 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας, που στοιχεί στο άρθρο 9 παράγραφος 2 περίπτωση 6 του από 17-07-1923 νομοθετικού διατάγματος), χωρίς χάραξη νέας ρυμοτομικής γραμμής έχουν κανονιστικό χαρακτήρα (παράβαλε ΣτΕ 1503/1982 Ολομέλεια, 3661/2005 Ολομέλεια, 3630/2006). Δοθέντος δε ότι οι κανονιστικές αυτές πράξεις δημοσιεύθηκαν προσηκόντως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 11-06-1992 και 14-04-2006, αντιστοίχως, και η εξηκονθήμερη προθεσμία προσβολής τους με αίτηση ακυρώσεως άρχισε, σύμφωνα με το άρθρο 46 παράγραφος 1 του προεδρικού διατάγματος 18/1989 (ΦΕΚ 8/Α/1989), από την επομένη της δημοσιεύσεώς τους, η κρινόμενη αίτηση, ασκηθείσα στις 26-03-2010, είναι απορριπτέα ως εκπρόθεσμη καθ' ο μέρος στρέφεται κατά του από 27-05-1992 προεδρικού διατάγματος και της υπουργικής αποφάσεως 13164/2006, το κύρος όμως των πράξεων αυτών ελέγχεται παρεμπιπτόντως.

 

14. Επειδή, εν προκειμένω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: Με την προαναφερθείσα 154923/1925 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας κηρύχθηκε αναδασωτέα η έκταση του προ του εν Αθήναις Νοσοκομείου - Ευαγγελισμός - χώρου. Με το υπ' αριθμόν 3809/17-10-1934 συμβόλαιο του συμβολαιογράφου Αθηνών Δ. Δημοκωστούλα η χρήση τμήματος του χώρου αυτού παραχωρήθηκε από την Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη στο Νοσοκομείο - Ευαγγελισμός -, για πενήντα έτη, ορισθέντος ότι απαγορεύεται ρητώς ... η επί του ... προς χρήσιν χώρου ανέγερσις οιασδήποτε οικοδομής, της παρεχομένης χρήσεως του χώρου τούτου νοούμενης αυστηρώς είτε δι' αλσύλλιον είτε δια κήπο προς αναψυχή και ανάπαυση των ... ασθενών του Ευαγγελισμού, επιτρεπομένης μόνον προς τον σκοπόν τούτον τοποθετήσεως ... σκιάδων και καθισμάτων. Όπως προκύπτει από την 1953/1936 πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, η οποία εγκρίθηκε με το από [ΒΔ] 15-12-1936 βασιλικό διάταγμα (ΦΕΚ 549/Α/1936), η χρήση του παραχωρηθέντος κατά τα ανωτέρω στον Ευαγγελισμό τμήματος του αλσυλλίου παραχωρήθηκε δωρεάν από το Νοσοκομείο στον Δήμο δια τον εξωραϊσμό τούτου, με τη συγκατάθεση της Μονής Πετράκη. Κατά τα αναφερόμενα στη σχετική πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου, μεταξύ των εξωραϊστικών έργων περιλαμβάνεται και αναψυκτήριον προς εξυπηρέτησιν των επισκεπτών των ασθενών του θεραπευτηρίου Χ το αναψυκτήριο επρόκειτο να κατασκευασθεί δαπάναις του Δήμου, μετά την απομάκρυνση υφισταμένου παραπήγματος, ακολούθως δε να παραχωρηθεί κατά χρήση στο Νοσοκομείο. Στο Άλσος Ευαγγελισμού πιθανολογείται ότι δημιουργήθηκαν δύο ημικυκλικά καθιστικά με κτιστό περιμετρικό κάθισμα, τοποθετημένα σε ίσες αποστάσεις, εκατέρωθεν ενός άξονα συμμετρίας παράλληλου προς τη μεγάλη πλευρά του Άλσους, από τα οποία το ένα διατηρείται και σήμερα στην αρχική του μορφή. Στη θέση του άλλου, του ευρισκομένου προς την οδό ήδη Γενναδίου, διαμορφώθηκε αυθαιρέτως μικρό αναψυκτήριο, σε σχήμα πετάλου, ο στεγασμένος χώρος του οποίου μέχρι την δεκαετία του 1980 δεν υπερέβαινε σε εμβαδόν τα 50 - 70 m2 περίπου (βλέπε σχετικώς, αεροφωτογραφίες ετών 1937 και 1963, την από 14-04-2010 βεβαίωση της Δημόσιας Επιχείρισης Ηλεκτρισμού, την υπ' αριθμόν 3417/1973 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, καθώς και τις υπ' αριθμούς 4002-4/1992 αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).

 

Με το από [ΒΔ] 16-02-1951 βασιλικό διάταγμα εγκρίθηκε, όπως προεκτέθηκε, η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου μεταξύ άλλων και στο οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται ήδη από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και τις οδούς Μαρασλή, Υψηλάντου και Γενναδίου. Στο οικείο τοπογραφικό διάγραμμα το εν λόγω οικοδομικό τετράγωνο περικλείεται από πράσινη γραμμή, φέρει την ένδειξη Άλσος Ευαγγελισμού, εντός δε αυτού αποτυπώνεται, στην άνω δεξιά γωνία, στη συμβολή των οδών Υψηλάντου και Γενναδίου, μικρό φυλάκιο ενώ δεν αποτυπώνεται αναψυκτήριο ή άλλο κτίσμα (βλέπε το θεωρηθέν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής αντίγραφο του σχετικού διαγράμματος).

 

Με την υπ' αριθμόν 1171/17-05-1988 άδεια οικοδομής του Κεντρικού Διαμερίσματος της Πολεοδομίας Αθηνών της Νομαρχίας Αττικής, κατόπιν σχετικής αιτήσεως του Αθανασίου Μπάρλου επετράπη η επισκευή και ανακαίνιση υπάρχοντος ισογείου κτίσματος εντός Άλσους Ευαγγελισμού, για λόγους υγιεινής και χρήσεως. Στο σκαρίφημα που υπάρχει στο στέλεχος της οικοδομικής αυτής αδείας αποτυπώνεται μικρό ημικυκλικό κτίσμα, το οποίο αντιστοιχεί περίπου σε κτίσμα εμφαινόμενο στην ίδια θέση σε σχετική αεροφωτογραφία έτους 1962. Ακολούθως, με το προαναφερθέν από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα τροποποιήθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο στον ανωτέρω κοινόχρηστο χώρο με τον χαρακτηρισμό μέρους αυτού με στοιχεία Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Η, Θ, Ι, Κ, Λ, Μ, Α, ως χώρου αναψυκτηρίου. Στο διάγραμμα που συνοδεύει το διάταγμα αυτό αποτυπώνεται, με κόκκινο περίγραμμα, ο υπό τα ανωτέρω στοιχεία χώρος εντός του Άλσους Ευαγγελισμού. Η τροποποίηση εχώρησε μετά από σχετική αίτηση του ως άνω Αθανασίου Μπάρλου, ο οποίος φέρεται να έχει μισθώσει το υφιστάμενο κτίσμα και τον πέριξ αυτού χώρο για τη δημιουργία εστιατορίου (βλέπε την επίμαχη υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 59463/14-07-1989 αίτηση και το συνοδεύον αυτήν διάγραμμα, καθώς και την 62/31-08-1989 απόφαση του Συμβουλίου του 1ου Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων), και κατόπιν γνωμοδοτήσεων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων και της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Αθήνας.

 

Ειδικότερα, με την 762/1990 πράξη του το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε τη δημιουργία εντός του Άλσους ενός χώρου κυλικείου, ο οποίος είναι πεταλόσχημος, ορίζεται με τα στοιχεία Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Η, Θ, Α στο διάγραμμα που συνοδεύει την πράξη αυτή και αντιστοιχεί περίπου στο κτίσμα που αποτυπώνεται, κατά τα προεκτεθέντα, στο στέλεχος της 1171/17-05-1988 οικοδομικής αδείας. Όπως αναφέρεται στην ανωτέρω 762/1990 πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου, το κυλικείο κατασκευάσθηκε το 1938 από την Ιερά Μονή Πετράκη χωρίς όμως να θεσμοθετηθεί. Η τροποποίηση κρίνεται απαραίτητη για να προβλέπεται η λειτουργία του χώρου από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο.

 

Στην εισήγηση δε που συνοδεύει την οικεία πράξη της ΕΕ του Οργανισμού Αθήνας (συνεδρίαση 42/30-10-1991 θέμα 2ο) διαλαμβάνονται τα εξής:

 

{Το υπάρχον κτίσμα κατασκευάσθηκε πιθανόν προ του 1938 και ήταν αποτέλεσμα της προσπάθειας της Μονής Πετράκη ... να εξοπλίσει τον κοινόχρηστο χώρο του Άλσους, ώστε να γίνει περισσότερο λειτουργικός και να εξυπηρετεί τις ανάγκες των πολιτών. Το εν λόγω κτήριο, που (αποτελεί πλέον) ... λειτουργικό κομμάτι του Άλσους, είναι απόλυτα ενταγμένο στον γύρο χώρο (χαμηλό κτήριο, με εσωτερικό ύψος 2,85 και 2,60 m, με στρογγυλή αυλή - πλατεία μπροστά του), είναι σε αρμονία με τον περιβάλλοντα χώρο. Αποτελεί πόλο έλξης κοινού, δίνοντας ζωή και δυνατότητα χρήσης του κοινόχρηστου χώρου. Η υπηρεσία μας συμφωνεί με την ύπαρξη χρήσεως αναψυκτηρίου στον εν λόγω κοινόχρηστο χώρο, όπως έχει θεσμοθετηθεί και σε άλλους κοινόχρηστους χώρους (Πλατεία Πρωτομαγιάς στη Σχολή Ευελπίδων).}

 

Από τη σύγκριση του διαγράμματος που συνοδεύει το προαναφερθέν από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα με το διάγραμμα της 762/1990 πράξεως του Δημοτικού Συμβουλίου προκύπτει ότι το τελικώς εγκριθέν κόκκινο περίγραμμα με ακανόνιστο σχήμα είναι πολύ μεγαλύτερο από το συνοδεύον την οικεία γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου, ταυτίζεται δε σχεδόν με το εμφαινόμενο στην υποβληθείσα από τον Αθανάσιο Μπάρλο αίτηση τροποποιήσεως του ρυμοτομικού σχεδίου. Την 18-01-1993 υπεγράφη ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ της Ιεράς Μονής Πετράκη και της εταιρείας RESTAURART ΕΠΕ, εκπροσωπούμενης από τον Αθανάσιο Μπάρλο, για την εκμίσθωση στην εν λόγω εταιρεία καταστήματος εντός του Άλσους, αποτελούμενου από συνολικόν στεγασμένο χώρο (σταθερό και λυόμενο) εμβαδού 215,85 m2 και από προαύλιον 162,55 m2.

 
Με την από 09-10-1997 επιστολή περιοίκου, που απευθύνεται στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, τον Δήμαρχο Αθηναίων και τον Υπουργό Δημοσίας Τάξεως, καταγγέλθηκε η αυθαίρετη εκτέλεση οικοδομικών εργασιών στο εντός του Άλσους Ευαγγελισμού κτίσμα, καθώς και η λειτουργία στο κτίσμα αυτό πολυτελούς εστιατορίου, με το όνομα BOSCHETTO.

 

Λίγο αργότερα εκδόθηκε η υπ' αριθμόν 1531/19-12-1997 άδεια οικοδομής του Πολεοδομικού Γραφείου του Δήμου Αθηναίων, κατόπιν αιτήσεως του προαναφερθέντος ..., για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτου βάσει του άρθρου 22 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985, ειδικότερα δε ισόγειου καταστήματος, με συνολική επιφάνεια 268,63 m2, ύψος 2,85 m και συνολικό όγκο 765,60 m3, εντός του εγκεκριμένου με το ανωτέρω από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα κόκκινου περιγράμματος (βλέπε τα αναγραφόμενα στο στέλεχος της αδείας).

 

Ακολούθησε η υπ' αριθμόν 2225/23-12-2003 άδεια οικοδομής της οικείας πολεοδομικής υπηρεσίας του Δήμου Αθηναίων, με την οποία χορηγήθηκε στην εταιρεία RESTAURART ΕΠΕ άδεια για ανακαίνιση για λόγους υγιεινής και χρήσεως και εσωτερικές διαρρυθμίσεις. Η άδεια αυτή, όπως προκύπτει από το στέλεχός της, αφορά ειδικό κτήριο, εμβαδού 268,63 m2, ύψους 3,20 m και συνολικού όγκου 800,00 m3, εντός του ανωτέρω κόκκινου περιγράμματος, συνοδεύεται δε από τεχνική έκθεση, στην οποία διαλαμβάνονται τα εξής:

 

{Μέσα στο Άλσος Ευαγγελισμού ... βρίσκεται ισόγειο κτίσμα με χρήση εστιατορίου με χρόνο ανέγερσης του βασικού τμήματός του το 1923. Το κτίσμα αυτό με τον περιβάλλοντα χώρο του ανήκει στην Ιερά Μονή Πετράκη ... Το καλοκαίρι του 1988 με την υπ' αριθμόν 1171 οικοδομική άδεια για λόγους υγιεινής και χρήσεως ανακαινίσθηκε το κτίσμα με βασικές επεμβάσεις στο χώρο της κουζίνας και πλήρη ανακατασκευή [άλλων βοηθητικών χώρων]. Κατά τις επισκευές αυτές απαιτήθηκαν επιπλέον προσθήκες για την εύρυθμη λειτουργία του εστιατορίου ... με αποτέλεσμα την υπέρβαση της καλύψεως. Με αίτησή μας στον Οργανισμό Αθήνας και με σύμφωνη γνώμη του Δήμου Αθηναίων λάβαμε ειδικούς όρους δομήσεως στον συγκεκριμένο χώρο (με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα). Με την υπ' αριθμόν 1531/1997 οικοδομική άδεια νομιμοποιήθηκαν οι υπάρχουσες αυθαιρεσίες και έκτοτε το εστιατόριο λειτουργεί χωρίς προβλήματα και αποτελεί κόσμημα για το κέντρο της Αθήνας. Με την παρούσα αίτηση ζητούμε την άδεια για λόγους υγιεινής και χρήσης (για) να αναβαθμίσουμε τμήμα της κουζίνας, αντικαθιστώντας την επικάλυψη των φύλλων αμιάντου από τη στέγη με πλάκα από οπλισμένο σκυρόδεμα όπως είναι και το υπόλοιπο κατάστημα (και για ανακατασκευή άλλων βοηθητικών χώρων).}

 

Κατόπιν της από 22-09-2004 εκθέσεως αυτοψίας του Τμήματος Αυθαιρέτων της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων, διατάχθηκε η διακοπή των εκτελούμενων στον επίδικο χώρο οικοδομικών εργασιών. Ακολούθως, με την 13164/2006 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων τροποποιήθηκε, όπως ήδη εξετέθη, το ρυμοτομικό σχέδιο στο επίδικο οικοδομικό τετράγωνο με την κατάργηση του κόκκινου περιγράμματος του αναψυκτηρίου και τον καθορισμό νέου.

 

Περαιτέρω, στο οικοδομικό αυτό τετράγωνο και, προδήλως, εντός του κόκκινου περιγράμματος, εφόσον δεν έχει καθορισθεί εντός του άλσους άλλη θέση για την ανέγερση άλλης κατασκευής, το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος ορίσθηκε σε 4,00 m. Στο υπόμνημα επί του οικείου τοπογραφικού διαγράμματος αναγράφονται οι διαστάσεις των πλευρών του νέου ακανόνιστου περιγράμματος, καθώς και το εμβαδόν του, που φέρεται να ισούται με 337,29 m2. Αναγράφεται, επίσης, το εμβαδόν του καταργηθέντος κόκκινου περιγράμματος, το οποίο φέρεται ανερχόμενο σε 348,91 m2. Η τροποποίηση έγινε μετά την υποβολή σχετικού αιτήματος από την εταιρεία RESTAURART ΑΕ και κατόπιν της 1856/23-05-2005 γνωμοδοτήσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων και της 288/16.12.2005 γνωμοδοτήσεως του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος. Στην τεχνική έκθεση που συνοδεύει την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 52576/14-12-2004 σχετική αίτηση της ανωτέρω εταιρείας αναφέρεται ότι κατά την εκτέλεση της 2225/23-12-2003 οικοδομικής αδείας διαπιστώθηκε η ανάγκη ανακατατάξεως των λειτουργικών χώρων του κτηρίου, που λειτουργεί σαν εστιατόριο - αναψυκτήριο (βλέπε την από 15-02-2005 συμπληρωματική αίτηση της εταιρείας), με τροποποίηση του εγκριθέντος με το προαναφερθέν προεδρικό διάταγμα κόκκινου περιγράμματος.

 

Εξάλλου, στην από 23-03-2005 εισήγηση της Διευθύνσεως Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων, η οποία ελήφθη υπόψη για την έκδοση της ως άνω 1856/2005 πράξεως του Δημοτικού Συμβουλίου, αναφέρεται ότι όπως διαπιστώθηκε κατόπιν αυτοψίας της εν λόγω υπηρεσίας, το νέο περίγραμμα έχει ήδη υλοποιηθεί (βλέπε και τα πρακτικά συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου της 23-05-2005). Σύμφωνα, τέλος, με τα διαλαμβανόμενα στη σχετική εισήγηση της Διευθύνσεως Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων προς το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος:

 

{Με την άδεια 2225/2003 ... έγιναν μερικές ανακατατάξεις χώρων με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ανάγκες για χώρους στο κτήριο εκτός της εγκεκριμένης οικοδομικής γραμμής, άλλοι (δε) χώροι να καταργηθούν ή να περιορισθεί η επιφάνειά τους, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν πίσω από την οικοδομική γραμμή. Έτσι, σύμφωνα με την τεχνική έκθεση, η ανάγκη δημιουργίας WC αναπήρων και χώρου εστίασης - υποδοχής ... απαιτούν επέκταση συνολικού εμβαδού 57,50 m2. Αντίθετα, η χρησιμοποίηση φυσικού αερίου στο χώρο της κουζίνας μειώνει την απαιτούμενη επιφάνειά της και σε συνδυασμό με την κατεδάφιση ισογείου αποθήκης εξασφαλίζεται η απαραίτητη μείωση επιφανείας (-69 m2) ώστε το προτεινόμενο σύνολο της επιφάνειας του κόκκινου περιγράμματος εντός του οποίου κατασκευάζεται το κτήριο ... να είναι μικρότερο κατά 11,50 m2.}

 

Η Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού εισηγήθηκε θετικά για την τροποποίηση, αφού έλαβε υπόψη ότι:

 

{- η αλλαγή του περιγράμματος εξυπηρετεί απαραίτητους λειτουργικούς σκοπούς της υφιστάμενης επιχείρησης,

- η τελική συνολική επιφάνεια του κτίσματος είναι μικρότερη από την ήδη καθορισμένη βάσει του ισχύοντος ρυμοτομικού σχεδίου,

- με την προτεινόμενη τροποποίηση δεν επιβαρύνεται ο περιβάλλων χώρος ούτε απαιτείται η κοπή δένδρων και

- το προτεινόμενο ύψος είναι αποδεκτό πολεοδομικά αφού δεν αυξάνει το ύψος του υφιστάμενου κτηρίου, το οποίο είναι αρμονικά ενσωματωμένο στον περιβάλλοντα κοινόχρηστο χώρο.}

 

Μετά την έκδοση της ανωτέρω υπουργικής αποφάσεως, χορηγήθηκε στην Restaurant Ανώνυμη Εταιρεία η υπ' αριθμόν 501/2007 άδεια οικοδομής της οικείας πολεοδομικής υπηρεσίας του Δήμου Αθηναίων για εσωτερικές επισκευές - διαρρυθμίσεις και νομιμοποίηση αυθαιρέτου βάσει του άρθρου 22 του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού 1985. Η άδεια αφορά ισόγειο κατάστημα, επιφανείας 337,29 m2, ύψους 3,00 m και συνολικού όγκου 1.012,00 m3. Στην οικεία τεχνική έκθεση, αφού επαναλαμβάνεται ότι κατά τις εργασίες που εκτελέσθηκαν δυνάμει της 1171/1988 οικοδομικής άδειας σημειώθηκε υπέρβαση της καλύψεως και ότι, κατόπιν των ρυθμίσεων του από 27-05-1992 προεδρικού διατάγματος εκδόθηκε η 1531/1997 οικοδομική άδεια για τη νομιμοποίηση των τότε αυθαιρεσιών, αναφέρεται περαιτέρω ότι κατά την εκτέλεση της 2225/2003 οικοδομικής άδειας δημιουργήθηκε νέο περίγραμμα στην οικοδομή, κατά παράβαση της άδειας αυτής και του εγκεκριμένου με το ανωτέρω προεδρικό διάταγμα κόκκινου περιγράμματος, και ότι κατόπιν καταγγελίας περιοίκων διεκόπησαν οι οικοδομικές εργασίες σχεδόν στο τέλος τους, με αποτέλεσμα το κατάστημα να λειτουργήσει κανονικά στην περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων. Στην ίδια τεχνική έκθεση αιτιολογείται ως εξής το αίτημα εκδόσεως νέας οικοδομικής άδειας:

 

{Με την παρούσα αίτηση ερχόμαστε να νομιμοποιήσουμε τις μικροπαραβάσεις της προηγούμενης άδειας και να ολοκληρώσουμε τις επισκευές. Με την (13164/2006 υπουργική απόφαση) τροποποιήθηκε το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ... και βάσει αυτού η οικοδομική γραμμή του κτηρίου βρίσκεται καθ' ολοκληρίαν εντός (του κόκκινου περιγράμματος)}

 

(βλέπε την από 06-06-2006 τεχνική έκθεση και την από 21-06-2006 συμπληρωματική έκθεση].

 

Εξάλλου, με την από 30-05-2008 αίτησή της, που κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων στις 20-06-2008, η εκμεταλλευόμενη το προαναφερθέν εστιατόριο BOSCHETTO επιχείρηση επεσήμανε ότι στερείται αδείας το γνωστότερο εστιατόριο της Αθήνας, ζήτησε δε να κινηθεί η διαδικασία για τη ρύθμιση της εκκρεμότητας. Λαμβάνοντας υπόψη και προγενέστερα αιτήματα της ενδιαφερόμενης εταιρείας για αλλαγή της χρήσεως στον επίδικο χώρο, η Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υπουργείου, με το 26452/13-06-2008 έγγραφό της γνώρισε στην Διεύθυνση Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων ότι με την ανωτέρω υπουργική απόφαση τροποποιήθηκε το κόκκινο περίγραμμα, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στο υφιστάμενο κτήριο και ότι, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο χρήσεις γης, στον χώρο αυτό επιτρέπονται αναψυκτήρια όχι όμως εστιατόρια. Ακολούθως, η Διεύθυνση Μελετών του Δήμου Αθηναίων, σε σχετική εισηγητική έκθεσή της τον Απρίλιο 2009 δέχθηκε τα εξής:

 

{Στον κοινόχρηστο χώρο (Άλσους Ευαγγελισμού) ... κατασκευάσθηκε ... το έτος 1938 ισόγειο κτίσμα με χρήση καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, προκειμένου αυτός αφενός να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των πολιτών και συγκεκριμένα του ιατρικού προσωπικού, των συνοδών των ασθενών, σε ... υπηρεσίες υπαίθριας αναψυχής έξω από το χώρο του νοσοκομείου Ευαγγελισμός και αφετέρου να γίνει περισσότερο λειτουργικός.}

 

Με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα και την υπουργική απόφαση 13164/2006 καθορίζεται κόκκινο περίγραμμα εντός του κοινόχρηστου χώρου του Άλσους Ευαγγελισμού για το ήδη υπάρχον αναψυκτήριο, εμβαδού 337,29 m2. Το κατάστημα:

 

{το οποίο λειτουργεί και ως εστιατόριο από το 1989 ... αποτελείται από δύο αίθουσες, τον προαύλιο χώρο, τους χώρους εστιάσεως ... και λοιπούς βοηθητικούς χώρους. Το σχήμα του είναι πολυγωνικό αλλά εναρμονίζεται με τον περιβάλλοντα χώρο. Ο φέρων οργανισμός του είναι από μπατική και υπερμπατική λιθοδομή και η πλάκα επικαλύψεως από οπλισμένο σκυρόδεμα ... Η νέα προσθήκη της χρήσεως εστιατορίου θα συμβάλει στην ανάγκη εξυπηρέτησης του ιατρικού προσωπικού του νοσοκομείου Ευαγγελισμός ... Θα επιτευχθεί ο στόχος του ρυθμιστικού σχεδίου της περιοχής, αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος του Άλσους Ευαγγελισμού ...}

 

Η εισήγηση αυτή διαβιβάσθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο, με την 966/11-05-2009 απόφασή του, την δέχθηκε, κατά πλειοψηφία.

 

Ακολούθως, στις 18-09-2009 συνετάγη από υπάλληλο της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων έκθεση επικινδύνου για το εντός του Άλσους Ευαγγελισμού κτήριο, κατ' επίκληση των διατάξεων του από 13-04-1929 προεδρικού διατάγματος (ΦΕΚ 153/Α/1929). Όπως αναφέρεται στην έκθεση αυτή, κατά την διενεργηθείσα αυτοψία διαπιστώθηκε:

 

{1. Απομείωση της διατομής των διαδοκίδων της πλάκας οροφής του κυρίως κτίσματος, με παράλληλη πτώση της επικαλύψεως οπλισμού και εμφάνιση έντονα οξειδωμένου οπλισμού σε πολύ μεγάλη έκταση ...

 

2. Πτώση δομικών υλικών από την οροφή σε μεγάλη έκταση.}

 

Για τους λόγους αυτούς, το κτήριο χαρακτηρίσθηκε επικίνδυνο από άποψη στατική και δομική, διατάχθηκε δε η λήψη των κάτωθι μέτρων ασφαλείας προς άρση της επικινδυνότητας:

 

{1. Τοποθέτηση ικριωμάτων στο εσωτερικό της οικοδομής ...

 

2. Έλεγχος από δύο ιδιώτες διπλωματούχους μηχανικούς της φέρουσας ικανότητας της πλάκας οροφής του κτηρίου, σύνταξη τεχνικής εκθέσεως - μελέτης με τα αποτελέσματα του ελέγχου και υποβολή της στη (Διεύθυνση Πολεοδομίας)}

 

ενώ ορίσθηκε ότι καμία άλλη εργασία δεν επιτρέπεται. Στη συνέχεια κατατέθηκε στη Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου έκθεση των ιδιωτών μηχανικών ..., σύμφωνα με την οποία η υφιστάμενη πλάκα οροφής είναι στατικά ανεπαρκής και καθίσταται αδύνατη η επισκευή της, ενόψει δε και της εκθέσεως αυτής η Διεύθυνση Πολεοδομίας, με την από 08-10-2009 πράξη της, διέταξε την καθαίρεση της πλάκας οροφής στο σύνολό της με ήπια μηχανικά μέσα (βλέπε την υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 6/26294.2/2009 σχετική πράξη). Σε αυτοψία διενεργηθείσα από υπαλλήλους της ανωτέρω υπηρεσίας στις 23-11-2009 διαπιστώθηκε ότι, καθ' υπέρβαση των οριζομένων στην προαναφερθείσα έκθεση επικινδύνου και την από 08-10-2009 σχετική πράξη, αλλά και καθ' υπέρβαση της 501/2007 αδείας οικοδομής, έγιναν στο κτήριο καθαιρέσεις τοιχοποιίας και τοποθέτηση σιδηρού οπλισμού εντός σκάμματος, διατάχθηκε δε η κατεδάφιση των αυθαίρετων αυτών κατασκευών και η άμεση διακοπή των σχετικών εργασιών (βλέπε την από 23-11-2009 έκθεση αυτοψίας αυθαιρέτων και το από 23-11-2009 σήμα διακοπής οικοδομικών εργασιών). Ακολούθως εκδόθηκε από τη Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου η 108/22-01-2010 άδεια οικοδομής, με την οποία χορηγήθηκε στην εταιρεία Restaurart Ανώνυμη Εταιρεία άδεια για ανακατασκευή ισογείου καταστήματος, με συνολική επιφάνεια 340,00 m2 και ύψος 4,00 m, εντός του εγκεκριμένου με την ανωτέρω 13164/2006 υπουργική απόφαση κόκκινου περιγράμματος.

 

15. Επειδή, από τα προεκτεθέντα συνάγονται τα εξής: Το Άλσος Ευαγγελισμού, που περικλείεται από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και τις οδούς Μαρασλή, Υψηλάντου και Γενναδίου, χαρακτηρίσθηκε ως κοινόχρηστος χώρος το 1951, με διάταγμα περί τροποποιήσεως του σχεδίου πόλεως. Εντός του Άλσους και προς την πλευρά της οδού Γενναδίου διαμορφώθηκε, χωρίς οικοδομική άδεια, αναψυκτήριο, ο στεγασμένος χώρος του οποίου μέχρι την δεκαετία του '80 δεν υπερέβαινε τα 70,00 m2 περίπου, το δε ύψος του ήταν μικρότερο από 3,00 m. Το 1988 χορηγήθηκε οικοδομική άδεια για την επισκευή και ανακαίνιση του υπάρχοντος κτίσματος, κατά την εκτέλεση όμως των οικοδομικών εργασιών σημειώθηκε υπέρβαση της καλύψεως, με επέκταση του κτίσματος στον κοινόχρηστο κατά το σχέδιο πόλεως χώρο. Με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα καθορίσθηκε, με κόκκινο περίγραμμα ακανόνιστου σχήματος, θέση αναψυκτηρίου στον ανωτέρω κοινόχρηστο χώρο, κατ' αποδοχή σχετικού αιτήματος ιδιώτη ο οποίος, καθ' υπέρβαση της εκδοθείσης οικοδομικής αδείας, είχε επεκτείνει το υφιστάμενο κτίσμα για την λειτουργία σ' αυτό εστιατορίου, χωρίς μάλιστα να αναγράφεται, ούτε στο κείμενο του διατάγματος ούτε στο διάγραμμα που το συνοδεύει, το εμβαδόν του κόκκινου περιγράμματος ή οι διαστάσεις των πλευρών του. Το 1997 χορηγήθηκε οικοδομική άδεια για την νομιμοποίηση του αυθαιρέτως διαμορφωθέντος κατά τα ανωτέρω κτίσματος, με συνολική επιφάνεια 268,63 m2, ύψος 2,85 m και συνολικό όγκο 765,60 m3. Το 2003 χορηγήθηκε νέα άδεια οικοδομής για ανακαίνιση και εσωτερικές διαρρυθμίσεις, η οποία αφορά κτήριο με το ίδιο εμβαδόν, ήτοι με εμβαδόν 268,63 m2, αλλά με μεγαλύτερο ύψος, ήτοι 3,20 m αντί 2,85 m και με μεγαλύτερο, συνεπώς, όγκο. Κατά την εκτέλεση της άδειας αυτής σημειώθηκαν και πάλι υπερβάσεις, διατάχθηκε δε το 2004 η διακοπή των οικοδομικών εργασιών.

 

Με την 13164/2006 υπουργική απόφαση καταργήθηκε το προαναφερθέν κόκκινο περίγραμμα και καθορίσθηκε νέο, επίσης ακανόνιστου σχήματος, αφού ελήφθησαν και πάλι υπόψη οι καθ' υπέρβαση των οικοδομικών αδειών εκτελεσθείσες εργασίες. Κατά τα αναγραφόμενα στο οικείο διάγραμμα, το εμβαδόν του νέου περιγράμματος ισούται με 337,29 m2, ενώ το εμβαδόν του καταργηθέντος φέρεται ανερχόμενο σε 348,91 m2. Περαιτέρω, με την ίδια απόφαση στον εντός του κόκκινου περιγράμματος χώρο το μέγιστο ύψος ορίσθηκε σε 4,00 m. Το 2007 εκδόθηκε νέα άδεια οικοδομής για εσωτερικές επισκευές - διαρρυθμίσεις και νομιμοποίηση αυθαιρέτου, η άδεια δε αυτή αφορά κτίσμα επιφανείας 337,29 m2, ύψους 3,00 m και συνολικού όγκου 1.012,00 m3. Τέλος, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη 108/2010 άδεια οικοδομής, για ανακατασκευή ισογείου καταστήματος, με συνολική επιφάνεια 340,00 m2 και ύψος 4,00 m, εντός του εγκεκριμένου με την 13164/2006 υπουργική απόφαση κόκκινου περιγράμματος. Εξ άλλου, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι στο επίδικο κτίσμα επί πολλά έτη δεν λειτουργεί αναψυκτήριο, αλλά εστιατόριο.

 

16. Επειδή, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά σε προηγούμενη σκέψη (βλέπε σκέψη 10), τα άλση και πάρκα που βρίσκονται σε κοινόχρηστο χώρο εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου υπάγονται στην ιδιαίτερη προστασία που θεσπίζεται για τα δάση και τις δασικές εκτάσεις με το άρθρο 24 του Συντάγματος και τις εναρμονιζόμενες προς αυτό διατάξεις του νόμου 998/1979, δεν επιτρέπεται δε η μεταβολή της χρήσεως ή του προορισμού τους, ειμή μόνον κατ' εξαίρεση για την ικανοποίηση σκοπού επιβαλλομένου από το δημόσιο συμφέρον, στις περιπτώσεις που προβλέπονται ειδικώς από διάταξη νόμου. Δεν συνιστά δε λόγο δημοσίου συμφέροντος που δικαιολογεί την μετατροπή τμήματος άλσους σε οικοδομήσιμο χώρο η ανάγκη ανεγέρσεως αναψυκτηρίου για την εξυπηρέτηση του κοινού, καθόσον ο σκοπός αυτός επιτυγχάνεται με τις διατάξεις του άρθρου 19 του νόμου 1577/1985 (άρθρο 246 παράγραφος 2 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας), οι οποίες, ερμηνευόμενες κατά τρόπο σύμφωνο με τις ανωτέρω ρυθμίσεις για την προστασία των αλσών, επιτρέπουν την κατασκευή εντός των κοινοχρήστων χώρων μικρών περιπτέρων, που δεν αναιρούν τον προορισμό του άλσους (βλέπε ΣτΕ 974/2005). Κατά συνέπεια, η έγκριση με τις προαναφερθείσες πράξεις, ήτοι με το από 27-05-1992 προεδρικό διάταγμα και την υπουργική απόφαση 13164/2006, κόκκινου περιγράμματος, εμβαδού 348,91 m2 και 337,29 m2 αντιστοίχως, εντός του κοινόχρηστου χώρου του Άλσους Ευαγγελισμού, η οποία συνιστά μετατροπή του άλσους σε οικοδομήσιμο χώρο και μάλιστα για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων και την νομιμοποίηση αυθαιρέτως ανεγερθέντων κτισμάτων, που ως εκ των διαστάσεων και της λειτουργίας τους οδηγούν σε αναίρεση προορισμού του άλσους και σε αποκλεισμό της χρήσεώς του από το ευρύ κοινό, δεν είναι νόμιμη (παράβαλε ΣτΕ 1118/1993). Δοθέντος δε ότι οι πράξεις αυτές, το κύρος των οποίων λόγω του κανονιστικού χαρακτήρα τους δύναται να ελεγχθεί παρεμπιπτόντως (βλέπε ανωτέρω, σκέψη 13), αποτελούν το έρεισμα της παραδεκτώς προσβαλλόμενης 108/22-01-2010 οικοδομικής αδείας, καθίσταται ακυρωτέα η άδεια αυτή, όπως βασίμως προβάλλεται και πρέπει να γίνει δεκτή κατά τούτο η αίτηση ακυρώσεως, ενώ παρέλκει, ως αλυσιτελής, η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως.

 

17. Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, να απορριφθούν δε, κατά το αντίστοιχο μέρος, οι ασκηθείσες παρεμβάσεις.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται εν μέρει την αίτηση.

 

Ακυρώνει την υπ' αριθμόν 108/22-01-2010 οικοδομική άδεια της Διευθύνσεως Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων.

 

Απορρίπτει την αίτηση κατά τα λοιπά.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Δέχεται εν μέρει τις ασκηθείσες παρεμβάσεις και τις απορρίπτει κατά τα λοιπά. Συμψηφίζει τη δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 16-12-2010

 

Ο Προεδρεύων Σύμβουλος

Η Γραμματέας

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 25-05-2011.

 

Η Προεδρεύουσα Αντιπρόεδρος

Η Γραμματέας

 



Copyright © 2020 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.