Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο | | | Νέοι χρήστες | Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο. | Δημιουργία νέου λογαριασμού | | |
Απόφαση ΔΑΕΦΚ/3946/Α325/2016: Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τις πλημμύρες στις 20 και 21-05-2016 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την πλημμύρα στις 25-06-2016 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, (ΦΕΚ 3082/Β/2016), 27-09-2016.
Οι Υπουργοί Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης - Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού - Οικονομικών Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της από 28-07-1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λ.π. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το νόμο 867/1979 (ΦΕΚ 24/Α/1979), καθώς και το άρθρο 10 του νόμου 2576/1998 (ΦΕΚ 25/Α/1998), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του νόμου 4313/2014 (ΦΕΚ 261/Α/2014), βάσει του οποίου εκδίδεται η παρούσα απόφαση.
2. Τις διατάξεις του άρθρου 2 της από 26-03-1981 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981 που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του νόμου 1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981) καθώς και τις διατάξεις του άρθρου πέμπτου του νόμου 1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 1, παράγραφοι 42 και 43 του νόμου 2412/1996 Μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργικό Συμβούλιο σε άλλα Κυβερνητικά όργανα και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 123/Α/1996).
3. Τις διατάξεις του νόμου [Ν] 128/1975 (ΦΕΚ 178/Α/1975) περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών αναφερομένων εις την λειτουργία του χρηματοδοτικού συστήματος, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
4. Τις διατάξεις του άρθρου 3, παράγραφος 3, τελευταίο εδάφιο του νόμου [Ν] 1266/1982 (ΦΕΚ 81/Α/1982) Περί οργάνων ασκήσεως της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής και άλλες διατάξεις όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 25, παράγραφος 6 του νόμου 1418/1984 (ΦΕΚ 23/Α/1984) Περί Δημοσίων Έργων και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων.
5. Τις διατάξεις του άρθρου 22 του νόμου 2362/1995 (ΦΕΚ 247/Α/1995) Περί Δημοσίου Λογιστικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις καθώς και αυτές των άρθρων 20 και 77 του νόμου [Ν] 4270/2014 Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας - δημόσιο λογιστικό (ΦΕΚ 143/Α/2014).
6. Τις διατάξεις του άρθρου 10 του νόμου 2576/1998 (ΦΕΚ 25/Α/1998) Βελτίωση των διαδικασιών για την ανάθεση της κατασκευής των δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 84 του νόμου 4313/2014 (ΦΕΚ 261/Α/2014).
7. Το νόμο 3861/2010 (ΦΕΚ 112/Α/2010) Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο Πρόγραμμα Διαύγεια και άλλες διατάξεις.
8. Τις διατάξεις του άρθρου 129 του νόμου 4199/2013 (ΦΕΚ 216/Α/2013) Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών - Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις.
9. Τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος [ΠΔ] 113/2010 Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες (ΦΕΚ 194/Α/2010).
10. Το προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 111/2014 (ΦΕΚ 178/Α/2014) Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών.
11. Το προεδρικό διάταγμα [ΠΔ] 109/2014 (ΦΕΚ 176/Α/2014) Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
12. Το άρθρο 1 του προεδρικού διατάγματος 24/2015 (ΦΕΚ 20/Α/2015) που αφορά στη σύσταση του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
13. Το άρθρα 2 και 3 του προεδρικού διατάγματος 70/2015 (ΦΕΚ 114/Α/2015) που αφορούν στη μετονομασία του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και στην ανασύσταση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αντίστοιχα.
14. Το προεδρικό διάταγμα 73/2015 (ΦΕΚ 116/Α/2015) Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.
15. Την υπ' αριθμόν Δ16Α/04/773/1990 (ΦΕΚ 746/Β/1990) κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων περί εξαιρέσεως διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών.
16. Την υπ' αριθμόν 50148/542/1992 (ΦΕΚ 420/Β/1992) κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου Περιστολή δαπανών Δημοσίου Τομέα.
17. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 6772/Β9Β/2011 (ΦΕΚ 3201/Β/2011) απόφαση Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής.
18. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 7791/Α314/2014 (ΦΕΚ 2658/Β/2014) απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα Καθορισμός Διαδικασίας Ελέγχου Κτιρίων, Ελέγχου Φακέλων Επισκευής και Ανακατασκευής Κτιρίων καθώς και εκδίκασης Ενστάσεων, μετά από φυσικές Καταστροφές.
19. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 20669/2015 (ΦΕΚ 204/ΥΟΔΔ/2015) απόφαση διορισμού του Γενικού Γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.
20. Την υπ' αριθμόν 105755/2015 απόφαση του Πρωθυπουργού Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Αλέξανδρο Χαρίτση (ΦΕΚ 2222/Β/2015), όπως ισχύει.
21. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 34597/1042/2016 (ΦΕΚ 1540/Β/2016) απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα Μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής με εντολή Υπουργού ή Υφυπουργού, κατά περίπτωση στους: Γενική Γραμματέα Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γενικό Γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων, Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Προϊσταμένους Τμημάτων του Υπουργείου καθώς και στον Γενικό Επιθεωρητή ΣΕΕΥΜΕ.
22. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αριθμόν 651/2014 της Επιτροπής της 17-06-2014 (OJL 187, 26-06-2014, p. 1-78) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά και κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (και ιδίως το άρθρο 50).
23. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αριθμόν 702/2014 της Επιτροπής της 25-06-2014 (OJL 193, 01-07-2014, p. 1-75) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 30).
24. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αριθμόν 1388/2014 της Επιτροπής της 16-12-2014 (L 369, 24-12-2014, p. 37-63) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 44).
25. Τον ορισμό της επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 651/2014, το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 1388/2014.
26. Το υπ' αριθμόν 6781/24-05-2016 έγγραφο του Δήμου Φαρσάλων.
27. Το υπ' αριθμόν 525/04-08-2016 έγγραφο του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας, της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
28. Τα υπ' αριθμόν 195280/1359/27-07-2016, 198794/1381/29-07-2016, 189698/1332/19-07-2016, 178371/1250/21-07-2017, 172969/1204/13-07-2016, 175673/1226/11-07-2016, 189305/1329/19-07-2016, 201197/1396/10-08-2016, 169003/1184/28-06-2016, 168342/1174/27-06-2016, 168064/1173/27-06-2016, 167014/1164/27-06-2016, 167817/1172/27-06-2016 και 167317/1171/27-06-2016 έγγραφα της Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, τα υπ' αριθμόν 10627/01-08-2016 και 10300/18-07-2016 έγγραφα του Δήμου Μεγαλόπολης και το υπ' αριθμόν 29684/13-07-2016 του Δήμου Τρίπολης.
29. Τις αυτοψίες που διενήργησαν οι μηχανικοί της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών καθώς και οι διατιθέμενοι/-ες σε αυτήν μηχανικοί ευθύς μετά την εκδήλωση των πλημμυρών.
30. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 15687/3702/12-03-2014 διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου - Δυτικής Μακεδονίας νια την έναρξη λειτουργίας του Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Κοζάνης με έδρα την Κοζάνη.
31. Την υπ' αριθμόν οίκοθεν 16498/1586/06-02-2014 διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου νια την έναρξη λειτουργίας του Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Μεσσηνίας με έδρα την Καλαμάτα.
32. Το υπ' αριθμόν ΔΝΣΑ/53809/ΦΝ456Ε/25-08-2016 έγγραφο της Διεύθυνσης Νομοθετικού Συντονισμού και Καλής Νομοθέτησης της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
33. Την υπ' αριθμόν 368/23-08-2016 εισηγητική έκθεση δημοσιονομικών επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
34. Το υπ' αριθμόν ΚΜΚΕ/141567/ΕΞ2016/ΕΜΠ/29-08-2016 έγγραφο της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.
35. Τις έκτακτες στεγαστικές και λοιπές ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στους κατοίκους περιοχών της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, από τις πλημμύρες στις 20 και 21-05-2016 και των περιοχών της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας από την πλημμύρα στις 25-06-2016.
36. Το γεγονός ότι οι πλημμύρες στις 20 και 21-05-2016 που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, καθώς και η πλημμύρα στις 25-06-2016 που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας ορίζονται ως φυσική καταστροφή.
37. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του προεδρικού διατάγματος 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α/2005) και το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλούνται οι ακόλουθες δαπάνες:
Α) Σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της ΣΑΕ 069, δαπάνη ύψους € 1.613.200 νια την παροχή Δωρεάν Κρατικής Αρωγής και € 7.900 νια έξοδα κίνησης των μηχανικών που θα διενεργήσουν αυτοψίες.
Β) Σε βάρος του λογαριασμού του νόμου [Ν] 128/1975 (ΦΕΚ 178/Α/1975), δαπάνη ύψους € 537.800 για την κάλυψη των τόκων των χορηγούμενων δανείων.
Και επειδή,
• | από τις πλημμύρες στις 20 και 21-05-2016 που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε πολλά κτίρια, |
• | από την πλημμύρα στις 25-06-2016 που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας, προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε πολλά κτίρια, αποφασίζουμε: |
1. Οριοθέτηση πλημμυρόπληκτων περιοχών
1.1 Εφαρμόζουμε αναλόγως τις διατάξεις της από 28-07-1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λ.π., η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους νόμους 867/1979 (ΦΕΚ 24/Α/1979), 1048/1980 (ΦΕΚ 101/Α/1980), 1133/1981 (ΦΕΚ 54/Α/1981) και 1190/1981 (ΦΕΚ 203/Α/1981), όπως ορίζεται στο άρθρο 10 του νόμου 2576/1998 (ΦΕΚ 25/Α/1998) το οποίο τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του νόμου 4313/2014 (ΦΕΚ 261/Α/2014) καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις που ισχύουν σήμερα, νια την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στα κτίρια:
α) από τις πλημμύρες στις 20 και 21-05-2016, οι οποίες ορίζονται ως φυσική καταστροφή, στα διοικητικά όρια των παρακάτω περιοχών της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας:
Δήμος Φαρσάλων
α. Δημοτική Ενότητα Φαρσάλων
• | Δημοτική Κοινότητα Φαρσάλων |
• | Τοπική Κοινότητα Αχίλλειου |
β. Δημοτική Ενότητα Ενιππέα
• | Τοπική Κοινότητα Κατωχωρίου |
γ. Δημοτική Ενότητα Πολυδάμαντα
• | Τοπική Κοινότητα Ρευματιάς |
β) από την πλημμύρα στις 25-06-2016, η οποία ορίζεται ως φυσική καταστροφή, στα διοικητικά όρια των παρακάτω περιοχών της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου:
Ι) Δήμος Μεγαλόπολης
α) Δημοτική Ενότητα Γόρτυνος
• | Τοπική Κοινότητα Καριταίνης |
• | Τοπική Κοινότητα Koυρoυvιού |
• | Τοπική Κοινότητα Μαυριών |
β) Δημοτική Ενότητα Μεγαλόπολης
• | Δημοτική Κοινότητα Μεγαλόπολης |
• | Τοπική Κοινότητα Μακρυσίου |
• | Τοπική Κοινότητα Μαλλωτών |
• | Τοπική Κοινότητα Μαραθούσσης |
• | Τοπική Κοινότητα Νέας Εκκλησούλας |
• | Τοπική Κοινότητα Περιβολιών |
• | Τοπική Κοινότητα Ραψομμάτη |
γ) Δημοτική Ενότητα Φαλαισίας
• | Τοπική Κοινότητα Ανεμοδουρίου |
II) Δήμος Τρίπολης
α) Δημοτική Ενότητα Βαλτετσίου
• | Τοπική Κοινότητα Αθηναίου |
β) Δημοτική Ενότητα Κορυθίου
• | Τοπική Κοινότητα Αγιωργίτικων |
• | Τοπική Κοινότητα Ζευγολατείου |
• | Τοπική Κοινότητα Νεοχωρίου Μαντινείας |
γ) Δημοτική Ενότητα Μαντινείας
• | Τοπική Κοινότητα Νεστάνης |
δ) Δημοτική Ενότητα Τενέας
ε) Δημοτική Ενότητα Τρίπολης
III) Δήμος Βόρειας Κυνουρίας
• | Τοπική Κοινότητα Δολιανών |
1.2 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια, από τις πλημμύρες στις 20 και 21-05-2016 που έπληξε τις προαναφερόμενες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Κοζάνης, ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται αρμόδια Υπηρεσία.
1.3 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια, από την πλημμύρα στις 25-06-2016 που έπληξε τις προαναφερόμενες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αναλαμβάνει ο Τομέας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων νομού Μεσσηνίας, ο οποίος εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται αρμόδια Υπηρεσία.
1.4 Η αρμόδια υπηρεσία, για το έργο της αποκατάστασης των ζημιών των κτιρίων από τις προαναφερόμενες πλημμύρες, δύναται να λάβει υπόψη τις Τεχνικές Εκθέσεις που συντάχθηκαν από μηχανικούς της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών καθώς και τους/τις διατιθέμενους/-ες μηχανικούς σε αυτήν, βάσει των αυτοψιών που διενήργησαν ευθύς μετά την εκδήλωση των πλημμυρών στις προαναφερόμενες περιοχές.
2. Προθεσμίες
2.1 Ο/Η ιδιοκτήτης / ιδιοκτήτρια (ή ο/η διαχειριστής / διαχειρίστρια σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας) κτιρίου που έχει πληγεί από τις προαναφερόμενες πλημμύρες, εφόσον επιθυμεί τον έλεγχό του και την έκδοση πορίσματος χαρακτηρισμού του, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία, αίτηση για διενέργεια αυτοψίας στο πληγέν κτίριο, εντός προθεσμίας 3 μηνών από τη δημοσίευση σε φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης. Η αίτηση αυτή θα συνοδεύεται από τίτλους ιδιοκτησίας, οδοιπορικό σκαρίφημα και φωτογραφίες του πληγέντος κτιρίου.
2.2 Ο/Η ιδιοκτήτης / ιδιοκτήτρια (ή όλοι οι συνιδιοκτήτες / συνιδιοκτήτριες σε περίπτωση συνιδιοκτησίας ή ο/η ειδικός διαχειριστής / διαχειρίστρια σε περίπτωση διηρημένης ιδιοκτησίας) κτιρίου που έχει πληγεί από τις προαναφερόμενες πλημμύρες, προκειμένου να καθοριστεί δικαιούχος Στεγαστικής Συνδρομής νια την αποκατάσταση των ζημιών, πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια Υπηρεσία αίτηση με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως αυτά ορίζονται σε σχετικές Υπουργικές αποφάσεις, για έκδοση Άδειας Επισκευής και χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής ή για έκδοση Βεβαίωσης Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για Ανακατασκευή, εντός προθεσμίας 12 μηνών από τη δημοσίευση σε φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης.
Η παραπάνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί με απόφαση του/της Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και για χρονικό διάστημα έως 1 έτος.
3. Στεγαστική Συνδρομή - Όροι και προϋποθέσεις
3.1 Στις περιοχές που οριοθετούνται με την παρούσα απόφαση χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία Στεγαστική Συνδρομή νια την επισκευή ή την ανακατασκευή των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από τα συμβάντα του θέματος.
3.2 Δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής είναι οι ιδιοκτήτες / ιδιοκτήτριες οι οποίοι/-ες την ημέρα του συμβάντος έχουν την πλήρη ή την ψιλή κυριότητα κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από το συμβάν και χρήζουν επισκευής ή ανακατασκευής.
Σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, κάθε ιδιοκτήτης / ιδιοκτήτρια είναι δικαιούχος κατά το ποσοστό της ιδιοκτησίας του/ της επί του οικοπέδου.
3.3 Η στεγαστική συνδρομή συνίσταται από 60% Δωρεάν Κρατική Αρωγή που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία και από 40% Άτοκο Δάνειο για τους/τις δικαιούχους δανειολήπτες / δανειολήπτριες που χορηγείται από τα Πιστωτικά Ιδρύματα.
3.4 Σε περίπτωση που στον/στην ίδιο/-α ιδιοκτήτη / ιδιοκτήτρια ανήκαν την ημέρα της πλημμύρας, περισσότερες της μίας ιδιοκτησίες λειτουργικά ανεξάρτητες ως προς τη χρήση, είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε όχι, Δωρεάν Κρατική Αρωγή δικαιούται μόνο για μία από αυτές, την οποία επιλέγει ο/η ίδιος/-α με υπεύθυνη δήλωσή του/ της. Για τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες χορηγείται το σύνολο της στεγαστικής συνδρομής εξολοκλήρου υπό μορφή άτοκου δανείου,
3.5 Για κατοικίες, αποθήκες (εκτός των επαγγελματικών αποθηκών), στάβλους, αγροτικά κτίρια καθώς και αγροικίες εποχιακής χρήσης, χορηγείται στεγαστική συνδρομή με ανώτατο όριο επιφάνειας τα 150 m2 ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.
3.6 Για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητά της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία) χορηγείται στεγαστική συνδρομή για επιφάνεια μέχρι 6 m2 και με ανώτατο όριο συνολικής επιφάνειας κατοικίας και βοηθητικού χώρου τα 150 m2.
3.7 Για κτίρια με περισσότερες ανεξάρτητες ιδιοκτησίες (που καθορίζονται είτε με σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, είτε από την αυτόνομη λειτουργικότητά τους) ο/η κάθε ιδιοκτήτης / ιδιοκτήτρια δικαιούται επιπλέον στεγαστική συνδρομή ανάλογη με το ποσοστό ιδιοκτησίας του/της επί των κλειστών κοινοχρήστων χώρων και της pilotis και μέχρι εμβαδού 30 m2 συνολικά.
3.8 Για κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking), χορηγείται στεγαστική συνδρομή μέχρι εμβαδού 15 m2.
3.9 Για Ιερούς Ναούς, χορηγείται στεγαστική συνδρομή επί του συνόλου της επιφάνειας του πληγέντος κτιρίου.
3.10 Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες , επαγγελματικές αποθήκες καθώς και σε κτίρια κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, η επιφάνεια (εάν είναι πάνω από 150 m2) θα διαιρείται σε τμήματα των 150 m2 Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει επιφάνεια μέχρι και 50 m2 θα αμελείται, ενώ αν είναι πάνω από 50 m2, τότε θα χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανάλογα με το εμβαδόν του.
Κάθε τμήμα με επιφάνεια 150 m2 αντιμετωπίζεται ως ιδιοκτησία λειτουργικά ανεξάρτητη. Ως εκ τούτου νια το πρώτο τμήμα η στεγαστική συνδρομή θα αποτελείται κατά 60% από δωρεάν κρατική αρωγή και κατά 40% από άτοκο δάνειο, ενώ νια τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από άτοκο δάνειο.
3.11 Για κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα σύμφωνα με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πλημμύρας, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ως ακολούθως:
α) Για κτίρια, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, χορηγείται στεγαστική συνδρομή με ανώτατο όριο επιφάνειας τα 150 m2 ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.
β) Για κτίρια, που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολο τους, χορηγείται στεγαστική συνδρομή επί του συνόλου της επιφάνειας του πληγέντος κτιρίου.
3.12 Στις περιπτώσεις που δε χορηγείται στον/στη δικαιούχο δάνειο από πιστωτικό ίδρυμα ή ο/η ίδιος/-α δεν επιθυμεί τη λήψη του, δύναται να λάβει μόνο τη Δωρεάν Κρατική Αρωγή από την αρμόδια υπηρεσία.
3.13 Δε χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) σε κτίρια που κατά την ημέρα της πλημμύρας ήταν εγκαταλειμμένα κατά την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας.
Εγκαταλειμμένο κτίριο, είναι το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης όπως π.χ. έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες στα δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λ.π.), που εμφανώς προϋπήρχαν της πλημμύρας και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.
Προκειμένου να γίνει άρση του χαρακτηρισμού του εγκαταλελειμμένου πρέπει το κτίριο να ήταν στοιχειωδώς κατοικήσιμο πριν το συμβάν και ο/η ιδιοκτήτης / ιδιοκτήτρια να προσκομίσει στοιχεία που ενισχύουν την άρση του εγκαταλειμμένου, όπως δηλώσεις (Ε1), (Ε2), (Ε9), Βεβαιώσεις Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω.) των τελευταίων 3 προηγούμενων ετών από την πλημμύρα.
β) Σε κτίρια πρόχειρης κατασκευής (π.χ. κτίρια από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λ.π.).
3.14 Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις ισχύουν επιπλέον τα ακόλουθα:
α) Η στεγαστική συνδρομή και τυχόν άλλες πληρωμές που λαμβάνονται νια την αποκατάσταση των ζημιών των κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 100% του κόστους αποκατάστασης της ζημίας, όπως αυτό αποδεικνύεται από τα σχετικά τιμολόγια προμήθειας υλικών και παροχής υπηρεσιών, ή το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα στην περίπτωση αγοράς κτιρίου. Σε αντίθετη περίπτωση περικόπτεται αναλόγως η στεγαστική συνδρομή και επιστρέφεται από τον/τη δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει ήδη καταβληθεί.
β) Βάσει της παρούσας, χορηγείται στεγαστική συνδρομή στους/στις ιδιοκτήτες / ιδιοκτήτριες ακινήτων νια την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον δεν έχει εγκριθεί η λήψη αποζημίωσης από άλλον δημόσιο φορέα νια τις ίδιες ζημιές.
γ) Η έγκριση στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής ή αποπεράτωσης ή αυτοστέγασης καθώς και η άδεια επισκευής του πληγέντος κτιρίου, πρέπει να χορηγείται εντός 4 ετών από την εκδήλωση του γεγονότος.
Εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος, πρέπει να συνάπτεται η δανειστική σύμβαση με τα πιστωτικά ιδρύματα νια τη χορήγηση δανείου.
Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή ή σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το σύνολο της στεγαστικής συνδρομής καταβάλλεται εντός 4 ετών από την εκδήλωση του γεγονότος.
δ) Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν τη χορήγηση της στεγαστικής συνδρομής διατηρούνται νια χρονικό διάστημα τουλάχιστον 10 ετών από την καταβολή της τελευταίας δόσης της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής ή του άτοκου δανείου. Η υποχρέωση αυτή αφορά και στα Πιστωτικά Ιδρύματα που χορηγούν τα σχετικά δάνεια.
ε) Σε περίπτωση που η δικαιούχος ενιαία επιχείρηση, λάβει συνολική επιχορήγηση άνω των ορίων που τίθενται στο άρθρο 9 των Κανονισμών 651/2014, 702/2014 και 1388/2014, είναι υποχρεωτική η δημοσίευση των πληροφοριών, που αναφέρονται στο Παράρτημα III των εν λόγω Κανονισμών, σε εμπεριστατωμένο δικτυακό τόπο νια τις κρατικές ενισχύσεις, νια λόγους διαφάνειας.
Ως επιχείρηση, νοείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα.
4. Ανακατασκευή Κτιρίων
4.1 Δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής νια ανακατασκευή κτιρίων είναι οι ιδιοκτήτες / ιδιοκτήτριες των κτιρίων που χαρακτηρίζονται από την αρμόδια Υπηρεσία ως:
α) Ολοσχερώς κατεστραμμένα - Κατεδαφιστέα.
β) Υπέρμετρης δαπάνης επισκευής (ασύμφορα).
γ) Κτίρια που υπέστησαν ολοσχερή κατάρρευση από την πλημμύρα ή κατεδαφίστηκαν αμέσως μετά από αυτήν, με εντολή Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής νια λόγους δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να έχουν εκδοθεί, από την αρμόδια υπηρεσία, εκθέσεις αυτοψίας ολοσχερούς καταστροφής πλημμυρόπληκτων κτισμάτων, εφόσον:
i. Ο/Η ενδιαφερόμενος/-η έχει υποβάλει εμπρόθεσμα (κατά την παράγραφο 2 της παρούσας απόφασης) αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία νια το συγκεκριμένο κτίριο.
ii. Υπάρχουν παραστατικά στοιχεία διαπίστωσης της ύπαρξης του κτιρίου (π.χ. φωτογραφίες, αεροφωτογραφίες), διαπίστωσης του εμβαδού και της χρήσης του (π.χ. οικοδομική άδεια, συμβόλαια, αποδείξεις οργανισμών κοινής ωφέλειας, Ε9).
iii. Υπάρχουν στοιχεία ότι το κτίριο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο (π.χ. αποδείξεις οργανισμών κοινής ωφέλειας ή Δημοτικών ή Κοινοτικών Τελών, E1, E2, κ.λ.π.).
iv. H αρμόδια Δημόσια ή Δημοτική Αρχή βεβαιώνει ότι δόθηκε εντολή νια την κατεδάφιση του κτιρίου προς αποτροπή άμεσου κινδύνου μετά την πλημμύρα ή προσκομίζεται βεβαίωση ότι το κτίριο κατέρρευσε από αυτήν.
4.2 Η ανακατασκευή των κτιρίων γίνεται στο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Σε περίπτωση που το οικόπεδο του/της δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού νια οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο του/της δικαιούχου εντός της Περιφερειακής Ενότητας, που βρισκόταν το πληγέν κτίριο.
4.3 Χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής, σύμφωνα με τα παρακάτω:
α) Για κατοικίες και για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητα της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία), το ποσό των € 600 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
β) Για Ιερούς Ναούς, το ποσό των € 500 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
γ) Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κοινωφελούς χρήσης που ανήκουν στο Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, κλειστούς κοινοχρήστους χώρους καθώς και κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking), το ποσό των € 400 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
δ) Για κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές αποθήκες, το ποσό των € 250 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
ε) Για αποθήκες (εκτός των επαγγελματικών αποθηκών), στάβλους, αγροτικά κτίρια, αγροικίες εποχιακής χρήσης καθώς και pilotis, το ποσό των € 200 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
στ) Για υπόγειους χώρους, όπως αυτοί ορίζονται από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, χορηγείται ποσό στεγαστικής συνδρομής που αντιστοιχεί στο 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση.
ζ) Για κατασκευές βοηθητικής χρήσης στο δώμα οικοδομών π.χ. απολήξεις κλιμακοστασίων, ανελκυστήρων κ.λ.π. χορηγείται στεγαστική συνδρομή που αντιστοιχεί στο 50% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση.
η) Για κτίρια που η κατασκευή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα της πλημμύρας, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που είχαν εκτελεστεί, βάσει πίνακα της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών.
θ) Για κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα σύμφωνα με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πλημμύρας και κρίνονται κατεδαφιστέα και εφόσον μετά την κατεδάφιση του κτιρίου δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός του ως διατηρητέου, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ως ακολούθως:
i) Για κτίρια, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, χορηγείται στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής της όψης με χρήση του τιμολογίου επισκευής της υπηρεσίας για διατηρητέα κτίρια και ανακατασκευής του υπολοίπου κτιρίου με τις τιμές που ισχύουν για την αντίστοιχη κατηγορία κτιρίου, όπως αναφέρονται στις σχετικές παραγράφους.
ii) Για κτίρια, που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολο τους, οι προαναφερόμενες τιμές στεγαστικής συνδρομής προσαυξάνονται κατά 20% ανάλογα με τη χρήση των κτιρίων.
4.4 Ο/Η δικαιούχος υποχρεούται να ανακατασκευάσει κτίριο εμβαδού τουλάχιστον ίσο με το 75% του εμβαδού (ή του όγκου σε περιπτώσεις επαγγελματικών χώρων) του κατεδαφιστέου κτιρίου με βάση το οποίο υπολογίστηκε η στεγαστική συνδρομή. Στην περίπτωση που το ανακατασκευαζόμενο κτίριο έχει εμβαδόν μικρότερο του 75% του εμβαδού του κατεδαφιστέου κτιρίου, η στεγαστική συνδρομή θα υπολογίζεται αναλογικά.
5. Αυτοστέγαση
5.1 Εγκρίνεται όπως η στεγαστική συνδρομή νια ανακατασκευή χρησιμοποιηθεί νια αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου).
Το αγοραζόμενο κτίριο θα πρέπει να είναι εντός της Δημοτικής Ενότητας που βρίσκεται το πληγέν κτίριο, να είναι νομίμως υφιστάμενο και να έχει εμβαδόν ίσο τουλάχιστον με το 75% του εμβαδού που υπολογίστηκε η στεγαστική συνδρομή προκειμένου να χορηγηθεί ολόκληρο το ποσό. Στην περίπτωση που το νέο κτίριο έχει μικρότερο εμβαδόν η στεγαστική συνδρομή θα υπολογίζεται αναλογικά.
Η στεγαστική συνδρομή που χορηγείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα καθώς και την αντικειμενική αξία του νέου ακινήτου.
Δεν επιτρέπεται η αγοραπωλησία να γίνεται μεταξύ συζύγων, γονέων και παιδιών ή παππούδων-γιαγιάδων και εγγονών.
Το κτίριο που αγοράζεται θα πρέπει να μην είναι πρόχειρη κατασκευή και να μην παρουσιάζει βλάβες από φυσική καταστροφή που δεν έχουν νομίμως αποκατασταθεί.
Ο/Η ενδιαφερόμενος/-η πριν την αγορά του κτιρίου, θα πρέπει να γνωστοποιήσει στην αρμόδια υπηρεσία τα στοιχεία του κτιρίου που πρόκειται να αγοράσει και η αρμόδια υπηρεσία θα διενεργεί αυτοψία προκειμένου να διαπιστώσει αν το ακίνητο πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις (κατάσταση κτιρίου κ.λ.π.).
Στις περιπτώσεις που το κτίριο, στο οποίο πραγματοποιείται η αυτοστέγαση, δεν έχει οικοδομική άδεια (κτίσματα προ του 1955), η στατική επάρκεια του κτιρίου, θα πρέπει να βεβαιώνεται από δύο ιδιώτες πολιτικούς μηχανικούς.
5.2 Εγκρίνεται όπως η στεγαστική συνδρομή για ανακατασκευή χρησιμοποιηθεί νια αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου που βρίσκεται είτε στο ίδιο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του/της δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Στην περίπτωση που το οικόπεδο του/τη δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, μπορεί να αποπερατώσει άλλο ιδιόκτητο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο εντός της Περιφερειακής Ενότητας, που βρισκόταν το πληγέν κτίριο. Επισημαίνεται ότι η στεγαστική συνδρομή χορηγείται ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που υπολείπονται για την αποπεράτωση του κτιρίου, βάσει πίνακα της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών.
6. Επισκευές Κτιρίων
Χορηγείται στεγαστική συνδρομή επισκευής σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παράγραφο 3 της παρούσας απόφασης, ως ακολούθως:
6.1 Βλάβες κτιρίου μόνο σε μη φέροντα στοιχεία. Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει βλάβες μόνο σε μη φέροντα στοιχεία, η στεγαστική συνδρομή είναι δυνατό να υπολογιστεί με έναν από τους ακόλουθους δύο τρόπους:
6.1.1. Εκδίδεται άδεια επισκευής μικρής κλίμακας με καθορισμένη τιμή ανά m2 επιφάνειας της πληγείσας στάθμης κτιρίου. Στην περίπτωση αυτή η μελέτη επισκευής συντάσσεται από μηχανικούς της αρμόδιας υπηρεσίας. Για τον ταχύτερο υπολογισμό της αποζημίωσης μπορεί να αξιοποιηθούν τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών (εμβαδά ορόφων κ.λ.π.). Οι τιμές αποζημίωσης ανά m2 πληγείσας επιφάνειας καθορίζονται με βάση τη χρήση του κτιρίου, η οποία θα βεβαιώνεται μετά από αυτοψία των μηχανικών της αρμόδιας υπηρεσίας και είναι οι ακόλουθες:
α) Για κατοικίες και νια ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητά της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία), € 60 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
β) Για ιερούς ναούς, € 50 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
γ) Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κοινωφελούς χρήσης που ανήκουν στο Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, κλειστούς κοινοχρήστους χώρους καθώς και κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking), € 40 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
δ) Για κτηνοτροφικές μονάδες και επαγγελματικές αποθήκες, € 25 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
ε) Για αποθήκες (εκτός των επαγγελματικών αποθηκών), στάβλους, αγροτικά κτίρια, αγροικίες εποχιακής χρήσης καθώς και pilotis, το ποσό των € 20 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας.
Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις που απαιτείται προέγκριση εργασιών από άλλη υπηρεσία, όπως στις περιπτώσεις κτιρίων που είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα ή μνημεία ή στις περιπτώσεις κτιρίων που βρίσκονται σε περιοχές που είναι χαρακτηρισμένες ως παραδοσιακοί οικισμοί, παραδοσιακά τμήματα πόλεων, ως περιοχές φυσικού κάλλους, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, υφισταμένων κτιρίων προ του 1955 κ.λ.π., δε δύναται να εκδοθεί άδεια μικρής κλίμακας.
6.1.2. Εκδίδεται άδεια επισκευής ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το τιμολόγιο επισκευών της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, το οποίο έχει εγκριθεί με την υπ' αριθμόν οίκοθεν 6772/Β9Β/2011 (ΦΕΚ 3201/Β/2011) απόφαση Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Στην περίπτωση αυτή η μελέτη επισκευής συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό και το ανώτατο όριο της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 150 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας, ανεξαρτήτως χρήσης.
6.2 Βλάβες κτιρίου σε φέροντα και μη φέροντα στοιχεία.
Εκδίδεται άδεια επισκευής ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το τιμολόγιο επισκευών της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών το οποίο έχει εγκριθεί με την υπ' αριθμόν οίκοθεν 6772/Β9Β/2011 (ΦΕΚ 3201/Β/2011) απόφαση Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Στην περίπτωση αυτή η μελέτη επισκευής συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό και το ανώτατο όριο της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα φέροντα και μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 350 ανά m2 πληγείσας επιφάνειας, ανεξαρτήτως χρήσης.
Επισημαίνεται ότι η στεγαστική συνδρομή επισκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τη στεγαστική συνδρομή ανακατασκευής του κτιρίου σε περίπτωση που αυτό ανακατασκευαζόταν.
6.3 Για κτίρια που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολο τους σύμφωνα με το ΦΕΚ δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πλημμύρας, τα ανώτατα όρια της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής των παραγράφων 6.1.2 και 6.2 της παρούσας, προσαυξάνονται κατά 20%.
6.4 Στις περιπτώσεις κτιρίων στις οποίες απαιτείται αντικατάσταση βλαβέντος καυστήρα ή εξοπλισμού μηχανοστασίου υδραυλικού ανελκυστήρα θα χορηγείται πρόσθετη στεγαστική συνδρομή και συγκεκριμένα:
• | για καυστήρα πετρελαίου, το ποσό των € 500 |
• | για καυστήρα φυσικού αερίου, το ποσό των € 1.000 |
• | για καυστήρα μεικτής καύσης, το ποσό των € 1.200 |
• | για εξοπλισμό μηχανοστασίου υδραυλικού ανελκυστήρα, το ποσό των € 1.000 |
6.5 Οι ιδιοκτήτες / ιδιοκτήτριες των πληγέντων κτιρίων μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη στεγαστική συνδρομή, που αναλογεί στην επισκευή του πληγέντος κτιρίου, για ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση με τους περιορισμούς που τίθενται στα προηγούμενα, εφόσον κατεδαφίσουν το κτίριο με δικές τους δαπάνες.
6.6 Η στεγαστική συνδρομή για την αποκατάσταση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και επαγγελματικών χώρων επιτρέπεται να χορηγηθεί, με τους ίδιους όρους και στους/στις μισθωτές / μισθώτριες ή σε όσους/-ες έχουν από οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, αποδεδειγμένα τη νομή ή τη χρήση των εν λόγω χώρων, εφόσον δεν έχει υποβληθεί σχετική αίτηση, εκ μέρους των ιδιοκτητών/-τριών μέσα σε 45 ημέρες από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής υπουργικής απόφασης οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών από τις πλημμύρες.
Μετά την πάροδο των 45 ημερών το δικαίωμα υποβολής αίτησης για χορήγηση στεγαστική συνδρομή μπορεί να ασκηθεί και από τον/την ενοικιαστή / ενοικιάστρια για λογαριασμό του/της αμελούντος / αμελούσας ιδιοκτήτη / ιδιοκτήτριας. Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση για την καταβολή των δόσεων του δανείου βαρύνει τον/την ιδιοκτήτη / ιδιοκτήτρια.
7. Τρόπος χορήγησης στεγαστικής συνδρομής
7.1 Ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση κτιρίου.
7.1.1 Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή κτιρίου ή αυτοστέγαση (εφόσον αγοράζεται κτίριο υπό ανέγερση) χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία σε τρεις ισόποσες δόσεις η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έγκριση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και οι επόμενες δύο ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών στην οικοδομή.
Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για αποπεράτωση κτιρίου, χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία σε δύο ισόποσες δόσεις η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έγκριση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και η δεύτερη με την ολοκλήρωση των εργασιών στην οικοδομή.
7.1.2 Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για αυτοστέγαση, εφόσον αγοράζεται έτοιμο κτίριο, χορηγείται εφάπαξ, με την προσκόμιση οριστικού συμβολαίου αγοράς και πιστοποιητικού μεταγραφής.
Στις παραπάνω περιπτώσεις απαιτείται, η κατεδάφιση του πληγέντος κτιρίου με μέριμνα του/της ιδιοκτήτη / ιδιοκτήτριας.
7.2 Επισκευή κτιρίου
Το ποσό της στεγαστικής συνδρομής για επισκευή κτιρίου, χορηγείται σε δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έκδοση της άδειας επισκευής και η δεύτερη με την περαίωση των εργασιών, εκτός από τις περιπτώσεις που το εγκεκριμένο ποσό είναι μέχρι € 5.000, οπότε θα χορηγείται εφάπαξ.
Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής υποχρεούνται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των κτιρίων τους, να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία για χορήγηση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών, εντός του χρόνου ισχύος της αδείας.
8. Νέοι Κτήτορες
Δύνανται να καθοριστούν δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής οι νέοι/-ες κτήτορες που απέκτησαν την πλήρη ή ψιλή κυριότητα των κτιρίων μετά τις πλημμύρες του θέματος, ασχέτως του τρόπου αποκτήσεως αυτών.
Στις περιπτώσεις που ο/η προκάτοχος έχει κριθεί δικαιούχος στεγαστικής συνδρομής θα πρέπει στη συμβολαιογραφική πράξη να μεταβιβάζεται το δικαίωμα της στεγαστικής συνδρομής (εξαιρείται η περίπτωση της κληρονομικής διαδοχής).
Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις αγοραπωλησίας απαιτείται η συμβολαιογραφική πράξη να γίνει εντός προθεσμίας δέκα οκτώ (18) μηνών από τη δημοσίευση σε φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως της παρούσας απόφασης. Δωρεάν κρατική αρωγή δικαιούνται οι νέοι/νέες κτήτορες μόνον εφόσον τόσο αυτοί / αυτές όσο και οι προηγούμενοι/-ες ιδιοκτήτες / ιδιοκτήτριες, αποδεδειγμένα (και με υποβολή υπευθύνων δηλώσεων) δεν έχουν λάβει δωρεάν κρατική αρωγή για άλλο πληγέν κτίριο από τις πλημμύρες του θέματος.
9. Δυσπρόσιτες Περιοχές
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων οι αναφερόμενες στα προηγούμενα τιμές στεγαστικής συνδρομής μπορούν να προσαυξάνονται μέχρι 20% εφόσον τα κτίρια που ανακατασκευάζονται (στο ίδιο οικόπεδο με το αρχικό κτίριο) ή επισκευάζονται, ευρίσκονται σε δυσπρόσιτες περιοχές, εξ' αιτίας των οποίων δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό η προσκόμιση υλικών και μηχανημάτων για την εκτέλεση των εργασιών.
10. Αμοιβές Μηχανικών - Κρατήσεις
Στις περιπτώσεις επισκευής, η αμοιβή μηχανικού νια μελέτη-επίβλεψη μειώνεται στο 50% της αμοιβής που καθορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις περί αμοιβών μηχανικών.
11. Αρμόδιοι πιστωτικοί φορείς και όροι χορήγησης δανείων
Τα εν λόγω δάνεια θα χορηγηθούν από τα πιστωτικά ιδρύματα.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής κτιρίου ορίζεται σε 15 χρόνια, η δε εξόφληση τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί 24 μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.
Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής διατηρητέων κτιρίων ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χρόνια, η δε εξόφληση τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί 24 μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.
Τα δάνεια βαρύνονται με επιτόκιο ίσο προς αυτό των εντόκων γραμματίων δημοσίου εξάμηνης διάρκειας της εκάστοτε τελευταίας εκδόσεως που χρονικά προηγείται της έναρξης κάθε περιόδου εκτοκισμού των δανείων, προσαυξημένο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες χωρίς άλλη προσαύξηση για προμήθεια κτλ, επιδοτούμενο κατά 100% από τον λογαριασμό του νόμου [Ν] 128/1975 (ΦΕΚ 178/Α/1975).
Για τους λοιπούς όρους και τη διαδικασία σύναψης και χορήγησης των δανείων έχουν εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν νια τη χρηματοδότηση της οικονομίας.
12. Υποθήκες Δανείων
Για την ασφάλεια κάθε δανείου, θα εγγράφεται υπέρ του πιστωτικού ιδρύματος υποθήκη επί του ακινήτου που θα επισκευάζεται ή ανακατασκευάζεται ή αγοράζεται από το προϊόν του ατόκου δανείου ή αντί αυτού επί άλλου ακινήτου που τυχόν προσφέρεται από τον/την δανειολήπτη / δανειολήπτρια, εφόσον η αξία του ακινήτου καλύπτει το ασφαλιζόμενο δάνειο.
Η υποθήκη μπορεί επίσης να μεταφέρεται έκτων υστέρων σε άλλο ακίνητο αντίστοιχης αξίας.
Για ποσά μέχρι € 10.000 δεν απαιτείται εγγραφή υποθήκης.
Τα πιστωτικά ιδρύματα δύναται να χορηγούν δάνεια για την επισκευή ή ανακατασκευή ιερών ναών πληγέντων από τις πλημμύρες και στις περιπτώσεις που υπάρχει αδυναμία προσφοράς ακινήτου για εγγραφή υποθήκης, προς διασφάλιση του δανείου. Είναι δυνατή η υποθήκευση αστικού ακινήτου της αρμόδιας Μητρόπολης που ανήκει ο ιερός ναός.
Η ανωτέρω ρύθμιση δεν ισχύει για τους ιδιωτικούς ναούς, ως προς τους οποίους έχουν εφαρμογή οι γενικώς ισχύουσες διατάξεις.
13. Μη Τήρηση Όρων
13.1 Με ειδικό όρο των οικείων δανειστικών συμβάσεων, θα καθορίζεται ρητά ότι, σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους δανείων ή τους/τις νέους/-ες κτήτορες, ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, που θα αναλάβουν με όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών κ.λ.π.) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πλημμυρόπληκτων κτιρίων, θα υπόκεινται πέρα από τις νόμιμες κυρώσεις και στις ακόλουθες αθροιστικά:
α) Κήρυξη ολοκλήρου του ποσού του δανείου ληξιπρόθεσμου και αμέσως απαιτητού από τη χορήγηση του.
β) Κατάπτωση ποινικής ρήτρας υπέρ του Δημοσίου, που θα συνομολογείται με τη δανειστική σύμβαση και θα αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί ολοκλήρου του ποσού του δανείου.
13.2 Το ποσό της Δωρεάν Κρατικής Αρωγής, σε περίπτωση υποβολής από τους/τις δικαιούχους ή νέους/-ες κτήτορες ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν με βάση όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών κ.λ.π.) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πλημμυρόπληκτων κτιρίων, θα επιστρέφεται εντόκως με επιτόκιο υπερημερίας το κοινώς ισχύον νια κάθε περίπτωση υπερημερίας.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16-09-2016
Οι Υπουργοί