Εγκύκλιος ypeka/7/12

Εγκύκλιος 7/2012: Διορθώσεις - τροποποιήσεις - προσθήκες στην Εγκύκλιο 1/2012 (αριθμός πρωτοκόλλου 6638/07-02-2012)


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Εγκύκλιος 7/2012: Διορθώσεις - τροποποιήσεις - προσθήκες στην Εγκύκλιο 1/2012 (αριθμός πρωτοκόλλου 6638/07-02-2012), 28-05-2012.

 

Αριθμός πρωτοκόλλου 26530/28-05-2012.

 

Με αφορμή την έκδοση νέων θεσμικών ρυθμίσεων που επηρεάζουν το κείμενο της Εγκυκλίου του θέματος, καθώς και ερωτήματα υπηρεσιών δόμησης και πολιτών διευκρινίζουμε τα εξής επί των αναφερομένων παραγράφων της Εγκυκλίου του θέματος:

 

Α. - 1. Στην παράγραφο 3 της Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012:

 

Το εδάφιο γ της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της υπ' αριθμόν [Α] ΔΙΑΔΠ/Φ.Α.3.1/21220/2011 κοινής υπουργικής απόφασης Απλούστευση διαδικασίας έκδοσης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Καταστήματος Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, θεάτρου και Κινηματογράφου (ΦΕΚ 2496/Β/2011) εφαρμόζεται μόνον στις περιπτώσεις που η νομιμότητα ολοκλήρου του χώρου στον οποίο πρόκειται να ιδρυθεί κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος τεκμηριώνεται από οικοδομική άδεια. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις έχει ισχύ η παράγραφος Β. 3 της Εγκυκλίου 1/2012.

 

2. Στην παράγραφο 4 της Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012:

 

α) Στην έννοια των εργασιών επισκευής του άρθρου 1 της υπ' αριθμόν οίκοθεν 2975/2012 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 43/Β/2012) περιλαμβάνονται και οι εργασίες για ριζική ανακαίνιση του κτιρίου, οι οποίες όμως δεν θίγουν τον φέροντα οργανισμό και τα πολεοδομικά μεγέθη του.

 

β) Για τη χορήγηση έγκρισης εκτέλεσης εργασιών αποπεράτωσης υφιστάμενης αυθαίρετης κατασκευής σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3 της υπ' αριθμόν οίκοθεν 2975/2012 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 43/Β/2012) και δεδομένου ότι δεν πρόκειται για νομιμοποίησή της, προσκομίζονται οι μελέτες των υπολειπομένων εργασιών που πρόκειται να εκτελεστούν κατά το διάστημα ισχύος της άδειας και όχι των εργασιών που έχουν ήδη υλοποιηθεί αυθαίρετα.

 

γ) Στις ρυθμίσεις του νόμου 4014/2011 υπάγονται και κτίσματα που έχουν ανεγερθεί με άδεια που εκδόθηκε με έλεγχο της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας και που μεταγενέστερα ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε για οποιονδήποτε λόγο.

 

Στην περίπτωση που η ανάκληση ή η ακύρωση οφείλεται σε υποβολή αναληθών στοιχείων ή σε ανακριβείς αποτυπώσεις της υπάρχουσας κατάστασης, τα κτίσματα δεν μπορούν να υπαχθούν στην ευεργετική διάταξη της παραγράφου 18 του άρθρου 24 του νόμου, αλλά μπορούν να ρυθμιστούν με βάση τις λοιπές διατάξεις και προϋποθέσεις του νόμου.

 

3. Στο εδάφιο Ι)δ της παραγράφου 6 Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012 προστίθενται:

 

{Σε κάθε περίπτωση τα ελάχιστα πρόστιμα ανέγερσης ή διατήρησης δεν μπορεί να είναι μικρότερα των 500 €.}

 

4. Στο τέλος του εδαφίου ΙΙ)γ της παραγράφου 6 Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012 η έκφραση στην παράγραφο Δ της προηγουμένης Ενότητας Α αντικαθίσταται με στην παράγραφο δ της προηγουμένης παραγράφου I.

 

5. Η παράγραφος 7 της Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012 συμπληρώνεται με τελευταίο εδάφιο ως εξής:

 

{Στις περιπτώσεις αυτές ως περαίωση της διαδικασίας θεωρείται η ολοσχερής εξόφληση του ενιαίου ειδικού προστίμου που αντιστοιχεί στο αυθαίρετο τμήμα που έχει υπαχθεί στο άρθρο 24 του νόμου και πιστοποιείται με την προσκόμιση του πίνακα των καταβληθέντων ποσών (του συνόλου των προβλεπομένων δόσεων ή της εφ' άπαξ καταβολής).}

 

6. Στην παράγραφο 8 της Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012:

 

Μετά την ισχύ της παραγράφου 11)δ, του άρθρου 51, του νόμου 4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α/2012) καταργείται η παράγραφος 8 της Ενότητας Β της Εγκυκλίου 1/2012 και επιτρέπεται να υποβληθεί αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 24 του νόμου 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/2011) για χώρους για τους οποίους έχει υποβληθεί φάκελος για την υπαγωγή στο άρθρο 5 του νόμου 3843/2010 σε κάθε περίπτωση, δηλαδή ανεξάρτητα αν έχει περαιωθεί ή όχι η σχετική διαδικασία.

 

Στις περιπτώσεις για τις οποίες δεν έχει περαιωθεί η διαδικασία του νόμου 3843/2010, επιβάλλεται η ενημέρωση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δόμησης από τον ενδιαφερόμενο με την υποβολή αίτησης απένταξης από το νόμο 3843/2010, η οποία θα συνοδεύεται απαραίτητα από αντίγραφο της αίτησης με τον κωδικό υπαγωγής στη ρύθμιση του νόμου 4014/2011 και λοιπά στοιχεία τα οποία θα ταυτοποιούν τις αυθαίρετες κατασκευές που αφορά η απένταξη από τη διαδικασία του νόμου 3843/2010 και οι οποίες εντάσσονται στο νόμο 4014/2011. Εάν δεν περαιωθεί η διαδικασία, όπως προβλέπεται στο νόμο 4014/2011 για τις εν λόγω αυθαίρετες κατασκευές επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 27 του νόμου.

 

Β. - 1. Στην παράγραφο 2 της Ενότητας Γ της Εγκυκλίου 1/2012:

 

Με την παράγραφο 1)α του άρθρου 5 του νόμου 3843/2010 ορίζεται ότι:

 

{Επιτρέπεται μετά την καταβολή ειδικού προστίμου η διατήρηση για 40 χρόνια ημιυπαίθριων χώρων, καθώς και χώρων που βρίσκονται στο υπόγειο, ισόγειο ή άλλη στάθμη του κτιρίου, οι οποίοι βρίσκονται μέσα στον εγκεκριμένο κτιριακό όγκο βάσει της οικοδομικής του άδειας, η οποία εκδόθηκε ή αναθεωρήθηκε έως 02-07-2009, και έχουν μετατραπεί σε χώρους κύριας χρήσης καθ' υπέρβαση των όρων και περιορισμών δόμησης του ακινήτου και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις, τους όρους και τη διαδικασία που ορίζονται στα άρθρα 5 - 7, εφόσον η χρήση τους δεν απαγορεύεται από τις πολεοδομικές διατάξεις για τις χρήσεις γης που ισχύουν στην περιοχή του ακινήτου.}

 

Με την παράγραφο 1)α του άρθρου 24 του νόμου 4014/2011 ορίζεται ότι:

 

{Αναστέλλεται για 30 χρόνια η επιβολή κυρώσεων μετά την καταβολή ενιαίου ειδικού προστίμου, το ύψος και η διαδικασία καταβολής του οποίου καθορίζεται στο παρόν άρθρο, ανάλογα με την κατηγορία παράβασης, για κτίρια των οποίων έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός και χρήσεων, που έχουν εγκατασταθεί, μέχρι την ημερομηνία κατάθεσης του παρόντος στη Βουλή 28-07-2011 και έχουν ανεγερθεί καθ' υπέρβαση είτε της οικοδομικής άδειας είτε των όρων ή περιορισμών δόμησης του ακινήτου είτε χωρίς οικοδομική άδεια, εφόσον η χρήση τους δεν απαγορεύεται από τις πολεοδομικές διατάξεις για τις χρήσεις γης που ισχύουν στην περιοχή του ακινήτου ή δεν απαγορευόταν κατά το χρόνο έκδοσης της οικοδομικής άδειας ή κατά το χρόνο κατασκευής ή εγκατάστασης της αυθαίρετης χρήσης και εφόσον το ακίνητο, η αυθαίρετη κατασκευή ή η αυθαίρετη αλλαγή χρήσης δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παραγράφου 3 του προηγούμενου άρθρου.}

 

Από τη συγκριτική εξέταση της διατύπωσης των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει σαφώς η διαφορετική αντιμετώπιση των χώρων που έχουν υπαχθεί στο νόμο 3843/2010, των οποίων επιτρέπεται n διατήρησή τους - με τη χρήση που έχουν - για σαράντα χρόνια, σε αντίθεση με αυτούς που έχουν υπαχθεί στο νόμο 4014/2011, των οποίων αναστέλλεται νια τριάντα χρόνια η επιβολή κυρώσεων, χωρίς περαιτέρω περιορισμούς.

 

Κατά συνέπεια, δεν αντίκειται στις διατάξεις του νόμου 4014/2011 η περαιτέρω αλλαγή χρήσης - σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις - χώρων που έχουν υπαχθεί στις ρυθμίσεις του όπως αναφέρεται στην παράγραφο 2 της Ενότητας Γ της Εγκυκλίου 1/2012, η οποία και καταργείται.

 

2. Στην παράγραφο 3 της Ενότητας Γ της Εγκυκλίου 1/2012:

 

Μετά την ισχύ της παραγράφου 5)δ του άρθρου 29 του νόμου 4067/2012 (ΦΕΚ 79/Α/2012), με την οποία συμπληρώθηκε η παράγραφος 11 του άρθρου 24 του νόμου 4014/2011 καταργείται η διαδικασία ακύρωσης των βεβαιωθέντων στις οικείες Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες προστίμων των αυθαιρέτων κατασκευών, όπως αυτή περιγράφεται στην παράγραφο 3 της Ενότητας Γ της Εγκυκλίου 1/2012.

 

3. Στην παράγραφο 4 της Ενότητας Γ της Εγκυκλίου 1/2012.

 

Στην παράγραφο 3 του άρθρου 27 του νόμου 4014/2011 ορίζεται ότι ο έλεγχος από τις υπηρεσίες δόμησης των δηλώσεων που υποβλήθηκαν, δηλαδή των δικαιολογητικών που προβλέπονται στο εδάφιο β' της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του νόμου 4014/2011 περιορίζεται ρητά στην διαπίστωση της αλήθειας και ακρίβειας της περιγραφής της αυθαίρετης κατασκευής, του εμβαδού και της χρήσης της.

 

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, σε κάθε περίπτωση ελέγχεται αν οι αυθαίρετες κατασκευές εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 23 του νόμου 4014/2011.

 

Γ. - 1. Μετά την ισχύ του νόμου 4067/2012 Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (ΦΕΚ 79/Α/2012) και ειδικότερα της ρύθμισης της παραγράφου 5 του άρθρου 29, όπου ορίζεται ότι Η ισχύς των οικοδομικών αδειών, οι οποίες δεν είχαν λήξει την 01-03-2011 παρατείνεται κατά τρία έτη παρατείνεται αυτόματα για τρία έτη η προσωρινή σύνδεση (εργοταξιακό ρεύμα) που είχαν οι ανεγειρόμενες οικοδομές, χωρίς περαιτέρω ενέργειες των Υπηρεσιών Δόμησης.

 

2. Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 31, 33 και της παραγράφου 2 του άρθρου 45 του νόμου 4030/2011 προκύπτει ότι με την έκδοση απόφασης συγκρότησης του Συμβουλίου Πολεοδομικών θεμάτων και Αμφισβητήσεων σε κάθε περιφερειακή ενότητα καταργούνται και οι επιτροπές του άρθρου 4 του προεδρικού διατάγματος 267/1998, δεδομένου ότι η αρμοδιότητα εξέτασης των ενστάσεων, ως ενδικοφανείς προσφυγές, έχει περιέλθει στα Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων με το άρθρο 31.

 

3. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.prasinotameio.gr/index.php/el/anakoinoseis/nea-prasinou-tameiou/72-epistrofi-hmiypaithrioi-afthaireta μπορείτε να ενημερωθείτε για τη Διαδικασία επιστροφής χρημάτων που λανθασμένα καταβλήθηκαν για τακτοποίηση ημιυπαίθριων και αυθαιρέτων.

 

4. Για τις προ 28-07-2011 διαπιστωθείσες αυθαιρεσίες για τις οποίες έχουν επιβληθεί και βεβαιωθεί πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης με παλιότερες διατάξεις και οι οποίες μετά την 28-07-2011 έχουν κατεδαφιστεί ή έχουν νομιμοποιηθεί με το άρθρο 22 του νόμου 1577/1985, είναι δυνατή η υπαγωγή τους στο νόμο 4014/2011 προκειμένου να ισχύσουν και γι' αυτές οι ρυθμίσεις του ως άνω νόμου περί διαγραφής ανείσπρακτων βεβαιωθέντων προστίμων και ό,τι περαιτέρω ορίζεται στο άρθρο 24 αυτού.

 

5. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση της παραγράφου 11 του άρθρου 8 του νόμου 4071/2012 (ΦΕΚ 85/Α/2012) των υφισταμένων σχολείων, των δημοτικών κτιρίων και των δημοτικών υποδομών, περιλαμβανομένων των αθλητικών που στερούνται οικοδομικής αδείας και έχουν κατασκευαστεί μετά από δημόσιο διαγωνισμό, θα πρέπει να υποβάλλεται στο ηλεκτρονικό σύστημα ΥΠΕΚΑ/ΤΕΕ αίτηση και υπάρχοντα στοιχεία (δικαιολογητικά, σχέδια, κ.λ.π.) προκειμένου να ταυτοποιούνται τα αυθαίρετα κτίρια με τα υπαγόμενα με την ανωτέρω αίτηση στις διατάξεις του νόμου 4014/2011, χωρίς περαιτέρω διαδικασία και καταβολή προστίμου.

 

6. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση της παραγράφου 7 του άρθρου 50 του νόμου 4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α/2012) της διαφορετικής διαμερισμάτωσης ορόφου θα πρέπει να υποβάλλεται επιπλέον στο ηλεκτρονικό σύστημα ΥΠΕΚΑ/ΤΕΕ κάτοψη αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης του ορόφου.

 

7. Τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης των αυθαιρέτων καταβάλλονται από τον υπόχρεο σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη μέσα στον επόμενο μήνα από τη βεβαίωση του προστίμου στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία. Στις περιπτώσεις που οι ενδιαφερόμενοι επιθυμούν την εφ' άπαξ καταβολή μέχρι την προθεσμία λήξης της πρώτης δόσης των οφειλόμενων προστίμων, παρέχεται έκπτωση 10% (παράγραφοι 7 και 8, του άρθρου 4 του προεδρικού διατάγματος 267/1998).

 

Η Γενική Γραμματέας Χωροταξίας & Αστικού Περιβάλλοντος

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.