Εγκύκλιος 25499/15

Εγκύκλιος 25499/2343/2015: Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 19 και 24 του νόμου 4313/2014 Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 261/Α/2014)


Συνδεθείτε στην Υπηρεσία Νομοσκόπιο
Είσοδος στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
   
Χρήστης
Κωδικός
  Υπενθύμιση στοιχείων λογαριασμού
   
 
Νέοι χρήστες
Εάν είστε νέος χρήστης, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό προκειμένου να φύγει το παράθυρο αυτό και να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στην υπηρεσία Νομοσκόπιο.
Δημιουργία νέου λογαριασμού

 

 

Εγκύκλιος 25499/2343/2015: Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 19 και 24 του νόμου 4313/2014 Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 261/Α/2014), 05-08-2015.

 

Σχετικά: α. Ο νόμος 4313/2014 Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 261/Α/2014).

 

β. Το προεδρικό διάταγμα 455/1976 Περί των όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας σταθμών αυτοκινήτων και εγκαταστάσεις εντός αυτών πλυντηρίων - λιπαντηρίων αυτοκινήτων, αντλιών παροχής καυσίμων ως και προϋποθέσεων χορηγήσεως των προς τούτο απαιτουμένων αδειών (ΦΕΚ 169/Α/1976), όπως ισχύει.

 

γ. Ο νόμος 2801/2000 Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 46/Α/2000), όπως ισχύει.

 

δ. Ο νόμος 3185/2003 Τροποποίηση του νόμου [Ν] 2668/1998 (ΦΕΚ 282/Α/1998), εναρμόνιση με την Οδηγία 2002/39/ΕΚ, ρυθμίσεις θεμάτων του Οργανισμού ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 229/Α/2003), όπως ισχύει.

 

ε. Το υπ' αριθμόν οίκοθεν 253917/2015 έγγραφο της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας Κεντρικού Τομέα Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής.

 

στ. Το υπ' αριθμόν 49551/2015 έγγραφο της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Κρήτης.

 

Με αφορμή ερωτήματα Υπηρεσιών, Φορέων και πολιτών, αναφορικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή των άρθρων 19 και 24 του νόμου 4313/2014 Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 261/Α/2014) της 17-12-2014, σας γνωρίζουμε τα εξής:

 

Άρθρο 19: Προσαρμογή της περί υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων νομοθεσίας στις χωροταξικές απαιτήσεις

 

1. Παράγραφος 1 του άρθρου 19

 

α. Η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 19 αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στους υπαίθριους σταθμούς που αποδεδειγμένα λειτουργούσαν, μέχρι τις 31-12-2012 εντός των διοικητικών ορίων του παραδοσιακού τμήματος της πόλεως των Αθηνών (Ιστορικό Κέντρο), όπως αυτό χαρακτηρίστηκε με το από 21-09-1979 προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 567/Δ/1979), και είναι κατά την ημερομηνία έκδοσης του εν θέματι Νόμου σε λειτουργία.

 

β. Η διάταξη αυτή αποσκοπεί στο να δώσει τη δυνατότητα στους εκμεταλλευτές των υπαίθριων σταθμών που αναφέρονται στη παραπάνω παράγραφο, που αποδεδειγμένα λειτουργούσαν μέχρι τις 31-12-2012 και είναι κατά την ημερομηνία έκδοσης του εν θέματι Νόμου σε λειτουργία στις περιοχές - συνοικίες του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας στις οποίες εξαιτίας των απαγορευτικών χρήσεων γης δεν επιτρέπεται πλέον η ίδρυση νέων υπαίθριων σταθμών, να συνεχίσουν να λειτουργούν με τη χορήγηση άδειας λειτουργίας με χρονική διάρκεια 3 ετών, με αναδρομική ισχύ από την ημερομηνία έκδοσης του εν θέματι Νόμου, κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων χρήσεων γης και υπό τη παράλληλη πλήρωση των όρων και προϋποθέσεων του άρθρου 28 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει.

 

γ. Στη περίπτωση αυτή οι εκμεταλλευτές των ανωτέρω υπαίθριων σταθμών, που αποδεδειγμένα λειτουργούσαν μέχρι την 31-12-2012 και είναι κατά την ημερομηνία έκδοσης του εν θέματι νόμου σε λειτουργία, πρέπει να υποβάλουν στην οικεία περιφερειακή υπηρεσία μεταφορών και επικοινωνιών όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά των παραγράφων 1, πλην της περίπτωσης γ' και 2, του άρθρου 29 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει.

 

δ. Επιπλέον, στη περίπτωση που η στάθμευση εξυπηρετείται από υπαλλήλους (παρκαδόρους), ισχύει και η παράγραφος 9 του άρθρου 6 του νόμου 2801/2000. Επισημαίνεται ότι, για τους υπόψη υπαίθριους σταθμούς το υποβαλλόμενο (εις τριπλούν) σχεδιάγραμμα (υπό κλίμακα: 1:100 ή 1:50) της κυκλοφοριακής διάταξης των χώρων στάθμευσης μετά των διαδρόμων προσπέλασης, που προβλέπεται στη παράγραφο 1)δ του άρθρου 29 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει, πρέπει να είναι σύμφωνο με τη διάταξη της παραγράφου 9 του άρθρου 6 του νόμου 2801/2000. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά την εσωτερική διάταξη των θέσεων στάθμευσης μετά των διαδρόμων κυκλοφορίας - προσπέλασης εντός του χώρου του σταθμού, θα λαμβάνεται υπόψη η διάταξη της παραγράφου 9 του άρθρου 6 του νόμου 2801/2000, σύμφωνα με την οποία ισχύει ότι: στους υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων όπου η στάθμευση εξυπηρετείται από υπαλλήλους, η ωφέλιμη χωρητικότητα του σταθμού, συνυπολογιζομένων και των απαραιτήτων διαδρόμων, κ.λ.π. ορίζεται σε 10 m2 ανά αυτοκίνητο και όχι τα ενδεικτικά σκαριφήματα εσωτερικής διάταξης της παραγράφου 7)δ του άρθρου 28 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει, για τα οποία ισχύει η παράγραφος 3 του άρθρου 27 του ανωτέρω προεδρικού διατάγματος. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει, η χωροθέτηση των θέσεων στάθμευσης και των διαδρόμων κυκλοφορίας - προσπέλασης εντός του χώρου του σταθμού να είναι τέτοια, έτσι ώστε οι ελιγμοί που απαιτούνται και η έξοδος, από το χώρο του υπαίθριου σταθμού, ενός σταθμευμένου οχήματος από οποιαδήποτε θέση στάθμευσης, να είναι ασφαλής, έναντι των λοιπών σταθμευμένων οχημάτων, καθώς επίσης και οι οποιεσδήποτε τυχόν μετακινήσεις άλλων σταθμευμένων οχημάτων για το σκοπό αυτό, να πραγματοποιούνται εντός του χώρου του σταθμού σε προσωρινές θέσεις στάθμευσης, οι οποίες θα απεικονίζονται στο υποβαλλόμενο σχεδιάγραμμα της κυκλοφοριακής διάταξης του χώρου του σταθμού μετά των διαδρόμων προσπελάσεως (παράγραφος 1)δ του άρθρου 29 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει).

 

Σε κάθε περίπτωση η χωροθέτηση των θέσεων στάθμευσης και των διαδρόμων κυκλοφορίας - προσπέλασης εντός του χώρου του σταθμού πρέπει να είναι τέτοια, έτσι ώστε:

 

οι ελιγμοί που απαιτούνται για την μετακίνηση ενός σταθμευμένου οχήματος από οποιαδήποτε θέση στάθμευσης και η έξοδός του από το χώρο του υπαίθριου σταθμού, να είναι εφικτή και ασφαλής, έναντι των λοιπών σταθμευμένων οχημάτων.
οποιεσδήποτε τυχόν αναγκαίες μετακινήσεις άλλων σταθμευμένων οχημάτων για τη διευκόλυνση του εξερχόμενου οχήματος πραγματοποιούνται εντός του περιφραγμένου χώρου του σταθμού σε προσωρινές θέσεις στάθμευσης, οι οποίες θα απεικονίζονται στο υποβληθέν σχεδιάγραμμα της κυκλοφοριακής διάταξης του χώρου του σταθμού μετά των διαδρόμων προσπελάσεως (παράγραφος 1)δ του άρθρου 29 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει), και τέλος
η έξοδος του οχήματος από τον σταθμό να γίνεται με ασφάλεια έναντι των διερχόμενων (κινούμενων) οχημάτων στην έμπροσθεν του σταθμού οδό.

 

Επιπλέον και προς τον σκοπό της αποφυγής κυκλοφοριακών προβλημάτων επί της έμπροσθεν του υπαίθριου σταθμού οδού, αλλά και προς τον σκοπό της μη προσωρινής κατάληψης του πεζοδρομίου αυτής για τη προσωρινή στάθμευση των οχημάτων του σταθμού, θα πρέπει να υφίσταται επαρκής χώρος εντός του σταθμού, αμέσως μετά την είσοδο - έξοδό του, έτσι ώστε τα προς στάθμευση οχήματα που εισέρχονται σε αυτόν, να παραμένουν σε αυτόν προσωρινά, προκειμένου στη συνέχεια να παραληφθούν από τους υπαλλήλους (παρκαδόρους) της επιχείρησης, για να τα σταθμεύσουν στις κενές θέσεις στάθμευσης του σταθμού, έτσι ώστε να μην δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα στην έμπροσθεν του σταθμού οδό, αλλά και να μην χρησιμοποιείται - καταλαμβάνεται προσωρινά το πεζοδρόμιο αυτής από τα σταθμεύοντα στο σταθμό οχήματα.

 

Οι προαναφερόμενες προσωρινές θέσεις στάθμευσης δεν προσμετρώνται στον συνολικό αριθμό θέσεων στάθμευσης του υπαίθριου σταθμού.

 

ε. Επιπροσθέτως, με την υπόψη διάταξη ορίζεται ότι, εάν εντός του παραπάνω χρονικού διαστήματος των 3 ετών που θα ισχύει η άδεια λειτουργίας των υπαίθριων σταθμών που εμπίπτουν σε αυτή, έχουν αποδεδειγμένα ξεκινήσει διαδικασίες τροποποίησης του υφιστάμενου πολεοδομικού σχεδιασμού των περιοχών χωροθέτησης και λειτουργίας τους, τότε η άδεια λειτουργίας τους δύναται να παραταθεί για 3 επιπλέον έτη. Τονίζεται όμως στο σημείο αυτό ότι, η έναρξη των διαδικασιών τροποποίησης του υφιστάμενου πολεοδομικού σχεδιασμού των περιοχών χωροθέτησης και λειτουργίας των αποδεδειγμένα λειτουργούντων υπαίθριων σταθμών που αφορά η υπόψη διάταξη, δύναται να αποδειχθεί με τη χορήγηση σχετικής Βεβαίωσης από την καθ' ύλην αρμόδια Υπηρεσία.

 

2. Παράγραφος 2 του άρθρου 19

 

Η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 19 αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στους υπαίθριους σταθμούς της παραγράφου 1 του ιδίου άρθρου και αναφέρει τους τρόπους με τους οποίους δύναται να αποδεικνύεται και να διαπιστώνεται η λειτουργία τους, μέχρι τις 31-12-2012 καθώς και ότι κατά την ημερομηνία έκδοσης του εν θέματι Νόμου είναι σε λειτουργία. Σύμφωνα με την υπόψη διάταξη οι παραπάνω προϋποθέσεις αποδεικνύονται με την υποβολή στην οικεία περιφερειακή υπηρεσία μεταφορών και επικοινωνιών:

 

α. είτε σχετικής βεβαίωσης, του οικείου Βιοτεχνικού - Επαγγελματικού Επιμελητηρίου,

 

β. είτε σχετικής βεβαίωσης, της αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία ότι οι εκμεταλλευτές αυτών έχουν υποβάλλει φορολογικές δηλώσεις για εισόδημα από την στάθμευση επιβατικών αυτοκινήτων τουλάχιστον των οικονομικών ετών 2013 (χρήση έτους 2012), καθώς και ότι μέχρι 17-12-2014 δεν έχουν προβεί σε Διακοπή Εργασιών, συνοδευόμενη από την Περιοδική Δήλωση Φόρου Προστιθέμενης Αξίας του τελευταίου τριμήνου 2014,

 

γ. είτε σχετικής εκτύπωσης, από τον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών, http://www.gsis.gr (Προσωποποιημένη Πληροφόρηση Μητρώου/Επιχείρησης), στην οποία εμφαίνονται τα στοιχεία του Μητρώου της Εγκατάστασης/Επιχείρησης Στάθμευσης, οι παρεχόμενες υπηρεσίες / δραστηριότητες αυτής, η ημερομηνία έναρξής της, καθώς και η τυχόν ημερομηνία διακοπής της.

 

3. Παράγραφος 3 του άρθρου 19

 

α. Με τη παράγραφο 3 του άρθρου 19, αντικαθίσταται η παράγραφος 2 του άρθρου 27 του προεδρικού διατάγματος 455/1976 (ΦΕΚ 169/Α/1976), όπως ισχύει, αναφορικά με τον ορισμό της ωφέλιμης επιφάνειας ενός υπαίθριου σταθμού, σύμφωνα με την οποία και μέχρι την έκδοση του εν θέματι Νόμου, η ωφέλιμη επιφάνεια υπαίθριου σταθμού ορίζεται ότι εκτείνεται έως και τη ρυμοτομική γραμμή του ακινήτου του σταθμού. Με τη παράγραφο 3 του άρθρου 19 του εν θέματι Νόμου όμως προβλέπεται κατ' εξαίρεση ότι, η ωφέλιμη επιφάνεια ενός υπαίθριου σταθμού δύναται να εκτείνεται και πέραν της ρυμοτομικής και δη επί ρυμοτομούμενων ακινήτων, με τις προϋποθέσεις όμως ότι έχει παρέλθει δεκαετία από την κήρυξη και δεν έχει συντελεστεί με οποιοδήποτε τρόπο η απαλλοτρίωση, καθώς επίσης και ότι το ρυμοτομούμενο τμήμα της ωφέλιμης επιφάνειας του υπαίθριου σταθμού θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως χώρος ελιγμών.

 

β. Επιπλέον, με την υπόψη διάταξη προβλέπεται ότι:

 

Δεν επιτρέπεται η χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης στο ρυμοτομούμενο τμήμα της ωφέλιμης επιφάνειας του σταθμού, το οποίο χρησιμοποιείται ως χώρος ελιγμών. Είναι δυνατόν, κατά τα ως άνω, να συμπεριλαμβάνεται στην ωφέλιμη επιφάνεια του υπαίθριου σταθμού και η προβλεπόμενη παρόδια στοά του άρθρου 22 του νόμου 4067/2012 (ΦΕΚ 79/Α/2012) ως χώρος ελιγμών και μόνο, χωρίς να υπολογίζεται για τη χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης.
Από τη παρούσα διάταξη δεν επηρεάζεται το κύρος και η διαδικασία της απαλλοτρίωσης του ρυμοτομούμενου τμήματος, το οποίο όταν αυτή συντελεστεί παύει να προσμετράται στην ωφέλιμη επιφάνεια των υπαίθριων σταθμών.

 

γ. Επιπροσθέτως, για την αντιμετώπιση θεμάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή της υπόψη διάταξης όπως για παράδειγμα:

 

i) Από ποία έγγραφα και ποία θα είναι η αρμόδια υπηρεσία σύνταξης αυτών σύμφωνα με τα οποία θα προκύπτει, η μη, η συντέλεση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης και,

 

ii) όταν τυχόν εκ των υστέρων συντελεστεί η απαλλοτρίωση πως θα ενημερωθούν οι αρμόδιες οικείες αδειοδοτούσες περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών και επικοινωνιών της χώρας, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες τροποποιήσεις των αδειών λειτουργίας των υπαίθριων σταθμών που έχουν χορηγήσει και εμπίπτουν στην υπόψη διάταξη και με ποια έγγραφα, σας γνωρίζουμε τα εξής:

 

Η αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου, καθώς και η σύσταση εμπράγματος δικαιώματος σε βάρος αυτού, κηρύσσεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, στην οποία βρίσκεται το απαλλοτριωμένο ακίνητο ή το μεγαλύτερο τμήμα αυτού. Η απόφαση εκδίδεται μετά από εισήγηση της Κτηματικής Υπηρεσίας του Νομού. Η απόφαση κήρυξης της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και η απαλλοτρίωση θεωρείται ότι κηρύχθηκε από τη δημοσίευση αυτή.
Η αναγκαστική απαλλοτρίωση συντελείται με την καταβολή στον, δικαστικώς αναγνωρισθέντα ή στον αληθινό δικαιούχο, της αποζημίωσης που προσδιορίστηκε, προσωρινά ή οριστικά, κατά τον παρόντα νόμο, ή με τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως γνωστοποίησης ότι η αποζημίωση, η δικαστική δαπάνη, η οποία επιδικάζεται κατά το άρθρο 18 παράγραφος 4 του νόμου 2882/2001 (ΦΕΚ 17/Α/2001), καθώς και η αμοιβή των πληρεξούσιων δικηγόρων, κατατέθηκε στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Κατά συνέπεια, η μη συντέλεση της απαλλοτρίωσης τμήματος του ακινήτου του υπαίθριου σταθμού προκύπτει από τη μη κατάθεση του τιμήματος στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Προς τούτο θα προσκομίζεται Βεβαίωση του Ταμείου, ότι για το υπόψη ακίνητο δεν υφίσταται παρακατάθεση του τιμήματος. Σε κάθε περίπτωση ο εκμεταλλευτής του σταθμού και ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, αν και εφόσον συντελεστεί η απαλλοτρίωση, πλέον των ενεργειών που υποχρεούνται να προβούν σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 2882/2001 (ΦΕΚ 17/Α/2001), όπως ισχύει, οφείλουν να ενημερώσουν εγγράφως την αδειοδοτούσα οικεία περιφερειακή υπηρεσία μεταφορών και επικοινωνιών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση συνοδευόμενη από τεχνική έκθεση και από τα νέα, κατά περίπτωση, σχεδιαγράμματα στα οποία εμφαίνονται τα νέα, έπειτα από τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης, όρια του ακινήτου του σταθμού, το νέο δομήσιμο τμήμα του και η ωφέλιμη του επιφάνεια, προκειμένου οι ανωτέρω μεταβολές να εγκριθούν από την ανωτέρω αδειοδοτούσα υπηρεσία, μέσω της διαδικασίας έγκρισης σχεδιαγραμμάτων και στη συνέχεια να χορηγηθεί τροποποιημένη Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας του υπαίθριου σταθμού που εμπίπτει στην υπόψη διάταξη.

 

4. Παράγραφος 4 του άρθρου 19

 

α. Η παράγραφος 4 του άρθρου 19, αντικαθιστά τη παράγραφο 6 του άρθρου 28 του προεδρικού διατάγματος 455/1976 (ΦΕΚ 169/Α/1976), όπως ισχύει και με αυτή προβλέπεται ότι, αν λειτουργία του υπαίθριου σταθμού παρατείνεται πέραν της 18ης ώρας, ο υπαίθριος σταθμός υποχρεούται να διαθέτει κατάλληλη ηλεκτρική εγκατάσταση φωτισμού, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ο έλεγχος της, κατά τη διάρκεια των εσπερινών και νυκτερινών ωρών, φυλάξεως και διακινήσεως των σταθμευόντων αυτοκινήτων, με παροχή είτε από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, είτε από άλλο τυχόν επίσημο πάροχο. Επίσης, με τη διάταξη αυτή παρέχεται εναλλακτικά, για λόγους εκσυγχρονισμού, η δυνατότητα στη περίπτωση λειτουργίας ενός υπαίθριου σταθμού πέραν της 18ης ώρας, η εγκατάσταση φωτισμού του να δύναται να επιτυγχάνεται και με την εγκατάσταση αυτόνομων φωτιστικών σωμάτων τα οποία θα λειτουργούν με φωτοβολταϊκά πάνελ.

 

β. Η υπόψη διάταξη δύναται να εφαρμοστεί στους, υπό αδειοδότηση νέους υπαίθριους σταθμούς, στους προσωρινώς νομίμως λειτουργούντες υπαίθριους σταθμούς της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, στους νομίμως λειτουργούντες υπαίθριους σταθμούς που αδειοδοτήθηκαν με τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει, καθώς επίσης στους υπαίθριους σταθμούς της παραγράφου 9 του παρόντος άρθρου, μέσω της διαδικασίας έγκρισης σχεδιαγραμμάτων και της χορήγησης νέας Βεβαίωσης Νόμιμης Λειτουργίας (η οποία θα τροποποιήσει σχετικά την ήδη χορηγηθείσα άδεια λειτουργίας ή Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας τους).

 

γ. Τονίζεται ότι, για τη καταλληλότητα και τη νομιμότητα της ηλεκτρικής εγκατάστασης φωτισμού, με τους τρόπους που αυτή περιγράφεται στην υπόψη παράγραφο, ενός λειτουργούντος ή υπό αδειοδότηση υπαίθριου σταθμού, στη περίπτωση που ο εκμεταλλευτής αυτού επιθυμεί να τον λειτουργεί και πέραν της 18ης ώρας, θα πρέπει να υποβάλλει, σε δύο (2) αντίτυπα, προς έγκριση, στην οικεία περιφερειακή υπηρεσία μεταφορών και επικοινωνιών, σχετική τεχνική έκθεση και μελέτη ηλεκτροφωτισμού της επιχείρησης και σχεδιαγράμματα κατάλληλης κλίμακας της γενικής διάταξης των φωτιστικών σωμάτων (είτε αυτά λειτουργούν με φωτοβολταϊκά πάνελ είτε όχι) του υπαίθριου σταθμού, συνταγμένα και υπογεγραμμένα από τον κατά τον νόμο αρμόδιο Μηχανικό Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ή Μηχανικό Τεχνολογικής Εκπαίδευσης., καθώς επίσης και προϋπολογισμό δαπάνης των απαιτούμενων εγκαταστάσεων, κατ' εφαρμογή και με το περιεχόμενο της υπ' αριθμόν οίκοθεν 13929/929/2014 εγκυκλίου του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΑΔΑ: ΒΙΚ51-ΕΞΝ).

 

5. Παράγραφος 5 του άρθρου 19

 

α. Με τη παράγραφο 5 του άρθρου 19, αντικαθίσταται η περίπτωση β' της παραγράφου 7 του άρθρου 28 του προεδρικού διατάγματος 455/1976 (ΦΕΚ 169/Α/1976), όπως ισχύει, η οποία αναφέρεται στην επίστρωση της ωφέλιμης επιφάνειας του υπαίθριου σταθμού αποκλειστικά και μόνο από ασφαλτοτάπητα. Επειδή όμως θεωρείται πεπαλαιωμένη τεχνικά η τοποθέτηση αποκλειστικά και μόνον ασφαλτοτάπητα επί των δαπέδων των υπαιθρίων σταθμών, δεδομένης της εκτεταμένης φθοράς που παρατηρείται συνήθως επ' αυτού και της μη ύπαρξης δυνατότητας εύκολης συντήρησης και καθαρισμού του, με την υπόψη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα αντί αυτού, της επίστρωσης των δαπέδων των υπαίθριων σταθμών και από άλλο κατάλληλο υλικό (π.χ. βιομηχανικό δάπεδο) που να διαθέτει κατάλληλη υπόβαση ανθεκτική στο βάρος όλων των σταθμευόντων εντός αυτού, οχημάτων.

 

β. Επίσης, εφαρμογή έχει και η υπ' αριθμόν οίκοθεν 13929/929/2014 εγκυκλίου του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΑΔΑ: ΒΙΚ51-ΕΞΝ), σύμφωνα με την οποία ισχύει ότι, εφόσον απαιτείται άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, σύμφωνα με τις κείμενες πολεοδομικές διατάξεις, είτε για την επίστρωση της ωφέλιμης επιφάνειας του υπαίθριου σταθμού από ασφαλτοτάπητα, είτε από άλλο κατάλληλο υλικό (π.χ. βιομηχανικό δάπεδο) που να διαθέτει κατάλληλη υπόβαση ανθεκτική στο βάρος όλων των σταθμευόντων εντός αυτού, οχημάτων, αυτή πρέπει να υποβληθεί, είτε για την εξ' υπαρχής αδειοδότησή του, είτε για τη χορήγηση νέας τροποποιημένης Βεβαίωσης Νόμιμης Λειτουργίας του, μέσω της διαδικασίας έγκρισης σχεδιαγραμμάτων, στη περίπτωση που ο εκμεταλλευτής του αιτηθεί για παράδειγμα την αντικατάσταση του υφιστάμενου ασφαλτοτάπητα του υπαίθριου σταθμού που εκμεταλλεύεται από άλλο κατάλληλο υλικό (π.χ. βιομηχανικό δάπεδο).

 

6. Παράγραφος 6 του άρθρου 19

 

α. Με τη παράγραφο 6 του άρθρου 19 αντικαθίσταται η περίπτωση ε' της παραγράφου 7 του άρθρου 28 του προεδρικού διατάγματος 455/1976 (ΦΕΚ 169/Α/1976), όπως ισχύει, η οποία αναφέρεται στα υλικά, τις κτιριακές προδιαγραφές του υποχρεωτικού γραφείου κινήσεως ενός υπαίθριου σταθμού, καθώς και τις απαιτήσεις - προϋποθέσεις έκδοσης (ή μη) της άδειας δόμησης για την ανέγερση, χρήση και τοποθέτησή του.

 

β. Πιο συγκεκριμένα, η υπόψη διάταξη ορίζει ότι, έκαστος υπαίθριος σταθμός διαθέτει γραφείο κινήσεως, καθώς και ότι, δεν απαιτείται για την τοποθέτηση και χρήση αυτού η έκδοση άδειας δόμησης, εφόσον έχει εμβαδόν έως και 15 m2 και η κατασκευή του χαρακτηρίζεται ως προσωρινή κατασκευή, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του νόμου 4067/2012.

 

γ. Τέλος, αναφορικά με τη θέση τοποθέτησης του γραφείου κινήσεως ενός υπαίθριου σταθμού σας παραπέμπουμε στο περιεχόμενο της παραγράφου 7 της υπ' αριθμόν οίκοθεν 8260/581/2014 (ΑΔΑ: ΒΙΡ-8Ω8) εγκυκλίου του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

 

7. Παράγραφος 7 του άρθρου 19

 

Με τη παράγραφο 7 του άρθρου 19, καταργείται η παράγραφος 9 του άρθρου 6 του νόμου 2801/2000, για όλους τους νέους, υπό αδειοδότηση, υπαίθριους σταθμούς, οι οποίοι θα αδειοδοτούνται με τη χορήγηση Βεβαίωσης Νόμιμης Λειτουργίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει, σε συνδυασμό με το περιεχόμενο και τα δικαιολογητικά της υπ' αριθμόν οίκοθεν 13929/929/2014 εγκυκλίου του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΑΔΑ: ΒΙΚ51-ΕΞΝ). Εξαιρούνται όμως από την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου οι χορηγούμενες άδειες λειτουργίας ή βεβαιώσεις νόμιμης λειτουργίας υπαίθριων σταθμών, κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 9 του άρθρου 19.

 

8. Παράγραφος 8 του άρθρου 19

 

Η παράγραφος 8 του άρθρου 19 αποτελεί συνέχεια της παραγράφου 7 αυτού και σύμφωνα με αυτή ισχύει ότι, από την έναρξη ισχύος του εν θέματι Νόμου, όλες οι άδειες λειτουργίας ή οι βεβαιώσεις νόμιμης λειτουργίας, των υπό αδειοδότηση, νέων υπαίθριων σταθμών όπου η στάθμευση εξυπηρετείται από υπαλλήλους, θα χορηγούνται μόνο σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις του Κεφαλαίου Ζ' του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει, σε συνδυασμό με το περιεχόμενο και τα δικαιολογητικά της υπ' αριθμόν οίκοθεν 13929/929/2014 εγκυκλίου του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΑΔΑ: ΒΙΚ51-ΕΞΝ). Σημειώνεται επίσης ότι, εξαιρούνται από την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου οι χορηγούμενες άδειες λειτουργίας ή βεβαιώσεις νόμιμης λειτουργίας υπαίθριων σταθμών, κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 9 του άρθρου 19.

 

9. Παράγραφος 9 του άρθρου 19

 

α. Η παράγραφος 9 του άρθρου 19 αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στις άδειες λειτουργίας ή στις βεβαιώσεις νόμιμης λειτουργίας, ή και στις ανανεώσεις αυτών, των υπαίθριων σταθμών, όπου η στάθμευση εξυπηρετείται από υπαλλήλους, οι οποίες έχουν χορηγηθεί κατ' εφαρμογή της παραγράφου 9 του άρθρου 6 του νόμου 2801/2000 (ΦΕΚ 46/Α/2000), με την υποβολή τοπογραφικού διαγράμματος και τεχνικής έκθεσης, χωρίς όμως την υποχρέωση:

 

i. υποβολής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για υπαίθριους σταθμούς χωρητικότητας έως 200 θέσεων,

ii. απότμησης πεζοδρομίου για την είσοδο - έξοδο στον υπαίθριο σταθμό και,

iii. κατασκευής γραφείου για τον εκμεταλλευτή του σταθμού.

 

Επιπλέον, στη περίπτωση αυτή η χωρητικότητα, σε συνολικό αριθμό θέσεων στάθμευσης, των ανωτέρω υπαίθριων σταθμών, υπολογιζόταν δια διαιρέσεως του εμβαδού του ακινήτου του σταθμού δια του εμβαδού μίας θέσης στάθμευσης (10 m2) και σε περίπτωση ύπαρξης στοάς μη υπολογιζόμενου του εμβαδού της στον υπολογισμό αυτής.

 

β. Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την υπόψη διάταξη, οι ανωτέρω αναφερόμενες άδειες λειτουργίας ή βεβαιώσεις νόμιμης λειτουργίας των υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων που εμπίπτουν στην υπόψη διάταξη, εξακολουθούν να ισχύουν, να ανανεώνονται και να τροποποιούνται, μέσω της διαδικασίας έγκρισης σχεδιαγραμμάτων, σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις με τις οποίες αυτές χορηγήθηκαν.

 

γ. Τονίζεται όμως ότι, οι υπόψη υπαίθριοι σταθμοί πρέπει να διαθέτουν άνοιγμα εισόδου - εξόδου από 3 έως 6 m στο οποίο πρέπει να εγκαθίσταται κατάλληλη σήμανση για την ασφαλή έξοδο των σταθμευμένων οχημάτων προς την έμπροσθεν αυτών οδό, η οποία δύναται να διαπιστωθεί, για τις περιπτώσεις των νομίμως λειτουργούντων υπαίθριων σταθμών που εμπίπτουν στην υπόψη διάταξη, με σχετικές επιθεωρήσεις της αδειοδοτούσας αυτών υπηρεσίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη παράγραφο 5 του άρθρου 29 του προεδρικού διατάγματος 455/1976, όπως ισχύει και στη περίπτωση της ανανέωσης των αδειών λειτουργίας τους ή των βεβαιώσεων νόμιμης λειτουργίας τους, με σχετική υπεύθυνη δήλωση του κατά τον νόμο αρμόδιου Μηχανικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ή Μηχανικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

 

Ε. άρθρο 24: Συμπλήρωση του άρθρου 23 του νόμου 3185/2003

 

Με τη παράγραφο 7 του άρθρου 23 του νόμου 3185/2003, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με τη παράγραφο 3 του άρθρου 8 του νόμου 3710/2008 καθορίζεται ότι, τα εργοστασιακής κατασκευής αυτοτελή μηχανήματα ή συσκευές στα οποία ή με τα οποία διενεργείται ολοκληρωμένη η εργασία για την οποία έχουν σχεδιαστεί από τον κατασκευαστή τους, επιτρέπεται να τοποθετούνται, καταλαμβάνοντας είτε μία ή και περισσότερες θέσεις επισκευής και συντήρησης οχημάτων (π.χ. εφαρμοστήριο, όπου ο διακεκριμένος χώρος (κλωβός) με τα ειδικά εργαλεία και το πλυντήριο εξαρτημάτων υποστηρίζεται με μία ή περισσότερες θέσεις ανυψωτικών) και στους νόμιμα υφιστάμενους βοηθητικούς χώρους των κτιρίων επισκευής και συντήρησης οχημάτων χωρίς να απαιτείται η έκδοση ή αναθεώρηση της άδειας οικοδομής. Επιπλέον, με την υπ' αριθμόν οίκοθεν 385/4962/2009 εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών ορίζονται οι εξής προϋποθέσεις για τις περιπτώσεις εφαρμογής της διάταξης αυτής:

 

α) δεν ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 15 του προεδρικού διατάγματος 71/1988 (ΦΕΚ 32/Α/1988) κατά το στάδιο έγκρισης της συμπληρωματικής μελέτης ενεργητικής πυροπροστασίας,

 

β) ως βοηθητικοί χώροι θεωρούνται οι αποθήκες και οι εν γένει στεγασμένοι χώροι στάθμευσης, ανεξαρτήτως επιπέδου στο οποίο ευρίσκονται και ανεξαρτήτως του τρόπου προσπέλασης και επικοινωνίας με την κύρια αίθουσα επισκευής των αυτοκινήτων οχημάτων, δηλαδή της ενδεχόμενης προσπέλασης μέσω εξωτερικής ράμπας, ή ανελκυστήρα αυτοκινήτων, ή μέσω του ευρύτερου ακαλύπτου χώρου ή εσωτερικής επικοινωνίας όπως με σκάλα ή κοινόχρηστο κλιμακοστάσιο,

 

γ) ο φορέας εκμετάλλευσης του συνεργείου να είναι κύριος ή νόμιμος κάτοχος των προαναφερόμενων βοηθητικών χώρων, τούτου βεβαιούμενου με σχετική υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος την άδεια του συνεργείου αυτοκινήτων.

 

Σε συνέχεια των αναφερομένων παραπάνω, με το άρθρο 24 του εν θέματι Νόμου προστέθηκε η παράγραφος 8 μετά την παράγραφο 7 του άρθρου 23 του νόμου 3185/2003, όπως ισχύει, σύμφωνα με την οποία η παράγραφος 7 εφαρμόζεται και σε πλυντήρια αυτοκινήτων που είναι χωροθετημένα είτε εντός, είτε σε επαφή με στεγασμένο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης, στα οποία η διενέργεια της πλύσης των αυτοκινήτων οχημάτων πραγματοποιείται, είτε με αυτοτελή εγκαταστημένα εργοστασιακής κατασκευής αυτόματα μηχανήματα πλύσεως - στεγνώματος αυτοκινήτων τύπου σήραγγας (tunnel), ή είτε με συνήθη αυτόματα κυλιόμενα παλινδρομικά επί σιδηροτροχιάς, πλυντήρια αυτοκινήτων (roll over), τα οποία επιτρέπονται να τοποθετούνται και στους βοηθητικούς χώρους του στεγασμένου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης, χωρίς να απαιτείται για αυτά η έκδοση της άδειας οικοδομής ή άδεια δόμησης.

 

Επιπλέον, για την εφαρμογή της υπόψη διάταξης, ισχύουν, αναλογικά, οι ίδιες προϋποθέσεις με αυτές που έχουν τεθεί για την εφαρμογή της παραγράφου 7 του άρθρου 23 του νόμου 3185/2003, όπως ισχύει, οι οποίες συγκεκριμένα είναι οι εξής:

 

α) δεν ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 15 του προεδρικού διατάγματος 71/1988 (ΦΕΚ 32/Α/1988) κατά το στάδιο έγκρισης της συμπληρωματικής μελέτης ενεργητικής πυροπροστασίας,

 

β) ως βοηθητικοί χώροι θεωρούνται οι αποθήκες και οι εν γένει στεγασμένοι χώροι στάθμευσης, ανεξαρτήτως επιπέδου στο οποίο ευρίσκονται και ανεξαρτήτως του τρόπου προσπέλασης και επικοινωνίας με την κύρια δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο κτίριο που είναι η στάθμευση των αυτοκινήτων οχημάτων,

 

γ) ο φορέας εκμετάλλευσης του πλυντηρίου να είναι κύριος ή νόμιμος κάτοχος των προαναφερόμενων βοηθητικών χώρων, τούτου βεβαιούμενου με σχετική υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος την άδεια του πλυντηρίου αυτοκινήτων,

 

δ) ο κάτοχος της βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας του πλυντηρίου αυτοκινήτων μπορεί να είναι διαφορετικό φυσικό ή νομικό πρόσωπο από τον κάτοχο της βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας του χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης.

 

Επιπλέον και σε συνέχεια των αναφερομένων παραπάνω σας γνωρίζουμε ότι, στον εν θέματι Νόμο ρυθμίζονται και άλλα θέματα που αφορούν τις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, τα οποία περιέχονται στα άρθρα 20 (Προσαρμογή της περί συνεργείων νομοθεσίας στις πολεοδομικές απαιτήσεις), 22 (Προσαρμογή πρατηρίων καυσίμων στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού), 23 (Τροποποίηση του άρθρου 5 του βασιλικού διατάγματος 465/1970), 52 (Τροποποίηση διατάξεων των νόμων [Ν] 1108/1980, 2773/1999, 4199/2013 και 4233/2014) και 59 (Ρυθμίσεις θεμάτων συστήματος εισροών - εκροών πρατηρίων καυσίμων). Στη περίπτωση που έχετε σχετικά ερωτήματα αναφορικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή των υπόψη άρθρων, παρακαλούμε πολύ όπως αυτά τα αποστείλετε εγγράφως στην Υπηρεσία μας, για τη παροχή σχετικών διευκρινίσεων.

 

Τέλος, η παρούσα εγκύκλιος αποστέλλεται προς τους προϊσταμένους των Γενικών Διευθύνσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της χώρας, για την κοινοποίηση αυτής συνοδευόμενη και από τυχόν παροχή οδηγιών στις Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων των Περιφερειών τους, αναφορικά με την εφαρμογή των άρθρων 19 και 24 του νόμου 4313/2014 Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 261/Α/2014).

 

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

 



Copyright © 2017 TechnoLogismiki. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.